In een dusdanig dichtbevolkt land als Nederland red je het niet met het neerleggen van extra asfalt (hoewel dit een goed begin is), maar moet je ook kijken naar mogelijkheden om de automobilist tijdens de drukke tijden uit het verkeer te houden. Speciaal hiervoor is het Platform Slim Werken Slim Reizen (SWSR) opgericht, dat gisteren startte. Minister Schultz-van Haegen was uiteraard aanwezig, en ze ontvouwde bovenstaande doelstelling.
Het SWSR is de opvolger van de Taskforce Mobiliteitsmanagement (TFMM). Hierin werd door samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en sociale partners (zeg maar het SER-model, maar dan specifiek geënt op het verkeer) gepoogd de opstoping van de Nederlandse wegen enigszins een halt toe te roepen. Hierin was een grote rol voor de werkgevers weggelegd.
Het SWSR gaat verder waar het TFFM gebleven is, en ook hier zorgen de werkgevers voor de hoofdmoot van de samenstelling. Zij worden aangeduid als de B50, oftewel 50 CEO’s van toonaangevende bedrijven. Wat is de doelstelling? Vermindering van het aantal auto’s op de weg tijdens de drukste tijdstippen. Dit kan worden bewerkstelligd door flexwerken en er voor te zorgen dat de arbeiders eens wat vaker de fiets of het OV pakken, in plaats van hun koekblik.
Daarnaast wordt het overbelaste wegennet verder uitgebreid: volgens Schultz komt er 800 kilometer aan extra rijstroken aan. Verder verdeelt ze tien miljoen euro voor de activiteiten in de jaren 2011 en 2012 gericht op het stimuleren van slim werken en reizen. De helft van het bedrag is voor de SWSR. We zijn benieuwd wat hier uit komt rollen, het initiatief is in ieder geval goed. Wat denken jullie, heeft het kans van slagen?
f650csrider zegt
Denk niet dat dit soort acties veel uithalen. Behalve dan het vullen van de zakken van de teamleden van SWSR.
Iedereen is te vastgeroest in patronen, en die zijn heel moeilijk te doorbreken. Heb zelf geprobeerd om flexibel te werken, maar dit werd niet gewaardeerd door collega’s en werkgevers en KDV-en. Er zijn teveel zaken waar er bij flexibel werken rekening mee moet worden gehouden, en dat gaat je opbreken om allemaal mee te krijgen.
130peeka zegt
@f650csrider: +1, goede reactie.
Benjamin1 zegt
Alle ambtenaren verplicht met het ov. Problemen opgelost!
Benjamin1 zegt
Alle ambtenaren met het ov. Problem solved!
130peeka zegt
@Benjamin1: Klopt, het zou schelen als zij het goede voorbeeld zouden geven. I.p.v. Zeggen allemaal met Ov, beter voor millieu bla bla bla. En zelf lekker met de auto gaan.
rvssax zegt
Tevens is het aansporen op het gebruik van OV ook niet te doen.
Ik woon bijvoorbeeld in Raamsdonksveer en rijdt dagelijks naar Zwijndrecht. De verbinding daarheen is verrot. Dit zou ik onmogelijk kunnen doen zonder 2 uur onderweg te zijn.
Allemaal plannen van mensen die in een kantoor zitten en niets zien wat er werkelijk is…
hollow zegt
@ Benjamin1 : wat een kansloze reactie. Misschien moet je ook alle leasebakken met bijhorende tankkaart verbieden. Dat zou de file wel doen verminderen. Aan de andere kant is het OV compleet ontoereikend qua bereikbaarheid, reistijden en comfort.
Megakix zegt
Bladiebladiebla…bla….blablabla…bla
Of, zoals Gigi het zegt:
http://www.youtube.com/watch?v=g6t8g6ka4W0
zdev zegt
Hoger onderwijs om 7:00 laten beginnen en om 16:00 klaar.
Bejaarden mogen in ruil voor hun OV-korting best de spits gaan mijden.
Meer ambtenaren in het OV.
Scheelt zo 30% in de spits.
mashell zegt
@zdev: hoger onderwijs om 7.00u? Het is hoogst ongezond om voor daglicht op te staan, en studenten die om 3u uit het cafe terug komen zitten niet om 7u in de college banken. Het OV zit al vol met studenten en ambtenaren, daar valt amper wat te winnen. En de bejaarden korting is toch al vanaf 9.
mashell zegt
“Schultz: in 2015 vijf procent minder auto’s in spits”
Dat gaat haar lukken en ze hoeft er niets voor te doen. Vergrijzing! Vanaf nu zul je steeds minder babyboommers in de spits tegen komen omdat ze van hun pensioen genieten.