Gaan we tóch geen bizarre hypercar van Toyota op de openbare weg zien?
Zeer kleine productieaantallen hoeven de bekendheid van een bepaald model niet in de weg te staan. Auto’s als de Maserati MC12, Mercedes CLK GTR en de Porsche 911 GT1 Straßenversion zijn we nog zeker niet vergeten, ondanks het feit dat er maar een handjevol van gebouwd zijn. Als Le Mans-auto’s voor de straat zijn het namelijk buitengewoon imposante wagens, die alle andere auto’s doen verbleken.
Het leek er nu op dat we nóg een aantal spectaculaire Le Mans-auto’s voor de straat zouden krijgen. In 2019 werd namelijk de Le Mans Hypercar-klasse in het leven geroepen. Daarbij legde de FIA in de regels vast dat de deelnemende fabrikanten minimaal 25 straalegale versies moesten bouwen. Dit beloofde een aantal zeer interessante auto’s op te leveren.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een straatlegale hypercar van Peugeot? Helaas bleek dat er toch nog ruimte was om deel te nemen aan de Hypercar-klasse zónder straatauto. De monsterlijke Peugeot 9X8, die de Fransen vorige maand onthulden, gaan we daarom nooit op de straat tegenkomen.
Gelukkig is er nog Toyota. Zij zijn namelijk nog altijd van plan een straatversie van hun GR010 Hybrid te bouwen. Of toch niet? Er doen nu namelijk geruchten de kop op dat Toyota de straatversie toch in de ijskast zet. De aanleiding daarvoor zou een zware crash met een prototype zijn.
Japanse media berichtten dat er vorige maand een prototype van de straatauto crashte op de Fuji Speedway. De auto vatte vlam en was zwaar beschadigd. Nu kan zoiets gebeuren tijdens de testfase, maar volgens dezelfde Japanse bron zou dit incident voor Toyota aanleiding zijn geweest om de hypercar te schrappen.
Als dit inderdaad het geval is, staat dit Toyota’s deelname aan de LMH-klasse overigens niet in de weg. Dat er minimaal 25 straatauto’s gebouwd moeten worden is namelijk geen vereiste meer. Toch zou het jammer zijn als Toyota de straatversie schrapt, want een hypercar van een niet-sportwagenfabrikant is tamelijk uniek.
Via: Racer
ghini zegt
Waarom is die regel van 25 straat autos geschrapt? Dat is toch wel erg jammer, al is het voor de merken miss ook gedoe het is juist ook perfecte marketing en ze kunnen er wat mee terug verdienen. Verder zou het toch wel heel vreemd zijn als na één crash het hele plan geschrapt wordt.
osmo zegt
Ik vermoed dat die regel geschrapt werd dankzij gelobby van de constructeurs. Zo’n straatversie is een heel andere auto dan de racewagen en dus zijn ze genoodzaakt vele miljoenen in de ontwikkeling van een wagen te steken waar er maar een handvol verkocht zullen worden/raken. Die kosten zullen ze nooit eruit halen.
rob5nismo zegt
@ghini: ik denk dat 25 zulke auto’s bouwen toch meer kost dan het oplevert
Blankfile zegt
Die regel is niet geschrapt omdat hij nooit bestond. In de originele regels en ook presentaties wordt zelfs niet gesproken over straatautos.
Pas toen aston Martin wou meedoen met hun valkyrie werd er een toevoeging gemaakt die het toestaat om straatautos te gebruiken als basis om te gaan racen. Die hebben wel een productieaantal nodig voor de power train en auto zelf.
Dit staat nog wel steeds los van de prototype hypercar regels waar Toyota, Peugeot, Glickenhouse en ook Ferrari hun auto’s op baseren, deze hoefden dus nooit een homologatiemodel
alassad zegt
Was bij de ontwikkeling van de Lexus LFA ook nutmeg een testrijder verongelukt?