Mercedes komt volgende maand op de proppen met een nieuwe motor voor de G-Klasse. De Mercedes G350 is een kleine motor voor dit kaliber auto. Zou Nederland hier iets aan hebben?
Met de release van de nieuwe Ford Bronco is het duidelijk geworden: een hoop mensen hebben nog een zwak voor zeer potente offroaders, eventueel zelfs met een retro-sausje. Mercedes heeft met hun G-Klasse een schoolvoorbeeld in huis, want ook al is de nieuwste generatie echt compleet nieuw, hij lijkt nog steeds op de versie die bijna veertig jaar op hetzelfde platform werd gezet.
Nieuwe richting
Maar Mercedes kent hun klanten en weet best wat voor auto het geworden is. Voor het gros van de klandizie kun je de instapper G350d en G500 zowat vergeten. De G63 AMG, dat is de coolste. De auto die een hoop van de offroad-spullen overboord gooit voor een sportiever imago. Dat terwijl die G350d en G500 veel beter hun mannetje kunnen staan in het onverharde.
Hoe dan ook duur
De term instapper is een leuke voor landen als Nederland met een zwaar belastingklimaat. De G350d kost hier in de Nederlandse configurator 180.948 euro en de iets krachtigere G400d zit daar net boven. Waar de G500 momenteel is gebleven mag Joost weten en dus is je enige upgrade de AMG G63 voor 254.666 euro. Uitstoot was namelijk niet hetgene waar Mercedes op wilde besparen met de G-Klasse.
China
Ook in China hebben ze hier last van. Mede dankzij hun smog-problematiek worden daar heftige belastingen geheven op auto’s. Zo is het voor een groot deel van de Chinezen lastig om een G-Klasse aan te schaffen. Net zoals hier dus: of het nou een AMG G63 of G350d is: je bent sowieso een flinke bak geld kwijt. De oplossing vinden we wederom in het downsizen.
G350
Volgens Autohome.cn introduceert Mercedes volgende maand al de G350 in China. Zonder de ‘d’ van diesel en het gaat dus ook om een benzineblok. De grootte is merkwaardig: het wordt een 2.0 turbo viercilinder. Het gaat om het blok wat plaatselijk in de S320 L wordt gebruikt (motorcode M264). De Mercedes G350 krijgt dus een 299 pk sterk blok (met zo’n 400 Nm). Dat is op zich lekker pittig: de G wordt er immers niet lichter op. Schakelen gaat zoals dat recent veel gebeurt met de 9G-Tronic negentraps automaat en uiterlijke verschillen met de G350d en G500 zijn minimaal. Dit alles om de auto in een lagere belastingklasse te krijgen en daarmee de prijs omlaag te krijgen. Het gaat naar verluidt nu om een vanafprijs van net iets meer dan één miljoen yuan, zo’n 121.000 euro.
Leuk voor ons?
Vooralsnog gaat het dus om een model voor China, maar de aldaar bijna twee ton kostende G500 krijgt zo wel een veel goedkoper broertje. Dat laat je toch afvragen of het niet wat voor ons zou zijn, zo’n spaarblokje in de G-Klasse. De auto is razend populair door imago en tweeliter is geen vervanging voor het karakteristieke hoekige uiterlijk. Of zuigt zo’n Mercedes G350 al het karakter uit de G-Klasse en moet je gewoon bereid zijn om de hoofdprijs te betalen voor een kneiterdikke versie ervan?
grasvreter zegt
Tja ik zou het niet willen. Bij zo’n auto hoort een dik blok. Je wil ook geen vierpitter in een lamborghini zodat ie de helft goedkoper is in Nederland. Dan maar niet.
993carrera4s zegt
@grasvreter: dat is niet altijd zo geweest, zie reactie hieronder
karaya zegt
De 230 G had 91 pk. Naar de 100 in 26 seconden, top van 128.
lekbak zegt
@karaya: omdat ze dachten dat de nieuwe generatie viercilinders niet bewezen genoeg was stopten ze de destijds al antieke m115 in het vooronder. Het hadden gewoon 136pk kunnen zijn als ze hun (achteraf gebleken nog betrouwbaardere) nieuwste motor, de m102, hadden gebruikt. Al hadden ze daar dan waarschijnlijk ook een lage compressie variant van gepakt waardoor dat er maar rond de 125pk was geweest.
unknown32 zegt
Fail… Net als een 2L in een S-klasse. Rijdt voor geen meter, daar is die auto veel te zwaar voor en verlies je al het karakter van die wagen door. Ach, wat de kassa doet rinkelen, toch?:-)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Jarenlang ritjes gemaakt in een 290GD (Defensiemodel). Die zijn pas “niet vooruit te branden”.
lekbak zegt
@F36GC: troost je, er was ook een 240d met wel 72pk!
avdb55 zegt
@F36GC: hoezo “niet vooruitbte branden
avdb55 zegt
@F36GC: hoezo “ niet vooruit te branden” ?
Het is maar net vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Eind jaren 80 keken we daar heel anders tegenaan. Toen we de 290GD bij de krijgsmacht introduceerden was dat ter vervanging van de LandRover met maar net iets meer dan 60 pk. Wel met veel minder gewicht.
De gemiddelde Kadett reed toen ook met iets van 60 pk. Dat is inmiddels ook het dubbele.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dat was een beetje mijn punt ook. In vergelijking met de moderne AMG Geländewagen is zo’n 290 natuurlijk een prutsmotor. Max 130 op de snelweg. Maar uitstekend in ’t terrein! Maar kijk je naar wat de 290 verving, dan was ’t inderdaad ’n grote stap vooruit. Wel jammer dat veel collega’s er na 30 jaar nu nog in moeten rijden, terwijl er zo veel betere zijn (bijv de modernere 280 CDI).
vbarchetta zegt
Een 2.0 4-cilinder is prima om in ‘t Gooi boodschappen te doen toch…?
shibby zegt
Dan maar een G180d
hollow zegt
180.000 euro voor die basisversie? Wow…
laarhovenn zegt
Zwaar belastingklimaat? Nederland wordt door vele landen als een belastingparadijs gezien…
spidermann zegt
@laarhovenn: niet voor inkomstenbelasting en belastingen op de persoonsauto iig.
wimbers zegt
Als je een multinational bent is het feest, als particulier zal je bloeden!
akabanga zegt
Dit het blok dat je wilt wanneer je de auto gaat gebruiken waarvoor die gebouwd is. Voldoende PK, lager gewicht, lager verbruik, minder complex…. maar wel het superieure ladderchassis van de G. Plastic AMG bumpertjes en skirts vervangen voor metalen varianten van ARB oid. Geweldige auto.
lekbak zegt
@akabanga: offroad is dit de meest waardeloze motor die je kunt bedenken. Je bent altijd aan het wachten tot de turbo op toeren is. Je wilt een motor die stationair al kracht heeft en dat heeft een zwaar geblazen 2.0 totaal niet. Zelfs de antieke 4 cilinder uit het origineel is nog geschikter offroad (die was wel voldoende sterk onderin).
jack_abarth zegt
@lekbak:
Inderdaad, gewoon een motor met inhoud en een lange slag. PK’s heb je in de blubber niet direct nodig, een goede overbrenging wel.
akabanga zegt
@lekbak: meest waardeloze motor? Dat ding zit voor de 2000rpm al rond de 600nm en perst er 300pk uit. Ik ken deze motor niet maar heb 8 jaar in Afrika rondgereden met antieke Toyota en LandRover motortjes met heel wat minder PKs/NMs…. met kapotte, werkende en zonder turbo’s. Toch overal gekomen. Zolang die wieken draaien en je goede (smalle/hoge) banden hebt kom je echt overal met dit ding.
lekbak zegt
@akabanga: die 600nm bij 2000rpm haalt die motor alleen op de testbank. Bovendien is die motor stationair helemaal niet thuis. Alle motoren waar jij mee gereden hebt hadden stationair meer te vertellen dan dit ding, zelfs die met kapotte turbo.
En als jij zoveel in Afrika hebt gereden dan weet je ook dat een motor op twee punten sterk moet zijn. Stationair, en vlak daarboven, voor de langzame en technische stukken. En hoger in de toeren voor als je ergens bij op moet. Dat laatste zou deze motor wel kunnen, mits het een lange helling is. Een dotje gas reageert dit blok niet op, niet met kracht tenminste.
Deze motor is waardeloos voor het langzame technische werk, deze motor is waardeloos als je een dotje gas moet geven om je wielen over een hobbeltje te krijgen. Deze motor is geweldig als je een lange helling met snelheid wilt nemen en deze motor is geweldig op de snelweg en waarschijnlijk ook geweldig in heel los mul zand.
Ik ben nog nooit in Afrika geweest maar heb best wel wat ervaring buiten het asfalt in (oost) Europa. Stationair en vlak daarboven is waar je kracht wilt zodra je lage gearing nodig hebt. Ik sla deze wel over, ik lepel er liever een antieke 230 motor in.
akabanga zegt
Ben benieuwd wanneer ik die nieuwe Defender ga zien op de weg. Die ziet er vooralsnog een stuk gaver uit dan die G met showbizz opsmuk.
jack_abarth zegt
@akabanga:
Heb er deze week 1 gezien rondom Den Bosch, niet echt een mooie auto maar toch wel weer iets aparts om te zien.
Viel mij overigens ook op hoe groot dat ding is geworden.
akabanga zegt
@jack_abarth: Ik ben benieuwd. Op de foto’s ziet ‘ie er best stoer uit, maar kan idd tegen vallen wanneer je er naast staat.
bruinwerker zegt
Een soort van G45 AMG.
spidermann zegt
Ik zou graag een basis G willen hebben voor zeg EUR 40K.
Wel de koets en 4WD. Motor een 200D met 120 pk. Geen tapijt zodat de tuinslang erdoor kan. Elektrische ramen, stuurverwarming, stoelventilatie en overige electronische schnick schnack kan ook achterwege blijven. Een beetje zoals de militaire G Klasse.
lekbak zegt
@spidermann: het is een vrij ambachtelijk gebouwde auto, die erg duur is om te produceren. Ik denk dat je 40k wel kunt vergeten. Misschien het dubbele, maar dan komt vadertje staat nog eens z’n hand ophouden…
mustang750supersnake zegt
zal zelfs de bestverkochte worden…
E550 zegt
@mustang750supersnake: de best verkochte versie is de G63 op de belangrijkste markten van de G. Is het enige model binnen MB waar er meer AMG’s worden dan niet-AMG’s.
saxoke zegt
Waarom zou 300pk in een G een probleem zijn? Ooit was er een G230 met 125pk en 190Nm en daar klaagde niemand over. Een G350 met 300pk en een berg koppel gaat in alles veel beter zijn dan de beste G uit pakweg de jaren 80, 90 en 2000! (AMG versies uitgesloten dan) de G500 die van 2006 tot 2012 geleverd is had 388pk, en ging in net 6sec naar 100. Die 88pk minder zal m iets minder vlot maken, maar slecht rijden? Nee da gaat de G350 niet doen. Enkel voor je hersenpan klinkt het niet zo geweldig dat je slechts een instapversietje rijdt.
ghost zegt
G220D is toch prima?!
Je kan nog steeds flaneren, lagere uitstoot dus je mag anno nu weer gezien worden en in NL zijn toch geen bergen waar men al het vermogen nodig heeft? Terrein rijden doet ook al jaren niemand meer met een G.
jometdebanjo zegt
Een G met een 4 cilinder? Hahahah