Lijkt het jou leuk om een flink eind door Die Heimat te boenderen met je youngtimer, in gezelschap van andere liefhebbers? Dan is de creme21 youngtimer rallye iets voor je.
De zestiende editie van deze rally wordt dit jaar verreden van 13 tot en met 17 september 2017. Dat is nog een flink eindje weg, zul je wellicht denken. En dat is ook zo, maar reeds op deze eerste dag van het nieuwe jaar start de inschrijving al. Het maximale aantal inschrijvingen wordt doorgaans ver voor september gehaald, dus als je zeker wilt zijn van een startplaats kan je er maar beter vroeg bijzijn.
De ‘creme21’ is van oorsprong een Duits evenement, maar de laatste jaren weet ook een groot contingent Nederlanders de rally te vinden. Fan van het evenement en Audi-specialist Hessel Terpstra uit -jawel- Friesland organiseerde in het verleden al speciale bijeenkomsten voor de Nederlandse deelnemers. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat dat dit jaar ook weer het geval gaat zijn.
De rally is overigens vernoemd naar een merk van huidverzorgingsproducten dat in Duitsland vooral tussen eind jaren ’60 en medio jaren ’80 ontzettend populair was. De auto’s die mee mogen doen aan de race moeten ook ongeveer uit die periode komen, hoewel de regels niet glashard zijn. Het model auto waarin je rijdt moet gebouwd zijn in de periode 1970-1990, maar met het bouwjaar op zich mag een beetje gesjoemeld worden. Een Kever uit 1968 is bijvoorbeeld toegestaan omdat de Kever ook in de periode 1970-1990 gebouwd is. Hetzelfde geldt voor een BMW E30 uit 1991: in de jaren ’80 werd die immers ook al gebouwd.
Deze losse interpretatie van de regels doet niet erg gründlich en Duits aan, maar is wel tekenend voor het hele evenement. De sfeer is relaxt en meedoen is belangrijker dan winnen. Ook is het niet de bedoeling dat er alleen garage queens meedoen aan de rally, van die auto’s die één keer per jaar naar buiten komen en met fluwelen handschoentjes worden aangepakt. De organisatoren streven vooral naar een grote diversiteit van auto’s.
Niet alleen qua auto’s, ook qua mensen kent de rally een gemêleerd startveld. Zowel menselijke oldtimers als youngtimers doen mee aan de race. Zo reed de 30-jarige Dieuwke van der Linde de race vorig jaar voor de tweede keer. Na de editie van 2015 te hebben afgelegd in een sportieve doch comfortabele E30, was het vorig jaar de beurt aan een klassieke Mini. Dat viel niet helemaal mee: vooral de terugreis viel de Nederlandse zwaar in de stuiterbak. Dit jaar kiest ze waarschijnlijk weer voor wat anders. Een dikke Mercedes S-Klasse W126 bijvoorbeeld.
Mocht jij Dieuwke willen laten zien dat je beschikt over een superieure wagenbeheersing, leg dan snel die koude oliebol aan de kant en schrijf je in voor de race! Nog even wat kernpunten op een rijtje:
- de lengte van de rally is ongeveer 1.000 kilometer
- start en finish zijn ieder jaar op een andere locatie, meestal in Duitsland
- er is een beperkt aantal startplaatsen, doorgaans iets meer dan 200
- deelnemende auto’s moeten van een model zijn dat tussen 1970 en 1990 in productie was
Dutchdriftking zegt
Moet toch een schitterend evenement zijn.
cpp1 zegt
Wel leuk om daar m’n 77er Golf 1600 automatic voor af te stoffen…
KEV9 zegt
@cpp1: dan stof ik mijn R4 GTL af. Die mag wel weer eens daglicht zien
desjonnies zegt
@soulmaster:
Een R viertje, veel beter is er eigenlijk niet !
toeter11 zegt
Heb net met m’n 87er Passat variant verkocht aan een Duitser. Als ik dit geweten had, had ik hem nog eventjes aangehouden?
banaan7 zegt
@toeter11: hoe zit ie dan? Niet te strak bij de heupen?
freezzr zegt
Wie is Dieuwke van der Linde?
VeniVidiVici zegt
Gezien het productiejaar tussen ’70 en ’90 moet zijn mag je met een bmw e46 M3 uit 2001 dus niet meedoen? (ondanks dat dat een youngtimer is).
SvenB zegt
@venividivici: volgens mij staat dat duidelijk in het artikel toch?
nvn1993 zegt
@venividivici: ik wilde precies hetzelfde zeggen. Dit lijkt meer op een oldtimer rally dan een youngtimer rally. Helaas mag ik met mijn e55 w210 youngtimer ook niet meedoen
bassx zegt
@venividivici: Duitsers hebben een andere definitie van young- en oldtimers. Het is wel een Duitse rally…
maxidyne zegt
Twee jaar geleden werd mijn RS2 niet toegelaten… Zou hem graag eens willen rijden.
240volvo zegt
Kan ook meedoen met mn volvo 240!
e1000bmw zegt
*gaat shoppen voor een E12 met niet al te veel werk*
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: hoewel, E28 biedt meer succes.
autofanaat zegt
@e1000bmw523i: E28 zou ik ook kiezen, vind de e12 wel erg oud. Een E28 met een fijne M30 motor is erg fijn.
RobinM zegt
@e1000bmw523i: Een E28 is leuker dan een E12 IMO :)
Silverarrow zegt
Auto’s tot 1990? Eigenlijk dus gewoon een oldtimer rally?
jaapiyo zegt
@silverarrow: in Germanië kijken ze iets anders tegen die begrippen aan.
dieselkameel zegt
@jaapiyo: kan je met een tiger tank meedoen?
Silverarrow zegt
@jaapiyo: Ach so, nooit geweten. Deutsche grüntlichkeit, onder de dertig telt blijkbaar niet.
Silverarrow zegt
@silverarrow: *gründlichkeit
swid zegt
@silverarrow: 79 is de grens van de meeste officiële oldtimer rally’s.
lekbak zegt
Opzich leuk zo’n tourtocht. De w201 is zo goed en comfortabel dat daar geen uitdaging in zit. Als ik de w123 denk klaar te hebben tegen die tijd en er is nog plek dan zou het wel een leuke tocht zijn. Lekker met het gezinnetje op pad met een hoop leuke auto’s.
ronaldddvos zegt
@lekbak: ik rij ook een w201, maar Jezus, met die 2,5 L diesel voor in. Wat een genot om er mee te rijden!
lekbak zegt
@ronaldddvos: ik heb een 2.3 8v. Net als die 2.5 diesel een beul van een motor. Opzich prima geschikt voor dergelijke ritten maar ik heb liever iets wat minder perfect is. Een beetje spanning en afzien is wat het leuk maakt!
mrrallycross zegt
Willen ze vooral speciale auto’s of is elke mooie yongtimer goed?
super zegt
DER heimat?
jaapiyo zegt
@super: Nein! Nein! Nein!
…of je moet iets met naamvallen bedoelen?
henrie zegt
@jaapiyo: Die Heimat
rd1991 zegt
Hmm, wel leuk voor mij ’89er Fiat 126…
lekbak zegt
@rd1991: polski fiat altijd +1!
babybenz zegt
€1.321 inschrijfgeld…..
shalomleon zegt
Oew deze was leuk voor mijn silvia s12 uit 85. Als ik die toen niet had weggedaan. ……
RobinM zegt
Opzich wel even de moeite waard dat t inschrijfgeld al de helft is van een leuk autootje… 1321 euro voor een autoritje.. Ex brandstof…
Dan doe ik liever met een paar vrienden richting Luxemburg rijden. 2 jaar terug ook gedaan, was perfect en dat was ook 1000 km.
turboboy zegt
Had hier graag de Audi Cabrio voor uit de stalling gehaald maar het startgeld + brandstof voor die vrolijke 5-cilinder dan toch maar een vakantie.
amimuscle zegt
ik ben bang dat mn silverado uit 76 het me niet in dank af gaat nemen om mee te doen aan zi n rally ( hoewel het me erg leuk lijkt)
Gulli zegt
Tijd voor de Nederlandse Timotei-rally?
parttimeautospotter zegt
Maar dat startgeld!