Gevonden in een smerig schuurtje te Groot-Brittannië: een van de meest begeerlijke auto’s uit de jaren vijftig. En misschien wel de jaren zestig. Zocht iemand nog een opknapprojectje voor deze zomer?
In concoursstaat zijn dit juweeltjes die je er direct aan herinneren waarom je petrolhead bent. Geweldige lijnen, grappige vleugeldeurtjes en een -voor die tijd- niet misselijke zescilinder onder een langwerpige kap. En die kon relatief laag gehouden worden omdat de motor, een van de eerste met een benzine-injectiesysteem, er gekanteld in lag. 215 pk was het resultaat.
Dit door roest aangetaste exemplaar werd ontdekt bij de verkoop van een pand, en de 3.0-liter motor kwamen ze verderop in onderdelen tegen. Hier mogen dus nog wat uurtjes arbeid tegenaan gegooid worden voordat de Duitser weer voet op asfalt kan zetten. Aan de andere kant: ze leveren in goede staat zo meer dan drie euroton op. (Dan hebben we het niet over de nóg exclusievere aluminium versie.) Ook zijn ze met een oplage van zo’n 1.400 stuks niet bepaald oververtegenwoordigd in de klassiekerwereld.
De 300SL, waarvan niet bekend is hoelang hij al staat weg te kwijnen, wordt HIER te koop aangeboden. (via Barnfinds)
atakan zegt
Als ik dit in m’n schuur vond.. Gelijk opknappen! -edit: check!-
RubenPriest zegt
Schitterende wagen :D Zag er afgelopen zomer eentje in Germany.
raphael zegt
Heel zeldzaam is hij nou ook weer niet maar toch, één van de belangrijkste en ook mooiste auto’s die er bestaat.
knalfa zegt
@raphael: Maar toch brengen die een aardig dikke duit op.
SNDR zegt
@raphael: Weet niet wat jouw definitie van zeldzaam is, maar 1400 stuks wereldwijd valt er wat mij betreft zeker onder…
Stender zegt
@SNDR: Ga voor de grap eens naar de Techno Classica in Essen.
raphael zegt
@SNDR: Ja oke, maar als je hem vergelijkt met andere klassiekers met dezelfde culturele impact is het een vrij veel voorkomende auto.
kickass zegt
Als je dit laat gebeuren met zo’n auto moet je je toch echt laten nakijken, denk ik…
Freewarefreak zegt
@kickass: Er zit vaak een verhaal achter, wat we hier niet weten. Waarschijnlijk de motor een keer kapot gelopen en gedemonteerd. Daarna is diegene aan lager wal geraakt, overleden, etc. De auto is zo in een hoekje geschoven en daar ligt alles nu 30 jaar later nog. Zo gaat het vaak.
StijnB zegt
De Gullwing was er enkel in de jaren ’50 (’54-’57), de roadster liep nog tot begin jaren ’60 van de band.
dotternetta zegt
niet echt een oude schuur..
bassie zegt
@dotternetta: Die stenen zijn van hetzelfde soort als onze schuur, en die staat er toch al sinds de 19e eeuw, ver voor er uberhaupt auto’s bestonden!
dennisr zegt
brengt zo’n ding in originele staat 3 ton op? of gewoon in goeie staat? want daar gat bij dit ding het verschil zitten.. die motor word sowieso andere onderdelen want die krukas en nokkenas lijken me sowieso onbruikbaar..
dragspert zegt
@dennisr: parelstralen en de nokken afdraaien, op de balansbank er mee en ze kunnen er weer tegenaan hoor;)
dennisr zegt
@dragspert: denk je? zou het hier en daar niet te diepe roest zijn? met name de krukas ziet er niet geweldig uit..
Hupke zegt
@dennisr:
Die moet sowieso geslepen worden, daarover zou ik me geen zorgen maken. Ook al omdat die dingen van heel hard staal gemaakt worden zodat ze niet echt aangetast worden (enkel kosmetisch).
Fosjow zegt
was niet zo zeer de eerste met benzine injectie, maar met directe injectie (direct in cilinders)
michelyman zegt
Telkens als ik in de schuur kijk staat er geen oldtimer die iemand vergeten is. Jammer, morgen nog eens kijken.
dennisr zegt
@michelyman: en als er dan eens iemand zijn oldtimer vergeet, dan moet je hem daar over inlichting.. anders is het weer diefstal :P omleggen kan natuurlijk ook.. :twisted:
bisazza zegt
Geweldig! Alleen in het rood op Zwitserse platen blijft hij het mooist ;)
lincoln zegt
tja .. bijzonder ??
er staan er altijd wel een stuk of 20 te koop wereldwijd ..
xlnc zegt
Dat mensen dit in een schuur vinden zonder te weten dat zoiets er staat! Ergens kan ik het begrijpen want in mijn schuur staan alleen dozen ipv van zoiets bijzonders en ik weet echt ook niet wat er in die dozen zitten. Oh ja en een verroeste fiets.
mbevo zegt
Heb ze wel eens in erge staat van ontbinding gezien maar deze is nog goed op te lappen
midasracer zegt
Toevallig iets soortgelijks gezien op Chasing Classic Cars. Een of andere tokkie had een 300SL Convertible al 30 jaar onder een doek staan. Restauratie zou zo’n 5 ton gaan kosten! Dan mag je hopen dat de auto op een veiling een paar miljoen opbrengt.
p993 zegt
Zit mij teveel roest aan…maar ik zou hem wel zo houden en niet restaureren, dan houdt ie zijn waarde beter op de lange termijn
desjonnies zegt
Onmiddellijk verkopen.
Aan zo’n dromerig figuur (ooit zelf geweest)
En mocht ik een onweerstaanbare drang krijgen om me zelf iets klassieks & exotisch aan te schaffen, van de opbrengst die witte Facel Vega HK 500 uit de States over laten vliegen.
Van $ 100000 en me daarna rotlachen, nog exclusiever en minder slecht (lees gebruiksvriendelijker) dan een 300SL waarin je onderbenen geroosterd worden tijdens het rijden.
norge zegt
Wat worden die dingen toch veel gevonden tegenwoordig
Freewarefreak zegt
@norge: Deze man verdient straf.. buiten onder de struiken.. dan heb je geen hart. Dadelijk is die zo ver heen dan komt ie op het punt van “no repair”.. dan is het blik e.d. zo krokant als Noorse crackers.. eeuwig zonde..
norge zegt
@Freewarefreak: wees gerust ,hij is al gerestaureerd. :)
Is dezelfde auto.
silverline zegt
het is een kuntstwerk op wielen maar waarom laat je zoiets moois uitsterven gewoon zonde
jrmpower24 zegt
ziet er niet al te best uit.
jordy14 zegt
Opknappen en lekker mee cruisen!
toeter11 zegt
@jordy14: over sunset boulevard in LA
Homer55 zegt
Vette stangenstelsel onderin.
Nico94 zegt
Ik zeg: opknappen die handel en verkopen!