Spicy!
Jawel, de Chinezen komen eraan hoor. Sterker nog, ze zijn al gearriveerd. Onlangs trok Geely in onze hoofdstad het doek van de Lynk & Co 02 (video), zeg maar de Chinese versie van de Volvo XC40. Of is de XC40 de Zweedse versie van de 02? We weten het niet zo goed meer. Vroeger was alles makkelijk en eenvoudig. Wij Europeanen waren vooral in China geïnteresseerd als joekelige potentiële afzetmarkt, plus als een land waar je spotgoedkoop auto’s en andere meuk in elkaar kon laten schroeven door noeste arbeiders. Maar de wereld staat inmiddels op zijn kop. De nieuwe wereldheersers produceren binnenkort auto’s in ‘onze’ lage lonen landen, zoals België. Maakt het überhaupt nog uit waar een auto vandaan komt?
Enfin, deze bespiegelingen over de onstuitbare globalisering daargelaten, is dit de nieuwste troef van Geely, genaamd de Borui GE aka Emgrand GT aka GC9. Het is de opvolger van de Chinese auto van het jaar 2016. De nieuwe plug-in hybride heeft onder de kap Volvo’s nieuwe driepitter van 1.5 liter groot, gekoppeld aan elektro-goodies. De styling doet de tijd dat Volvo nog van Ford was herleven, want de auto lijkt op een mix van Volvo-design en de Ford Mondeo, overgoten met wat drukke Aziatische details zoals de grille.
Speciale aandacht is duidelijk besteed aan het interieur. Geely heeft hier geopteerd voor een aanpak die enigszins doet denken aan de Alfa Romeo Giulia, met diens mooi geïntegreerde scherm voor navi en dergelijke. De Chinezen pakken het echter grootser aan. Letterlijk. Bijna het hele dash lijkt uit een scherm te bestaan, hoewel het ‘functionele’ deel uiteindelijk ‘maar’ 12,3″ groot is. De rest zit van het display zit er voor de swek.
Of we van deze auto iets terug gaan zien in Europa is twijfelachtig. Waarschijnlijk wordt dat toch een zelfde soort verhaal als bij de Zuid-Koreanen: als ze nog goedkoop zijn, zijn ze nog niet goed genoeg en als ze goed genoeg zijn, zijn ze ondertussen ook even duur als de concurrentie. Desalniettemin zou het puur voor de variatie in het straatbeeld wel leuk zijn als er wat Chineazy spul bijkomt, zelfs als het lijkt op auto’s die wel al kennen, niet?
Hupke zegt
Als het om de badge gaat maakt het toch geen hol uit. Krijg je zoals Skoda en VW…
Maar de wagens die ze in China verkopen wil je echt niet in Europa hebben. Hier is het rommel.
2wheeler zegt
Zo op het oog vind ik het wel wat hebben eerlijk gezegd. Hoe de kwaliteit is durf ik niet te zeggen, kijkend naar Volvo denk ik dat het wel snor zit.
snolvos70 zegt
@2wheeler: technisch gezien is de kwaliteit van het huidige Volvo ook niet meer wat het geweest is. En al heulemaal niet bij die semi electrische rommel.
shadowbroker zegt
@2wheeler: Check die pook van de automaat. Lijkt wel of ie uit een of andere prehistorische Amerikaan komt
alfaroleo zegt
@shadowbroker: Die pook die ook in al die Audi’s zit ziet er anders precies zo uit… maar dan met een stukkie leder erom. Of is het dan Premium?
marklevinson zegt
Na topgear van afgelopen zondag en de Volvo, kijk ik minder Zweeds en meer Chinees naar het merk.
Niet smullen maar 盛宴.
gezondverstand zegt
De grille is spuuglelijk, maar voor de rest prima geslaagd.
Als er een aangevreten appel op een chinees product staat ligt men voor de deur om voor een godsvermogen de eerste zijn om het te mogen kopen. Dus waarom geen Chinese auto? De afgang van Landwind is al bijna 15 jaar geleden en Chinezen leren snel. Belemmering zit alleen tussen de oren..
tuutertuuter zegt
@gezondverstand: door het saillante detail: designed in California, made in China. Dit is duidelijk zo eentje ontworpen en dus niet gewild hier
autodrop zegt
Ik vind em lekker!
detroitv8 zegt
De nieuwe Insignia nu al gefacelift?
loserboi932 zegt
Smølsaus van yildriz er overheen. Lekker…
wimof zegt
Zoals de vrouw van mijn neef, die heeft er ook geen probleem om een dienst met 500 personen te sluiten in België en uit te besteden in Polen.
T’is goedkoper, so what.
Ik wordt oud, help.
healey zegt
Wat een afzichtelijk ding.
nofxke zegt
Zotjes als je van D naar N wilt moet je P passeren.
Rare volgorde voor de automaatstanden…
vondick zegt
Zolang het allemaal middels eerlijke concurrentie gaat, zijn ze van harte welkom, de Chinezen. Laat ons luie Europeanen maar uit de stoel komen en vechten om ons plekkie op de top te houden. Wel ff opletten dat er dus volgens de zelfde smerige of minder smerige regeltjes gespeeld word. Verder wel een leuke Aziatische auto, begint er al aardig op te lijken zo.
shadowbroker zegt
Wat is dat voor een kermis attractie van binnen man. Ik betaal liever 20k voor een oude 850 dan dit ballen ding
Onehp zegt
Vreemde titel met die ø die niet in het Zweedse alfabet, nøch in het chinese pinyin bestaat…
jaapiyo zegt
@onehp: oh nee? Hoe schrijf je høle schmøle knäckebrøde dan…
sachsenring zegt
@jaapiyo: dat is Deens…
autodrome zegt
Nee …
mashell zegt
Dit dashboard is veel beter dan dat van de Giulia, dat heeft nog een klein rechthoekig scherm in een trapeziumvormig vak onder een zonnekap. Hip in 2009 maar nu niet meer. Dit is een groot scherm met de ventilatie roosters er onder. Goed bereikbaar en helemaal 2018.
Gulli zegt
Dat ze in China eerst eens gaan leren hun auto’s normale namen te geven. Een Chinese naam is prima, het hoeft echt geen Engels te zijn, of Latijn, maar dan wel een goeie naam aub! Desnoods iets van Draak of Tijger of zoals idd Great Wall.
Maar dan niet generatie 1 de RL202G noemen, waarbij het lijkt alsof ze geblinddoekt dartpijltjes op een letterkaart hebben gegooid, dan generatie 2 de Maandag Kasteel Groentela, en generatie 3 weer een KRDIHW6.