Dat kan er ook nog wel bij…
Vrijwel iedere coureur die iets in zijn carrière heeft bereikt is ooit begonnen op een kartbaan. Het maakt niet uit waar, of met welk materiaal, want veelal komen de ware talenten vanzelf naar boven drijven. In de huidige poel der Formule 1-coureurs zijn er een paar fraaie voorbeelden. Zo reed Hamilton de competitie lange tijd met minder materiaal om de oren, terwijl Max op extreem jonge leeftijd in zo’n gemotoriseerde skelter werd geworpen door vader Jos. En uiteraard begon ook Schumacher’s eigen zoon in een kart.
Reden genoeg voor Michael om zijn steentje bij te dragen in de community, door in 1997 het Michael Schumacher Kartcenter in Kerpen te openen. Iets meer dan 20 jaar later lijkt het einde echter nabij. De reden? Kolen.
Precies, de huidige toestand van het circuit heeft niets te maken met het feit dat Michael al tijden in het ziekenhuis ligt, of dat er financiële problemen zijn die niet verholpen kunnen worden. De werkelijke reden heeft te maken met de locatie van de baan. De omgeving zit namelijk vol met kool en ligt in een gebied waar energiebedrijf RWE gevestigd zit. Omdat dit bedrijf de ambitie heeft om uit te breiden en het kartcentrum precies binnen hun territorium valt, lijkt de kans klein dat het circuit zal blijven bestaan.
De problematiek wordt alleen maar vergroot door het feit dat de gemeente zelf geen andere locatie wil dan de huidige. Nee, lekker dan! Aan de ene kant worden ze dus langzaam maar zeker uit hun eigen gebied gedrukt door RWE, terwijl de overheid aangeeft dat het niet wil dat ze vertrekken, maar verder niets onderneemt. Een andere kartbaan in de omgeving is dan ook geen optie, zo vertelt Ralf Schumacher aan de Kölner Express.
“Er komt geen nieuwe kartbaan, want de zoektocht met RWE leverde niets op. Het is echt heel jammer; traditie en succesvolle promotie van het racen bij de jeugd zullen hiermee sterven.”
Update: Voor de duidelijkheid: Er liggen twee kartbanen in Kerpen. Een in 1997 geopende kartbaan en een oudere, in 1955 geopende kartbaan. Eerstgenoemde baan blijft gewoon bestaan. De verouderde kartbaan gaat verdwijnen. Met dank aan @bassx voor de opheldering!
postzegel zegt
Leuk.. Kohlen.. Dat gebruiken duitsers ook in de spreektaal als er over pegels gesproken wordt.. Dus ik dacht eerst dat het een centen kwestie was :-)
doublechevron65 zegt
@postzegel: die troep levert idd veel Kohle op ja… ?
dutchneon zegt
@postzegel: Belachelijk… kappen met die kolen en heel gauw, dan maar geen stroom, als ik de kaarsjes aan doe vermaken we ons meestal ook prima voor een tijdje en tegelijk lekker warm! Nee serieus ik zie nogsteeds die belachelijke hoeveelheden kolen over de waal hierachter heen en weer gaan (ja zeker ze gaan af en toe ook stroomopwaarts). Kappen met die zooi en heel gauw. Ik heb al 12kWp aan panelen liggen en kan ‘savonds prima op de batterijen de lampen aan houden
Edge zegt
Least het Schumacher kartcentrum die grond dan van RWE? Want anders zie ik het probleem niet echt. RWE kan het Schumacher kartcentrum moeilijk vragen op te hoepelen als de grond niet van hun is.
realhustler zegt
@edge: RWE heeft wel een boel politieke vriendjes, waardoor ze vaker de hand boven het hoofd gehouden werd door de Duitse regering. Ze hadden een forse rekening open staan bij een Nederlands bedrijf, weigerden te betalen, en het bedrijf ging failliet. De Duitse rechter seponeerde op verzoek van de Duitse regering, want de stroom voorziening ‘in die Heimat’ werd belangrijker geacht dan de Nederlandse werkgelegenheid. En de Nederlandse overheid bemoeit zich niet met buitenlandse rechtszaken. Hup 150 man in de uitkering.
doublechevron65 zegt
@Edge: het is een regio waar veel bruinkool voorhanden is, hele dorpen en stukken autobaan zijn daardoor verdwenen. Dorpen worden elders weer opgebouwd, af en toe wordt er wel een kerkje versleept. RWE betaald goed voor de grond, gewoon de onteigening procedure wordt toegepast, de kartbaan moet er dus in 2020 aan geloven. En de gemeente heeft wel degelijk meegewerkt, het waren de bewoners alwaar geen overeenstemming mee kon worden bereikt.
Schnor zegt
@doublechevron65: enkele keren per jaar is er een rondleiding in z’n groeve. Echt indrukwekkend om te zien. Die machines zijn enorm. Je mag alleen de bus niet uit. Dat vond ik wel jammer maar ik moest er een keer gaan kijken. Ik ben er zo vaak langsgereden als ik weer onderweg / terug kwam van de Ring.
doublechevron65 zegt
@schnor: oh wat jammer, ben d’r ook een tijdje geleden geweest, konden er uit en één keer moesten we d’r uit omdat de bus was komen vast te zitten. Heb er leuke plaatjes kunnen maken.
bassx zegt
@edge: Michael Schumacher kartbaan mag blijven, het gaat om de kartbaan een paar kilometer verderop (zie mijn reactie onder)
realhustler zegt
Komt vast goed. Er zal een onteigening procedure gestart moeten worden, en deel daarvan is het aanwijzen van een nieuwe locatie, plus een schade vergoeding.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi land dat Duitsland. Eerst in blinde paniek alle perfect functionerende en veilige kerncentrales sluiten omdat het ‘ff fout ging in Japan. Maar nu dus wel (nog steeds) heel het land afgraven om kolen te delven en die rechtstreeks om te zetten in CO2 en een beetje elektriciteit….
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer: Inderdaad. Nou zijn ze wel heel lekker bezig met zonnepanelen, maar je zou niet verwachten dat men de kolen industrie nu aan het uitbreiden is. Brrr..
Bruinkool is toch een beetje “de 190D” van de energie industrie.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: ik snap er ook geen reet van.
Doen ze hier in Zwitserland ook: nucleair langzaam uitfaseren, maar nog geen alternatief hebben (waarschijnlijk importeren… Frans nucleair waarschijnlijk).
Terwijl het ‘probleem’ met Japan niet een probleem met nucleaire energie was, maar dat de fabriek in een land staat waar 1500 aardbevingen per jaar zijn, waarvan ook zeker af en toe zeer zware. Het land ligt op een breuklijn en grens aan de grootste plas water ter wereld.
Dat kan je toch moeilijk zeggen van omgeving Keulen of Noord-Zwitserland.
mashell zegt
@gregorius: in België hebben ze ook geen aarbevingen en Tsunami’s en toch zouden heel veel mensen graag zien dat ze per direct die kerncentrales sluiten. De geruchten gaan dat er meer besteed wordt aan het onderhoud van de frituurketen aan de rand van de parkeerplaats van de centrales dan aan de centrales zelf.
frietje87 zegt
@trustmeiamanengineer: en de bratwursten kunnen grillen natuurlijk
cossiekiller zegt
Was een mooie kartbaan. Paar keer gaan rijden…
bassx zegt
“Reden genoeg voor Michael om zijn steentje bij te dragen in de community, door in 1997 het Michael Schumacher Kartcenter in Kerpen te openen”
@ikschrijfookoverautos: Dit leest een beetje raar mede omdat Michael Schumacher zelf als kind hier heeft leren karten en het circuit al meer dan 55 jaar oud is. Of haal je misschien door elkaar dat er twee kartbanen in Kerpen zijn, eentje van 55 jaar oud dat verwijderd moet worden waar Schumacher heeft leren karten en de Michael Schumacher kartbaan dat gewoon mag blijven. De baan die weg moet ligt namelijk naast een kolenafgraving en de banen (indoor en outdoor) van Schumacher liggen binnen de bebouwde kom. https://www.google.nl/maps/place/Kartclub+Kerpen-Manheim/@50.8810659,6.628486,4600m/data=!3m1!1e3!4m8!1m2!2m1!1skerpen+karting!3m4!1s0x0:0xa8ed230e9d909ff4!8m2!3d50.8898982!4d6.6148317
hans75 zegt
@bassx: helemaal jammer… de echte oude (outdoor) kartbaan in Kerpen is een geweldige baan, waar historie is geschreven en gereden… een van de weinige banen trouwens waar ze zowel links als rechtsom kunnen rijden.. heb er een paar keer wedstrijden gehad, en het ademt de echte sfeer van de schumachers..
om die indoorbaan (gewoon een vierkante fabriekshal) zal niemand echt rouwig zijn,,, die kun je zo weer ergens anders neerplempen
bassx zegt
@hans75: Dank je, dat van dat linksom en rechtsom wist ik niet. Echt een unieke baan inderdaad en inderdaad heel erg jammer.
zandhaai zegt
@hans75: ja prachtige baan met zijn s bochten, maar ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat er in regio aachen een nieuwe baan zou komen, weet alleen niet meer waar ik het gelezen weet wel dat het al een tijdje terug is.
Edge zegt
@bassx: Inderdaad ja, dat was mij nog niet eens opgevallen. Op Google Maps is ook duidelijk te zien dat die bruinkoolgroeve er pal naast ligt, terwijl een paar honderd meter verderop het MS Kartcenter (voorlopig) veilig ligt.
HzR zegt
@bassx: bedankt voor de uitleg. Ik dacht ook al: de baan ligt toch direkt naast de snelweg?
stradale888 zegt
@bassx: Klopt helemaal. Het gaat inderdaad om de kartbaan van Kerpen Manheim. Die baan, maar zeker de voorganger daarvan, is niet alleen verbonden met de gebroeders Schumacher maar zelfs met Wolfgang von Trips, zie https://joesaward.wordpress.com/2017/11/30/fascinating-f1-fact-3-3/amp/
Dutchdriftking zegt
Lekker milieu vriendelijk weer. Kolen……
barry355gtb zegt
Die kolen veroorzaken veel CO2 en dat komt vast in nl terecht. Wellicht kan nl nog protest aantekenen…
VeniVidiVici zegt
@barry355gtb: Haha jij dacht dat er geluisterd werd naar idealistisch milieu speldenknopje Nederland in de wereld. Wat doe jij als groot mens als er een mug op je slaapkamermuur zit… precies, gewoon plat meppen.
barry355gtb zegt
@venividivici: dat dacht ik dus niet , vandaar de puntjes na mijn laatste woord…..Lezen is meer dan…..