De hoogste tijd om daar eens uitgebreid bij stil te staan.
In de aanloop naar de Belgische Grand Prix van 1991 zat Eddie Jordan met een kanjer van een probleem. Zijn coureur en geboren Luxemburger Bertrand Gachot belandde na een akkefietje met een Londense taxichauffeur achter de tralies, mede omdat Gachot pepperspray zou hebben gebruikt. Jordan had echter wel een rijder nodig en plots was daar Willi Weber; de gewiekste manager van Michael Schumacher (en vele anderen) die vastberaden was om zijn protegé in één van de prachtige groene bolides te krijgen.
Op de vraag of Schumacher het circuit van Spa, niet de eenvoudigste baan op de kalender, een beetje kende, antwoordde Weber met een stalen smoelwerk dat Michael er al “wel 100 keer” had gereden. In werkelijkheid had Schumacher nooit een meter op deze baan afgelegd en dus moest het circuit worden verkend per fiets. Toen was de deal inderdaad al lang en breed rond, mede dankzij een prima verlopen test op het circuit van Silverstone. Teamgenoot Andrea de Cesaris legde verder een en ander uit over de te gebruiken versnellingen en dat was het eigenlijk wel zo’n beetje qua voorbereiding.
Schumacher had echter al wel ervaring met racerij op hoog niveau. De Duitser was destijds nog (samen met bijvoorbeeld Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen) coureur bij Mercedes. De prachtige sportwagens van Sauber waarmee destijds werd gereden hadden vermogens die in de buurt kwamen van die van F1-auto’s, dus dat probleem was alvast getackeld. Een F1-auto is echter hele andere koek. Zou je denken…
In de kwalificatie werd duidelijk dat die Duitse debutant een behoorlijk potje kon sturen. Schumacher knalde zijn Jordan naar een zevende startplaats, vier plekjes voor de zeer ervaren De Cesaris (of De Crasheris, zoals ‘ie ook werd genoemd). Zijn Jordan 191 was op zich een prima auto, maar al snel was men het erover eens dat Schumacher absoluut het uiterste uit z’n bolide had geperst.
De zondag verliep helaas minder florissant. Schumacher speerde weg bij het doven van de lichten, op weg naar de beroemde hairpin La Source. Bij het uitkomen van deze uiterst langzame bocht maakte de Duitser raketstart nummer twee binnen zeer korte tijd. Leuk voor hem, maar de koppeling kon deze afstraffing minder waarderen. Zodoende moest Schumi z’n auto reeds in de eerste ronde aan de kant parkeren. Een mislukt debuut was het echter allerminst. Zoveel indruk hadden zijn prestaties in de kwalificatie namelijk al gemaakt. De F1 had volgens de pers kennisgemaakt met “de nieuwe Stefan Bellof“.
Het verdere verloop van de carrière van Michael Schumacher moge bekend zijn. Nog voor de volgende Grand Prix (in Italië) was Benetton zo gehaaid om de Duitser in te lijven. Tweede coureur Roberto Moreno werd zonder pardon op straat gezet en eerste rijder Nelson Piquet senior had z’n handen vol aan die jonge, snelle Duitser. Gezien de records die Schumacher op z’n naam heeft staan, hoeft z’n voormalige Braziliaanse teamgenoot zich nergens voor te schamen.
ferrariman zegt
En 25 jaar later hoor je niks meer over hem :(
Michiel1 zegt
@ferrariman: tja als een plantje in bed kan die niet zoveel doen he….
martinus zegt
Ik heb zo’n gevoel dat er een P1 inzit voor dhr. Verstappen dit weekend in Spa.
pexers zegt
@martinus: ok, en nog iets on-topic of was dit het?
martinus zegt
@pexers: Ik zie geen Duitsers door mijn Oranje bril.
clarkson zegt
@pexers: Het is een kwestie van tijd voordat autoblog wordt omgedoopt tot verstappenblog.
En dat mag, want Max is grote held voor alle autosportliefhebbers hier.
pexers zegt
@clarkson: zeker weten.. Ik ben de zoveelste die het zegt maar ook ik volg het nu weer sinds hij meedoet. Wat ik alleen raar vind is dat de Olympische sporters worden onthaald met F16’s, gehuldigd door Rutte/koning, platte karren en een hoop andere bombarie en Max, die in z’n eentje ook de natie op de achterste benen krijgt niets van dit alles heeft… Maar goed, Max, wij geloven in je hier op Verstappenblog ?!
exevium zegt
@pexers: Ik heb het ook zwaar met hem te doen. Vooral dat huis in Monaco, een 911 GT3 en dat salaris vind ik heel vervelend voor hem.
johan_schipper zegt
@martinus: De voordpelling is dat het vroeg in de middag flink gaat onweren in Spa… Als dat inderdaad gebeurt is die kans denk ik ook wel vrij groot aanwezig
't Peugje zegt
@johan_schipper: Want? Lewis is bang voor onweer?
johan_schipper zegt
@straatzakelijk: Neuh, Max was op Silverstone al sneller op een natte baan. Denk dat Max zo dicht bij huis nog wel een extra tandje erbij zet… Maar dat gaat Red Bull (het liefst Max) alleen lukken als er inderdaad een flinke onweersbui gaat vallen, anders zullen de Mercs nog steeds wel ietsjes sneller zijn
johan_schipper zegt
@straatzakelijk: En wat ik nog helemaal vergeet, wat denk je van minimaal 10 plaatsen gridpenalty voor zijn 6e motorblok….
johan_schipper zegt
@johan_schipper: voor Lewis
't Peugje zegt
@johan_schipper: Ik duim met je mee, zou geweldig zijn…
misterdrogba zegt
Twee topstukken zo achter mekaar, heerlijk MauritsH!
On: wat een rijder was het toch.. Een genot was het om hem te bekijken. Natuurlijk extra hard om dan zo een persoon in een ziekenbed te zien belanden. Zou een leuke teambaas geweest zijn.
reistje zegt
Belga Sport heeft hier ooit een geweldige documentaire over gemaakt! Wat mij betreft zeker het kijken waard.
https://www.youtube.com/watch?v=cLEJpBcoWtM
martinus zegt
@reistje: Aanrader.. helaas loopt uw youtube linkje maar door tot deel 3/4
porker zegt
@martinus: idd wat een ellende, waar is deel 4?!
shibby zegt
Zonde dat het zo verlopen is voor de beste man, dat gun je niemand, of je nou voor of tegen hem bent.
cthijs zegt
Ik denk dat zijn prestaties nooit meer geevenaart worden.bovendien denk ik dat hij ook een betere coureur was als senna alleen hij had nogal wat streken bv van de baan duwen van tegenstanders en illegaal materiaal op zijn auto.toch was hij wel een coureur in hart en nieren .helaas is het niet goed afgelopen zoals we weten.
john4545 zegt
Er is vast veel meer op youtube te vinden maar dit zat ik paar dagen geleden te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=pORHWjF6lu8
De Duitse GP van 1997, door rtl4 en Olav Mol. De race zelf was niet zo geweldig maar kijk de voorbeschouwing, waarin beelden van de vrije training op een nat/droge baan. Iedereen had moeite behalve 1: Schumacher. Echt de mooiste sideways action van die man. Wat een controle. Wat een stuurmanskunst! Voor mij blijft hij echt de grote baas, held en icoon van F1. Ik heb m zelfs tegen Senna zien racen en zelfs toen zag je al hoe goed hij was. #keepfighting
Freewarefreak zegt
@john4545: Dank je wel. Kon vannacht niet slapen. Veel te warm. 2 uur op de iPad deze grandprix liggen kijken. Mooie tijden. De nieuwtjes uit de pitstraat. Dat doen ze nu toch helemaal niet meer? Vond ik altijd het leukste.
john4545 zegt
@freewarefreak: Hah, ik heb die race van 1997 op Spa van @bassx zitten kijken. Was ook ver na 4ren voordat ik ging slapen. Daarna nog Spa 1998 gekeken tot rondje 25. Ver na 4en gaan slapen. Maandag wordt mijn nieuwe airco geinstalleerd ;)
bassx zegt
Spa 1997, wat een race was dat en wat heeft hij daar iedereen die aan hem twijfelde de mond gesnoerd. De overstap naar Ferrari zeiden veel dat Michael niet zo goed was nu hij niet in een dominante auto reed. Op spa in dat jaar regende het nog even flink voor de start. Een start achter de safetycar zoals we dat dit jaar ook twee keer zagen met één verschil, je was toen niet verplicht op regenbanden te starten. Villeneuve in een dominante Williams start vanaf pole op regenbanden Schumacher kiest voor intermediates net als het gros van het veld. Wanneer de safetycar naar binnengaat aan het eind van ronde 4 begint Schumacher met inhalen. Door de natte baan waren de auto’s veel meer aan elkaar gelijk en kon Schumacher zien uit welk hout hij gesneden was. Gestart vanaf p3 ligt Schumacher voor het einde van de eerste raceronde 6 seconden voor de #2 en laat de tweede raceronde aan iedereen zien hoe je snel door de regen rijdt. In de tweede ronde is Schumacher maar liefst 10 seconden sneller dan de rest. In ronde 12 was de voorsprong op de rest meer dan een minuut. Wanneer de regenmeister pit voor slicks in ronde 14, omdat intussen de baan is opgedroogd, loopt het veld weer in op de Ferrari maar niet genoeg en weet de Duitser te winnen.
john4545 zegt
@bassx: Die race moet ik ook weer gaan kijken, en als we toch bezig zijn: 1998 was misschien nog wel dominanter. Mijn haat voor McLaren moet dat jaar gestart zijn. Schumacher was 4 of 5 seconde sneller dan P2 en hij was gewoon van een andere planeet in de race. Toen hij die McLaren wilde lappen, de ultieme vernedering van Dennis en co, en DC Schumacher al een rondje lang opgehouden had, pleegde hij die aanslag op Schumacher voor Pouhon. DC heeft die fout pas 10 jaar later toegegeven, maar mijn god wat was ik boos die dag. Schumacher viel uit maar die race was echt ook 1 van zn zeldzame hoogstandjes. Wat een regenmeister. Laten w ehopen dat F1 weer zoals die dagen gaat woren, en echte briljantjes niet ”als eem oma’ hoeven te rijden.
bassx zegt
@john4545: ’98 ligt ook nog vers op m’n netvlies. Wat een baaldag was dat en inderdaad wat was Schumacher snel in de regen die dag. DC bekentenis was mij niet bekend maar is eigenlijk niet nieuws.
john4545 zegt
@bassx:
Die 1997 Belgische GP staat volledig op youtube hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Yg_7k7bgZ74
bassx zegt
@john4545: dank je!
cthijs zegt
Volgens mij heeft hij ook het record ,meeste diskwalificaties,op zijn naam staan
stfu zegt
Heinz-Harald Frenzen, was die naam alweer helemaal vergeten. Toen ik vroeger F1 keek, zat hij volgens mij bij Jordan. Grappig om weer zo’n naam tegen te komen in een artikel.
Los daarvan: ik was vroeger enorme Ferrari/Schumacher fan. Leek me ook gewoon een hele aardige (familie)man. Vond ‘m altijd wel iets sympathieks hebben, dan wel dat ie altijd enorm gedreven was. Veel passie. Sommige mensen vonden dat wellicht arrogant of iets, maar toonde wel een echte coureur. Hoop dat ie ooit weer onder de mensen kan komen (al komt ie volgens mij nooit meer een rolstoel uit dan, maar dat ie nog maar wel iets uit zijn leven kan halen).
Freewarefreak zegt
@stfu: Ja haha.. Schumachers vrouw Corinna had verkering met Heinz Harald Frentzen. Die heeft ie daar van afgepakt, losgeweekt, net hoe je het wil noemen, op dat vlak wou die ook al winnen. :P
toniominestrone zegt
Een van de mooiste F1 bolides, de 1e Jordan.
niekie1999 zegt
Leuk artikel om te lezen, zeker nadat ik de biografie van Schumacher had gelezen
benzinehoofd zegt
“Bertrand Gachot belandde […] achter de tralies”. Met zo’n naam kan dat niet een heel grote verrassing zijn! ?
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal weer.
bofkont zegt
Legendarische coureur !!
En met afstand de beste rijder die de F1 heeft gekend.
Ook nog de tijd dat F1 was leuk om naar te kijken, tegenwoordig is het niets anders meer dan kinderachtig gezeur en klagen.
pinut187 zegt
Een legende van de F1.
s50b32 zegt
Simpelweg de beste! We miss u Schumi!
desjonnies zegt
@mauritsh
Leuk stukje en fijn om weer eens zoiets te lezen.
Gulli zegt
-edit: thanks! Gefixt-
De man heeft het niet verdiend om te eindigen zoals hij er nu bij ligt. Hij is jarenlang hét uithangbord van de Formule 1 geweest. Zei je F1 dan zei je Schumacher. In de tijd dat ik het nog veel keek lag hij steevast op kop en dat begon me toen al te vervelen, maar dat geeft eigenlijk alleen maar weer hoe dominant de man race na race na race was. Het mooiste in die tijd vond ik zijn gevechten met Damon Hill, een van de weinigen die hem écht van repliek kon dienen volgens mij.
Was het niet ook Schumacher die een gestrande Damon Hill oppikte uit de grindbak en hem achterop zijn auto een rondje meenam naar de pits?
john4545 zegt
@gulli: Dat was Fisichella in de Duitse GP van 1997, en Alesi in de Canadese GP van 1995. Tegenwoordig MAGNIET mag dat dus niet meer.
Schumacher was en is een held. Hij heeft ooit voor 20 miljoen een bedrijf in Berlijn opgekocht dat op punt stond dierproeven uit te voeren om dat tegen te houden. Deed heel veel van het testen gewoon zelf en zette de standaard voor fitness van de huidige coureurs. En dan dat talent en skills. Frentzen zei ooit:”we (de rijders) zijn allemaal eigenlijk redelijk aan elkaar gewaagd, behalve 1: Schumacher. Hij is gewoon de beste.” En zo is het.
Gulli zegt
@john4545: thanks! Eindelijk gevonden ?
https://youtu.be/hBIZF3sDFTI
Gulli zegt
@john4545: oh en hier allebei
https://youtu.be/Gx6QjPeewRU
Het was die van Alesi die ik in mijn hoofd had
sracert zegt
Nelson Piquet was in zijn jonge jaren eveneens geniaal. ’83 ’85 ’86 WM daarna deed hij het terecht wat kalmer aan. Wat heb ik toen genoten. Schumacher was zeer snel en bekwaam maar oh wat een (Duitse) valsspeler was het met nare streken.Het was voor mij (persoonlijk) dan ook genieten dat hij om zijn oren werd gereden door Hill, Villeneuve, Hakkinen en Alonso en later Rosberg.
bassx zegt
@sracert: Maar Piquet jr. die bewust een crash veroorzaakt zodat Alonso kan winnen. DC die bewust te hard van het gas gaat in de regen omdat hij niet op een rondje gezet wil worden. Prost die inrijdt op Senna op Suzuka en later Senna die hem er vol in ramt bij Prost. Hill die de wedstrijd van Schumacher probeert te versturen door bewust niet aan de kant te gaan. In het heetst van de strijd doe je gewoon domme dingen (hoewel Senna toegaf ver van te voren zijn actie al gepland had). Als je iedereen gaat haten omdat ze vals hebben gespeeld blijven er weinig legenden over in F1.
sracert zegt
@bassx: Nee hoor,ik heb alleen een aantal voor mij legenden in de F1 genoemd en er zijn er meer. Alleen voor mij hoort Schumacher daar niet bij. Sorry
sracert zegt
’87 WM sorry
opelpower zegt
Die Duitsert was echt niet de beste… Hij had op d’n duur een top wagen maar het is zeker niet de beste coureur…