We geven toe dat deze Grosser Mercedes een beetje stoffig is, maar een Hollandse regenbui heeft dat probleem zo verholpen. Deze W100 uit 1965 stond namelijk in een Nederlandse schuur te verstoffen en staat nu te koop.
Van dit type Mercedes zijn in de periode 1963–1981 slechts 2.677 exemplaren gebouwd waarvan 2.190 met korte wielbasis (zoals deze). Wat het verhaal achter de auto is en hoe het kan dat na 48 jaar nog steeds op nul kilometer staat? Het blijft gissen.
Wat we wel weten is het volgende: deze auto is oorspronkelijk geleverd aan iemand in Amerika in 1965. Vervolgens is deze auto in 2007 ingevoerd vanuit Californië naar Nederland en staat hij sinds 22 oktober 2007 op Nederlands kenteken (AM-43-76).
Volgens de verkoper zijn de motor, het interieur en hydraulische vering gereviseerd. Uiteraard zijn alle rekeningen aanwezig en je krijg er ook nog het oorspronkelijke onderhoudsboekje bij.
Interesse in deze 2.600+ kilo wegende tank? Dat gaat waarschijnlijk geen goedkoop geintje worden. Een 600 in goede staat is redelijk prijzig. Zo leverde enkele jaren geleden de oude 600 van Elvis Presley nog 95.000 euro op. Jeremy Clarkson heeft er overigens ook eentje.
Met dank aan Maarten voor de tip!
9000cse zegt
Ik denk niet, dat je deze met een emmertje water weer in de staat krijgt die hij had, toen hij werd afgeleverd.
pickleweasel zegt
Een van de beste Mercedes ooit gebouwd
bsxc2 zegt
Mooie Mercedes en belastingvrij!
gforce zegt
Gave lowrider! Een van de mooiere “S” klasses in mijn optiek. Naast de 230S dan.
qoekje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toeter11 zegt
Hmmm, auto die op de grond ligt? Heeft dan na reviseren weinig meer gelopen
robbie zegt
@toeter11: dat hoort zo. Gewoon ff oppompen. Nog nooit een oude Citroën gezien zeker.
Emile_Benz zegt
motor, het interieur en hydraulische vering gereviseerd
Nou als ik zie hoever hij doorzakt, heb ik daar zo mijn twijfels over…
carsandmore zegt
@Emile_Benz: volgens mij staat hij gewoon in zijn ruststand ik kan het fout hebben
Emile_Benz zegt
@carsandmore: zeker niet. Bekijk maar eens wat foto’s op google en wat oude spots…
the-budel-guy zegt
@Emile_Benz: En daarbij vind ik het achterwiel op foto 2 er ook niet gezond bij staan. kan me niet herinneren dat deze generatie Mercedes al zoveel camber op de wielen had.
knalfa zegt
@the-budel-guy: Dat hij op de grond ligt hoort bij deze auto’s. Ook de camber van het achterwiel is normaal.
Zodra de auto gestart wordt pompt de vering zich op en komt het wiel in normaal stand te staan.
Het probleem zit hem wel in de lange stilstand. Ook al is het systeem gereviseerd, ga er maar vanuit dat het nog een keer gereviseerd moet worden. De veerbollen zullen allemaal lek zijn (dan komt hij wel omhoog maar is ontzettend stug geveerd) hydraulische kleppen zullen vastzitten en leidingen kunnen lekken.
Al met al een leuke klus. Mijn w116 6.9 heeft hetzelfde systeem en hier zijn de onderdelen nog betaalbaar voor, voor een grosse is het een geval apart.
carsandmore zegt
@Emile_Benz: nee okeeh jullie hebben gelijk,maar kon wezen ja want wij hadden een xantiabreak en als je die in ruststand had lag hij ook wel laag
Arnold zegt
@Emile_Benz: Er staat niet bij wanneer dit gereviseerd is! ^^
DonEmilio zegt
@Emile_Benz: Deze auto’s waren volgens mij luchtgeveerd. Bij lang stilstaan lopen de luchtbalgen leeg en wanneer je de auto start worden ze weer volgepompt tot rij-niveau. De ramen en achterklep werden wel hydraulisch bedient.
Carreza zegt
18 jaar in productie… alleen daarom krijg ik al respect voor dit model.
jipino zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
schellekens006 zegt
Schuurvondst tja kan mijn auto ook wel tijdje in de een stoffige garage zetten…
ferrari94tr zegt
@schellekens006: Ja, of die gecrashte Pagani van pas. En dan naar 50 als barnfind presenteren. En een crash doet het ook altijd goed in klassiekerkringen.
Edge zegt
Wow. Dat is eigenlijk het enige dat in me opkomt als ik zo’n 600 Grosser zie.
xilver zegt
0 km op zulke wagens lijkt me verdacht veel rieken naar een boormachine op de teller..als die dingen verzet worden e.d., zelfs al is het een paar meters per jaar dan moet je toch nog steeds aan minstens 1 km komen…
voytekbe zegt
In het zwart graag… Veruit één van de mooiste Merc konten ooit :-)
PiK zegt
Gratis APK bij aflevering volgens de verkoper! Koopje dit!
norge zegt
Terug draaien is toch verboden?
Mercedes beste trouwens…..WTF werelds beste auto ooit.
audifreak zegt
Leuke barn finds vandaag!
dafmaf zegt
Bizar dat dit model t/m 1981 werd geleverd. Toen zag hij er toch rete-verouderd uit?
lambo4all zegt
@dafmaf: luxe is luxe! Daar verandert niks aan. En er zullen vast wel wat updates zijn gewees zoals radio en airco en datsoort dingen.
grandmasterb zegt
@dafmaf: De G-klasse ziet er al 40 jaar verouderd uit en wordt toch nog steeds verkocht.
dafmaf zegt
@grandmasterb: Da’s ook waar. Bij vliegtuigen kan het nog extremer: de B-52, actief sinds 1952, blijft in gebruik t/m 2040, oftewel 88 jaar!
911GT2 zegt
Geef mij dat rode spaarkevertje op de achtergrond maar. Dat rijdt wat goedkoper :)
gerjan zegt
Ik wil deze! nu nog het geld!
plokster zegt
Prachtige wagen!
Hupke zegt
De mooiste is het niet (niet dat hij lelijk is) maar wat een karakter bezit deze wagen.
Ik hoop dat die een mooie thuis vind.
bertorelli zegt
Vorige maand nog een in het echie gezien.
Prachtige auto’s met zo’n 6.3 liter V8.
esjan zegt
Kippenvel momentje. Meer zeg ik niet.
desjonnies zegt
Mercedes’eerste poging om door te breken in Rolls Royce territory.
Tijdens de lancering was het al eenicoon, Corgi en Dinky Toys kwamen gelik uit met een model vann deze wagen.
Helaas, hoewel de wagen gebouwd werd door een speciale afdeling van Das Haus, met veel vaklieden, een beetje a la Rolls Royce is het Mercedes niet echt gelukt met deze wagen.
Vooral omdat de wagen naast een gecompliceerd hydraulisch systeem ook nog eens een apart systeem heeft voor de luchtvering.
Citroën wilde toen nl absoluut niet hebben dat hun hydraulisch systeem werd toegepast op deze Mercedes.
Eigenlijk is de opvolger voor deze wagen de eveneens niet succesvolle Maybach
Dit model is de meest geproduceerde 600, de meest zeldzame zijn twee ! coupe’s en 1 fabrieks Landaulette.
Da’s zo’n ding met een linnenkap voor de achterpassagiers.
Andere Landaulettes waren coachbuilds door derden.
nielsa87 zegt
@desjonnies: Nooit geweten dat er een coupe van de 600 gemaakt is… :) Doet me een beetje denken aan een Rolls Royce Camarque!
ropbp zegt
@desjonnies: geen succes? Ik geloof dat bijna iedere regeringsleider er minimaal één had/heeft. Behalve de Nederlandse natuurlijk.
The360box zegt
Ah, fraudeurs, Schande! Dit kan natuurlijk niet hè, geen belasting betalen! (/sarcasm)
knalfa zegt
Ik weet er nog een te staan, een rode (niet originele kleur trouwens). Veel werk, moet helemaal in elkaar gezet worden, maar die is een stuk goedkoper dan deze :)
Civic_Owner zegt
Dikke maffia bak, alleen zwart ruitjes
knalfa zegt
@Civic_Owner: Nee nee, dictatorbak :).
Civic_Owner zegt
@knalfa, Omdat jij het bent, is dictatorbak ook goed.