
Vandaag is een belangrijke stap gezet op weg naar grootschalige proeven met zelfrijdende auto’s op de weg.
Het kabinet heeft namelijk het voorstel van minister Schultz van Haegen goedgekeurd, zodat het nu mogelijk wordt voor de RDW om ontheffingen te verlenen aan partijen die op grote schaal proeven doen met autonoom spul op de weg. Nederland is hiermee het eerste land binnen Europa waar dergelijke experimenten gaan plaatsvinden. Kleine kanttekening: het voorstel moet nog wel langs de Eerste en Tweede Kamer.
Door de zelfrijdende technieken wordt het mogelijk om het asfalt efficiënter te benutten. Zo kan autonoom vrachtverkeer dicht op elkaar rijden om zo treintjes te vormen en dus minder ruimte in te nemen. In elk geval gaat het TNO onder andere met DAF en Havenbedrijf Rotterdam wat er zoal mogelijk is.
Daarnaast zijn Universiteit Wageningen en de provincie Gelderland aan het bekijken hoe het project handen en voeten kan krijgen in de zogeheten Food Valley. Allemaal prima, zolang we dat lelijke ding van Google hier in elk geval niet op de weg gaan tegenkomen.
Foto: de autonome Audi RS7 op Hockenheim
Eerst regelen dat het hierheen komt en daarna pas wat gaan regelen met bedrijven en plaatsen. Man man man. Maar als het allemaal rs7s zijn waar word geprogrammeerd dat ze alleen vol gas mogen optrekken zie ik niet zoveel problemen
Vooral voor vrachtwagens en in de omgeving van Zwolle.
Dat werd er bij vermeld.
Zou daar ’toevallig’ geen SCANIA fabriek staan?…
@desjonnies: Klopt, maar ook DAF, welke in februari al rond Zwolle wil gaan testen met vrachtwagens in treintjes laten rijden
@RickS:
Waar is dat nu weer voor nodig, flikker je goederen dan gelijk op een trein..
@tupperware: Achja.. Als die autonome dingen mekaar maar niet gaan inhalen met een veilige 3 km/h verschil..
@RickS:
Ook niet fijn, maar nu ben je op de A15 soms al verplicht om 20km voor je afslag rechts te gaan rijden omdat die eikels je er niet tussen laten als je er echt af moet.
Laat staan als ze helemaal bumper aan bumper gaan rijden..
@tupperware: Een trein brengt je spul van A naar B.
Een reeks autonome vrachtwagens brengt het van A naar B naar C naar D naar E naar F naar G naar H naar I naar J naar K naar L naar M naar N naar O naar P naar Q naar R naar S naar T naar U naar V naar W naar X naar Y naar Z en weer terug…
Goedzo! Goed voor het land, de bedrijven en wellicht (meer) werk voor mij hier in Nederland.
Ja jezus, ik wil gen autistische of hoe het ook heet me achtertuin in rijden, daar staat mijn dikke combospot Oudi al.
@buchan747infernsopottink: Nederlands was je goedste vak?
@dutchdriftking: Respect.
@buchan747infernsopottink: Ik wil ook geen autistisch persoon als jij in me achtertuin nee
@buchan747infernsopottink gozer, ga even nederlands praten man.
@carfreak96: Ik ben meer van het Frans, jawohl.
Als je met vrachtwagens in treintjes gaat rijden, dan krijg je ook treinongelukken… op de autosnelweg…
Ik zie ze hier in Helmond wel eens rijden
@henkhupelschoten: Dat komt omdat dat een officiële Europese testweg is, waar TNO overigens de lakens uitdeelt.
In dit geval snap ik de keuze voor de topic foto wel….
Aan het rijden in een Audi valt toch geen lol te beleven, dus dat kan je net zo goed aan een computer overlaten….
lekker in treintjes rijden, goed voor de steenslag!
Liever niet, haalt de fun uit het autorijden helemaal weg.
Bah
En wat als zo’n ghostcar toch tegen me aanrijdt? En rijdt dat ding door na een ongeluk? Hoe vullen we Samen het schadeformulier in?… Is over dat soort simpele zaken nagedacht? Of gaan die auto’s nog met een passagier rijden voor noodgevallen?
Volgens mij rijden er al jaren autonome auto’s op de Nederlandse wegen, kijk maar hoeveel van die middenbaan slapers je wel niet ziet.
Schultz is een onbekwaam persoon. Een chimpansee zou nog beter op die plek zijn taak vervullen.
Nederland heeft een van de drukst bezette wegen van Europa. Kan dit nu niet eerst ergens anders goed getest worden? Ik vind autonome auto’s nog steeds niet veilig genoeg.