Snik. We nemen afscheid van niet één, maar maar liefst twee schitterende sedans.
De Duitse Drie waren nog nooit zo sterk als nu, lijkt het. Duits & Premium rijden is altijd iets geweest dat bij velen tot de verbeelding sprak. Vroeger was er nog een beetje variatie met Saab, Lancia, Rover, Cadillac en wat andere merken. Helaas zijn die merken niet of nauwelijks meer actief in dit segment.
Bij Jaguar is het helemaal erg: beide schitterende sedans met achterwielaandrijving zijn namelijk niet meer te bestellen! Het gaat om de Jaguar XE en Jaguar XF. En voordat jullie ons (terecht) wijzen op de AWD-versies en stationwagon: ze gaan er allemaal uit.
Uit productie
Vorige week maakte Jaguar kenbaar dat de F-Type uit productie ging. Op zich niet vreemd, die auto liep al een tijdje mee en sportwagens anno 2024 is niet meer zo populair, helaas. Nu is het dus ook de tijd voor de Jaguar XE en XF om met pensioen te gaan, zo meldt Drive.
Op zich is het ook niet heel erg vreemd dat Jaguar stopt met beide schitterende sedans. Tot 31 Mei dit jaar werden er 2 XE’s en 2 XF’s verkocht over het gehele jaar en dan zijn we nog hoopvol dat daar geen dealerdemo tussenzit. Even ter vergelijk: de Alfa Romeo Giulia is met 9 exemplaren meer dan twee keer zo populair in Nederland dan beide Jaguars bij elkaar.
Zijn dan alle Jaguars uit productie gegaan? Nee, natuurlijk niet. De hardlopers zijn er nog gewoon. De E-Pace, F-Pace en I-Pace kun je nog gewoon bestellen en configureren. Die crossovers zijn aanzienlijk meer in trek, verhoudingsgewijs. Jaguar verkocht dit jaar tot 31 mei slechts 61 auto’s. De E-Pace ging 21 keer over de toonbank, de F-Pace 27 maal. Van de F-Type verkocht Jaguar Nederland nog 5 exemplaren.
Gaan we deze schitterende sedans missen?
Hoe komt het dan? En gaan we de Jaguars missen? Om de eerste vraag te beantwoorden was de prijsstelling vrij stevig. Veelal waren ze ietsje duurder dan de Duitse tegenstrevers, maar niet per se beter. Een situatie waar Maserati ook een beetje mee stoeit. Het grootste probleem voor ons in Nederland was het ontbreken van plug-in hybride aandrijflijnen. PHEV is de nieuwe maatstaf.
Het is wel jammer, want er viel ook veel te zeggen, want het zijn zeer fraaie auto’s. Het is subjectief, maar de strakke en eenvoudige lijnvoering van Ian Callum is veel tijdlozer dan de erg drukke en kitscherige Duitsers.
Nog een reden om ze te gaan missen: zowel de XE als de XF waren puike rijdersauto’s. De XE nog meer dan de XF. Met name op het gebied van stuurgevoel zijn ze fijner dan de Duitsers. Pak maar eens een XE en XF en ga er mee op een binnenweg rijden. Hard. Ze zijn namelijk echt leuk. Helaas mag het niet baten. Er komen geen directe opvolgers. Wel is bekend dat Jaguar binnenkort een geheel elektrisch merk zal zijn en de modellen hoger in de markt zal zetten. Meer Bentley– dan Audi-concurrent, als het ware.
Check hier de rijtest met de laatste niet-SUV van Jaguar:
Meer lezen? Net als Joost Klein werden deze 9 topauto’s gecanceld!
560pk zegt
“Hoger in de markt zetten”. ‘Tuurlijk! Mag ik dan het totale einde voor Jag in NL. voorspellen? Dat segment (7 serie, S klasse ?) verkoopt natuurlijk als een trein in NL, en dan vooral de concurrentie. BMW heeft dat ook geprobeerd met de 6. “hoger in de markt gezet”; geef hem een hoger nummer (8), maak m een tonnetje duurder. Was een eclatant succes (not).
mashell zegt
Aston Martin, Land Rover, Rolls Royce en Lotus allemaal hoog in de markt. Daarmee zou je toch de indruk kunnen krijgen dat het segment met hoog in de markt gezette Britse merken misschien al wel een beetje overvol is.
LoutervanPlezier zegt
Ik denk juist dat Jaguar in dat rijtje een goede aanvulling is, het is anders dan al die merken en daarom is daar ruimte voor. Tevens vind ik het vreemd, altijd al, dat er voor de rijkere mensen veel minder te kiezen is, dan voor de ‘gewone’ burger, die een overvloed kan kiezen. Terwijl de rijkere veel meer te besteden heeft en dan eigenlijk verhoudingsgewijs minder keus heeft, als er ‘premium’ gereden wenst te worden. Kijk een rijk persoon kan alle ‘gewone’ modellen ook kopen, daarin zit dan ook niet het probleem van keuze hebben, maar een beetje extra goede, of ruime auto, met een beetje extra luxe, daar was en is niet zo veel keus in. Daarnaast snap ik niet dat Ford het Lincoln-merk niet beter uitmelkt, of dat Lancia veel beter en uitgebreider in de markt gezet wordt, boven Alfa Romeo en zeker wat luxer, of exclusiever, er zou genoeg ruimte moeten zijn en klanten zat lijkt mij. Het is gewoon de juiste bouwkwaliteiten en juiste designkeuzes maken, ook motorisch wat beter en snellere modellen leveren, tegen een goede kwaliteit/prijs verhouding en walla, je hebt jezelf een premium merk geschonken, dat werkt voor je. Tenminste dat vind ik. Een ieder die het er niet mee eens is, het is mij prima, ieder zijn oordeel. Management en marketing strategen zijn helemaal niet zo geweldig in deze dagen, allemaal veelste bang, dat zij net naast de mode lopen, maar men luistert dan ook niet naar de klanten en de regelgeving is ook meer leidend, dan zou moeten. Een beetje ongehoorzamen zou voor nu nog helemaal niet zo erg zijn en die strategie kun je later altijd nog aanpassen. Maar wedden op één paard, als Jaguar nu gaat doen, alles electrisch is ook geen goede keus, maar daar komen zij vanzelf achter, denk ik. De ICE-auto’s zijn nog lang niet aan hun einde, want de elektrificering geeft nog een heleboel marktspanningen en de stroomnetten kunnen helemaal nog niet zo maar aan. Kies voor de drie opties, ICE, PHEV en electrisch, daarmee ben je redelijk toekomst bestendig.
bugboy zegt
Ik heb een week lang in een XE Project 8 rondgereden en dat was een geweldige ervaring. Dikke V8 met supercharger met 600pk en 700Nm is spectaculair. Wait (statische) foto’s op https://photos.app.goo.gl/v1nDEL4eopZm2eD57.
William zegt
Bentley leverde in 2023 ruim 13.000 auto’s af. Ik vrees dat Jaguar ook die kant op gaat. Veel meer zal het niet worden als ze volledig elektrisch gaan.
Daarna wordt de vraag of ze uberhaupt ooit winstgevend kunnen worden. En hoe lang de verliezen nog acceptabel zijn voor Tata Motors.
audirs3 zegt
Jaguar is altijd chiquer geweest dan de Duiste 3. Schurkt in mijn optiek meer richting Range Rover en Bentley aan. Ik snap het wel dat ze die richting weer op willen. De kleine Jag op Mondeo basis was ook geen succes en heeft alleen maar imago schade gebracht
Dutchdriftking zegt
Ik vind het vooral jammer dat er geen XE station is, dat zou toch de perfecte 159 opvolger zijn.
ClassicCarClubber zegt
Wat zijn het toch mooie wagens. De XE in HSE-uitvoering, zwarte, donkerrode of groene kleur, metalic omlijsting en velgen en een camel interieur. Heerlijke wagen. En met 250 of 300 pk uit de vierpitter meer dan snel genoeg voor zo’n wagen.
henk123456 zegt
Ze zijn -net als de Giulia- prijstechnisch gewoon erg onaantrekkelijk. Als je ziet wat je bij de Duitse concurrentie krijgt voor een lager (!) bedrag aan vermogen, verfijning, personalisatiemogelijkheden en infotainment, dan is het niet verwonderlijk dat er maar 9 Giulia’s verkocht zijn. Je moet het écht willen, net zoals een Jaguar XE. Het zijn prachtige auto’s maar rationeel niet te verantwoorden.
Goedkoopste Giulia Sprint kost je €68.800 en je hebt altijd AWD. Goedkoopste 330i xDrive €68.200. Maar hey, een 330e xDrive kost €59.400. En zonder xDrive €56.700. Dus voor dat prijsverschil kun je ‘m rammelvol met opties hangen, kun je een touring pakken, etc. Voor Jaguar gold hetzelfde helaas. Gewoon €10k te duur om ook maar een serieuze optie te zijn.
lekkerlinksrijden zegt
Klopt helemaal wat je zegt, ik was van plan een Giulia te kopen dit jaar tot ik de configurator in dook. 80K voor een krappe d-segmenter vond ik een beetje te veel van het goede. Dus nu weet ik het niet meer, blijft nog wel ff rijden voorlopig.
pier zegt
De XE heb ik nooit echt bijzonder mooi gevonden maar de XF is wel echt een pareltje. Ik hoop dat Jaguar het redt maar ben er bang voor.
jlwdp zegt
Ik rijd sinds 2017 een XE S, de Supercharged 3.0 V6 dus, naar volle tevredenheid. Wel al ontelbare keren de vraag gekregen waarom ik destijds niet voor één van de Duitse drie heb gekozen: M340i, C43AMG of S4… moesten wat meer mensen er ook daadwerkelijk mee gaan testrijden zijn, hadden ze het antwoord zelf kunnen verzinnen. Rigide aluminium spaceframe, double wishbone voorwielophanging, vlezige multi-link achter. Enkel een Alfa Giulia heeft een gelijkaardige opbouw in deze klasse en dat merk je. Enigszins onvolprezen rijdersauto.
pier zegt
Hulde!