Kijk, dat klinkt smakelijk.
Special Editions. Aan de ene kant is het natuurlijk je reinste geldklopperij, aan de andere kant kan het leuke auto’s opleveren. Het is maar net wat ze aan de auto veranderd hebben om de ‘special’ in Special Edition te kunnen verantwoorden.
Het onderwerp in kwestie van vandaag is deze Acura MDX ‘PMC Edition’. PMC staat voor Performance Manufacturing Center, wat de thuisbasis is voor de Honda en Acura NSX. Jazeker, in tegenstelling tot de eerste generatie NSX wordt de tweede generatie in Marysville, Ohio in elkaar geschroefd. Op zich ook wel logisch, want de Amerikaanse markt is belangrijk voor Acura/Honda.
Men gaat voor de Acura MDX MPC Edition net even verder dan wat men vaak doet met speciaaltjes. Zo wordt de auto deels gebouwd in het Performance Manufacturing Center, met name de afwerking van de middelgrote crossover. Het begint met de speciale lak Valencia Red Pearl, een kleur die normaliter voorbehouden is aan de NSX. Verder worden alle chromen details vervangen door een soort ‘shadowline’-esque afwerking. Denk aan de uitlaten, grille, buitenspiegels, uitlaten, handgrepen, raamlijsten en zelfs het gehele dak. Om het af te maken krijgt de MDX PMC Edition speciale 20″ lichtmetalen velgen, eveneens in hoogglans zwart afgewerkt.
Ook in het interieur is er aan gewerkt om je een ‘speciaal’ gevoel te geven. Zo krijg je sportstoelen bekleed met leder en alcantara en rode stiksels. Je houdt een ‘A-Spec’ sportstuurwiel vast en plaatst je voetjes op speciale ‘A-Spec’ vloermatten! Om aan te geven hoe bijzonder jouw Acura MDX PMC Edition is, prijkt er een badge op de middenconsole met de tekst: “PMC Edition, 1 of 330”. Hoe cool is dat?
Jazeker, er worden slechts 330 stuks van gebouwd. Mocht je er eentje willen, moet je snel zijn. Er zijn 300 exemplaren bestemd voor de Amerikaanse markt, de overige 30 worden in Canada geleverd. In technisch opzicht is de MDX niet wezenlijk anders. Onder de kap treffen we een 294 pk sterke 3.5 V6 aan die 294 pk en 362 Nm levert. Deze V6 is gekoppeld aan een 9-traps automaat die middels het SH-AWD systeem alle vier de wielen van aandrijving voorziet. Het is niet de eerste PMC Edition van Acura, de TLX PMC Edition ging de auto al voor.
Loek zegt
Net zoals alle Honda/Acura’s vind ik dit er heel gelikt uit zien. Maar het is echt het interieur wat me tegenhoudt. Voor het geld wat je stukslaat op een Honda is het gewoon zeer ondermaats. En dat moet toch fijn werken bij een dure auto.
Ik denk dan ook dat Honda het moet hebben van vaste kopers die goed bevriend zijn met hun dealer. Als je nu kijkt naar het B-segment in SUVs bijvoorbeeld, dan staat de HR-V qua prijs strak bovenaan, terwijl het zo’n saai ding is om te zien en ook om te voelen. Ik zou er geen 28.500 euro voor betalen.
pa045 zegt
@720s: Als ik dit interieur zo bekijk, is daar toch niks mis mee? Je koopt bij Honda mooie en goede techniek. Veel kwaliteit en betrouwbaarheid. Het is een stuk moeilijker om goed bevriend te raken met je Honda dealer dan met je Audi dealer. Al zal die laatste moeilijker doen..
Loek zegt
@pa045: qua materiaal en kwaliteit zal het wel redelijk zijn. Maar qua styling lijkt dit echt uit het jaar 0 te komen. Overal knoppen, simpele tellers met zo’n zelfde tft-schermpje als ik in een Hyundai van 20 ruggen heb zitten, oubollig infotainment, et cetera. Als het werkt, dan werkt het, maar qua design mag er sowieso even een nieuw hoofd aangenomen worden bij Honda. Ik vind namelijk qua exterieurdesign dat ze vaak precies wegkomen met hun radicale keuzes.
seanxtype zegt
@720s: iets met Amerikaanse markt. Daar zijn ze niet zo’n hoge standaard voor wat betreft interieur gewend.
retsok zegt
@720s: Misschien past een volkswagen dan beter bij je??
Loek zegt
@retsok: kun je lang of kort over zijn maar de nieuwe Golf heeft een zeer gelikt interieur.
flatsixx zegt
Ik vind dat zo’n prachtige tint rood.
baklava zegt
Prachtige auto!
thomasthomas zegt
Soort van Cupra Ateca