Zojuist hoorden we de brievenbus klapperen. We gingen snel kijken, maar vingen slechts een glimp op van iemand in een regenjas die zich uit de voeten maakte. Op de vloermat lag echter wel een document met prijzen van de Skoda Kodiaq.
Hoewel de Skoda Kodiaq voor de gemiddelde AB-lezer waarschijnlijk pas echt interessant wordt als er een paar beursbabes voorstaan, vermoeden wij dat het zeker in Nederland een enorm succesvolle auto gaat worden. Iedereen wil immers stiekem een SUV hebben, vooral diegenen die het hardste roepen dat ze SUV’s haten. Voor de meesten ligt de X5, Cayenne of doe eens gek, de Bentayga (rijtest) echter nét buiten het budget. Skoda biedt in die gevallen een uitstekend alternatief met de Kodiaq. Deze biedt waarschijnlijk vrijwel alle eigenschappen die je zoekt in zo’n terreinachtige, maar dan voor minder. En daarbij heeft ‘ie ook nog eens een toffe naam.
De vraag was echter tot op heden: hoeveel minder zijn we nou precies kwijt als we opteren voor de Kodiaq en niet voor een X5 of, om het iets dichter bij huis te houden, de Tiguan. Op die vraag kunnen we nou antwoord geven dankzij de in regenjas gehulde persoon. Het zou overigens ook een trenchcoat geweest kunnen zijn, pin ons daar niet op vast. We moeten hierbij overigens wel een klein voorbehoud plaatsen. Skoda meldt namelijk dat de prijzen ‘niet kloppen’. Maar dat zou apart zijn aangezien het in waterwerende kleding gehulde individu naar een url van skoda.nl verwijst als bron. Inmiddels is deze pagina offline gehaald. Dus, waar (een heleboel) rook is…
Enfin, laten we maar gewoon de prijzen op tafel gooien. Het rijden van zo’n berige stoere SUV begint bij 28.815 Euro. Daarvoor krijg je een handgeschakelde Kodiaq met een 1.4 TSI van 125 pk onder de kap in de uitvoering ‘Active’. De uitrustingsniveau’s ‘Ambition’ en ‘Style’ kosten respectievelijk 2.000 en 4.200 Euro meer. Andere opties voor de benzinerijder zijn onder andere een iets sterkere 1.4 TSI met 150 pk, vierwielaandrijving en een DSG-bak. Je kan verschillende combinaties maken met deze afzonderlijke elementen. Voorlopig is de sterkst verkrijgbare benzinemotor de 2.0 TSI met 180 pk. Deze wordt altijd geleverd in combinatie met een 7-traps DSG en vierwielaandrijving en begint bij 42.415 Euro. Check voor het volledige overicht de onderstaande afbeelding.
Voor dieselaars ligt de instapprijs behoorlijk wat hoger. Dat is mede het gevolg van onze belastingregels, maar ook omdat de dieselaars niet kunnen kiezen voor de basisuitrusting ‘Active’. Tevens is de minst krachtige dieselmotor geen 1.6je, maar krijg je minimaal een 2.0-liter groot blok van 150 pk. De goedkoopste Kodiaq diesel heeft de 2.0 TDI met 150 pk onder de kap in combinatie met een 7-traps DSG en voorwielaandrijving. Deze variant kost 40.615 Euro als ‘Ambition’. Daarboven staan slechts twee andere opties. De eerste is een Kodiaq van minimaal 41.015 Euro met dezelfde motor maar dan met vierwielaandrijving. Opvallend genoeg is deze variant níet uitgerust met de DSG, maar met een handbak. De topper tenslotte heeft een iets sterkere 2.0 TDI onder de kap van 190 pk, vierwielaandrijving en -om het ingewikkelder te maken- wél weer een DSG-bak. Deze mag weg voor 49.015 Euro. Check het overzicht wederom hieronder.
Maar wacht…er is nóg meer. Zoals fabrikanten tegenwoordig wel vaker doen zijn er van vrijwel alle Kodiaq’s met uitzondering van de benzine-instapper ook ‘Business’-uitvoeringen beschikbaar, geijkt op de verstokte leaser. Deze Kodiaq’s hebben ongetwijfeld extra goodies aan boord om je bluetooth-oortje op aan te sluiten en zijn daardoor iets duurder dan de non-Business Kodiaq’s. Check het overzicht, hieronder.
En bam…Ga je toch weer over die 50.000 heen. Maar goed, zo lang je dan maar niet onthoofd wordt, is het ongetwijfeld money well spent.
UPDATE 1: Skoda laat weten dat de prijzen volgende week officieel bekend worden gemaakt. De prijzen zullen beginnen bij 30k, dat is 1.200 Euro meer dan op de site van Skoda stond. Verder legt men de vergelijking met de Superb. De Kodiaq zou dezelfde prijzen krijgen als vergelijkbare Superb´s. De 2.0 TSI zou dan rond de 43k komen, wat weer iets goedkoper is dan de bovenstaande prijzen.
UPDATE 2: het duurde iets langer dan verwacht, maar in dit artikel vind je de officiële prijzen!
Bedankt man in regenjas voor de tip!
dare2think zegt
Als ik de naam lees, moet ik telkens aan Knight of the Zodiaq denken…
thomasthomas zegt
@dare2think: ik aan een beer
doewap zegt
@thomasthomas: ik aan een Zodiac
jordydeknecht zegt
@dare2think: en ik aan een seriemoordenaar
JelleEp3 zegt
@dare2think: ik aan een fototoestel.
dailydriver zegt
@jelle166: zo’n vintage ding met zelf opwinden/draaien en fotorolletje erin? Met zo’n flitser erop die U voor 20 sec verblind.
sjeppie156 zegt
@dare2think: ik aan een weapon skin in Guild Wars
Arno's zegt
@dare2think: ik aan een nieuwe telefoonprovider
Die blonde is ook niet mis trouwens
wildewesten zegt
Het lijkt wel een Q7 met een grand cherokee met een skoda neus
mashell zegt
Ik geloof de Skoda importeur best dat die prijzen niet kloppen. Er moet overal nog €16 vanaf om op een mooi marketingbedrag uit te komen.
badmat zegt
@mashell: ze hebben wel vaker last van cijfers die niet kloppen
sjaterantekomen zegt
Kijk dat zijn nu eens leuke bedragen, pa en ma zijn in de markt voor een nieuwe auto, (liefst zou ik ze de SQ7 aanraden) maar met 500 km per maand is dat onzin.
badmat zegt
@sjaterantekomen: nou, dan weten we dat ook weer
sjaterantekomen zegt
@badmat: waarom zo zuur? Het is vrijdag! Live a little
badmat zegt
@sjaterantekomen: waarom zo zuur?? Omdat het echt niemand iets boeit hoeveel kilometer jouw OUDERS per maand rijden.
davelepeef zegt
@badmat: hoho! Ik maak zelf wel uit of het mij iets boeit wat ’s andermans ouders rijden!!!
mikkeloentje zegt
@sjaterantekomen: Mijn vader werkt bij de McDonalds.
badmat zegt
@mikkeloentje: beter goed gejat dan slecht bedacht @exotic
camber24 zegt
Weet iemand of die 150PK diesel een gedowntunede versie van de 190PK versie is, of zit er ook hardware verschil in?
maxhunter zegt
@camber24: ja
camber24 zegt
@maxhunter: ja, er zit hardware verschil in?
slickrick zegt
Wel een chickmagnet in dat radioactive chernobyl green
martinus zegt
@slickrick: D’r plakt er zelfs al een aan op de foto!
Dutchdriftking zegt
Lijkt me echt een leuk karretje voor de vrouw.
dieselkameel zegt
Zou je voor dat geld het demo model inclusief de blonde mevrouw mee kunnen krijgen? Die auto interesseert me niet zo veel…
marinepower zegt
Wax jassen zijn weer helemaal uit zeker.
v60germany zegt
Nu ken ik de prijzen van de Tiguan niet, maar geef eens een vergelijk.
Ik bedoel, het verschil moet toch minimaal 3000 euro zijn om werkelijk aan verkoopcijfers te doen slagen in Nederland?
Jochempie zegt
Holy fuck, dus als je een DSG wilt mag je automatisch zeker 7 mille meer betalen dan dat je voor een handbak kwijt bent..
freezzr zegt
@Jochempie: inderdaad jammer dat verschil. In de regel besteld het overgrote gedeelte een diesel. Een 4×4 met DSG en 190pk tegen zo’n 42.000 was een verkooptopper geworden…. afgezien dat ‘ie niet moeders mooiste is.
maxhunter zegt
@freezzr: Een nieuwe XC90 D5 AWD Geartronic Summum voor 45k ook…
freezzr zegt
@maxhunter: hahaha je hebt gelijk ;)
wilbertg zegt
Net ding. Lekker kleurtje ook!
pinut187 zegt
Super tof kleurtje zo! Hoe doen de Maxda CX-5’s het eigenlijk in NL? Ook geen onaardige auto om te zien en ook redelijk betaalbaar.
baklava zegt
Gave auto hoor!
EdGaR zegt
Ik weet dat het een grote bak is, maar 40k + voor een beetje uitgeruste Skoda.. hoop geld.