Deze Alpina sleeper met ervaring is lekker goedkoop binnen te tikken op Marktplaats.
Hoezee, het is weer tijd voor een dikke BMW. In het gegoede Naarden staat namelijk een blubberdikke youngtimer te koop met V8 onder de kap. Op zich al leuk, maar nog leuker als de auto in kwestie in diens jonge leven Buchloe heeft aangedaan. Jawel, we hebben het hier niet zomaar over een BMW, maar over een heuse Alpina! In dit geval gaat het om precies te zijn over een blauwe E39 B10 4.6 Touring.
De E39 komt zoals bekend uit de tijd van peak BMW. Mercedes had onder leiding van Jürgen Schrempp besloten gezapige roestbakken te bouwen. Audi was nog op de weg naar boven (om later weer terug te vallen). Maar BMW had het dik voor elkaar. De styling, de motoren, de zachte interieurs, de rij-eigenschappen, alles was on point. Relatief ten opzichte van de concurrentie had BMW nooit zo’n voorsprong als in de tijd van de E46-E39-E38. Sommigen menen zelfs dat ook BMW zelf later nooit meer heeft kunnen tippen aan die tijd.
Tsja en als de standaardmodellen al zo goed zijn, dan profiteren de Alpina’s daar alleen maar van mee natuurlijk. Hoewel, met de E39 B10 nam Alpina in sommige opzichten een beetje gas terug ten opzichte van de E34. De Alpina E34 B10 Bi-Turbo was een legende. Op dat moment was het de snelste sedan ter wereld, hoewel @willeme de (eveneens epische) Opel Lotus Omega liever de eer toedicht. De M5 van BMW zelf stond zelfs een beetje in de schaduw van de Alpina.
Bij de E39 generatie leek Alpina een andere route te varen. De extreme Bi-Turbo kreeg geen opvolger. En de ‘gewone’ B10 was meer een opgevoerde luxe 540i dan een concurrent voor de M5. Maar ja, niet getreurd, met 340 pk kom je nog steeds wel van je plek. En je kon bij Alpina natuurlijk opteren voor de Touring, terwijl BMW de E39 M5 alleen als sedan aanbood.
Optisch kon je zo’n Alpina zo decent maken als je zelf wilde. In het donkerblauw van deze Touring zonder de typerende Deko Set lijkt het net een 528i. Zeker ook omdat de auto momenteel op een fraai setje styling 33 velgen staat. Op een van de plaatjes bij de advertentie staat ook een setje klassieke Alpina velgen. In de advertentie staat echter nergens of die bij de deal inbegrepen zijn, of dat je er 50 Euro extra voor moet betalen. Dat zal je moeten overleggen met de importboer Gooische Wielen, die de Fünfer aanbiedt op Marktplaats voor 6.500 Ekkermannen.
De bescheiden prijs heeft met name te maken met de indrukwekkende kilometerstand van 432.653 kilometer. Deze zijn niet geheel ongemerkt voorbijgegaan, de Bimmer heeft hier en daar wat gebruikssporen. Op het oog niet direct onoverkomelijke dingen, hoewel (troebele) engeloogjes op een prelift natuurlijk niet mogen. Volgens de verkoper is de historie aanwezig, dus je kan zelf op onderzoek naar eventuele grotere problemen. Koop dan?
Berend zegt
Prima youngtimer voor de ZZP’er.
toniominestrone zegt
@Berend: die hebben het al zo zwaar!
kniesoor zegt
@Berend: dan moet die ZZPer jaarlijks niet al te veel kilometers moeten afleggen. Het risico op stilvallen is met een auto met 430+K kilometers op de klok toch wat groter.
Robert zegt
@amghans: of niet. Een wetmatigheid in de werktuigbouwkunde en mechanica zegt, dat als iets zó veel langer mee gaat dan economisch en mechanisch is begroot, en dan nog steeds functioneert zoals dat is bedoeld, dat je dan redelijkerwijs ook mag verwachten dat het bij een gelijkblijvende belasting en onderhoudsplan helemaal niet meer kapot zal gaan. Zo treft je bij sommige bedrijven nog machines aan die soms al meer dan 100 jaar oud zijn en toch pas worden stilgelegd als ze bijvoorbeeld niet meer aan de huidige milieu- en of veiligheidseisen kunnen voldoen.
Dus als die Alpina uit de advertentie gewoon altijd keurig z’n vloeistoffen verversingen heeft gekregen, z’n slijtdelen tijdig werden vervangen, altijd netjes is warm gereden, en nooit bovenmatig zwaar werd belast (denk aan veel stadsverkeer, hoge Autobahn kruissnelheden, zware karren trekken, etc.) dan is er geen enkele reden om dat voort te zetten en die km-stand nog wat flink op te hogen.
posthumus zegt
@RRRobert: Daar heb je een punt, al moet die wetmatigheid dan we gelden voor álle onderdelen. Computers, electronica, etc… Het heeft niet het eeuwige leven, bijna ongeacht het gebruik van de vorige eigenaar(s)
HIM zegt
@Berend: Zelfstandige Zonder Poen. Dit wordt zelf sleutelen of veel geld kwijt zijn bij Die Werke.
sulobb zegt
Ik ben wel nieuwsgierig naar het verhaal van de (inmiddels ex-)eigenaar.
bpc zegt
Hangt vooral van de onderhoud af, ik ken er ook die op 500kkm een hagelnieuwe motor en bak laten steken maar die verkopen hun wagen wel niet maar rijden er terug 10j mee
maotje zegt
@bpc: wel niet rijden er terug 10 jr mee?
bartteeuwen zegt
@maotje: dat is vlaams. Na het wisselen van motor en bak rijden ze er terug 10 jaar weer mee.
Poulusma zegt
@bartteeuwen
Een soort DeLorean dus? 10 jaar terug in de tijd rijden….
Gaan de kilometers op de teller dan ook 10 jaar terug? Dat zou die 180K verschil maken ?
bischero zegt
Import uit zuid Europa? Waar anders (dichtbij) bestelt iemand een schuif/kantel dak van staal ipv glas?
Berend zegt
@bischero: Kanaleneiland?
bischero zegt
@Berend: ?
moveyourmind zegt
Deel je voorkeur voor een glazen schuifdak, maar het was in 1997 nog heel gebruikelijk dat een af-fabriek schuifdak van plaatstaal was in plaats van glas.
Terwijl dit bij aftermarket schuifdaken juist andersom was omdat dit veel makkelijker is om er in te zetten doordat er geen spuitwerk aan te pas hoeft te komen.
bischero zegt
@moveyourmind: weer wat geleerd, Thanks!
scrmeagle zegt
@bischero: kan je mij eens een foto sturen van een E39 met een glazen schuifdak? Wat een onzin kraam je uit. Ik heb 3 E39 gehad en allemaal met een stalen schuifdak.
bischero zegt
@scrmeagle: wat een bijzonder puberale reactie. Maar goed:
N=3 is duidelijk niet genoeg, mijn pa had een 2002 bouwjaar, met glazen schuifdak. En zwengel Google eens aan, talloze hits erop, incl een review op Autoblog.
Ga een luchtje scheppen, het zal je goed doen.
sudbina zegt
Blijft een droomwagen dit. Misschien wel mn favoriete gezinsbak ooit.
paulvtec zegt
Vandaag mijn droomauto gekocht. Lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. Van een E90 320i 150pk naar een E60 530i 272pk. Volgende week halen ?.
z4coupe30si zegt
@paulvtec: gefeliciteerd.
De E60 wordt mooi oud. Goede keuze!
phaeton zegt
@paulvtec: Gefeliciteerd met de nieuwe auto. Touring of sedan?
paulvtec zegt
Het is een sedan geworden. Echt een heerlijke auto om in te rijden. Thanks, boys!
maotje zegt
@phaeton: e60 is altijd sedan. De touring is e61
ethylestra zegt
@paulvtec: lekker boeiend, niet relevant voor dit artikel. Hier hebben ze Facebook of Twitter voor uitgevonden
paulvtec zegt
@ethylestra: Zeker relevant voor dit artikel. Het gaat over BMW, uiteindelijke zijn alle Alpina’s geboren als BMW. Hierboven is de vraag gesteld of het een sedan of station was. In dit artikel gaat het ook over een station dus er zijn zeker overeenkomsten ?.
maferick74 zegt
@paulvtec: ik heb gisteren n nieuw abonnement afgesloten bij vodafone, inclusief samsung s10 en 10gb. ?
paulvtec zegt
@maferick74: nice maferick, maar is 10gb niet een beetje weinig? Zolang je er maar niet teveel voor betaald iedere maand.
mopar zegt
@paulvtec: en?
paulvtec zegt
@mopar: wat?
kirdian zegt
@paulvtec: wil je nu een sticker?
paulvtec zegt
@kirdian: nee man, heb liever een ballon.
z4coupe30si zegt
@paulvtec:
wat een haat hier. Het lijkt wel Facebook of Twitter.
Laat Paul blij zijn met zijn nieuwe aanwinst. Zoals ik al zei: E60 is een goede keuze en snap dat je blij bent.
Op een blog als deze zouden we moeten toejuichen dat men nog goede (2ehands) auto’s koopt zoals een 530i. Als ik haat en gezeik zoek, ga ik naar mijn FB app ?
paulvtec zegt
@z4coupe30si: haha, laat ze maar. Geeft niks, ik heb straks plezier in mijn auto en zit tenminste niet te zuurpruimen. ?
evdw zegt
Een mooi bod doen van 5000 euro met cash in je hand en dan meteen doorrijden naar Stipt polish point voor een complete opknapbeurt.
Geen idee hoe duur hij dan totaal wordt maar je hebt dan wel een dijk van een auto!
hiostu zegt
Alles weer “magisch” als fabrieksnieuw!
VeniVidiVici zegt
@evdw: Naar Flip Fluitketel met z’n dure trukendoos bedoel je.
bsxc2 zegt
Fünfer van Ali (express).
jelmer zegt
Dan komt er nog eens drie á vier keer zoveel bij.
367pk zegt
Mot
367pk zegt
Motor is na 350k echt wel op (die van mij na 110).
Stipt is natuurlijk veel te duur voor wat hij biedt. Er zijn ruim voldoende jongens (en meisjes) die hetzelfde doen voor minder (sorry Wouter).
Alpina is natuurlijk top, maar geef 5k extra uit, ik denk dat je dan een leukere E60/61 hebt, of zelfs een „gewonere“ F10 (die heeeeel veel betrouwbaarder is)
367pk zegt
Deze auto lijkt mij overigens „hybride“: koplampen facelift (LCI), maar rechthoekige mistlampen zijn toch echt pre-facelift.
Ik heb zelf indertijd mijn 1e generatie E39 om laten bouwen tot LCI, en de aanpassingen aan bumper/mistlampen waren het duurst. Daarom deed bijna niemand het volledig origineel.
mopar zegt
€6500 voor een afgeragde bak… Alpina of niet, das gewoon veel te duur. Koop dan voor hetzelfde geld een in betere staat verkerende 540i of spaar door en haal een mooier exemplaar. Hieraan ga je binnen 2 jaar gegarandeerd nog eens het aankoopbedrag aan onderhoud aan moeten besteden.
edward330d zegt
Dikke BMW jongens…
scrmeagle zegt
Alleen al voor de onderdelen kan je hem kopen moeten wel de Alpina Velgen met deksels erbij zitten. Jammer dat de koplampen after market zijn.
Dutchdriftking zegt
Je moet het niet doen, maar man ik wil hem.
mrtrex zegt
Ondertussen komt hij 2 ton teruggedraaid op marktplaats langs…
jometdebanjo zegt
84-SK-LZ