In tijden waarin de benzineprijs record na record breekt is het eigenlijk vreemd dat de belastingvrije vergoeding al zes jaar lang onveranderd is. Je moet tegewoordig welhaast met 90 achter een vrachtwagen slipstreamen om nog een beetje uit de kosten te komen, dus wordt het niet eens tijd voor een ruimere vergoeding?
Als het aan vakcentrale MHP ligt wel. Zij bepleiten een verhoging van de vergoeding, die nu nog op 19ct/km is vastgesteld, naar 24 ct/km. Ruim een kwart meer dus. Dat lijkt misschien veel, maar sinds 2006 is de brandstofprijs met gemiddeld ruim 30 procent gestegen (sinds 2004 zelfs ruim 43%). In dat opzicht valt het voorstel dus best mee.
In de praktijk zal het al dan niet kostendekkend zijn er grotendeels op aankomen hoeveel je auto afschrijft. Met een gemiddeld verbruik van, zeg, 1 op 12 (benzine) red je het met de huidige vergoeding nog. Rij je echter een auto die relatief nieuw is en dus veel afschrijft, dan wordt het wat moeilijker. Met name voor die mensen zou een nieuw tarief van 24 ct/km welkom zijn.
In een reactie liet GroenLinks het volgende weten: ‘lalala..Openbaar Vervoer..lala..trein…lalala..vieze auto’s..lalala duurzaamheid’ (via NOS)
Gaat het lukken? Wordt moeilijk denk ik: al sinds 2008 circuleren er geruchten om de vergoeding juist terug te schroeven. Ook eerder dit jaar dook dit gerucht weer even op, maar toen werd het trouwens wel direct de kop ingedrukt. Dat wel.
klicko zegt
Des te groter de motor, des te meer kilometervergoeding je moet krijgen, lijkt me wel zo eerlijk toch? Anders moeten alle criminelen het straks stellen met Ka- en Twingotjes ipv de RS4….
the-budel-guy zegt
In Duitsland willen ze naar 75 cent de kilometer of zo iets.
luuktb zegt
@the-budel-guy: Keep on dreaming :P
dawwg zegt
Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch gezien de brandstofprijs-inflatie. En m.b.t. de GL reactie:
bempi zegt
Benzine prijs omlaag, dan hoef je ook geen hogere vergoeding te vragen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ?
av_diver zegt
De werkgeven mag gewoon meer geven, dan betaal je er belasting over. Dus als de werkgever €0,30 geeft, hou je ong €0,24 over.
Pino143 zegt
Ik kreeg bij mn vorige werkgever € 0,35 per km. Daar hield ik netto € 0,28 aan over. En dat met 2200km per maand was dat leuk verdienen. De regeling werd, naast andere secundaire voorwaarden, afgeschoten ivm de bezuinigingen. Ik werk nu dichter bij huis.
stationcar zegt
Kansloos voorstel aan de vooravond van bezuinigingen van 9-15 miljard Eurootjes! Idee achter dit voorstel: voorkomen dat de kilometervergoeding juist naar beneden geschroefd wordt naar pak hem beet 12 cent, waar de heren in het Katshuis over zouden praten. Dit zou namelijk maar liefst 1 miljard Euro opleveren aan bezuinigingen en lijkt dus veel waarschijnlijker…
bobb zegt
Ik krijg niet eens reiskostenvergoeding, nog erger. Vraag me trouwens gelijk af hoeveel procent van de mensen een vergoeding ontvangt van de werkgever.
taarmen zegt
In het onderwijs krijg je sowieso al 12cent de km. Ov? Op een afstand van 13km, 30min per reis langer. Even duur als de benzine.
Op andere tijden rijden om de spits te omzien? Lessen starten gewoon om 08.30 ben zelf tussen 7.30-8.00 aanwezig.
potver7 zegt
@taarmen: Dat ‘op andere tijden reizen om de spits te ontzien’ is vooral een tip voor werknemers die wel die optie hebben natuurlijk.
Aan de andere kant duurt de ochtendspits nu al een paar uur, dus dan wordt het een beetje een ‘van-de regen-in-de-drup’ actie.
gregorius zegt
Er zijn toch ook zat mensen met een tankpas van werk?
En het is toch zo dat dit bedrag p/km het belastingvrije bedrag en minimum bedrag is?
MAW; waar zeuren we over. Als de concurrent wel een hogere vergoeding geeft, moet je misschien daar solliciteren.
potver7 zegt
@gregorius: Nee, het is het maximum belastingvrije bedrag. Dus minder mag altijd, belastingvrij. Meer mag ook, maar dan betaal je over het bedrag boven de 19c/km belasting.
Waar we over zeuren? Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel kilometers je per jaar zakelijk rijdt in je privé-auto.
Op je laatste opmerking zeg ik alleen dit: het is geen 2005 meer.
potver7 zegt
Wacht even. Vroegah, toen de benzineprijs nog niet zo hoog was, riep diezelfde vakcentrale toen dat de vergoeding wel wat lager kon? Nee dus.
En als straks de benzineprijs weer zakt, zullen ze dan instemmen met een verlaging van de vergoeding? Waarschijnlijk niet.
Dit lijkt me weer typisch zo’n persbericht van een vakcentrale die zieltjes wil winnen.
W115 zegt
tja, een auto is tegenwoordig ook een luxegoed
mout zegt
De bedoeling van die 18 cent was ooit om op termijn te ontmoedigen dat de km-vergoeding als verkapte belastingvrije vergoeding werd gebruikt. Een tweede doel was een einde maken aan rechtszaken over de ‘redelijkheid’ van verschillende vergoedingen. En een derde doel dat het op termijn zou stimuleren om dichter bij je werk te gaan wonen.
Ik zou zo denken dat deze doelen steeds beter gehaald worden. Mijn werkgever vergoedt €0,28, en daarvan is dus de laatste €0,09 belast.
Die €0,28 is helaas al weer even oud als die €0,19. Dus is het hopen dat daar nog eens wat aan gebeurt.
db87 zegt
Kilometervergoeding moet gewoon zijn wat het hoort te zijn, kilometers vergoeden. Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet eerder vakbonden hier tegenaan hebben bemoeid gezien de huidige vergoeding. In Den haag kunnen ze onmogelijk spreken over verlaging van de kilometervergoeding, dat staat haaks op de realiteit. Beter kunnen ze de brandstofaccijnzen verlagen zodat deze meer overeenkomen met andere Europese landen.
stationcar zegt
@db87:
Haaks op jóu realiteit misschien, maar de werkelijkheid is dat er écht heel veel bezuinigd moet worden, daar is iedereen het over eens. Bij bezuinigen gaat het erom dat je zoveel mogelijk onmisbare voorzieningen in stand houdt, en kilometervergoeding hoort daar niet bij.
jzaero zegt
Zo onrealistisch is die 19ct/km eigenlijk niet eens. Zelfs met een 2.8 liter 6-in-lijn rijd ik prima 1:11.8 als ik zakelijk rijd. Laatst een rit van 160km gedaan, 32 euro vergoeding. Met een verbruik van 1:11.8 verbruik je dus 13.55 liter. Getankt voor 23,85 euro á 1,759. Dat betekent dat je nog 8 euro overhoudt voor onderhoud en afschrijving. Aangezien de auto al vrij oud is kan ik afschrijving bijna verwaarlozen. Het gaat niet om de auto, maar om de bestuurder. Wees zuinig met je tank en je kan prima uit de voeten. Ik kan ook 1:5 rijden en constant 180 proberen te halen, maar dat hoeft natuurlijk niet..
jzaero zegt
@jzaero: En dan had ik nog de pech dat ik een file tussendoor had, anders kon ik gemakkelijk 1:12.5 halen!
Vreddy_B zegt
@jzaero:
Met een 2.8 6 in lijn 1 op 12,5 halen? In your dreams. Je moet niet alles geloven wat de boordcomputer aangeeft. Die gaf ook aan dat mijn 530D 1 op 20 kon halen. Valt me op dat mensen met zuipende benzine slurpers altijd proberen hun auto zuinig over te laten komen.
E320cdi zegt
@Vreddy_B: haha misschien kan het, ik haal met moeite 7,5 op de 100 met een 200 Kompressor (4 cilinder)… Afschrijving is nihil bij deze auto (11 jaar oud) maar voor de ondernemers mag het best naar €0,24/km. We betalen al genoeg belasting dus een kleine tegemoetkoming is met al die prijsstijgingen wel op z’n plaats.
Vreddy_B zegt
@E320cdi:
Oh met de ophoging van de vergoeding ben ik het volledig mee eens. Zou niet meer dan een terecht correctie zijn gezien de prijsstijgingen.
jzaero zegt
@Vreddy_B: Mijn boordcomputer geeft gemiddeld over 5000km 9.2l/100km aan. Het echte verbruik is 9.7l/100km (getankt en gedeeld door tripcomputer). 1:12,5 is te halen als ik die file niet had. 1:11,8 is dan ook niet het verbruik op de boordcomputer, maar nadat ik met een volle tank wegreed en de dag erna weer volgooide. Ik ben gewoon zuinig met mijn auto, dat mensen daar niet in geloven, prima. Ik heb een overzicht van mijn tankgeschiedenis van de laatste 3000km (1.5 maand) en daar heb ik gemiddeld 9.7l/100km gereden. Inclusief stukjes 160-200 cruisen in Duitsland. Het verbaast je misschien, maar de 328i hoeft niet zo hard te werken om lekker op koppel mee te gaan in het verkeer. 50 in zijn 5 op langere 50 wegen, 60 in zijn 5, 80 in zijn 5, vind ie allemaal even lekker…. Tuurlijk, als ik hem bij elk stoplicht binnen die 7.0-7.5s naar de 100 jaag dan verbruikt ie veel ja.
jzaero zegt
@Vreddy_B: Plus, de eerste rit nadat ik de auto had opgehaald, had ik een verbruik van 1:12.8km. Vanuit Hoorn richting Utrecht is het gehele stuk 100. Dan tuft dat ding lekker door met een alleszins acceptabel verbruik
Esprit_de_Flandre zegt
Afschrijving? Wat heeft dat er nu mee te maken? Als ie stil staat, schrijft ie ook af. En niemand verplicht je een nieuwe Premiumwagen privé te kopen…
jzaero zegt
@Esprit_de_Flandre: al vanaf auto’s van 20.000 dekt die 20ct al niet meer. Afschrijving heeft er uiteraard mee te maken, maar dat is inderdaad een keuze die je maakt als je een auto koopt. Zolang het onderhoud etc dekt is het prima.