
De studenten willen zelfrijdende auto’s, geen Mercedes 300 SL Gullwing.
Terwijl nieuwe generaties opkomen, verdwijnen oudere steeds verder in de vergetelheid. Ga maar na: hoeveel auto’s ken jij uit het prille begin van de automobiel? Ik kom ook niet veel verder dan de Patentwagen en de T-Ford. Daarom vindt de Academy of Art University in San Francisco het hoog tijd om de autocollectie te veilen en van de opbrengst modernere klassiekers te kopen.
De eerste voorzitter van de universiteit, Dr. Richard Alan Stephens, bedacht jaren geleden om voor zijn school een autocollectie te beginnen. Het zou als inspiratie kunnen werken voor de studenten. Later beheerde dochter Elisa Stephens enkele decennia de collectie. Maar nu gaat de bezem er doorheen.
Meer interesse in andere auto’s
Tegen de lokale krant San Francisco Chronicle vertelt Jana Sue Memel over de reden achter de veiling. Memel was ooit filmproducent en is nu de vice-voorzitter van de school. Ze zegt: ”Onze studenten zijn meer geïnteresseerd in muscle cars. De opbrengst van de veiling gaat naar Amerikaanse en Japanse muscle cars uit de jaren ’60 tot ’80. Zelfs onze huidige generatie studenten is dol op muscle car.”

Maar er zijn nog meer auto’s waar de jeugdigen in geïnteresseerd zijn. Wayne Barnes taxeerde de auto’s uit de schoolcollectie. Hij sprak studenten van de kunstuniversiteit. De studenten vragen aan Barnes of hij geen zelfrijdende auto’s heeft. Barnes antwoordt met: ”Willen jullie niet zelf rijden dan?”.
Een schrijver van de Amerikaanse Antique Automobile Club weet het zeker. ”Jonge autoliefhebbers zijn tegenwoordig niet meer geïnteresseerd in een Duesenberg uit 1930. Ze willen Tesla’s.”
De autocollectie van de school
Voor wie wel nog geïnteresseerd is in klassiekers biedt de collectie van de Academy of Art University veel moois. Er worden in totaal 105 bijzondere auto’s geveild. Zoals de Mercedes 300 SL Gullwing boven dit artikel. Of een Cadillac 62 Coupe de Ville “Elvis III” Custom, een amfibieauto uit de jaren ’70 of een beeldschone Lagonda uit 1939.
Wat de auto’s zullen opbrengen, is nog lastig in te schatten. Alle veilingitems worden geveild zonder minimumprijs. Oftewel: de hoogste bieder wint de auto, ongeacht het bod. De veiling wordt gehouden bij Broad Arrow Auctions en begint op 15 februari. Je kunt ook online bieden.
Omdat KUNSTstudenten zelfrijdende autos willen….
Kunststudenten vraag je niet naar autos, techniekstudenten niet naar kunst. Zoiets kruipt als slechte wijn naar boven als ik dit lees.
Nou, laat ik eens gek doen: ik bied twee Tesla’s voor die Gullwing.
De ene Amerikaanse universiteit heeft een auto collectie, de andere een groter stadion dan het gemiddeld premier league team. Dan toch liever het Belgisch systeem zonder auto collecties en stadiums maar ook zonder studie schulden.
Dat de gemiddelde kunst student een bakfiets boven een Duesenberg is geen nieuws, ik ben 32 en zou een jaren 30 Delhaye 135m verkiezen boven om het even welke supercar. Dat auto cultuur sterft komt trouwens door de combinatie overheidsregels en merken die enkel crossovers verkopen. Geen enkele autoblogger groeide op met de poster van een Nissan Quasquai aan de muur.
Jeugd van tegenwoordig..
Ik zou deze studenten allemaal van de opleiding trappen. Sneeuwvlokjesgedrag.
Muscle cars uit de jaren ’60 tot ’80 waren inderdaad typische sneeuwvlokjes mobielen…
De ganse collectie wordt dan ook niet verkocht. Er blijven nog steeds 65 auto’s over en met de opbrengst kan men vast 200 fijne auto’s kopen…
Way een misplaatste kop.
In artikel staat letterlijk : ” ”Onze studenten zijn meer geïnteresseerd in muscle cars. De opbrengst van de veiling gaat naar Amerikaanse en Japanse muscle cars uit de jaren ’60 tot ’80.”
Dat een auteur van de Amerikaanse Antique Automobile Club zegt dat jonge autoliefhebbers een Tesla hebben slaat niet op de betreffende studenten en de auteur zelf heeft niets met de school te maken.
Wtf? Waarom bezit een school voor miljoenen aan auto’s?
Niet verwonderlijk dat een opleiding in the usa je (vuist) diep in de schulden duwt…
Zonde om deze allemaal te verkopen. Je gooit zo toch een flinke bak historie de deur uit. Maar ik begrijp wel de allure van de Muscle cars en Japanse performance cars die ze zeggen ervoor terug te willen kopen, daar zit ook een hoop leuks tussen. En eerlijk gezegd doet een vroege Ford Mustang uit de mij ook meer dan een Ford Model T. Maar dat maakt de historie niet minder relevant. Waarom niet een paar modellen verkopen en daarmee de collectie uitbreiden met wat modernere modellen, maar de rest van de collectie in stand houden? En dan is er wat mij betreft ook best ruimte voor een Tesla. Niet echt mijn merk, maar het heeft wel bijgedragen aan de groei van de EV en is dus historisch gezien ook relevant.
Niet heel gek toch? ik ben mega autogek, maar geen van deze autos zou mij triggeren/motiveren/inspireren….
De waardes van (en de interesses in) bepaalde auto’s stijgt en daalt weer met de generatie waar het geld zit en met de generatie die uitsterft. Daarom zijn jaren 80 hot-hatches nu op hun hoogtepunt. Dat was voor mij al duidelijk te zien op de InterClassics.
Precies dit. Er staan musea’s vol met ‘pre war’ klassiekers. Die beginnen flink te dalen in waarde. Leuk voor het verhaal, maar de generatie die er van droomde ligt allang aan het verkeerde kant van het gras.
Arme kinderen, musk ruilt tesla’s om voor dit prachtige schat.