Dankzij financiële malversaties van een boefje, scoor jij nu een autofabriek voor weinig. Snel, voordat Victor Muller toeslaat!
Het leven van kleine autofabrikanten gaat niet altijd over rozen. Vraag dat maar aan John Zachary DeLorean. En aan de plethora aan Britten die ooit de droom hadden een automerk uit hun schuur in de achtertuin te stampen. Een model succesvol op de markt brengen, kan je best vergelijken met een sportieve overwinning. Maar net als vele sporters, komen vele automerkjes erachter dat succes behalen nog altijd makkelijker is dan succes vasthouden.
Het Amerikaanse Saleen van Steve Saleen, heeft al de nodige uitdagingen doorstaan. Ieder benzinehoofd dat jong was in de jaren ’90, kent wel de Saleen S7. Dit topmodel met blubberdikke Chevy V8 zat destijds in elke zichzelf respecterende racegame. De S7 wordt echter al een tijd niet meer gemaakt. Saleen verdient tegenwoordig geldt met getunede Mustangs, Bronco’s en -jawel- Tesla Model S-en. Daarnaast hebben ze de S1 in de aanbieding. Deze sportieve coupé is net als de Spyker B6 Venator gebaseerd op de goede oude Artega GT.
Desalniettemin had Saleen ook wel behoefte aan wat buitenlandse investering. Helaas is hij daarbij net als John Zachary DeLorean, in zee gegaan met de verkeerde partij. Dit keer gaat het niet om drugsdealers, maar een Chinese sjacheraar die ongeveer een miljard aan staatssteun verdonkeremaand heeft en Saleens patenten wilde steelmeneren. Samen met deze partij vormde Saleen de Joint Venture Jiangsu Saleen Automotive Technology (JSAT). Maar de activa van deze club worden nu door de Chinese overheid verpatst aan de hoogste bieder.
Zodoende scoor jij nu dus een moderne autofabriek kop een kleine 200 kilometer van Shanghai voor een vriendenprijs. De fabriek is niet helemaal af, maar dat mag de pret niet drukken. Als alles op rolletjes loopt, kan je er 150.000 auto’s per jaar gaan bouwen. Daarnaast is er een hoofdkantoor in Shanghai te verpatsen, evenals 144 appartementen. Het bieden op de fabriek begint op 30 mei. Bieden kan vanaf een dikke 340 miljoen Euro. Koop dan?
mc96 zegt
Saleen verdient niet tegenwoordig geld met het tunen van Mustangs. Hij is begonnen als tuner van Mustangs. Had ie het daar maar bij gelaten…
okdoei zegt
@mc96: als ik naar de site ga van saleen (saleen.com) zie ik voornamelijk tuningspul voor Mustangs, een Bronco en een Tesla.
Precies zoals in de tekst staat.
jappie1996 zegt
@mc96: is de ondergang van de meeste tuners niet het ontwikkelen van een eigen auto? Het artikel over Tommykaira wat afgelopen week geplaatst werd heeft eigenlijk dezelfde conclusie.
adyton zegt
@jappie1996: dan is Hennessey best een uitzondering en een succesverhaal tot nu toe.
mustang750supersnake zegt
@adyton: …….tot nu toe………..
tmon zegt
Is hennesey niet die pipo die mensen voor veel geld spullen zegt te verkopen maar uiteindelijk nooit levert?
En daar vervolgens een handje vol snelle autos van bouwt.
ozzytrk zegt
Ik had een rode Saleen S7 gespot op de A6 Almere geloofde mn ogen niet. Jammer dat deze app gehandicapt is anders had ik hem wel gedropt
spiderman zegt
Een Saleen S7 zat ooit in de film Bruce Allmighty, volgens mij. Dikke bak.
kminne zegt
Het Amerikaanse bedrijf Saleen Automotive Inc had zelf geen aandeel in het Chinese bedrijf JSAT, Saleen had alleen licenties op een aantal van haar patenten en op het gebruik van haar merknaam verleend aan de oprichter van JSAT, de Chinees Wang Xiaolin. Deze man heeft schermend daarmee de Chinese overheid verleid tot een investering van honderden miljoenen, daar twee lege fabriekshallen mee gebouwd en vervolgens de rest verduisterd, waarna de hele onderneming in elkaar stortte. Parallel hieraan was Saleen in de VS bezig met het ontwikkelingswerk voor de nieuwe S1, waarvoor ze werden betaald door JSAT. JSAT bezat daarmee de IP rechten op de S1 en onderdeel van het fancy verhaal van Wang was uiteraard dat hij die hoegenaamd in bovenstaande fabriek zou gaan bouwen. Inmiddels wordt de hele JSAT onderneming door de Chinese autoriteiten ontmanteld. Onduidelijk is wat de status van de IP rechten op de Saleen S1 nu is. Formeel lijken ze te berusten bij de boedel van het JSAT, maar Saleen blijft beweren dat ze de auto in de VS zelf op de markt gaan brengen. Dat beweren ze inmiddels al bijna 5 jaar, maar behalve 1 prototype en een aantal S1 gebaseerde racewagens is er nog nooit een gebouwd.