Een guitig bommetje, gepositioneerd onder de Focus RS. Klinkt leuk maar Ford voelt er niks voor.
Recent werd bekend dat Ford het RS-merk mogelijk zal gaan uitbreiden. Extra gepeperde modellen, waar de Focus RS nu vooralsnog het bijster eenzame jongetje is. Helaas hoeven we niet te rekenen op een uit de kluit gewassen Fiesta. Dat zegt de chef engineering van Ford, Tyrone Johnson volgens Motoring.
De kans is aanwezig dat een nóg snellere Fiesta de Focus ST voorbij zou kunnen streven in prestaties. Natuurlijk gaat Ford niet met een soeplepel roeren in diens eigen vaarwater. Gelukkig zijn er nog genoeg andere modellen die wel van een heter kuurtje kunnen worden voorzien. Een Mondeo in een incognito powerstation-vorm bijvoorbeeld. Kom maar door!
Foto: Fiesta RS impressie door X-Tomi Design
dubcars zegt
???????
Dutchdriftking zegt
Neeeeee! Ik heb de rijtest van de nieuwe Focus RS gelezen en men is er lyrisch over! De Fiesta ST is al geweldig, dus ik zou zo graag een RS willen! Nu over 10 jaar maar eens voor een Focus kijken.
spylegion zegt
Hét Alternatief;
Fahrbericht Fiesta M Sport Edition
Turbo-Bumms und WRC-Akustik
http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/ford-fiesta-m-sport-edition-im-fahrbericht-10351850.html
escort77 zegt
@spylegion: precies, dan maar een Fiesta R5…
thomcarspotter zegt
@spylegion: M-Sport? Hmmm someone isn’t gonna like that.
gedece zegt
Ach ja… Wat een verrassing… Ben al mijn geloof in het merk al lang kwijt. Wat een slapjanusbakken maken ze toch van tegenwoordig. Van hun stadsauto’s zoals de KA tot en met de Kuga.. Een voor een auto’s die echt nergens in uitblinken. Een mondeo presenteren waar het vet al van de soep is, Ecosport waar niemand in gezien wilt worden, … Goed bezig mannen. Smijt die ‘one’ strategie maar overboord want ik denk dat de mensen meer geïnteresseerd waren in wagens die specifiek voor hun bedoeld waren i.p.v. een ponycar of Edge waar de gemiddelde Europeaan met een bocht zal rondomheen lopen.
vtechlover zegt
@gedece: in wat voor merk geloof jij wel?
9000cse zegt
@vtechlover:
Ik vrees dat dat Lancia zou kunnen zijn?
gedece zegt
@9000cse: Als je als klein ventje een Lancia Delta integrale hebt zien racen die het de concurrentie moeilijk maakte en je grootouders destijds met een Thema reden dan moet je niet per se “geloven” in de huidige strategie maar hou je gewoon vast aan die glorie van weleer ;)
gedece zegt
@vtechlover: In merken die gaan voor vernieuwing en die dromen waarmaken zoals Jaguar, Volvo, Kia/Hyundai die jaren de underdog waren maar nu kunnen pronken met aantrekkelijke wagens, … Ik geloof niet in merken zoals Ford die eerst al het waardevolle van hand doen zoals Jaguar, Aston Martin,… als excuus om zich beter te kunnen concentreren op het eigen merk (Ford) en vervolgens met wagens op de markt komen waarvan de concurrentie ondertussen al veel verder staat of na al die jaren nog discussiëren of er al dan niet een hete versie van de Fiësta moet komen terwijl het ding als sinds 2008 op de markt is.
blaze3027 zegt
@vtechlover: volkswagen natuurlijk
davelepeef zegt
@gedece: wat een onzin. Een Fiesta ST schijnt praktisch de beste sportieve auto te zijn die je voor dat geld kan kopen. Op de Ecosport na is bijna elk type Ford -standaard- de best sturende auto in z’n klasse. Dat jij de styling niet kunt waarderen is een persoonlijke zaak. Ik persoonlijk heb niet de centen voor een FRISSE!! (=geen 10+ jaar met 2##k km) BMW maar ben bijzonder happy met een goed aangeklede Focus.
gedece zegt
@davelepeef: Ik weet dat de Fiesta goed stuurt, daar heb ik dan ook nooit twijfels over gehad maar bijvoorbeeld het interieur alleen al met al die knoppenbrij is zo achterhaald. En elke Ford is de best sturende in zijn klasse? Ford Mondeo wordt overschaduwd door VW Passat, Mazda 6, … en als je nar de Europese verkoopcijfers kijkt dan lopen ze aardig terug maarja lang leve de “one” strategie!
vtechlover zegt
@gedece: Ford auto’s zijn slapjanusbakken en kia en hyundia zijn volgens jou wel leuke auto’s .. En jaguar met Ford vergelijken, serieus?
gedece zegt
@vtechlover: Euhm je hebt zeker de laatste nieuwe Sportage/Tucson nog niet gezien. Zet dit tegenover een Kuga op gebied van design en techniek en mijn keuze is snel gemaakt. Kia/Hyundai heeft grote sprongen voorwaarts gezet en kan Ford recht in de ogen kijken zowel op het niveau van kwaliteit als betrouwbaarheid. Wat het Jaguar gedeelte betreft… Jaguar, Volvo en Mazda hebben ooit onder de input van Ford gestaan. Dat die drie merken nu beter dan ooit presteren en verleidelijke modellen kunnen presenteren zonder enige input van Ford.. dan zegt dat wel genoeg denk ik.
rufctr01 zegt
Dan wegzetten zoals Renault het ook doet!
bergmm zegt
De focus streeft de mondeo toch ook voorbij in prestaties. .. ik denk ook dat de doelgroep anders is voor de drie modellen, zeker als de grotere broers in een station jasje steekt.
larsdbs9 zegt
@bergmm: De Audi RS3 streeft ook de Audi S4 voorbij (noem maar een voorbeeld). Zoals je zegt, het zijn auto’s met andere doelgroepen. Heel jammer dat Ford er niks in ziet!
berlinetta zegt
Is het zo erg dan dat een Fiesta RS sneller is dan een Focus ST? Dat lijkt me toch vrij normaal? Het zou eerder raar zijn als een Fiesta RS een Focus ST niet eens kan verslaan.
Een RS3 is toch ook sneller dan een S4 of een M2 is toch ook sneller dan een 340i etc…
bonzoo zegt
Gelukkig! Maar ook weer niet!
Nu hoef ik mezelf niet kut te voelen dat ik net een Fiesta ST heb aangeschaft….
Want een RS embleem zou ook dik zijn op een fiesta!
g40freak zegt
Ik denk dat het een gemiste kans is.
Het feit dat de focus rs alleen maar in 5 deurs is, zou een fiesta rs mooi op kunnen vullen.
Ik blijf van mening dat ze een nieuwe capri moeten uitbrengen. Stukje mustang/focus/fiesta/rs/st mix van onderdelen en je hebt een winnaar.
Redline zegt
voor degene die een halve rs willen, mountune heeft een nieuwe kit voor de fiesta st klaar (MR230) met behoud van fabrieksgarantie ! lijkt me toch snel genoeg dan ? wel even andere type van band opleggen dan de standaard Potenzas, ze blijken op de limiet van hun kunde te zitten met deze vermogen upgrade.
http://www.evo.co.uk/ford/fiesta-st/17250/ford-fiesta-mountune-mr230-review-does-the-best-small-hot-hatch-get-even-better
MartijnGizmo zegt
@Redline: garantie behoudt je alleen met de 215-kit, helaas niet bij de 230: “Moreover, this time Mountune‘s upgrade kit may invalidate your warranty.”
trustmeiamanengineer zegt
Zonde. Een Fiesta RS zou best een Focus St voorbij mogen streven.
clarkson zegt
Ik geloof er niets van. Wedden dat hij er gaat komen?
87sandyd zegt
@clarkson: ik denk het ook wel, maar pas bij het bieuwe model Fiesta. Het model is ten slotte dit jaar al 8 jaar op de markt, wordt tijd voor een nieuwe
clarkson zegt
@87sandyd: Ford pakt wel steeds het gefacelifte model. Dus wie weet is hij er binnekort opeens. Maar wie weet pas in de gefacelifte serie van het volgende echt nieuwe model. Ik hoop dat hij snel komt. Ze kunnen een nieuw model goed geheim houden. Kijk maar naar de nieuwe gt.
schellekens006 zegt
Grappig paar jaar geleden zou er geen nieuwe Focus RS meer komen (volgens bijna elk autoblad, autowebsite..) maar wel een Fiesta RS. Klopte dus geen hol van.
Edge zegt
Kom op nou Ford! Geef ons nou maar een lekkere Fiesta RS en maak je niet druk om die Focus ST.
blaze3027 zegt
Geef mij maar die model hiervoor rs in groen. Ziet ze bijna nooit rijden en dat ding is dik!!!