Onze Hermandad is druk bezig met de nodige tests, om te beslissen in welke auto’s ze binnenkort legaal het land door gaan scheuren.
De tijd dat de politie louter in Volkswagen’s reed, die is inmiddels voorbij. Hoog tijd dus om een nieuwe vloot op de bouwen voor onze vrienden in blauw. Importeurs en fabrikanten doen er altijd alles aan om zo’n deal in de wacht te slepen. Een steekpenning hier, een korting op een auto voor een ambtenaar daar, je kent het wel. Oh wacht, dat was het oude systeem, nu gaat alles uiteraard anders.
Als een van de maatregelen om bij de nieuwe aanbestedingsprocedure niet tegen de problemen van de vorige aan te lopen, heeft de politie de totale aanbesteding van in totaal 11.000 auto’s opgedeeld in meerdere kleine aanbestedingen. De sterke arm heeft niet te klagen over aandacht, want verschillende fabrikanten hebben interesse in de deal.
Merken als Mercedes, Opel, Peugeot, BMW en MINI zouden er wel oren naar hebben om de Sound of da Police te laten galmen op het dak van hun auto’s. MINI zou daarbij een sterke troef in handen kunnen hebben omdat de Countryman in Nederland gefabriceerd wordt. Bij VDL hopen ze ongetwijfeld dat dit stiekem meetelt in de uiteindelijke beslissing, hoewel dat volgens de regels waarschijnlijk niet zo mag zijn.
Inmiddels kunnen de geïnteresseerde merken zich niet meer verstoppen, want van een man in een gele oliejas kregen we zojuist deze foto’s opgestuurd. We zien op de kiekjes verschillende auto’s in de gevreesde wit-blauw-rode livery. Onder de aanwezigen helaas geen Giulia, maar wel een Peugeot 5008, Skoda Octavia, Citroën Grand C4 Picasso, Volkswagen Passat en een MINI Countryman. Ook twee busjes maken hun opwachting, te weten een Peugeot Expert en een Mercedes Viano/Vito.
Tussen de auto’s met strepen in, zien we ook nog een ongemarkeerde Renault Scénic, Opel Zafira en Mitsubishi Outlander staan. Deze streeploze bolides zijn voorzien van dezelfde stickers in de ruit die de andere ook hebben en zwaailichten op het dak. Het is dus aannemelijk dat ook deze auto’s meedingen naar een plaats in vloot. Snelheid blijkt afgaande op deze selectie geen prioriteit te zijn van de dienstkloppers, maar dat wisten we al. Blijft de belangrijke vraag over: door welke van deze auto’s wil jij aan de kant van de weg gezet worden om een dikke prent te ontvangen?
tunefuldjmike zegt
Die Peugeot 5008 ziet er wel goed uit als een politie wagen, heeft in ieder geval genoeg ruimte.
lodewijkyolo zegt
@tunefuldjmike: ja als je dan aangehouden bent kun je tenminste lekker een domino’tje doen achterin
kazaluna zegt
@tunefuldjmike: Heb er laatst één gehuurd tijdens wintersport. Verschrikkelijk rijgedrag… Hopelijk kiezen ze iets wat beter stuurt
terazino zegt
@kazaluna: en iet dat heel blijft. Mooie wagen hoor, maar bij ons op de zaak totaal niet bedrijfszeker gebleken
niels789123 zegt
@kazaluna: bijzonder! Dat jij er 1 gehuurd heb! Ze zijn nog niet eens leverbaar in Nederland! Je reactie is dus onzinnig!
Dit is 1 van de weinige die op kenteken staat in Nederland!
stephane8200 zegt
@niels789123: in Engeland rijden ze al rond als huurauto volgens mij. Denk bij Avis of Budget.
continentalgt zegt
@tunefuldjmike: zeker maar, 120pk is niet erg indrukwekkend als politie auto.
tunefuldjmike zegt
@continentalgt: de 3008 heeft een 165pk automaat denk dat die ook wel naar de 5008 komt.
basv zegt
Doe dan die Peugeot maar!
continentalgt zegt
@basv: Skoda en Mercedes uiteraard.
justinautoblog zegt
@basv: Daar wordt je wel echt bang van ja.
banaan7 zegt
Ondanks dat de viano een busje is vind ik hem mooier dan de rest.
kobus1967 zegt
De enige met stealth mode is de Mitsubishi.
paulusje zegt
De Opel Zafira en Mitsubishi Outlander hebben naast de stickers ook al een lichtbalk op het dak zitten. Dus zeker weten dat die mee dingen.
jaapiyo zegt
@paulusje: Lol…en ik dacht nog bij mezelf ‘dat zie je toch best wel weer scherp die stickers’…
paulusje zegt
@jaapiyo: Wil absoluut niets afdoen aan je speurwerk, zeker niet gezien het al laat op de vrijdagavond is. De stickers vielen mij ook pas op nadat ik je stuk tekst had gelezen en nog 30 sec. had gezocht op de foto’s.
potver7 zegt
@jaapiyo: Je hebt er nog een kandidaat gemist… links naast de 5008 staat volgens mij een (of zelfs: twéé) witte Renault Scenic met lichtbalk op ’t dak… :)
jaapiyo zegt
@potver7: +1 Renault.
kniesoor zegt
Wil überhaupt niet aan de kant van de weg gezet worden, noch een boete ontvangen. Door geen enkele koddebeier, in wat voor auto-ie ook rijdt.
lekkaah zegt
@amghans: dat benne @klotskuukse ‘s
mmarzzz zegt
Geen Volvo? De V90 als politiewagen is een mooie dikke bak die in het buitenland al goed bevalt
tdg200 zegt
@mmarzzz: zal helaas waarschijnlijk te duur zijn. De auto’s die er nu tussen staan zijn toch wel significant goedkoper
donvincenzo zegt
@tdg200: Niet te duur, het is gewoon een andersoortige auto. De Volvo kan best geschikt zijn, maar dan bij een van de andere aanbestedingen die ze doen. Niet als het standaard surveillancevoertuig.
phaeton zegt
@donvincenzo: Maar ze hebben nu ook ook geen Passat voor standaard surveillance. Dus ik gok dat die Passat Variant weldegelijk wordt getest ter vervanging van de huidige V70’s. Ook ik hoop op de V90 T5/6, maar kijk niet gek op als die het niet worden.
racerx zegt
@mmarzzz: Als ‘ie met een fatsoenlijk motorblok geleverd werd, zag ik ‘m nog wel als kanshebber voor het KLPD. De T8 is snel zat, maar in het kader van duurzaamheid van de techniek en het feit dat je in noodsituaties qua prestaties niet afhankelijk wilt zijn van je accu % wordt dat ‘m denk ik niet.
1audi1 zegt
C4 picasso is iniedergeval wel het comfortabelst voor als je de hele dag aan het surveilleren bent. Al zal dat wel niet meespelen
kennone zegt
@1audi1: Als ze die nemen neemt niemand ze meer serieus..
1audi1 zegt
@kennone: Want? De politie is er in de eerste plaatst om mensen te helpen. En je zou als agent geen respect af hoeven te dwingen met je auto.
87sandyd zegt
@1audi1: De politie is in eerste instantie een handhaver van de wet.
rolov zegt
@1audi1: daar denken ze bij de politie heel anders over. Over dat respect afdwingen met de auto’s. Dat is namelijk ook een van de speerpunten. Anders kunnen ze allemaal wel puntos gaan rijden .
ThomasBol zegt
@kennone: gelukkig doet een MINI dat wel. *Ahum*
henkp1 zegt
@kennone: Mensen die de politie in een Citroën niet serieus nemen, neem ik niet serieus.
nvn1993 zegt
Ik duim voor Mercedes. Dan zit je na een nachtje stappen gegarandeerd op de achterbank van een Mercedes. Of dat er dan eentje is met zwaailichten of een taxibordje, aan het einde van de rit wordt je toch genaaid.
e36m3gt zegt
@nvn1993: haha dus dat
LaLancia zegt
Volgens mij zie ik ook de nieuwe Scenic staan. Doe mij overigens maar de Peus. Vind het wel een indrukwekkende auto.
LaLancia zegt
En heet die Benz niet Vito ipv Viano?
tunefuldjmike zegt
@lalancia: Vito is voor vrachtvervoer, Viano voor personenvervoer.
LaLancia zegt
@tunefuldjmike: Ik dacht dat de personenuitvoering tegenwoordig V-Klasse heet. Volgens mij is MB gestopt met de benaming Viano.
granlusso zegt
@LaLancia: Nee, V-klasse is de luxe personenversie. Vergelijk het met Volkswagen, de ‘gewone’ Transporter personenuitvoering heet Kombi, de luxe variant Multivan.
toms zegt
@granlusso: Helaas niet waar, de Viano is niet meer. Is allemaal V-Klasse geworden
Jochempie zegt
@tunefuldjmike: Ja, dit is een Vito met enkele cabine, en de legale tweede zijruit aan de rechterzijde.
Jochempie zegt
@lalancia: Goed punt, het lijkt me sterk dat er V-klasse’s (voorheen Viano’s) leverbaar zijn met ongespoten bumpers en geen ramen rondom…
toyotavenray zegt
Haha geen van alle. Is voor de meeste mensen denk ik hetzelfde idee.
kennone zegt
Ik moest serieus lachen toen ik die Citroën zag. Dat moet toch een grap zijn??
inoh zegt
@kennone: Daar rijden ze veel mee rond in Spanje en met het lokale design zien ze er daar best tof uit. http://www.diariomotor.com/2015/10/08/citroen-c4-picasso-coche-policia-nacional/
henkp1 zegt
@kennone: Hoe zo? Ze rijden al jaren in VW’s, grotere grap krijg je niet. Ik zou me kapot schamen om in een auto te moeten rijden van die corrupte fabrikant én corrupte importeur!
toniominestrone zegt
@henkp1: grote grap? Grootste autofabrikant ter wereld!, zure VAG hater.
henkp1 zegt
@toniominestrone: Ik vind het erg genoeg dat Vag de grootste is, geeft helaas een triest beeld van veel medemensen.
En hoe zou het toch komen dat ik een hekel heb aan Vag/Pon??
draadloos zegt
@henkp1: geen idee, vertel?
henkp1 zegt
@draadloos: ? Omdat ik een hekel heb aan corruptie, foute propaganda, megalomanen, diefstal, maffiapraktijken, leugenaars, machtswellustelingen, oplichters e.d. Zoiets dus, duidelijk?
mercedesclk350 zegt
@toniominestrone: maar vervolgens alle recht om te haten op Citroën die de laatste tijd gewoon weer goede auto’s maakt? Wat een hypocriete opmerking dit.
continentalgt zegt
@kennone: Ik hoop het maar, die Citroën is langzaam en straalt niks autoritairs uit.
desjonnies zegt
@kennone:
Nou grapjurk in de zestiger en zeventiger jaren reej de geheimere pliessie hier en in het door u waarschijnlijk geadoreerde land der Hunnen (Duitsland) in den grote Citroën.
Omdat wegligging en remmetjes
henkp1 zegt
@desjonnies: En Schamanski in Tatort!
henkp1 zegt
@henkp1: Schimanski
https://img.tweedehands.nl/f/normal/202296487_2-schimanski-tatort-alle-afleveringen-op-dvd.jpg
robert110 zegt
Op basis van veel te duur en wel mijn belasting centen vallen Volkswagen en Mini per direct af.
Doe die Expert maar, dan kunnen ze bij de politie tenminste zonder te liegen zeggen dat ze een expert op de zaak hebben gezet
racerx zegt
@robert110: Op basis van het feit dat er met belastingcenten wordt betaald, moeten ze gewoon het beste materiaal kopen. Ik vermoed dat ze dat zelf prima kunnen bepalen.
technofreak zegt
@robert110: Op basis van het feit dat je geen idéé hebt wat de auto’s gaan kosten, doe mij de voorbarige conclusies maar niet en laat een Expert de aanbesteding doen.
donvincenzo zegt
@technofreak: Precies. Je weet niet met welke prijzen ze inschrijven, maar het zullen zeker niet de consumentenprijzen zijn. Als je honderden auto’s bestelt krijg je wel een korting, mag ikk toch hopen. Wie weet geeft MINI wel veel meer korting dan andere merken – je weet het niet. Uiteindelijk zullen de auto’s beoordeeld worden op een vooraf bepaalde mix van prijs en kwaliteit.
technofreak zegt
@donvincenzo: Het zijn sowieso al de prijzen ex BTW en ex BPM. Een hogere consumentenprijs ivm uitstoot, vervalt daarmee bijvoorbeeld al. Daarnaast moet er ook nog uitrusting op/aan/in, wie zegt me dat de zwaailampjes van PSA niet 200 keer duurder zijn, dan die van Visser uit Leeuwarden? Geeft Opel airco gratis en gooit mitsubishe er 200 per auto bovenop voor de koeling?
Eerst de feiten, dan je conlusie uitschijten…
pesu zegt
Doe mij maar gewoon de Touran.
serialchiller zegt
Alsof je oom agent nog serieus kunt nemen als hij je aan de kant heeft gezet in die Citroën.
Een agent moet autoritair aan kunnen komen en indruk maken. Dat lijkt me een stukje makkelijker te doen als je uit bijvoorbeeld de Passat kunt stappen.
robert110 zegt
@serialchiller: Alsof je de agenten nu wel serieus kunt nemen. Al stapt meneer (of mevrouw) agent uit een Ford Crown Victoria dan nog stralen ze geen gezag uit. Nee er moet daar serieus wat veranderen wil dat zooitje ongeregeldheden een beetje autoritair over komen.
henkp1 zegt
@serialchiller: Ga jij maar eens gek doen in Frankrijk of Spanje waardoor jij dan door de politie daar (in een Citroën) aan de kant wordt gezet. Dan piep je wel anders.
Je ziet de Gendarmerie in Frankrijk nog in Clio’s van twintig jaar oud rijden en zelfs die mannen stralen nog gezag uit!
Bovendien geeft dat aan dat het zeer degelijke en voordelige auto’s zijn.
mashell zegt
@serialchiller: dat autoriteit uitstralen geen vereiste is bewijst juist de Nederlandse politie al jaren. De wagens zijn wit met roze strepen. Hun uniform lijkt op een trainingspak van de Bristol. De autoriteit komt van hun woorden, daden, wapen en vooral de wetgegeven positie. En ze hoort het ook. Het gaat om de functie en de mens en niet om het vervoersmiddel of hun kleding.
rrvliet zegt
@mashell: wijze woorden
p993 zegt
De merc vaiana…nee serieus volvo ontbreekt
camber24 zegt
Grappig, hierboven de voorkeuren voor de Peugeot. Heb normaliter een zwak voor dat merk, maar de 5008 vind ik toch echt afschuwelijk lelijk. Uit dit rijtje zie ik het liefste de MINI of de Octavia. Die busjes laat ik buiten beschouwing, heb ik niets mee.
mercedesclk350 zegt
@camber24: de 5008 is een beetje mislukt idd, voorkant gaat, interieur is mooi maar de achterkant is erg lelijk. Had liever 3008’s gezien, dan was dat ook gelijk mijn favoriet geweest.
Jochempie zegt
Ik had niet gedacht dat ik het zou zeggen, maar die Peugeot Expert ziet er wel bazig uit. Maak het dan wel af met een “Crew Van”-uitvoering van Hollandse makelij:
https://www.flickr.com/photos/snoeksautomotive/30022326611/in/album-72157671327986393/
frederik zegt
Skoda lijkt me goed genoeg.
frederik zegt
@frederik: Maar ja, weer VAG / Pon…
gt500eleanor zegt
Als ze nou de Passat in R-line verpakking nemen komen ze nog (samen met de Mini natuurlijk, ziet er top uit!) een beetje voor de dag!
bedirhan zegt
Hahhahahha de peugeot en de citroen zijn gewoon lachwekkend.
bohica zegt
@bedirhan: mee eens straalt echt niks uit en zijn lelijk
babybenz zegt
Doe maar een 911 targa!
vonklausenburg zegt
Een Volvo V90 voor de snelweg, misschien met de Passat, binnen de steden een Mini en dan de Benz bus. Idealiter zou ik gaan voor:
– Snelweg: Volvo V90 T8;
– Provinciaal: Passat
– Stedelijk: Volvo V40
– Bus: Mercedes
Waarom? De Volvo is snel, comfortabel en veilig. De Passat is degelijk en vlot en kan in bepaalde situatie mee met de Volvo’s op de snelweg. Binnen de stad de V40, zelfde als de 90 qua redenen. Voor een bus: de Mercedes, want comfortabel en robuust.
De Hermandad moet kiezen voor degelijkheid en uitstraling. Auto’s moeten respect afdwingen. Een Peugeot of Mini dwingt dat niet af. Beste is om de Duitse wagens te gebruiken uiteindelijk. Ofwel: de zelfde auto’s als de Duitse Polizei.
lekbak zegt
@vonklausenburg: volvo v40 is klein van binnen en heeft een draaicirkel groter dan de gemiddelde stadsbus.
racerx zegt
@vonklausenburg: Heb het hierboven ook al aangegeven. Je wilt in noodsituaties niet afhankelijk zijn van je accu % als je de volle mep aan prestaties nodig hebt. Daarnaast heb ik mijn twijfels bij de mechanische duurzaamheid van die aandrijflijn, ze worden immers niet bepaald als garagequeen behandeld. Die ouwe vijfpitter was ideaal voor de politie! Als KLPD zou ik nu eerder iets van BMW of Mercedes kiezen, met een krachtige ouderwetse aandrijflijn.
mashell zegt
@vonklausenburg: de Polizei rijdt toch geen Volvo? En het laatste wat de politie moet doen is respect afdwingen. Respect afdwingen is voor losers, dat doen mensen die het juist niet verdienen. Respect moet je verdienen. En dat doet de politie ruimschoots met wat ze zeggen en doen maar juist niet met uiterlijkheden.
rrvliet zegt
@mashell: wederom helemaal mee erns
bakbanaan zegt
Dan maar de mini of de merc… rest is toch onzin
ThomasBol zegt
Gewoon Ford nemen. Voor elk doel wel wat geschikts te vinden. Stedelijk, provinciaal, snelweg, bestelwagens en pick-ups.
lekbak zegt
@thomasbol: juist. Hèt merk geschikt voor de politie en niemand die het er over heeft…
mercedesclk350 zegt
@lekbak: heel Amerika rijdt Ford als politieauto… hoezo heeft niemand het daarover?
donvincenzo zegt
@lekbak: Kennelijk heeft Ford niet ingeschreven.
shibby zegt
De Mini zou geen hele slechte keuze zijn.. wordt op z’n minst in Nederland gebouwd
koen0373 zegt
@shibby: helemaal eens. Hollandsche waar uit Born. Goed besteed belastinggeld.
wjeurs zegt
Skoda: alle golfjes en passat’s in ieder geval vervangen. Ze zijn veel goedkoper en even betrouwbaar. Met deels- dezelfde opties en motoren te krijgen…
potver7 zegt
@wouterjeuring: Hoeveel goedkoper die Skoda’s zijn in vergelijking met Golfjes, Tourans en een handjevol Passats kun jij zo niet beoordelen denk ik. Qua basisprijs zitten al deze modellen redelijk in de buurt van elkaar, en komt er nog een vrij kostbare ombouw naar politie-auto bij. En dan zijn er nog de running cost, waar VAG nou niet automatisch als meest gunstige uit de bus komt. Als Opel, Peugeot, Mitsubishi of Mini de ombouw veel goedkoper kan uitvoeren, kunnen die nog wel eens als winnaar uit de bus komen.
wjeurs zegt
@potver7: zouden ze die ombouw niet uitbesteden? Of gebeurd dat wel bij de merken zelf? Er hoeven alleen wat sirenes en extra licht-/radio apparatuur in gezet te worden toch? Of ook motorisch en diepere technieken?
Een octavia combi en golf variant schelen maar €3k. Ik dacht dat dit meer was….
henkp1 zegt
@wouterjeuring: Alle autoleveranciers besteden de ombouw uit, behalve Pon. Vlak voor de vorige aanbesteding had Pon zo’n ombouwbedrijfje overgenomen en Pon heeft degene die de aanbestedingseisen opmaken toen omgekocht en de eis laten opnemen dat de ombouw in eigen beheer gedaan moest worden. Pon was dus de enige die aan die (onzinnige) eis kon voldoen en heeft de aanbesteding toen gewonnen.
Pon wist op een gegeven moment dat zij de enige aanbieder waren en hoefde toen ook geen scherpe prijzen meer te hanteten. En ook geen scherpe onderhoudstarieven. Corruptie en de belastingbetaler heeft jarenlang veel te veel betaald.
donvincenzo zegt
@henkp1: Wat een berg onzin. De politie was in Italië wezen kijken en heeft daar gezien dat de Italiaanse politie hun auto’s ’turn key’ liet maken. Dat wilden ze hier toen ook. Dit signaal was al geruime tijd voor de aanbesteding bekend (niet alleen bij Pon, maar in de hele markt) en Pon heeft daar toen op ingespeeld door Honac over te nemen. Andere merken hadden zoiets ook kunnen doen, of gewoon een samenwerkingsverband aangaan met een dergelijk bedrijf als ‘onderaannemer’.
henkp1 zegt
@donvincenzo: Dat zou wel apart zijn. Die hele aanbestedingsfraude draait juist om dat punt. Overigens was dat ook de reden dat alle (!) andere aanbieders zich terugtrokken. Op zo’n dag als waar dit bericht over gaat, waar alle leveranciers hun auto’s mogen laten testen, op Lelystad, kwam toen alleen Pon/VW opdagen! De overheid had toen eigenlijk de aanbesteding moeten stopzetten en aanpassen, want één aanbieder is geen aanbieder. Maar de aanbesteding ging gewoon door; rest is geschiedenis.
henkp1 zegt
@donvincenzo: Overigens, ik zie geen enkele toegevoegde waarde in de eis dat de autoleverancier de auto’s zelf moet aanpassen in plaats van door externe specialisten.
donvincenzo zegt
@henkp1: Zoals gezegd was dat dus ook geen eis. De politie wilde te maken hebben met slechts één leverancier, die hun kant en klare auto’s zou leveren. Hoe die leverancier dat verder oplost is aan hem. Bij Europese aanbestedingen staat het partijen eigenlijk altijd vrij om in te schrijven als combinatie (dus in dit geval bijv een combinatie van een auto-importeur en een inbouw-toko) of om gebruik te maken van ‘onderaannemers’.
Ik raad je aan om het rapport te lezen van de commissie Schouten-Telgen. zij hebben de rechtmatigheid van de vorige aanbesteding onderzocht en die zat anders in elkaar dan jij lijkt te denken. Dat rapport is openbaar en kun je gewoon vinden met Google.
Er waren verschillende redenen waarom Pon als enige kon (of wilde) leveren. Anderen hadden inderdaad moeite om met inbouwbedrijven tot zaken te komen, maar dat kun je de politie moeilijk verwijten – immers als Pon het kon, waarom een ander dan niet? Wat ook een belangrijke reden was, was dat alle voertuigen door één leverancier geleverd moesten worden. Er zijn niet zoveel merken met een middenklasser, busje, 4×4 en weet ik veel wat voor types ze nog meer vroegen. Een merk als MINI had bijv nooit mee kunnen doen aan die vorige aanbesteding.
Dat Pon de enige was zal waarschijnlijk geen invloed hebben gehad op de prijs, tenzij de importeurs onderling overlegd hebben voor de inschrijving. Als Pon er echter op de testdag pas achter kwam was het te laat – op dat moment is de inschrijving immers al gedaan.
henkp1 zegt
@donvincenzo: Nee, dat klopt niet. De commissie heeft gekeken of de aanbesteding conform de regels is verlopen en kwam tot de conclusie dat dat zo was. Zij hebben niet gekeken of het opstellen van het bestek (eisenpakket) correct is verlopen. Dat was namelijk niet zo. En dat is de reden dat hiervoor een rechtzaak is opgezet die door Pon voor € 12 miljoen is afgekocht. En waarom zouden ze dat doen als zij alles eerlijk hadden gedaan? Overigens vind ik het jammer dat de zaak is geschikt/afgekocht, want zo komt de onderste steen nooit boven. Ik vrees dat er een beetput onder zit. Zowel bij Pon als bij de overheid.
En er waren/zijn weldegelijk genoeg fabrikanten die het totale wagenpark hadden kunnen leveren: o.a.: Opel, Ford, Peugeot, Mercedes, Renault, Nissan, Toyota.
henkp1 zegt
@henkp1: beetput?? Beerput!!
Calimero zegt
Ik zou zeggen de peugeot 5008 en voor ondersteunende diensten de mercedes V of hoe die ook mag heten in bestel uitvoering.
de marechaussee reed jarenlang Peugeot dus waarom niet, het is een zelfde soort auto als die Touran qua opzet.
En in Rotterdam Rijnmond reden ze jarenlang met Mercedes busjes (Als ondersteunende diensten) dus prima combi.
Eventueel de Skoda voor de taken waarvoor nu de VW Golf Variant gebruikt wordt in een aantal regio’s.
raoufff zegt
Gewoon de Mini inzetten, wordt hier in NL geproduceerd dus linksom of rechtsom vullen we met deze uitgaven weer de schatkist wat hopelijk er weer toe zal leiden tot een nog grotere begrotingsoverschot…….ik zeg doen!!!
potver7 zegt
Dat degene met de dunste A-stijl mag winnen, want dan kunnen de dienders alles goed zien. Voor de rest zijn die auto’s natuurlijk gewoon ‘poteeeeto-potaaato’; ik neem aan dat ze allemaal aan de tender-eisen voldoen. Qua prijs kan het ook niet zo hel veel schelen.
donvincenzo zegt
@potver7: Ik neem aan dat inderdaad alleen auto’s worden uitgenodigd voor de rijtest die voldoen aan de eisen uit de tender. De rijtest lijkt me echter wel heel relevant – daarin kunnen nog best grote verschillen naar voren komen.
Rick-dos zegt
Vond de MINI wel een goed idee. Leuk autootje wordt ook nog eens in Nederland gebouwd en zo. Nu dat ik het dan zo op de foto zie wil ik toch mijn mening veranderen. Als toeristen hier komen en ze zien onze lange arm van de wet daar in rijden dan denken ze dat we echt te veel weed hebben gerookt…
En waarom telkens weer die oersaaie Ikea Volvo erbij halen? Een Volvo vind je alleen mooi als je je huis vol met Ikea producten hebt staan.
Dat Franse spul gaat ons meer geld kosten om ze aan de praat te houden dan dat we er voor betaald hebben bij aanschaf. En als servicekosten in de aanschafprijzen zit dan staan ze vaker stil dan ons lief is.
VAG ga ik al helemaal geen woorden aan vuil maken.
Neem gewoon weer een Mercedes C klasse en voor snelweg patrouilles een AMG of een M….
henkp1 zegt
@rick-dos: Onzin wat jij beweert over het ‘Franse spul’. Je bent waarschijnlijk een jaar of vijftien uit de running geweest, maar Franse auto’s zijn gewoon erg betrouwbaar en de onderhoudskosten ervan zijn laag.
carlover66 zegt
@henkp1: haha Henk jij hebt het zwaar hier zo he. Franse auto’s zijn zeker weten rommel. Ik kan het beamen, heb een aantal jaar geleden zelf een nieuwe Megane gehad. De problemen die je met zo’n barrel hebt kunnen ze bij de politie verre van gebruiken, tel daar de lelijke tierlantijn-interieuren bij op en je hebt de slechte keuze voor een politiewagen ooit. Die moet gewoon robuust zijn, zakelijk en ergonomisch, lekker Duits dus.
henkp1 zegt
@carlover66: En jij noemt jezelf een ‘car lover’??
desjonnies zegt
@carlover66:
Je oom rijdt vast Volkswagen en de dealer noemt hem ‘vriend’
Stereotyp de hollander…
Fantasieloos en één dimensionaal
donvincenzo zegt
@rick-dos: “Als toeristen hier komen en ze zien onze lange arm van de wet daar in rijden dan denken ze dat we echt te veel weed hebben gerookt…”
In het verleden deden we in Nederland nog wel eens dingen die gedurfd waren, hip, vooruitstrevend. Denk maar eens terug aan onze design bankbiljetten voordat de saaie euro kwam. Of aan onze knalgele treinen. We zijn, of waren, een land met een naam op designgebied. Een MINI als politieauto zou daar prima bij passen.
pa045 zegt
Mini. Want: Born in Born.
Gewoon overheidsgeld besteden aan eigen werkgelegenheid.
eklasse zegt
And the winner is Skoda.
MAB zegt
Waarom zou het niet mee mogen tellen dat mini in Nederland word gemaakt? Is toch goed voor nederland, jezus zeg
lekbak zegt
@mab: Europa hè. Dat iets goed is voor een bepaald land maakt geen flikker uit. Zolang de Internationale grootmacht maar op de aanbesteding kan bieden.
PunicaOase zegt
@mab: Google eens op Europees aanbesteden en je snapt het
mashell zegt
@mab: omdat het nog beter voor Born is als die MINI’s tegen de volle prijs aan klanten verkocht worden.Als de fabriek nog veel restcapaciteit zou hebben dan kun je over kortingsdeals als produceren voor de politie gaan nadenken. Maar nu met de opstart van de BMW X1 en de Brexit lijkt me dat onwenselijk.
Gulli zegt
Waarom testen ze met alle stickers erop? Of geloven ze daar ook dat racestrepen pk’s toevoegen?
donvincenzo zegt
@gulli: Ik denk omdat de betreffende fabrikanten hopen dat de politie daarvan gecharmeerd is. Andere fabrikanten hebben zo te zien auto’s zonder strepen aangeleverd, dus kennelijk was het geen eis vanuit de pliesies.
inoh zegt
De Passat. Alle oordelen die men hier over VAG heeft, worden door de normale burgers toch niet gedeeld. Deze auto’s hebben zat ruimte en zijn ergonomisch erg sterk. Qua kostenoverweging kan dan de Octavia ook wel, al denk ik dat de Passat wat representatiever overkomt, en ik hoor ook bij de groep die dat een belangrijke factor vindt. Dat de Mini’s überhaupt overwogen worden is gênant. Je mist sowieso de helft van de surveillance omdat je niks kan zien. De 5008 heeft voor zo’n formaat auto een veel te zwakke motor om ook maar enige spoedmelding op tijd te kunnen rijden. Overigens begrijp ik niet dat er niet wordt vastgehouden aan een merkeenheid. Onderhoudstechnisch moet dat behoorlijke voordelen opleveren.
hadesniva zegt
De politie hier in het zuiden doet het al jaren met een Subaru Forester dus niet alles was gelukkig Volkswagen
w0o0dy zegt
Ik mis de Koreaanse Suv’s.. en de Japanse. Een Nissan X-trail of een Hyundai Tucson, maar de Mazda CX-5 of de Rav-4?
Of de Skoda Kodiaq.. ruim en niet duur.
lekbak zegt
@w0o0dy: zolang ze maar in de regio gebouwd worden zou ik zeggen. Een Japanse suv die in Japan of Amerika gemaakt wordt heeft hier niks te zoeken als politiewagen. Een beetje eigen economie stimuleren is goed voor het land.
E550 zegt
Zo suf mogelijk, dus de Citroen.
GOD zegt
Het is logisch dat vrijwel niemand de politie serieus neemt. Dit soort suffe voertuigen in het wit met die simpele strepen dat straalt toch ook niks uit behalve ik wil wel maar ik kan/mag niet.
Geef die gasten een fatsoenlijk budget om wat leuks van te kopen.
Als ik chef inkoop was geweest bij de po-po dan deed ik een bestelling bij Ford.
Die Amerikanen snappen tenminste hoe het moet.
Dit ziet er toch veel beter uit:
http://ninetycars.com/wp-content/uploads/2014/03/american-police-carsvehicles-automobiles-pics—–american-police-car-8oaj4dzw.jpg
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–S7dXzzbZ–/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/gpymrzye38urtowvlxvr.jpg
Nieuw design kleur en stickers voor de auto’s en ook een nieuw politie logo.
Huidige ziet er niet uit. Wat moet het voorstellen? Een wetboek die in de fik staat boven op een reddingsboei van hooi of zo? Ditch that shit Nick A. !!!
Niet meer dit:
http://files.webklik.nl/user_files/2011_05/265984/DSCN1200.JPG
Maar meer dit:
http://i.ebayimg.com/00/s/NTY2WDg0OQ==/z/ZpIAAOSw7I5Tv-~q/$_32.JPG?set_id=880000500F
Dikke badge jonguh !!!
donvincenzo zegt
@GOD: “Als ik chef inkoop was geweest bij de po-po dan deed ik een bestelling bij Ford.”
Als jij chef inkoop zou zijn, zou je je ook gewoon moeten houden aan de aanbestedingsregels en dus maar moeten afwachten welke merken inschrijven, met welke modellen en welke daarvan het best uit de bus komt volgens de criteria die je vooraf bekend hebt gemaakt.
GOD zegt
@donvincenzo: Ik bedoelde eigenlijk zo van als ik het voor het zeggen had. Niet al te serieus nemen die zin ;)
henkp1 zegt
Bizar dat Pon/Vag überhaupt mee mag doen nadat zij jarenlang ons, het Nederlandsche volk (onze belastingcenten ja!) hebben opgelicht. Eerst door de omkoperij van ambtenaren en bestuurders en daarna door veel te hoge onderhoudskosten. Als Pon deze aanbesteding weer gaat winnen, neemt mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid sterk af. En in Pon/Vag, want waarom zouden ze voor de politie wel tegen scherpe prijzen kunnen leveren en voor de doorsnee consument niet? Nou ja, kunnen ze wel, maar doen ze niet. Kwestie van naaien en graaien.
GOD zegt
@henkp1: Wat Pon/VW doet, doet de overheid zelf ook. Sterker nog ze doen het samen. Vertrouw alleen je zelf verder helemaal niemand. 1 van de beste adviezen die ik je kan geven.
futse zegt
@GOD: mooi advies van God zelf :-)
GOD zegt
@futse: Bedankt! Ik zal je naam van Satans lijst schrappen. Veel plezier in de Hemel later!
kempenaer zegt
Zonder enige twijfel de MINI. Het zou me vies tegenvallen als de NLe overheid de fabriek in Born deze opdracht niet gunt. Ze moeten de MINI gewoon laten winnen. Doen ze in heel Europa, de eigen industrie ondersteunen.
Verder een hoop onzin dat een politiewagen autoriteit moet uitstralen, nergens voor nodig. De politie agent moet enige autoriteit uitstralen, maar dat heeft niets met de wagen te maken waar hij in rijdt.
Verder als bus de Benz. Zo, probleem opgelost.
kroezeder zegt
Doe maar de mini goed voor de medewerkers van een nl bedrijf !!!
xenonlampje zegt
Waar is de crown Vic te vinden?
lekbak zegt
@xenonlampje: in het museum.
dolledries zegt
Politie is een no-nonsense orgaan, dus no no-nonsense auto. Skoda. Pure, simple, proven
continentalgt zegt
V90, Octavia, Viano,
jerudo zegt
Voor mij kiezen ze het meest opvallende hok die je van ver kan zien aankomen met de meest comfortabele zetels zodat ze ook geen zin hebben om uit te stappen. En als ze dan wel uitstappen ze dan goedgeluimd zijn. Want ik wil helemaal niet ad kant gezet worden en ik wil zeker niet dat ze een formuliertje beginnen in te vullen voor me. Doen er geen Bentleys mee? Daar heb je tegenwoordig toch zo’n economische V8 in.
sracert zegt
Een Mini, Skoda of Passat, haha lachwekkende boerenporsche bakken. Neem lekker de Citroen, heb je nog wat comfort onderweg naar het bureau en de Outlander natuurlijk, oersterk bij normaal onderhoud zonder onvoorziene”meerwerkposten” van beun-garage Pon.
steventure zegt
Mazda”s 6 en CX5 lijken me ook wel wat voor de politie.
Supra1981 zegt
Na alle grappen zouden ze VW en helaas ook Skoda links moeten laten liggen. Dan worden ze bij de politie in ieder geval nog serieus genomen.
desjonnies zegt
Een paar rolschaatsen voor iedere diender, kunnen ze hun vadsige lijven op conditie brengen.
Als je die gasten nodig hebt zijn ze toch in geen velden of wegen te bekennen en verdedigen kan ik mezelf uitstekend.
Uitgelokt en afgezeken te worden in een nutteloze discussie en je het gevoel geven dat je de bekeuring niet krijgt als je argumentatie goed is trap ik niet in
Uitstekend voorbeeld is die irritante Patrick bij wegmisverbruikers die ALTIJD zijn gelijk wil krijgen.
Van mij mag’ ie.
Gezag had de motoragent die mijn vriendje destijds vluchtend op zijn Zündapp er rijdend aftrapte, met de mededeling : Als ik je een stopteken geeft, heb je te stoppen .
Die hoefde geen verhaal te halen dat zijn Zündapp in de prak lag bij de pliessie.
Ik was wel gestopt omdat ik doorhad dat vluchten voor die BMW gewoon onmogelijk was.
Dat waren mannen van staal met vette lederen motorlaarzen.
lekbak zegt
@desjonnies: vadsige lijven zijn al grotendeels verleden tijd. Ze moeten tegenwoordig een best wel flinke conditietest afleggen iedere zoveel tijd. Verder loopt en rijdt er veel te weinig politie op straat en mogen die ook nog eens niks. De belangrijkste reden dat jij ze niet ziet als je ze nodig hebt.
Tot nu toe zijn al mijn ervaringen met de politie gewoon correct. Al word ik wel weer wat pissig als ze tijdens een presentatie op de lokale basisschool dubbel geparkeerd staan op de invalide plaatsen (ja echt, dubbel geparkeerd èn op de invalideplaatsen) terwijl het gehele parkeerterrein leeg was. Die formele excuses nadat mijn ouwe het op LinkedIn had gezet zijn dan ook slechts exact dat, formele excuses.
desjonnies zegt
@lekbak:
Lieve lekbak er wordt op deze topic zoveel onzin gespuid, dat ik er mijn steentje aan wilde bijdragen.
Uiteraard mag de Hermandad niets meer omdat iedereen staat te filmen met den telephoon, het is hoog tijd voor een reveil van het gezag, echt gezag, zo can ha meneer en nee meneer en ik zal het nooit meer doen mijneer ipv de hedendaafse slappe discussies.
Maar het begint bij het geven van get goede voorbeekd : op een correcte plek parkeren en niet lekker stoer door rood rijden met de zwaailichten aan….
mashell zegt
@desjonnies: moet er wat aan de politie veranderen of aan de Nederlander?
kempenaer zegt
Verder zouden VW en PON voor minstens 25 jaar uitgesloten moeten worden na hun eerdere bedrog van de belastingbetaler.
desjonnies zegt
In een pool van die vermaledijde Franse blikken bestelwagens van Renault, heeft onze nieuwe groot hiërargisch leider het licht gezien en een Volkswagen aangeschaft, zomaar en splintertjenieuw.
3x raden welke bedrijfswagen al 3x is afgesleept, terwijl de vermoeide Renaults maar blijven gaan en gaan en gaan.
pinut187 zegt
De Passat en de Merc.’beide goed spul.
jeppie zegt
Als ze de C4 kiezen, pies ik in mn broek bij elke aanhouding. :-D. Wat afschuwelijk
henkp1 zegt
@jeppie: Nou ga dan maar vast wat luiers inslaan, want ze maken een goede kans!
tonebon zegt
Jammer geen Gulia??
deepep zegt
Onbegrijpelijk dat volvo en subaru niet mee zijn genomen, half de europese politie rijdt hier mee.
donvincenzo zegt
@deepep: Het is geen kwestie van niet meenemen. De politie kiest niet wie ze uitnodigen. Ze publiceren een aanbesteding en wie wil kan er op inschrijven.
stephane8200 zegt
Niemand die de ironie van het kenteken ziet? NL-340-L. Volgens mij hebben Nederlandse Volvo 340s ook nog dienst gedaan als politie-auto.
ronald zegt
Hoe zit het eigenlijk met de Politie Motoren?
Overigens zie ik de Mini of Peugeot wel zitten.
napo zegt
Porsche 911.2 wordt ik graag door staande gehouden!
bmwfreak038 zegt
Mercedes zou ik zeggen of de skoda idd.
schuimbekje3 zegt
Die Subaru Forester uit Breda mag mij wel elke dag aanhouden.
nautique206 zegt
Misschien moeten ze toch eens bij oom agent in Dubai gaan kijken
tarquesh zegt
Aan de kant worden gezet is niet alleen als je aso heb gereden.
Ik ben eens aan de kant gezet omdat de politie mij wilde meedelen ‘ meneer uw linker achterlicht doet het niet’. Mijn antwoord ‘ dan vervang ik het kapotte lampje.’
On-topic. De selectie vind ik bedroevend. Dan mag de sterke arm beter bij Volkswagen blijven.
Sjoemel of niet.
En laten we eerlijk zijn, een politiewagen is bij uitstek een Passat variant met het oliestokertje van 240 pk onder de lange Duitse neus.
v6ti zegt
Is het alweer 1 April?
jasperhallo zegt
Laat het maar gewoon bij de Touran, de nieuwe generatie ziet er prima uit als politiewagen.
vpowert zegt
@jaapiyo is het misschien een idee als @wouter of @casper eens met de politie meekijken hoe die auto’s getest worden? Videootje enzo? Levert ongetwijfeld spectaculaire beelden op en voor menig reaguurder vast wel interessant om te zien wat écht belangrijk dat voor de volgende politie auto in plaats van ons geklets vanaf de zijlijn hierzo :-)