De twee oben ohne Audi’s zouden vervangen worden door een oude bekende.
Voor velen bestaat de ultieme auto-droom uit het cruisen over de Pacific Coast Highway met het dak eraf, maar in de realiteit hebben cabrio’s het al een tijdje lastig. De verkopen vallen tegen en veel merken bieden zodoende niet of nauwelijks nog open auto’s aan. Traditioneel behoren de premium Duitsers niet tot die merken. BMW en Audi hebben beide vier daklozen in het gamma (met de Z4 worden het er vijf bij BMW) en Mercedes maakt het helemaal bont: in Stuttgart kan je welgeteld 113 verschillende cabrio’s kopen. Niche-vulling op zijn best.
Toch denkt Audi er volgens Autobild aan om het aantal cabrio’s in het gamma ietwat te reduceren. De TT Roadster en A5 cabrio zouden namelijk het veld moeten ruimen, ten faveure van een nieuwe A4 cabrio. De verkoopcijfers van de twee modellen zijn namelijk niet om over naar huis te schrijven: de A5 cabrio deed in heel Europa vorig jaar 7.404 units (ongeveer de helft van het aantal coupé’s) en de TT Roadster (rijtest) vond zijn weg naar 3.971 dameskappers.
Beide modellen zouden nu in een klap vervangen kunnen worden door een nieuwe A4 cabrio. Deze A4 is onderhuids stiekem de cabrio-variant van de nieuwe A3, maar dan met een extra ‘hoge’ baaaadge. Als zodanig komt de auto ook op VAG’s MQB-platform te staan. Het formaat van de auto moet in de buurt komen van dat van de BMW 4-serie cabrio en Mercedes C-klasse cabrio, maar kan vanwege diens ‘bescheiden’ basis goedkoper in de markt gezet worden. Zeg maar een soort budget-premium dus. Puik idee?
Image-credit: de ex van @nicolasr via autojunk
aalt zegt
113 cabrio’s bij Merceders??? moeten dat geen 13 zijn?
jaapiyo zegt
@aalt: @suheyl: de beste moet je uitleggen ..
Gulli zegt
@jaapiyo: telt de Maybach G500 6×6 Landaulet ook als cabrio? Anders kom ik maar tot 112
Erik zegt
@aalt: da’s niet zo moeilijk:
– een cabrio met navigatie
– een cabrio met navigatie en elektrische ramen vóór;
– een cabrio met navigatie, elektrische ramen vóór / achter;
– een cabrio met navigatie, elektrische ramen vóór / achter en lichtmetalen velgen 15″;
– een cabrio met navigatie, elektrische ramen vóór / achter en lichtmetalen velgen 16″;
– enz.
Zoiets in de trend van ‘ik ga op reis en ik neem mee…….’
aalt zegt
@erik2907: Dan wordt het nog een race wie de meeste heeft :) Audi (VAG) kan er namelijk ook wat van om auto’s kaal aan te bieden :P
suheyl zegt
113 verschillende cabrio’s bij Mercedes!? Geen typo?
2wheeler zegt
@suheyl: nope! Tel ze maar na!
sportevo zegt
@2wheeler: dan mag je me helpen. De 4 van BMW kan ik wel opnoemen maar 113 van Mercedes zonder de combi’s met motorvarianten lukt mij niet.
allesmetturbo zegt
Opzich prima, maar zou wel beter uitgevoerd mogen worden qua concept. Een A3 cabrio met wat extra cm’s is natuurlijk niet te vergelijken met een c klasse of 4 serie zou je denken.
Maar ach, een MQB auto met de fijne 2.0 tsi en dsg zal wel weer lekker rap zijn en een prima cruiser.
Dutchdriftking zegt
En dan op basis van het ontwerp ook de nieuwe Golf 8, Seat Leon en Skoda Octavia cabrio? Op die manier melk te tenminste uit… O, en doe op basis van de Octavia Cabriolet dan ook meteen een kekke coupé, lijkt me nog eens een leuke wagen!
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Wel, daar zeg je zoiets. Ik denk dat een Skoda cabrio en coupé best wel een pak meer succes kan hebben dan een duffe Audi.
En waarschijnlijk weten ze dat bij VW ook. Maar ze durven het nog niet zo meteen te zeggen…
HZW zegt
Die Duitse autobladen zijn wel lekker bij de tijd met hun nieuws, en dit verhaal betreft niet alleen de Cabrio’s van genoemde modellen.
De A5 en TT doen het in het algemeen niet bijster goed, alleen de A5 Sportback gaat wel aardig.
Het gerucht gaat al 2 jaar dat de volgende generatie A4/A5 gaan verhuizen naar MQB en techniek gaan delen met bv de VW Arteon.
Hierbij zou de A4 tevens in coupe en cabrio vorm komen en de A5 Sportback zou zoals de A7 SB een alleenstaand model worden.
Door de A4 en A5 naar het MQB-lang platform te verhuizen, zou er ruimte komen voor de nieuwe Audi quattro die dan zijn techniek gaat delen met de A6 op een ingekort MLB-evo platform.
Dizono zegt
Tja, dit deed men vroeger ook al. De CLK was in de basis een C-Klasse maar had het uiterlijk van een E en de Volvo C70 (tweede generatie) was stiekem meer S40/V50 dan S60/V70.
gregorius zegt
Leuk? Nee
Slim? Vast wel. Een A3 cabrio, beetje langere kont erop en met uiterlijke kenmerken van een A5. Kan je m vervolgens iets goedkoper aanbieden, terwijl je de winstmarge wat omhoog hebt kunnen gooien. Hoe je m dan noemt: t zal wel.
thomasthomas zegt
Kortom in China moeten ze dus geen TT en A5 cabrio’s.
PunicaOase zegt
Hopelijk blijft dan wel de dichte TT, gave auto vind ik dat! En als RS serieus een kanon!
adyton zegt
Ik snap het niet helemaal. Mocht het artikel nu nog over de A3 cabrio en TT gaan, dan kon ik me er in vinden. Maar de A5 cabrio is toch hoger gepositioneerd. En dan willen ze met de a4 cabrio de 4 serie en c cabrio bekampen. Dat was vroeger wel zo, maar nu hebben ze daar de a5 toch voor? De coupe is toch ook de directe concurrent van die andere wagens in coupe vorm. In een wereld waar ze steeds meer premium willen gaan door nummertjes hoger te gaan, vind ik dit toch een bizar verhaal.
shibby zegt
En daar een crossover van en de cirkel is rond
Robert zegt
Deze A4 is onderhuids stiekem de cabrio-variant van de nieuwe A3…
Als ze dan dat vijfcilinderblok uit de RS-TT en RS3 dan óók voorin die A4 cabrio willen lepelen, dan zeg ik: doen. Lijkt me een geweldige combinatie.
HZW zegt
@rrrobert: De toekomstige MQB RS4-RS5 krijgen gewoon de 5 cilinder dwars voorin, zelf de S4-S5 zouden een 5 cilinder krijgen, maar dan met kleinere turbo, vermogens zouden gelijkwaardig worden aan de huidige generatie, maar met MQB worden de auto’s lichter.
ko4n zegt
Bmw en Audi hebben dr allebei 4. De A3, A5, TT en R8 en bij BMW de 2, 4, Z4 en I8
jaapiyo zegt
@ko4n: de R8 zag ik inderdaad even over het hoofd! Laag ding ook…
Jochen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
menaz zegt
Een dameskappersgrapje? Echt?
mashell zegt
@menaz: precies! Iedereen weet dat het bij premium cabrio’s niet om dameskappers maar om hairstylisten gaat.
nicolasr zegt
Hee Jaapiyo! Da’s MIJN ouwe A4, inmiddels verhuisd naar Frankrijk. Doe eens de fotocredits aanpassen? ?
mopar zegt
Blijft een heel elegante auto om te zien, die B6 cabriolet. Model is inmiddels ruim 16 jaar oud maar in een mooie kleur met nette wielen nog erg chique. Daar waar de E46 cabrio en W209 vandaag de dag best gedateerd ogen kan je nog prima met zo’n A4 cabriolet komen voorrijden. Enige nadeel is die multitronic bak, echt een draak van een automaat.
bugboy zegt
@mopar: Ik vind de Audi 80 cabriolet (mits origineel) ook nog altijd een fraaie cabriolet. Natuurlijk technisch erg gedateerd, maar erg stijlvol.
mopar zegt
@bugboy: Is het ook maar qua design kan je wel zien dat die 80 een oudere auto is. Deze B6 is behoorlijk tijdloos, zeker van achteren in een donkere kleur.
wimof zegt
@mopar: Wat is er zo fout aan een multitronic?
Ik vindt het zalig rijden.
En al die opmerkingen over stukgetrokken duwkettingen, in mijn ogen, dik eigen schuld.
mopar zegt
@wimof: Vind zo’n bak helemaal niets. Loeiende motor bij volgas en qua verbruik niet merkbaar beter dan een conventionele automaat. Mijn moeder heeft een B6 cabrio met zo’n multitronic en heb er veel ervaring mee. Over betrouwbaarheid kan ik niets zeggen omdat de auto pas 80K heeft gelopen en altijd goed onderhouden is. Het karakter vind ik gewoon bagger. Snap best dat sommige mensen het waarderen maar in een zware auto met relatief dikke V6 vind ik zo’n bak gewoon niet thuishoren.
wimof zegt
@mopar: Misschien komt het nog met de jaren…
wimof zegt
@mopar: Ik had een Audi A5, 190pk versie uit 2008.
Als de boel wat sneller moest gaan, had ik uitgevlooid, drukte ik het gaspedaal langzaam helemaal naar beneden.
Zo vermeed ik dat de bak ineens met loeiende motor vertrok.
En daar komen we op het punt waardoor de CVT zijn kwalijke reputatie heeft gehaald, stel dat een vol gas vertrek de wielen laten doorspinnen , worden de snokken op de ketting doorgegeven en breekt ze (op het einde)
De bak is ook maar voor 500 Newton gemaakt, misschien te juist
mopar zegt
@wimof: Maar hopen dat dat niet gaat gebeuren. Mijn moeder is een heel rustige rijder en die 3.0 V6 is niet getuned dus ruim onder de 500nm. Denk dat de boel wel heel zal blijven. Zo te horen zou die in mijn handen allang kapot gegaan zijn iig.
dolledries zegt
A5 .. please … de enige waar ik met 4-koppig gezin fatsoenlijk in kan zitten. A3 niet.