Vanaf 2017 wordt er begonnen met de aanleg van een verbinding tussen de A13 en A16. Aanvankelijk had minister Schultz van Haegen het plan om hier tol in te voeren, maar ze ziet hier toch van af.
De reden voor deze gedachtenverandering ligt niet zozeer in het ontzien van de toch al zwaar belaste automobilist, maar meer in de veelheid van ‘gratis’ alternatieven: “de A13/A16 zit zo ingesloten dat er te veel alternatieven voor een tolweg zijn. We hebben uitgerekend dat er te veel verkeer afvalt en terechtkomt op andere wegen. Tol werkt daar dus niet“, aldus Schultz in een interview met het AD.
Met de nieuwe verbinding moet er een stukje ontlasting komen voor het inmiddels weer meer dichtslibbende verkeer rond Rotterdam, en over een jaartje in het algemeen.
Hiermee loopt de overheid een geplande 245 miljoen euro aan inkomsten mis, maar gezien het tijdspad is dit een probleem dat naar haar opvolger doorgeschoven kan worden. Overigens staat de tol voor de verbinding A12/A15 ten oosten van Arnhem en de Blankenburgtunnel ten westen van Rotterdam nog wel op het menu.
azenomei zegt
Ik rij nog liever een uur om dan dat ik 1 euro aan tol betaal in mijn eigen land. Zijn de wegenbelasting, verhoogde accijns en btw tarief nog niet voldoende?
lohran zegt
@azenomei: Echt belachelijk als ze dat zouden doen inderdaad! Ik betaal al 127 euro per maand, moet genoeg zijn om op de NLse wegen te rijden.
heri zegt
@lohran: wat je zegt. Het idee van tol opzicht is prima maar dan moet er ook wat met de wegenbelasting gebeuren! Bij tol is het de gebruiker die betaald. Niet een weg hier met tol een weg daar met tol.. Das gewoon melken!
mopar zegt
@azenomei: Als je dat doet ben je gewoon dom. Wat denk je dat een uur rijden aan benzine kost. Als je dan toch zo veel om je portefeuille geeft dan is €1 veel goedkoper.
Ik snap dat het om het principe gaat, maar als dat me meer gaat kosten dan tol betalen dan is mijn keuze snel gemaakt.
tupperware zegt
Met een verbinding van de A16 naar de A13 en de verlenging van de A4 naar Den Haag zal het rustig worden op de A13 bij Overschie.
Ik zeg slopen dat stukje van het Kleinpolderplein naar afslag Bleiswijk en volbouwen met huizen. Een mooi park vind ik ook prima.
Arnoud zegt
Die laatste alinea slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop! Politici denken hooguit in termijnen van 4 jaar. Een lange termijn visie is bij ieder politiek figuur afwezig. Want zouden ze die wel hebben dan maken ze zich door noodzakelijke maatregelen impopulair bij de achterban (lees: lobbyisten). En dan kunnen ze wel dag zeggen tegen een leuk baantje na hun politieke ‘carrière’.
OT: Wordt tijd dat er wat gedaan wordt aan het verkeersinfarct van de A16 en de A20.
batman zegt
Dikke G achter een Maybach, #Mafia shit
rovadepo zegt
@batman: only with the Russians
baasbas zegt
Grappig… Of eigenlijk, triest. Haar reden om geen tol in te voeren is juist HET argument om dat wel te doen. Immers, je wilt met het invoeren van tol toch verkeersstromen sturen zodat je knelpunten kunt ontzien? Of wacht, stom van me. Het doel is geld harken. Ja, als je het zo bekijkt…. :-|
chrisej2 zegt
@baasbas: tuurlijk is het doel om verkeersstromen te sturen. Haar argument is dus ook dat door daar tol in te voeren, mensen blijven rijden zoals ze nu doen en dus juist de knooppunten niet ontlasten. Het extra stuk snelweg wordt aangelegd om de boel te ontlasten.
baasbas zegt
@chrisej2: hmm, je hebt gelijk. Ik begreep de situatie niet goed. Gelukkig maar
mashell zegt
Op basis van dezelfde argumenten kun je ook betogen dat die hele verbindingsweg dus eigenlijk overbodig is. Gewoon de zoveelste luxe die aan de randstad wordt uitgedeeld; een nieuwe, blijkbaar overbodige, weg die nog gratis wordt ook. Misschien kan dat geld zinvoller worden ingezet om de A18 eens af te maken of de A35 door te trekken naar Zwolle?
gop1 zegt
Wat ook nog triester vind is dat ze pas in 2017 gaan beginnen en de weg er volgens planning pas in 2021 zal liggen. Daar terwijl het plan er al jaren is.
carseen zegt
Link foto