Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft liever dat er wordt gezocht naar andere, creatieve en innovatieve oplossingen om drukte op de weg te voorkomen.
Schultz was vandaag te gast bij het televisieprogramma Buitenhof. Hier werd met haar gesproken over fileproblemen als gevolg van verstedelijking. Omdat je niet eindeloos rondjes wilt rijden op de ringweg, maar soms ook de stad in wilt, is de aanleg van extra rijstroken geen oplossing. In plaats daarvan moet het verkeersaanbod worden gedoseerd door op verschillende tijden naar het werk te gaan, of om meer te halen uit de informatieborden en smartphone.
Met dit laatste middel kan het zoekverkeer worden aangepakt. Via apps en dergelijke moeten automobilisten makkelijker hun bestemming en een parkeerplek kunnen vinden. Ook kunnen alternatieve vervoersmiddelen worden ingezet voor forensen met een korte reisafstand, zoals een elektrische scooter. “Die zoeven langs de file op weg naar het werk”, aldus Schultz.
Dit betekent niet dat alle plannen tot wegverbreding worden geschrapt. De “ontbrekende schakels” van ons wegennetwerk worden gewoon aangelegd. Zo wordt de Blankenburgtunnel ten westen van Rotterdam aangelegd, loopt de A15 richting Duitsland straks verder door en zal de ring rond Utrecht worden verbreed. Echter, volgens Schultz zullen dit soort maatregelen in de toekomst niet meer voldoende, of zelfs nuttig zijn.
Om de pret nog extra te drukken, is Schultz bereid tot het verlagen van de maximumsnelheid op de ringwegen rond Amsterdam en Rotterdam. Die paar extra kilometers per uur zouden schadelijk kunnen zijn voor onze gezondheid. Hoewel alles nog binnen de normen valt, gaan we op de A13 en A10 terug naar 80 zodra dit verandert.
Houdt de VVD nog wel van de automobilist? Schultz: “De VVD is de vriend van iedereen die van A naar B moet. Het maakt niet uit of dat met de auto, de trein of met de fiets is”. Nee dus…
celica89 zegt
Heeee dat is mijn afslag!
azenomei zegt
Wat een onzin. Bredere banen bij de knooppunten zal al een hoop files oplossen. En wellicht een beter doseer systeem. Vaak zijn er files bij het samenvoegen van rijstroken die daarna opeens verdwenen zijn.
mashell zegt
@azenomei: maar soms blijven of verschuiven ze ook. Vroeger voordat er tussen Apeldoorn en Deventer de A1 3 rijstroken had, was het schuifelen op dat stuk maar direct na de IJsselbrug was de afrit Deventer en daarna was de file gewoon weg, blijkbaar waren het de Deventenaren die de file veroorzaakten want zodra zij uitvoegden was de file verdwenen en kon je rustig met 120 door rijden naar het verre oosten. Maar nu is er een plus strook en kun je meestal wel met zo’n 100 van Apeldoorn naar Deventer rijden. Bij Deventer-Oost verdwijnt de plusstrook echter en daarna is het een drama. Verkeer wat gewoon te dicht op elkaar rijdt, van 100 opeens 130 km/h mag en dat ook wil rijden maar eigenlijk helemaal niet kan, met telkens rem incidenten tot gevolg. Het is echt een naar stuk weg geworden, die A1 voorbij Deventer.
azenomei zegt
@mashell: Trouwens vandaag ook weer raak. Spitsstroken zijn open en je kan mensen links gaan inhalen omdat ze niet opbokken naar rechts. Allemaal van die ouwe graftakken met een tomtom midden in hun zicht gehangen.
Ot92 zegt
@mashell: Dat stuk bij Deventer-Oost gaan ze toch 3 baans maken, dat las ik in ieder geval laatst ergens, maar goed… het is idd best klote daar tijdens spitsuren. Richting Apeldoorn valt het wel mee, maar ik denk dat het minder erg zou zijn als mensen meer rechts zouden aanhouden. Soms rij ik wel eens 30 te hard daar (130 wanneer je 100 mag) en ik kan zelfs af en toe even helemaal rechts rijden…
nielsvanderweiden zegt
Schultz wil de verwachtingen temperen omdat de centen voor extra wegen de komende tijd vrolijk worden weggehaald om andere gaten in de begroting mee te vullen.
Een betere ruimtelijke ordening zou ook al schelen. Hoe kan het anders dat we in een landje als het onze zulke absurde hoeveelheden kilometers maken…
realcar zegt
Eigenlijk zegt Melanie ik heb geen zin om er iets aan te doen. Want natuurlijk is meer asfalt de enige oplossing. Maar als ze dat doet dan scoren haar opvolgers hiermee. Melanie wil nu scoren.
gregorius zegt
@realcar: Alle NL-ers willen ook graag minder belasting betalen maar wel meer asfalt. Ja; dat is nou eenmaal erg duur.
Goede scholing van mensen die in de file rijden kan zeker helpen.
Goede informatie zodat het verkeer beter verdeeld wordt, kan ook zeker helpen.
Wat flexibelere arbeidstijden kan ook helpen.
En ja, er zijn zeker knooppunten die beter op te lossen zijn. Maar in veel gevallen zijn er ook knelpunten die gewoon niet op te lossen zijn: er is nou eenmaal niet superveel ruimte rondom populaire gebieden waar men de stad in kan rijden. Dan kan je wel meer asfalt ervoor gaan leggen, maar misschien kost het je wel meer tijd omdat je met 4 bannen voor 1 baan vecht ipv met 2 of 3 banen.
gregorius zegt
Hey AB / Manu; duurt nog best lang voordat het verslag van de F1 op de site staat. Ik kan niet wachten op de discussie over Alonso en over of Vettel of Webber heeft gewonnen.
En natuurlijk of Raikonen met opzet tegen het achterwiel van de Catherham heeft aangereden.
tupperware zegt
@gregorius:
En waarom Maldonado niet gestraft werd voor zijn wederom lompe acties.
En waarom Ferrari zo opzichtig “in de fout” ging bij de stop van Massa.
En Wanneer ze bij Sauber nu eens leren om fatsoenlijke pitstops te maken.
maru zegt
@gregorius: Je moest nog een paar minuutjes geduld hebben. Staat inmiddels online.
faalhaas zegt
Laten we alles afbreken en terug naar 2-baans gaan, scheelt een hoop geld op de lange duur!
Die files blijven toch lees ik net.
volvov70 zegt
Soms zou het wel beter zijn als Jeremy Clarkson aan de macht zou komen…
autogek123 zegt
Misschien wonen in de buurt van je werk? Dit bijvoorbeeld stimuleren door kilometervergoeding te belasten. En verhuizen te subsidieren? En als er nieuwe bedrijven zich in NL willen vestigen, deze niet laten vestigen waar het al vol staat met kantoren. Meer in noord Noord Holland. Zodat niet alles wat daar woont elke dag richting A’dam hoeft te rijden voor werk. Zelfde in Flevoland.
Simpson zegt
@autogek123:
Ik ben het wel eens met je vestigings-beleid voor bedrijven, maar die zullen zich niet laten plaatsen door de overheid, denk ik. De overheid voegt zich naar mijn mening al te veel naar de grillen van bedrijven.
Maar wonen waar je werkt gaat niet werken, om twee redenen:
1. er zijn mensen die op meerdere plekken in het land werken, zoals service engineers en account managers.
2. Woonruimte wordt onbetaalbaar als iedereen in/rond dezelfde woonplaats moet(!) wonen
pimmp zegt
En het ov 30% duurder maken lost het verkeersprobleem zeker wel op?
9000cse zegt
Ik vind het lovenswaardig, dat deze VVD-minister eindelijk tot dit inzicht is gekomen. De meeste files worden immers veroorzaakt in de spits, wanneer een groot verkeersaanbod gebruik wil maken van een of andere uitrit. In veel gevallen eindigen die op een rotonde of kruising met stoplichten of monden uit op een voorrangsweg. Dit betekent stilstaan en het aansluitende verkeer hoopt zich op. Soms honderden auto’s achter elkaar, waardoor veel uitritten niet lang genoeg zijn en er stilstand is op de toevoerwegen. Of die toevoerwegen nou 2, 3, 4, 5 of 6-baans zijn, maakt dan absoluut niets uit. Ze vergroten het absorptievermogen van de af- en uitritten niet.
Het zal echter nog een hele opgave zijn om daar verandering en vooral verbetering in aan te brengen.
pimmp zegt
En het ov 30% duurder maken lost het verkeersprobleem zeker wel op!
Emile_Benz zegt
Verlagen van de Vmax?! Juist verhogen! Speed solves anything. Dat weet toch iedereen…
yipikaye zegt
Kan Camiel Eurlings niet terugkomen, daar had ik wel vertrouwen in .
citroends3 zegt
Gewoon nokken met snijden, kleven en plekverdedigen. Daar lossen we de file mee op. Niet als een klein kindje de ander zijn fouten betaald zetten, maar gewoon zoals je dat is geleerd de fouten van een ander opvangen in het verkeer.
Simpelweg altijd voldoende ruimte houden zodat er iemand tussen kan niet niet hersenloos bumperkleven als het van 3 naar 2 stroken moet.