Pittige uitspraken van de minister van Infrastructuur en Milieu.
Melanie Schultz heeft vandaag tegenover RTL Nieuws een paar verbale patsen verkocht aan vrachtwagenchauffeurs die ondanks weeralarmen in verband met zware storm en dergelijke. Schultz doet de uitspraken naar aanleiding van in totaal 15 gekantelde vrachtwagens die gisteren her en der voor chaos op de weg zorgden. Toch denkt de minister (nog) niet aan het invoeren van een rijverbod voor vrachtwagens bij heftige weersomstandigheden.
Zo zou het lastig te controleren zijn of een vrachtwagen vol of leeg is. Ook houden veel bedrijven zich al aan de omroep om trucks niet op pad te sturen bij storm. Chauffeurs kunnen trouwens worden vervolgd wegens onverantwoord rijgedrag als hun vrachtwagen ondanks waarschuwingen kantelt, al is het dan -zoals de minister terecht opmerkt- een tikkie aan de late kant.
We kunnen ons iets voorstellen bij de harde woorden van Schultz, aan de andere kant is het lastig voor te stellen dat truckers voor de lol met een (bijna) lege vrachtwagen de hort op gaan als het stormt. Ingewikkelde materie dus, we zijn benieuwd hoe jullie erover denken!
Foto via VID
pexers zegt
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de chauffeurs zomaar zo’n groot risico nemen. Zal vast ook wel wat druk vanuit de directie achter zitten.. moeilijke discussie inderdaad
Dickie zegt
@pexers:
De vrachtwagens die ik gisteren op de kant zag liggen waren waren Duitse en Poolse lichtgewicht volume combi’s.
Denk aan Mercedes Atego met enkel as aanhanger maar wel met grote huif er op deze combinaties blijven onder de 12 ton ofzoiets dat scheelt vooral in Duitsland Maut/tol.
fabiotol zegt
@Dickie: zolang ze maar geladen zijn is het meestal niet zo’n probleem, die mautkillers. Eenmaal gelost en op de terugweg zijn ze levensgevaarlijk.
desjonnies zegt
@dickie:
Viel me ook op, luisteren vast naar de radio maar geen enkele Poosel of Roemeense vrachtwagen chauffeur zal weten wat ‘zware windstoten’ en/of ‘zware storm ‘betekent.
Melanie had er verstandiger aan gedaan om haar mond dicht te houden en zoals vroegâh aan de voet van belangrijke verkeersaders als de Brienenoordbrug en de Merwedebrug bij Gorinchem aan iedere kant één dikke Rijkspliessie Volvo neer te zetten die volumewagens aanhoudt om te controleren of ze leeg of vol geladen zijn.
Voor mijn part wordt iedere volume combinatie van de weg gehaald, tankwagens mogen immers ook niet rijden met mist bij zicht minder dan 100 meter.
Achteraf een ongeletterde Oostblokker de schuld geven is wel heel erg simpel van uwes mevrouw Schultz!
dutchcourage86 zegt
@desjonnies: Chauffeurs hebben niet heel veel keus in hoe zij hun werk verrichten. Wanneer je op het laatste moment een vracht annuleert of wanneer je te laat komt, dan word je daar gewoon voor beboet door je klant. Dus de planner draagt gewoon aan de chauffeur op dat hij moet rijden.
dutchcourage86 zegt
@Dickie: Nee dan kun je meer laden. Vaak zijn ladingen rond de 24 ton en als je dan zwaarder weegt dan 16 ton leeg dan kun of mag je niet laden in Duitsland. Maar ik denk dat alle lege huifwagens of tautliners wel vatbaar zijn voor harde zijwaartse wind.
horza zegt
@Dickie: ehm… Vol op pad om bijvoorbeeld een winkel te bevoorraden. Wat zijn ze dan als de lading is afgeleverd? Persoonlijk vind ik het een beetje kortzichtig van Melanie.
sportstand zegt
@pexers: Ik werk in het transport en bij ons heeft de chauffeur altijd het laatste woord ivm veiligheid. Als de chauffeur het onverantwoord vindt om te gaan rijden, mag hij dat beslissen. Ook al dreigt de klant stil te vallen oid, risico is het niet waard.
flutterby zegt
@sportstand: de uiteindelijke macht ligt altijd bij de werkgever. De werkgever heeft de macht je contract niet te verlengen of je weg te pesten omdat je lastig bent. Deze verantwoordelijkheid hoort daarom niet bij de chauffeur.
genesis zegt
@sportstand: jaja, mooi verhaal…..en dan gaat de klant bellen waar zijn goederen blijven, want bij de buurman staat bedrijf “X” wel te lossen!!
fiestacruizer zegt
Bij bewust onverantwoord gedrag, gewoon alle maatschappelijke kosten doorrekenen aan de aso-ondernemers.
Simpel lijkt mij.
mashell zegt
@fiestacruizer: alle maatschappelijke kosten? Wat is dat dan? Die miljoenen gederfde die men claimt dat een file veroorzaakt?
dutchcourage86 zegt
@mashell: Die ontstaan toch echt. Vrachtauto’s die te laat in de haven aankomen en goederen die de boot missen, dat kost veel geld. Daarnaast produceren wij in Nederland redelijk wat vers voer in het Westland bijvoorbeeld, dat moet allemaal naar centrale punten gehaald worden om op 1 auto gezet te worden voor de export. Of andersom staan er misschien stadswagentjes te wachten op een auto uit Duitsland die in de file staat. Veel ladingen zijn met kraan termijn of scheepstermijn. Het gaat niet alleen om die ene gehaktbal die thuis op jou ligt te wachten als je vanuit je werk naar huis tuft ;)
jack_abarth zegt
Ben je dan ook een aso als je met sneeuw de weg op gaat?
stfu zegt
@jack_abarth: op sneeuw kan je gewoon rijden (al dan langzamer en met goede banden). Beetje kromme vergelijking.
jack_abarth zegt
@stfu:
Vooruit, jij je zin.
Bij hevige ijzel dan…
rulefollower zegt
@jack_abarth: of mist. Iedereen het werk neerleggen als het mist, zo komen we er wel.
stfu zegt
@rulefollower: Daar heb ik Autopilot voor ;)
rulefollower zegt
@stfu: Daar heb ik een dikke kreukelzone voor…
robert110 zegt
@stfu: Past dat systeem zijn snelheid nog een beetje aan bij slecht weer? Het lijkt mij namelijk echt niet prettig om met 130 kmh door de dichte mist te knallen, al helemaal niet als je zelf de auto niet bestuurd.
st33fie zegt
@robert110: het is wel spannend je blijft in iedergeval alert
stfu zegt
De chauffeur is deels de aso, maar vooral zijn werkgever. Geef Schultz dan ook wel (deels) gelijk. Het is ook gewoon dom om dat risico dan te nemen.
st33fie zegt
@stfu: het is ook zo dat de mannen onderling cowboy gedrag vertonen .kijk is hoe stoer ik ben . ben gewoon met m’n combinatie over die brug gegaan jonguh. Niets aan het handje .ja met zulke pep talk kan een andere chauffeur natuurlijk niet achterblijven .
yupyup zegt
Wat de eerste zegt dus. Die druk is groot; de supermarkten moeten gevuld worden, de webshops binnen één dag bezorgen. Als die trucker niet zou rijden, dan zou half Nederland steen en been klagen. Nee, die trucker is niet asociaal maar juist sociaal dat hij of zij dit doet voor de rest van het land, ondanks de risico’s. En Melanie? Die is voor de verkiezingen weer even populistisch bezig.
lekkaah zegt
@yupyup: Haha, ik vind Schultz idd ook weer lekker populistisch ja, maar wat jij zegt is ook weer lekker cliché zeg..
Waar is de nuance?
fiestacruizer zegt
@yupyup: Je moet deze verantwoorlijkheid niet bij de uitvoerende trucker leggen, maar bij de aso-transsportondernemer die zijn personeel met een lege trailer onder die omstandigheden het verkeer instuurd.
Juist de 24 uurs economie, en digitalisering biedt kansen voor efficienter transsport en lagere verkeersdruk. Als trucks 24/7 kunnen rijden, moet de minister ook eens afvragen waarom op de momenten dat het het meest druk is op de snelweg, vrachtwagens ook rijden.
Een veiliger verkeer en meer doorstroming begint bij minder onderlinge snelheidsverschillen in de spits. Een beter Nederland begint met een goed, effectief spits-mijd programma voor vrachtwagens.
peug206 zegt
@fiestacruizer: omdat de trucks dat ook doen. Ik heb bij een bedrijf een paar dagen meegelopen, en zowel overdag als in de nacht waren alle trucks bezet, op 1tje na die in de garage stond.
Rick-dos zegt
@yupyup: Is het dan ook nog sociaal als zo’n gekantelde vrachtwagen een ernstig ongeluk veroorzaakt? Of is het nog sociaal als er door zo’n gekantelde vrachtwagen honderden zo niet duizenden vast komen te staan in de file?
Ik begrijp je redenering en het is lovenswaardig maar uiteindelijk komt het er op neer dat moeder de gans ’s avonds geen doperwtjes bij het gehakballetje kan hebben en dat een ander de schoenen die ze besteld hebben een dagje later kunnen aantrekken. Dit alles rechtvaardigt het niet om je eigen veiligheid of dat van een ander in gevaar te brengen. Vooral als je weet dat zo’n storm na een paar uurtjes weer verder is getrokken.
Rob zegt
@yupyup:
Jup, die chauffeurs die hun mautkiller hebben laten wegwaaien zijn inderdaad helden. Allemaal!
Die verstandige chauffeurs die hun rit staakten, dát zijn pas enorme aso’s! Kom, gewoon de weg op, lekker files en schade veroorzaken, dan ben je pas goed bezig…….
luxaeterna zegt
Het zijn bijna altijd dezelfde soort trucks die omgaan. 8-12 ton chassis met een groot volume opbouw erop, en een 1 of 2 assige volumetrailer erachter. Dat is het probleem. Die zeilen vangen gigantisch veel wind, en in verhouding tot hun grootte zijn ze heel licht.
metalmike zegt
@luxaeterna: Gek idee misschien, ik ben geen trucker, maar waarom de zeilen niet openschuiven als je leeg bent en door een storm moet rijden? Dan vangt het geheel een stuk minder wind lijkt mij.
bullzeyersn zegt
@metalmike: dat scheelt inderdaad een slok op een borrel. Maar dan moet dat wel kunnen. Niet alle zeilenopleggers kunnen helemaal open. Maar ’t idee klopt wel
v60germany zegt
@metalmike: maximale afmetingen icm uitstekende scherpe delen, zoals de huifspanners of grendelstang kan nogal hard aankomen bij personen of andere voertuigen. Eea is ook vastgelegd in de Europese voertuignormering.
Ergens ook wel logisch toch?
Je kunt een dergelijk zeil ook niet naar binnen slaan. De hangpunten in de rail maken een harmonica effect, uitsteken tot gevolg.
't Peugje zegt
Weeralarmen moeten voortaan ook in Pool, Bulgaars, en Engels worden verspreid om de doelgroep te bereiken.
mgmgb zegt
@straatzakelijk:
En met alle spotify of ipod gebruik op de stereo (en dus geen radio) is het wellicht ook geen slecht idee om dit in verschillende talen op matrixborden aan te geven. Of nog beter, hier op Europees niveau een pictogram-systeem voor te ontwikkelen dat iedere Europeaan met een rijbewijs moet leren. Dat moet goed haalbaar zijn, in het verlengde van bestaande verkeersborden.
poursuivant zegt
Ah, mevrouw Schultz laat ook weer een scheet. Hopelijk zien we die straks niet meer terug.
stfu zegt
@poursuivant: Want?
str8six zegt
@stfu: denk dat haar scheten nogal stinken.
poursuivant zegt
@stfu: Het lijkt nogal een onderbuikbeschouwing, maar in de afgelopen 4 jaar heb ik deze mevrouw alleen maar (meermaals) gehoord rondom de verhoging van de maximumsnelheid naar 130. Op echte infrastructurele issues rondom NS/ProRail, HSL e.a. laat zij de StaS het vuile werk opknappen (en die dan ook sneuvelden) Dit open-deuren-intrappen valt wat mij betreft onder hetzelfde, wat populistische, hoofdstuk en dat is niet mij cup of tea.
draadloos zegt
@poursuivant: ik zie ze toch best graag hoor…
str8six zegt
Bejaarden zijn ook aso’s. Denk dat vrachtwagen chauffeurs betere inschatting kunnen maken om wel/niet te rijden dan 90% van de andere weggebruikers.
audicoupe84 zegt
@str8six: Bedoel jouw eigen opa met “bejaarden zijn ook aso’s”?
str8six zegt
@audicoupe84: mijn opa rijdt niet meer omdat ie weet dat dat niet goed lukt en dus een gevaar kan zijn. Die schaar ik daar dus niet onder in tegenstelling tot die andere 70+ grijze kapsels in zilvergrijze Yarissen en Agila’s.
audicoupe84 zegt
@str8six: Voor jou heb ik goed nieuws: er is een uitzendburo dat alleen werkt met studenten die nauwelijks rij ervaring hebben, en voor jou; ze werken met gepensioneerden tot 75jaar, al het werk is auto gerelateerd. Vandaar de naam: AutoReset; Studenten en bejaarden ivm gratis of prijsgereduceert openbaar vervoer om bij de te verplaatsen auto, dan wel weer thuis te komen.
mgmgb zegt
@str8six:
Dat vind ik ook totaal overtrokken. Ja, het systeem van toetsing van de rijvaardigheid van ouderen is ruimschoots onvoldoende, maar er zijn genoeg ouderen met ruim voldoende mentale scherpte en een goed genoeg fysieke gesteldheid om nog goed te kunnen rijden. Vooral wanneer zij vaker en meer rijden dan alleen wekelijks naar de supermarkt en de dorpsbingo. Het is volstrekt onrechtvaardig om die mensen het genot en de vrijheid van autorijden af te nemen.
lextdi zegt
Het probleem is dat de oost Europese chauffeurs geen idee hebben dat er storm op komst is. Ze verstaan niets van de radio hier. Ze verstaan nu ook niet dat ze voor aso uitgemaakt worden waarschijnlijk
karhengst zegt
@lextdi: Laten we wel wezen, deze gasten hebben allen een smartphone met databundel. Dat is gewoon met iedere willekeurige weersapp in te zien.
peug206 zegt
@karhengst: echt niet. De gemiddelde roemeen mag blij zijn als hij hier niet voor een paar euro per dag stilstaat…
toempf zegt
@lextdi: Spijker en kop. Die gasten kunnen makkelijk al een week onderweg zijn, hebben geen idee wat voor weer het hier kan worden en ik kan me zo voorstellen dat ze op het hoofdkantoor in Oost-Europa ook niet elke dag het weerbericht aan het checken zijn.
orion84 zegt
@lextdi: nee en je merkt natuurlijk ook helemaal niet dat het idioot hard waait als je naar je auto loopt / tijdens de eerste paar meter dat je rijdt.
Het enige excuus waar ik nog enigszins begrip voor op kan brengen is dat chauffeurs zwaar onder druk staan om ondanks de omstandigheden toch te gaan rijden.
stephano zegt
Ligt ook aan onze manier van leven tegenwoordig. Supermarkten hebben amper nog voorraad en zouden binnen een halve dag leeg zijn als er geen vrachtwagens meer mochten rijden. En hoeveel mensen hier nemen bezorging binnen 24 uur aan huis voor lief tegenwoordig?
nopetrolnofun zegt
Alsof zij niet liever met hun voeten op de tafel en pilsje in de hand op de bank zitten, vreselijk mens is het ook.
lekbak zegt
Heel opvallend dat ik zelden zoveel vrachtwagens heb gezien als gister. Ik reed er op het hoogtepunt van de storm (17.30) en het leek wel alsof de hele a6 gevuld was met vrachtwagens.
Dutchdriftking zegt
Kansloze uitspraak. Om te beginnen zal de werkgever ze op pad sturen, daarnaast willen die mannen aan het eind van de dag gewoon naar huis, en gaan ze voor een beetje storm niet aan de andere kant van het land slapen. Daar komt bij, de trucks moeten onder alle omstandigheden rijden omdat wij zo nodig onze rommel willen hebben. Iets met Just In Time…..
g40freak zegt
Ik denk dat de meeste chauffeurs met alle liefde hun truck willen laten staan, als het weer zoals gisteren is.
Maar hun portemonnee en/of werkgever besluit anders.
mrrallycross zegt
Oneens en als het zo is dan zijn het vast die oostblokkers
reistje zegt
Ja heel leuk minister Schultz, maar de echte wereld werkt het nou eenmaal iets anders.
Klanten verwachten hun levering/producten. En dus hebben transportbedrijven verantwoording naar hun klanten, en vrachtwagenchauffeurs hebben weer verantwoording naar het transportbedrijf.
Geen van alle worden blij van de storm. Maar is het nou eenmaal iets ingewikkelder dan “dan ga je toch niet rijden”.
dikkereinier zegt
Vroeger, toen Nederlandse chauffeurs nog een vast contract hadden en de baas zijn personeel nog bij naam kende, zouden deze mannen nog hun verantwoordelijkheid nemen. De flex werkers van tegenwoordig zijn veel te bang hun job te verliezen en laten het wel uit hun hoofd om de planning tegen te spreken.
mgmgb zegt
@dikkereinier:
Daar heb je volledig gelijk in. Helaas is dat nu eenmaal een gegeven en ook een gevolg van de eisen die wij allemaal als consumenten stellen aan de prijs en het gemak van de producten die wij kopen. Tot de heren/dames chauffeurs zelf aan toe. De markt kan en zal dit probleem niet oplossen, soms moet de overheid met wetten ingrijpen. In dit geval waarschijnlijk zelfs op Europees niveau. En zie dat er in het huidige politieke klimaat, zowel onder politici als onder kiezers, maar eens doorheen te krijgen.
Weersmurf zegt
Dus als ik tegen de planner zeg, mmmm het waait man nu ff niet.. tuurlijk ???
truckertje zegt
Zucht….
martijn11 zegt
Waarschijnlijk beslist de directeur of ze de weg op moeten of niet. Maar de directeur hoeft zelf de weg niet op dus die kan moeilijk oordelen
730ld zegt
Hahha die minister. Komt nooit op de weg zeker? Ook zonder storm rijdt een kwart van de autos/vrachtwagens asociaal. Koekoek
bmwfreak038 zegt
Mensen die minister zijn, zijn aso’s