Met zo’n mooi glimmend logo van Porsche ernaast. Nice!
Het was 1994 en Audi verraste vriend en vijand met de RS2. Een door Porsche getunede powerversie van de eigen 80 Avant. Voorzien van een schreeuwende 2,2 liter vijfcilinder met 316 pk. Tegenwoordig is het nog steeds geen stakker, maar in die tijd écht een beul met een grote B.
Die getallen onder de motorkap, gecombineerd met vierwielaandrijving zorgen natuurlijk voor prestaties waar je anno 2016 nog steeds het gros van de medeweggebruikers het snot mee voor de ogen rijdt. 0-100 in een kleine 5 seconden en een top van 262 kilometer per uur. Leuk weetje, tot 50 kilometer trekt hij sneller weg dan een McLaren F1, namelijk in 1,5 seconden. The Ultimate Labrador Launcher dus.
Een nadeel van dit soort auto’s is dat er nooit heel veel van zijn gebouwd. Voor de RS2 is ook geen uitzondering gemaakt. 2891 stuks verlieten de fabrieken van Audi en Porsche. De meeste in het blauw. Tja, en zie er dan nog maar eens een in een goede staat te vinden, 22 jaar later.
Stop met zoeken, we hebben er 1 voor je. Een rode ook nog, origineel in Duitsland geleverd en later naar Finland gebracht. 159.000 kilometer op de teller en in een erg mooie staat, als we op de foto’s afgaan tenminste. En hadden we al gezegd dat hij rood is? Hij staat hij nu te koop, vlakbij Helsinki dus. Voor 39.000 euro. Is natuurlijk een hoop geld, maar deze wordt de komende tijd echt niet minder waard. Plus het feit dat je een geweldige auto onder je kont hebt als je hem koopt. Bijkomend voordeel, het bedrijf dat de auto in de showroom heeft staan, laat hem overal ter wereld bezorgen. Dus je hoeft er de deur niet voor uit. Goeie deal toch?
Met dank aan Dennis voor de tip!
Audiboy zegt
Even een andere onderbroek aantrekken…
dawwg zegt
39K is echt een koopje; met maar 289 gebouwd, wordt dat nooit minder … 5 cilinder gehuil en nog goed in de lak ook :)
dawwg zegt
@dawwg: Owhh 2891 stuks; beter lezen hond ! Maar goed, nog steeds een koopje ..
v60germany zegt
De foto met de winkelwagen is natuurlijk gemaakt om je vrouw te overtuigen?
zeevink zegt
Kopen, conserveren bijwerken waar nodig. En genieten. Cashen over een paar jaar
bmwm3gtr zegt
@zeevink: jij bent geen echte liefhebber want die rijd er tenminste in!
ghost zegt
Die Dennis tipt wat af!
rufctr01 zegt
@ghost: je moet wat?
Als ik iets leuks zie tip ik het gewoon.
ghost zegt
@rufctr01: was ook positief bedoeld kerel. Heb je die links gestuurde Spyker LM85 al getipt die in België te koop staat?
rufctr01 zegt
@ghost: nee nog niet, ik zou zeggen: [email protected]?
Ik bedoelde mijn vorige reactie ook niet verkeerd hoor.
rolov zegt
O van zon Fin…
bmwm3gtr zegt
Een van de weinige auto’s die ik wel mooi vind van VAG
bietje zegt
Dit is nou zo’n wagen waarvan ik echt denk dat hij dezelfde kant op gaat als de bijzondere oude M3’s en 911’s… Het zal wellicht niet zo zijn, ik ben nl absoluut geen expert, maar ik heb het gevoel dat deze S2 underpriced is, zeker als hij in zo’n goede staat is. Echt een unieke auto in zijn soort en tijd. Wieweet… nog 10 jaar en ze gaan >150.000. Jammer dat ik m’n hypotheek zo graag wil aflossen.
moveyourmind zegt
Pareltje!
Één van de mooiste Audi’s uit een heel mooie periode uit de Audi geschiedenis. Het merk had nog een underdogpositie ten opzichte van BMW en Mercedes, maar deed enorm haar best om dat te veranderen. Door erg goede auto’s te bouwen, die zich konden meten met de grote twee. Maar nog niets van het nuchtere verloren hadden dat Audi jarenlang kenmerkte.
Én dit is gewoon helemaal gaaf. Het hele plaatje klopt. Het onverzettelijke voorkomen, het sobere bonkige dashboard dat een geborgen gevoel geeft, en natuurlijk het hele technische plaatje. Duur is hij zeker, maar het geld ook waard.
dracae zegt
@moveyourmind: Eén plusje is niet genoeg, geweldig verwoord.
Ik heb zelf de ’tamme’ versie van dit gehad, een S2 Avant, dat was ook al een geweldige auto uit die zelfde ‘gouden’ periode. Ik zou nog wel een keer een A8 willen hebben, het eerste model.
moveyourmind zegt
@dracae: Gaaf hoor zo’n S2. Dat zijn auto’s die je altijd bijblijven, helaas blijft ook altijd het gevoel dat je ze nooit weg had moeten doen. Naar de A8 zit ik ook wel eens te zoeken op internet, net als de BMW 7-serie, de E38 en de Mercedes S-klasse uit de jaren ’90 (Dass Pfantzerwagen). Stuk voor stuk sublieme auto’s.
Toch kom ik iedere keer weer op de Jaguar XJ-R of de Daimler V8 uit als de auto die de S-type over een klein jaar op mag volgen. Hopeloos ouderwetse tochthokken in vergelijking met de Duitse 3. Als je een keer een mooie A8 tegenkomt en je er geld voor hebt zou ik er geen seconde over twijfelen. Nu kan het nog, voor je het weet wordt het bijna onmogelijk gemaakt dit soort auto’s te rijden.
Rick-dos zegt
De RS2. Een auto die zo graag wilde zijn wat het niet was namelijk een BMW M3. En dan ook nog een station uitkiezen om de concurrentie met de M3 aan te gaan. What the fuck were they thinking.
stradale888 zegt
@Rick-dos: Aanvankelijk had Porsche voor Audi een verbeterde versie van de coupé gebouwd. Echter, toen bleek dat dat ding sneller was dan menig Porsche wilde men liever van het project af omdat men vreesde voor teleurgestelde klanten die waren zoekgereden door een Audi die nota bene door Porsche geprepareerd was. Porsche liet aan Audi weten het project alleen te willen doen met een stationwagon. Men gokte erop dat Audi er dan van af zou zien. Gegokt, en verloren dus. En toevalligerwijs werd zo ook de supersnelle stationwagon geboren.
E34M5Touring zegt
@stradale888: Een variatie van deze motor is toch destijds in de S2 gelegd? Of vergis ik me nu?
carmasterr zegt
@E34M5Touring:
Dat is andersom. De 2.2 20V van de S2 stamt af van de blokken in de late Urquattro’s en de 200 20V quattro. Pas bij de RS2 werd het blok opgekieteld door Porsche.
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Ok dat wist ik niet. Bedankt!
Rick-dos zegt
@stradale888: Ik ken een ander verhaal. Met het wegvallen van de 500E van Mercedes had Porsche een gat dat opgevuld diende te worden. VAG en Porsche hadden nauwe banden 1 plus 1 was dus twee. Audi probeerde toentertijd op veel vlakken de concurrentie aan te gaan met Mercedes en BMW waaronder dus ook de concurrentie met M3 en 190E 2.3 16v. De S2 was daar een eerste aanzet toe maar die werd niet serieus genomen. De know-how werd dus van Porsche ingeroepen aangezien ze dat zelf niet hadden.
Om de aandacht te trekken hebben ze voor een avant gekozen aangezien de S2 niet de aandacht kon trekken.
Vergeet niet dat toentertijd Quattro synoniem was voor rally en niet voor sportauto’s zoals die van M. Om deze image te veranderen hebben ze ook voor deze route gekozen. Zelfs de strijd in DTM hebben ze met de grote en logge Audi V8 gedaan om maar een voordeel op de concurrentie te hebben.
stradale888 zegt
@Rick-dos: De 500E werd inderdaad voordien bij Porsche gebouwd. Of er een gat was dat moest worden opgevuld weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat Audi een soortgelijke imagebuilder wilde hebben van Porsche. De S2 was inderdaad niet op die taak berekend. In ieder geval is Piëch daar de verbindende factor geweest tussen Audi en Porsche.
Mijn versie van het verhaal hoe het kwam dat voor een stationwagon werd gekozen heb ik van een vriend met een RS2. Die weet alles van die dingen. Maar het zou natuurlijk net zo’n legende kunnen zijn als de botsing tussen Ferruccio Lamborghini en Enzo Ferrari, waarvan niemand weet of het nou echt zo gegaan is. Ik vond het in elk geval mooi genoeg om te delen. Jouw versie zou net zo goed kunnen.
prop zegt
@Rick-dos:
Het feit dat het een station is doet mij inderdaad vermoeden dat die wens er niet was. Buiten de 4WD en turbo om. In de verste verre voel ik zelfs niet eens die assocciatie opkomen.
Wel denk ik dat BMW het juist wilde en met de hedendaagse auto’s meer dan ooit om op Audi te lijken. De S line, S en RS labels zijn perfect gepositioneerd.
Rick-dos zegt
@prop: Huh?
Arnoud zegt
@prop:
U mad bro?
carmasterr zegt
@Rick-dos:
Ja inderdaad, waar was BMW mee bezig?
Een sportcoupé/sedan bouwen die eruit gereden werd door een muffe station!
87sandyd zegt
@Rick-dos: BMW fanboiiii alert
granlusso zegt
Dat winkelkarretje haha, droge humor +1
pvdh86 zegt
Zo’n mooie auto en dan Marangoni budget banden ?
toyotafortuner zegt
Wat een lekkere bak zeg ?
rolov zegt
Echt een prachtbak. Moet je ook kopen en wegzetten . Zal ook wel gebeuren ook waarschijnlijk
mrB zegt
Nou @wouter, je kans! En in porno rood ook nog, past mooi naast de gele S4 ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Flink kleurverschil tussen de voorschermen en portieren, C-merk banden en een scheur in de achterlichtplaat… Nee dank u
prop zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Die banden vielen idd gelijk op. Aanbiedinkje van de Lidl denk ik
pinut187 zegt
@svenska_aeroplan_ab: rode lak verkleurd nu eenmaal sneller. De rest zijn dingen die makkelijk zijn te vervangen.
scherzo zegt
Uit Finland, waar altijd heel rustig gereden wordt, en de wegen snaar strak asfalt zijn overal.
rufctr01 zegt
Een van de mooiste Audi’s! Wat was ik en nog steeds, gek van deze auto! En toen kwamen de snelle versies van de A4, saai, saai en nog eens saai!
Dutchdriftking zegt
Retedik, alleen zou geel nog mooier zijn.
quattromeister zegt
@dutchdriftking: nee, blauw.
baap zegt
Dat wil wel. Hebbedingetje :)
borrelnoot zegt
Jammer van de aftermarket radio die erin zit. Bij dit soort wagens hoort gewoon de originele radio erbij. En ja ik ben een zeikerd. Verder natuurlijk pure klasse dit.
pajero zegt
Geweldige bak, vroeger zelf nog in gereden. Was toen net 6 mnd werkzaam bij van de akker toen er een blauwe binnenkwam. Heb Twan vd Akker (had toen nog geen rijbewijs) toen ook enkele keren meegenomen. Wij kregen beide kriebels in de buik bij het volgas weg accelereren. Goede herinneringen aan.
sanderz28 zegt
Bring it!
dolledries zegt
Jammer van die afzichtelijke radio..verder.. Doe maar!
daniel1975 zegt
Gelukkig eens geen blauwe! Maar voordat geld koop je een laatste S2 en heb je heel veel geld over voor een betrouwbare 500 pk plus…
peter_aerts zegt
Ik heb al 9 jaar een RS2 (Polarsilver) en ik rij er nog even graag mee als toen ik hem kochte.
Nooit gedacht wat deze auto kon toen ik er de eerste keer mee reed. Een echte wolf in schapenvacht. Na 22 jaar nog steeds een uitzonderlijke auto op de weg, die dikwijls onderschat wordt, maar das net het leuke eraan ;-)
Hij heeft zijn foutjes, dat steek ik ni weg, maar qua rijplezier , nog niks evenwaardig tegen gekomen. Onderhoud kost wel een eurootje maar wat je er voor terugkrijgt als je em onderhoud …