Verkeersminister Schultz heeft aangegeven vanaf 2015 volop te willen testen met de autonome auto op Nederlandse wegen, maar zojuist bereikten ons beelden die nog wel eens konden duiden op vervroegde tests.
De video, die we zojuist kregen getipt, toont een auto zonder inzittenden (voorin) op de openbare weg.
Een volledig autonome auto is inderdaad reeds mogelijk, zo bewees Mercedes vorig jaar door een S500 helemaal zelfstandig een route in Duitsland te laten rijden, maar dat was nog met een poppetje erin dat eventueel op een grote rode kill switch kon drukken. Kennelijk is het vertrouwen momenteel al dusdanig groot dat ook deze schakel uit de ketting kan worden genomen.
We weten dat een volledig autonome auto al realiteit is, Google lanceerde al een wagentje zonder stuur of pedalen, maar de spot van dit testmodel lijkt ons een absolute Europese primeur. Video hieronder, mirror op auto(noom)junk!
UPDATE: Even Apeldoorn Bellen!
screamer zegt
huh, hebben we nieuwe kentekens ofzo? 2 letters, 1 cijfer, 2 letters? of zou dat speciaal voor autonomen zijn?
RickB zegt
@screamer: Je geeft het antwoord zelf al.
screamer zegt
@RickB: ik geef geen antwoord, ik vraag me iets af en geef aan dat ik aan 2 dingen denk, het lijkt a.d.h.v. je reactie dat 1 van de 2 goed is, maar nu weet ik het nog steeds niet.
Jantje_555 zegt
@screamer: de G van Golf, de R van Remote, de 7 van het model en de SD van Self Drive
ej20g zegt
@screamer: het kenteken is in ieder geval niet “bekend” bij de RDW. Geheim dus. Dit lijkt mij dus een kenteken voor testdoeleinden.
gertjan2012 zegt
Daar zit ook gewoon die kerel in van de Aygo reclame! Of het is een nieuwe versie van the Knight Rider en heeft Michael hem opgeroepen met zn smartwatch ;-)
rammillius zegt
Het zelfstandig rijden zal waarschijnlijk de toekomst zijn om de menselijke fouten eruit te halen. Ik als schadebehandelaar heb echter de vraag wie is er aansprakelijk mocht er toch een fout optreden en daardoor een ongeval ontstaan… De fabrikant? De softwareleverancier? de slapende “bestuurder”?
Pas als het bovenstaande is wereldwijd geregeld, zal de zelfstandige auto succes hebben.
flutterby zegt
@rammillius: opzich geen lastige vraag. Gewoon op dezelfde manier aanpakken als ongelukken bij vliegtuigen. On afhankelijke partij die de schuldige aanwijst.
rammillius zegt
@flutterby: Mensen gaan niet een half jaar wachten voordat eindelijk iemand schuld erkent zodat ze geld ontvangen voor hun auto om deze te laten repareren. Iedereen volledig casco verzekeren is niet mogelijk daar dit de keuze is van mensen zelf. Daarbij zijn de expertisekosten voor een onafhankelijk onderzoek enorm hoog welke dus niet worden betaald tenzij verzekeraars zichzelf failliet willen laten gaan.
Uw gedachtegang is goed. Helaas is de uitvoering niet mogelijk.
volvov70t6 zegt
Fake, ik zal uitleggen waarom:
Je hebt voor een autonome auto echt superveel sensoren (camera’s, infrarood, radiogolven) nodig om enigzins een idee te krijgen van de omgeving en daarop te acteren. Ik zie bij deze golf echt he-le-maal niks qua sensoren.
Daarbij bevat, als je heel goed kijkt, het beeld naar m.i. iets te veel artefacten wat kan duiden op manipulatie.
Als dit wel waar is dan is dit van ongekende klasse en verslaat dit met gemak google en alle andere bedrijven die hier mee bezig zijn. Ook dan hadden we misschien hier al van gehoord ;-)
Edge zegt
@volvov70t6: Interessante bewering. Kun je aanwijzen wat die artefacten zijn, want ik zie ze niet?
stijnwille zegt
I call hacks, DAMN gaaf als dit de toekomst wordt
arii zegt
Super stom. Kan je zelf niet rijden? Opdonderen dan maar, je hoort niet op de weg
hansolo zegt
@arii: ja 12
arii zegt
@hansolo: 13?
driver28 zegt
Er zit toch nog iemand voorin?? Of op passagiersstoel?
tupperware zegt
@driver28:
Yep, van Velzen of Schneider, ik kan zo niet zien wie van die 2 achter het stuur zit..
thomcarspotter zegt
@tupperware: wie is schneider?
ej20g zegt
@thomcarspotter: Rob Schneider?
Gulli zegt
Kenteken is niet terug te vinden in mijn app. Ik stel dat hij gestolen is, de dief heeft hem onherkenbaar gemaakt met wat tweedehands afzetlint en heeft zelf een nummerbord geknutseld. Om geen vingerafdrukken achter te laten op het stuur is hij maar achterin gaan zitten.
Opgeloooost!
sulobb zegt
@Gulli: Mr. detective xD
norge zegt
Ideaal voor na een feestje, maar een auto zonder stuur zie ik niet zitten.
flippus zegt
Dit is gefilmd op de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De A270 is een testtraject voor dit soort experimenten (google maar eens op DITCM bijvoorbeeld) die bij TNO (i.s.m. diverse universiteiten en andere publieke instellingen) op de Automotive Campus in Helmond uitgevoerd worden. Al moest ik gelijk aan Groen 7 denken toen ik zag dat het kenteken met GR-7 begon ;)
henkhupelschoten zegt
@flippus: klopt ik ze hier best vaak rijden maar laatste tijd heb ik ook paar wagentjes van de automobile campus en tu-e ook in helmond en neunen zien rijden
knipperlichtje zegt
Oeh autonome auto pesten, met 110 ervoor rijden zodat ie in moet halen en dan sneller gaan rijden.
FIAT127 zegt
Ik wil er een. Pronto!
Edge zegt
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de wetgeving op deze auto’s aangepast gaat worden. Naast de aansprakelijkheid bij ongevallen zit je natuurlijk ook nog met de privacy. Je kunt een algemeen netwerk opzetten waarin alle ritjes worden gelogd, maar dan heb je het probleem dat je de privacy van mensen schaadt. Doe je dit niet, dan geef je terroristen bijvoorbeeld een nieuw stuk gereedschap om aanslagen mee te plegen. Kwestie van pakketje in de auto leggen, auto naar het doelwit sturen en wachten. Er komt geen mens meer kijken, dus ook geen ooggetuigen die een dader kunnen identificeren. En als de bom dan ontploft is, is het leed al geschied en is de locatie van de daders ook nog eens lastig te achterhalen.
driver28 zegt
@Edge: hoop niet dat ze ab lezen dan..anders heb je nou de tip van de week gegeven
reistje zegt
@Edge: Dat gebeurt nu ook met regelmaat in Syrië, alleen dan met remote control in plaats van zelfrijdend.
griffendahl zegt
@Edge: Verkeersregels blijven toch ook gewoon voor autonome auto’s gelden. Dus degene die zich niet aan de verkeersregels houdt is aansprakelijk.
Edge zegt
@griffendahl: Dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend. Maar stel nou dat er een ongeval gebeurt met een autonome auto, waarbij de autonome auto de foute partij is. Wie wordt dan aansprakelijk gesteld? De chauffeur/eigenaar van de auto? De autofabrikant? De fabrikant van de software waar de auto op draait? Die insteek bedoelde ik, want dat de partij die de fout maakt aansprakelijk is staat buiten kijf, ook bij autonome auto’s.
griffendahl zegt
@Edge: Lijkt mij gewoon de eigenaar van de auto, niet anders als nu… Als nu iemand anders jouw auto tegen die van de buurman jaagt is het ook JOUW verzekering die moet uitkeren en niet die van de bestuurder.
kjeld zegt
De nieuwste rage dit:
De auto op de cruiscontrol zetten en zelf even op de achterbank gaan zitten.
PS ik denk dat dit fake is. Zelfs als bij zelfrijdende auto’s moetbje het stuur kunnen pakken indien er problemen zijn.
Edge zegt
@kjeld: Maar hoe verklaar je dan dat kenteken? Dat zal echt geen foutje van de lokale kentekenboer zijn.
banditdeluxe zegt
Shut up and take my money!
henkhupelschoten zegt
Eindelijk een James bond uitvinding die wel uitkomt kijk maar naar die vent op de achterbank haha
Jantje_555 zegt
haha ik zou er voor komen rijden en dan bruusk remmen, eens kijken hoe goed een machine dan is
mopar zegt
@Jantje_555: ja leuk! En dan je eigen auto verkl*ten als toch blijkt dat die autonome auto niet hard genoeg remt….
swaffelaer zegt
Fuck her right in the pussy…
swaffelaer zegt
Fijn. Collega pikt telefoon. Sorry!
csx3000 zegt
@swaffelaer: Tuurlijk, Weirdo!
swaffelaer zegt
@csx3000: huh? Rare reactie.
jovdv zegt
Ik ben nog steeds sceptisch tov autonome wagens ik denk toch dat ze al het rijplezier dat er nog overschiet eruit halen
alfamail zegt
Waarom???? Het is hier zo ontzettend druk, waarom zou je hier zulke risicos willen gaan lopen?
in Eindhoven hebben ze autonome bussen gehad, inmiddels zit er gewoon weer een chauffeur op.
Wat is het nut van dit soort dure flauwekul? Wie zit hierop te wachten? Mensen zonder rijbewijs? Daarvoor hebben we toch de BUS uitgevonden? Met chauffeur zelfs!
FIAT127 zegt
Ik denk dat er meer autonome auto’s op de weg passen dan wanneer we allemaal zelf blijven rijden.
Hoeveel beter zou het gaan bij wegversmallingen wanneer er wordt ingevoegd op basis van een algoritme in plaats van op basis van een ego. (“ik heb een BMW dus ik héb voorrang”)
Rijplezier is natuurlijk allang niet meer een factor wanneer je elke dag twee uur moet forenzen dan is het prettiger om je auto als een beter alternatief te zien voor het OV. Van deur tot deur met je eigen muziek en koffie. Krantje er bij. Lovely.
Stressvrij forenzen en nog sneller ook. minder files en minder noodzaak voor meer asfalt.
Wie kan de rekensom maken waarbij de overheid de besparing op extra asfalt omzet is gratis pakketjes om je auto autonoom te maken?
Fijn autorijden doe je in het weekend op een andere route waar wel tijd en ruimte is om een bochtje goed aan te snijden. (In je Ford Focus natuurlijk, de auto voor kenners van fijn rijgedrag ;-))
carspotter-rietdijk zegt
En dat gewoon op de snelweg tussen Eindhoven en Helmond. De testbaan van ons Automotive campus wordt dus ook met verkeer gebruikt!