De schitterende Saab 900 Aero T16 is een plaatje.
Saab-rijders zijn kilometervreters. Dat zien we ook bij eigenaren van een Brabus, Alpina, Volvo of Citroen C6. Ze blijven er maar in rijden. Je kiest iets dat je fijn vindt en vervolgens rijd je ‘m zo lang mogelijk.
Dit betekent dat men de auto’s geregeld moet onderhouden en vertroetelen om te zorgen dat ‘ie zolang mogelijk meegaat. Saabs worden immers niet meer gebouwd. Het vinden van een échte Saab (dus geen omgekatte Opel) met weinig kilometers is eigenlijk niet te doen. Heel af en toe komt er een Cabrio voorbij die lang in een garage heeft gestaan. Maar in de meeste gevallen staan daar ook de nodige kilometers op.
Schitterende Saab 900 Aero T16
Daarom de deze Saab 900 Aero T16 zo’n bijzondere auto. Er staat er namelijk eentje in Zweden te koop. De 900 Aero T16 was destijds het topmodel van de 900-reeks. Maar er is nog veel meer moois te melden. Ten eerste de eigenaar. De auto werd in 1987 nieuw gekocht en vervolgens heeft de auto maar één eigenaar gehad. Hij reed er niet veel mee in al die jaren: slechts 29.013 km, minder dan duizend kilometer per jaar.
Het is een model uit 1987, dus nog eentje zonder katalysator. Dat scheelde behoorlijk qua vermogen destijds. De latere exemplaren hebben 160 pk, maar deze 900 T16 heeft nog de volle 175 pk.
Het koppel (iets meer dan 270 Nm) is echter het belangrijkste bij Saab 900 Turbo’s. Deze auto’s zijn specialisten op de tussensprint. De turbo werkte bij Saab eigenlijk zoals nu heel erg veel motoren werken: goed meeblazen op deellast in het middengebied. Daar waar je het meeste actief bent. Wel een verschil met nieuwe turbomotoren is dat deze Saab geweldig klinkt, met zo’n lekkere Turbo-gorgel.
Loszittende hemelbekleding
Kortom, een perfect exemplaar met handbak, Pioneer-radio met Alpine-speakers en een paar extra metertjes als accessoires die er stiekem niet op horen. Maar ja, dat is zo te verhelpen.
Verder is de 900 Turbo nog helemaal origineel. De beige stoffen bekleding ziet er nog heel erg puik uit en het dakhemeltje hangt nog niet los. Door dat laatste zou je bijna kunnen denken dat het geen echte 900 is.
Interesse? Dan moet je snel zijn. De veiling van deze Saab loopt namelijk tot 10 maart, om 10:00 uur. De minimumprijs is al gehaald, dus de Saab gaat sowieso een nieuwe eigenaar vinden. Wordt jij dat? Bekijk de veiling hier!
Meer lezen? Check hier onze special over de Saab Cabrio!
kevertje zegt
We kunnen alleen maar treuren dat dit merk het eigenzinnig mooie waarmee ze bezig waren, niet heeft kunnen doorzetten. Gewurgd en verkwanseld door GM en afgedankt als teveel interne concurrentie. Wat niet wegneemt, Saab heeft echt mooiere auto’s gebouwd dan deze een beetje ’te vlakke’ Aero.
toniominestrone zegt
@kevertje: iedereen vond Saab een mooi en sympathiek merk alleen werden ze niet gekocht, de tragiek van merken als Saab, Lancia en in mindere mate Alfa Romeo.
kniesoor zegt
@kevertje: Je lijkt wel een middelmatige amateurscheidsrechter, die fluiten ook altijd voor de tweede overtreding. (De ingenieurs bij) Saab maakte(n) er al vóór de entree van GM geheel zelfstandig een potje van door zo ongeveer elk wiel opnieuw uit te willen vinden. Zelfs toen Saab al onderdeel was van GM gingen ze daarmee door. Met allerlei vermijdbare extra kosten als gevolg. Dat maakte de oto’s onnodig duur, een business model dat met een productie van minder dan 300.000 eenheden per jaar niet vol te houden was. GM was dat op enig moment kennelijk zat, haalde wat er nog aan waarde uit te halen viel naar zich toe en deed het kadaver/skelet van de hand. Je kan GM hooguit verwijten, dat ze die eigenwijze Saab medewerkers niet in het gareel hebben weten te krijgen en/of daar niet voldoende energie in gestoken hebben.
wigboldus zegt
Na vele auto’s te hebben gehad (Renault, Ford, Toyota, Volkswagen), en nu Saab rij, kan ik de eigenwijze mensen bij Saab toch wel erg waarderen.
Liever een eigenwijze Saab dan een Opel met Saab logo’s er op.
Helaas financieel niet vatbaar, maar producten waar over nagedacht is door mensen die buiten de gebruikelijke wegen gaan.
Dat levert tenminste auto’s op met karakter.
kniesoor zegt
@wigboldus: En een failliete fabrikant. De vraag is of dat het waard is . . .
wigboldus zegt
Persoonlijk denk ik dat financieel ze ondergewaardeerd zijn. Nieuw te goedkoop verkocht, de buitenkant was te anoniem geworden waardoor ze er geen premium bedrag voor konden vragen.
Voor een nieuwe GM Saab hoefde je niet meer een goed verdienende baan te hebben.
Bij Saab moesten ze auto’s maken die de gewone middenklasse kon betalen, alleen personeel had uitdaging nodig om het beter te maken dan gewoon GM.
Saab personeel verlaagd zich niet om eenheid worst te maken.
Mogelijk dat het personeel zich nu uitleeft bij Koenigsegg, waar ze wel ruimte krijgen om gek te doen.
ghini zegt
Heerlijk
sabrerator zegt
Ik moet hier toch wel heel erg van kwijlen.
Gatverpiellekes, Wát een gave bak!!
Robert zegt
Bij dit model specifiek krijg ik altijd jeuk als ik die achterkant zie. De achterlichten zijn niet lekker uitgelijnd met de mistlampen en reflector in de achterklep. Afschuwelijk.
#OCD
Variomatic zegt
Leuk gevonden.. Zweden us wel een EVA land dus er komt nog btw en invoerrechten bij denk ik..?
powerblue zegt
@variomatic: nope, dat geldt wel voor Noorwegen.
tmenges zegt
Vroegah toen ik nog een jochie in een getunede Civic was vond ik dit vreselijk lelijke auto’s. Kennelijk komt wijsheid met de jaren want ik vind het inmiddels een prachtig model. Heerlijk ook dat analoge dashboard met échte meters. Ben benieuwd wat ie op gaat leveren!
Svenska II zegt
Had hem al gezien ja. Leuk dat hij ook hier gepost is! Het is dat ik niet even 40k heb liggen anders wist ik het wel. Lijkt me fantastisch om nog zo’n vrijwel nieuwe 900 eens te rijden
wouteraerox zegt
Ik ben toevallig in Zweden tot 14 maart en rij dan terug naar NL. Als iemand een winnend bod doet, wil ik ‘m met alle liefde naar Nederland komen brengen!
tysson zegt
Lelijk hok. Ik heb nooit wat met Saab gehad en nog steeds niet.
LaCotse zegt
Dat het black panel principe nooit is door ontwikkeld is bij andere merken is onbegrijpelijk. Ik mis het in elke auto… Lekker in het donker eens écht goed zicht hebben op de weg.
red5 zegt
Voor € 50k verkocht!