De minister van Infrastructuur en Milieu komt met vrolijk nieuws op de vrijdagmiddag.
In De Nationale Autoshow van BNR heeft Schultz van Haegen vandaag een tipje van de sluier opgelicht over een tweetal onderwerpen. Om te beginnen kwam ze met het blije nieuwtje dat op maar liefst 70% van ’s lands snelwegen een maximumsnelheid gaat gelden van 130 km/u.
Of gevaarlijke groepjes auto’s hiermee verleden tijd zijn is nog maar de vraag, maar wel weten we dat de continu wisselende maximumsnelheden voorlopig aan de orde van de dag blijven. De grens van 130 km/u geldt namelijk alleen als de uitstoot het op dat wegdeel toelaat, met de belangrijke kanttekening dat deze regel in de toekomst óók overdag wordt toegepast.
Daarnaast lijkt de kogel door de kerk wat betreft de hoogte van de tol op de A15. Dat het aanvankelijke tarief van €1,62 werd verlaagd naar €1,18 was al bekend, maar nu heeft de minister bekendgemaakt dat de tol maar liefst €1 bedraagt. Al met al lijkt het erop dat het ministerie op de goede weg is, zeker na de aankondiging dat we in 2015 een hoop extra asfalt kunnen verwachten.
Fotocredit: Autojunk
kahraman11 zegt
Hoe zo zouden we tol moeten betalen om op een weg te mogen rijden? We betalen toch al wegenbelasting!
jerry zegt
@kahraman11: Omdat: Geld = op
johanhummer9 zegt
@kahraman11: is dat een aparte weg ofzo die A15?
arjontje zegt
@johanhummer9: nee is niet meer dan een doorgetrokken traject. En wordt op de A12 aan gesloten.
Helaas door de tol zal men toch de A/N325 pakken of door Huissen of Arnhem gaan rijden. Want is goedkoper.
autogedrocht zegt
@arjontje: ik betwijfel dat, gezien hoevaak pley vaststaat..
Ik betaal de tol, al slaat het nergens op.
Koninkrijk der randstad, bah!
bennyyy zegt
@kahraman11: only in Holland…
TimoBac zegt
@kahraman11: Absurt inderdaad! Je hebt als overheid 2 opties lijkt mij: of je hebt genoeg geld voor een extra stuk snelweg, of je hebt het niet. Dit is gewoon onzin natuurlijk.. In het kader van ‘Van A naar Beter voor de overheidsinkomsten’..
burninrubber zegt
Weten GroenLinks de partij van de dieren en al die andere zure verenigingen dit ook al?
heidi zegt
@burninrubber: Nee dus. Want groenLinks is elke vrijdag in het bos om te… eh…, ja, knuffelen met bomen en partij v/d dieren is elke vrijdag op de kinderboerderij voor hun uitje.
406_v6 zegt
@heidi: +10.000 !!
bosje zegt
Toch is het apart dat we 130 gaan rijden. Alle voordeeltjes voor de rijders van Prii en PHEV’s worden zo weer teniet gedaan. Maar ja, sneller rijden betekent minder tijd kwijt zijn, en tijd is geld natuurlijk…
tunefuldjmike zegt
@bosje: Het wordt nog mooier, die Prii en PHEV’s worden hoe harder je gaat rijden steeds minder zuinig, zo ook de 1L 3 cilinders zoals 107/8, C1, Aygo en UP. De auto’s met grotere en vooral krachtigere blokken worden juist zuiniger (tot een bepaalde snelheid). Dus loont het om een groter blok in je auto te hebben wanneer je veel op de snelweg rijdt. Lost gelijk een hoop “problemen” op, de overheid krijgt weer genoeg bpm/CO2 taks, de dealers verkopen weer duurdere auto’s dus overleven weer wat langer en de lease rijder heeft voordeel meer ten opzichte van de particulier.
tunefuldjmike zegt
@tunefuldjmike: “en de lease rijder heeft voordeel meer ten opzichte van de particulier.” moet natuurlijk zijn “en de lease rijder heeft geen voordeel meer ten opzichte van de particulier.”
parker zegt
@bosje: je MAG 130 gaan rijden, het moet niet. De echte schrapers blijven gewoon 90 rijden in de slipstream van een truck
knipperlichtje zegt
Dit is waarom je de VVD op de infra zet
jaapiyo zegt
@knipperlichtje: Inderdaad…wat een verademing. Eindelijk geen geneuzel meer over dat meer asfalt niet zou werken en meer van dat soort nonsens maar gewoon snoeihard meer asfalt neerleggen en de snelheidslimiet omhoog gooien.
Nu alleen nog even de jaloezie taksen van leuke auto’s afhalen.
trustmeiamanengineer zegt
Goed zo, gas op die lolly!
Helaas loopt m’n auto dan nog maar net 1 op 10, ’t gaat om het idee.
jzaero zegt
@trustmeiamanengineer: haha wou net zeggen, dan gaat mijn verbruik wel richting de 1:10. Op 100-120 is 1:12-15 nog wel haalbaar.
Sracerr zegt
Op de A-10 (in de vieze Mickey Mouse stad A’dam) rijden we tegenwoordig wel 60 km/u op de teller dan he!. Wat is het toch een anarchistische Kolere zooi in Den Haag-binnenhof.
heidi zegt
@Sracerr: 60? Serieus? Mag je op dat stuk maar 60?
jerry zegt
Dat is beter nieuws. Ik wordt er moe van om geregeld op de snelheidsborden te letten hoe hard je nou mag… Soms lijkt het hogere wiskunde met de verschillende snelheden op de verschillende tijden…
hillegaar zegt
gas op die lollie!
alcantara zegt
120, 130, merk er in de praktijk niks van met de doorstroming. Als je op 120km weg 170 rijdt moet je regelmatig op de rem en op een 130 weg is dat niet anders. Het is niet zo dat het gemiddelde van het verkeer 10km/u hoger ligt omdat het slome (vracht)verkeer nog altijd de beperkende factor blijft. In DE kun je bij drukte ook niet doorrijden op een weg zonder snelheidslimiet.
bartteeuwen zegt
@alcantara: Ik vind gevoelsmatig het verschil tussen 120 en 130 juist wel vrij groot. Bij 130 zit ik op mn gemak in de auto op een snelweg. Bij 120 wil k toch graag net wat harder.
mashell zegt
@bartteeuwen: bij moderne auto’s is het enige merkbare verschil het getal op je snelheidsmeter waarbij de wijzer stil staat.
scdoyerphotography zegt
Tijd dat die fotocredits eens naar de fotograaf gaan ipv autojunk want die hebben ze niet gemaakt!!
schuimbekje3 zegt
70% van alle snelwegen 130km/h ?
Dan wordt de A2 zeker een autoweg ipv autosnelweg.