Schiphol Bird Control gaat gewoon voor een dikke diesel in de vorm van de Ranger Raptor.
Pick-ups zijn dikke bakken, maar ja, wat moet je ermee in Nederland? Voor de meeste toepassingen is een busje of een SUV gewoon handiger. Toch heeft Schiphol een toepassing gevonden voor een dikke pick-up, namelijk als vogelverschrikker.
Het gaat om de afdeling Bird Control, die moeten zorgen dat Schiphol ‘vogelvrij’ is. Als een vogel in een motor terechtkomt is dat niet alleen heel vervelend voor het beest zelf, maar ook voor de vliegmaatschappij en voor de passagiers.
Daarom is er dus Bird Control, die nu een nieuw vervoersmiddel heeft. Daarbij hebben ze gekozen voor een dikke pick-up: de nieuwe Ranger Raptor. Deze heeft een biturbo viercilinder diesel met 213 pk en 500 Nm koppel. Niet verkeerd voor een bedrijfswagen.
De Raptor wordt dus gebruikt om langs de landingsbanen van Schiphol te rijden en het gevogelte af te schrikken. Dit doen ze onder andere met lasers, lichtkogels en vogelgeluiden.
Je vraagt je wellicht af waarom er K3 op de auto staat. Dat is niet omdat de Bird Controllers fan zijn van een bepaalde meidengroep. Dit staat voor ‘Kievit 3’. De vogelverschrikkers gaan als kievit door het leven en er zijn drie auto’s, vandaar.
Met de keuze voor de Ranger Raptor stapt Bird Control af van Volkswagens, die ze tot nu toe altijd gebruikten. Hiervoor hadden ze onder meer de Amarok, Tiguan en de Touareg in gebruik.
De gedachtegang hierachter kunnen we wel raden. Aangezien de nieuwe Volkswagen Amarok technisch een Ford Ranger is konden ze net zo goed voor de Ranger gaan. Die is er als Raptor en ook niet onbelangrijk: die is nu leverbaar, in tegenstelling tot de Amarok.
Foto’s: Gideon van Gend via LinkedIn
Rudeboy01 zegt
…en bestuurd door de lieftallige dames van K3?
faalhaas zegt
Yep, behalve op de Kaagbaan, die heeft z’n eigen vogelverschrikker. Je kent haar vast wel.
mmax zegt
jaaaaa dit is humor hahaha
gregorius zegt
Als die vogels denken dat die mensen in die auto K3 laten horen door de speakers, vliegen ze vanzelf weg!
geelbarrel zegt
Er zijn vier Kievits, niet drie.
@Schiphol: waarom geen Rivian R1T Pickup??? Die is er al, die malle Tesla spoedig ook. Dorpje Schiphol wordt stevig onder druk gezet om minder diesel uit te stoten. Wordt publiekelijk aan de schandpaal genageld. Afhandelaren worden daarom vroegtijdig gedwongen materiaal te vervangen voor volelektrisch. Dat terwijl traject naar zero emissie per 2030 gaande is. Meten met twee maten!!
vetnek zegt
Dubbele standaard inderdaad.
geelbarrel zegt
Recent zijn ook nog twee “nieuwe” MAN trucks in de vaart genomen, bouwjaar 2012. Er is zelfs nog een noodstroom aggregaat uit 1971.
Flutterbear zegt
Vogels houden niet van diesel geluiden en een elektrische motor moet wel heel hard draaien om vogels af te schrikken.
En serieus.. 3-4 auto’s is niets vergeleken met wat daar rond rijdt..
vetnek zegt
Als je dit dan toch ziet krijg je toch een error..
Schiphol, het bedrijf dat de Nederlandse vliegtuigmaatschappijen aan banden legt qua uitgaande vluchten omwille van Co2 uitstoot en zelf 3 van dit soort units in zet. Als autoliefhebber allemaal prachtig maar het is een signaal dat afgegeven wordt van lik m’n vestje.
heckblende zegt
De staat die Schiphol verplicht bedoel je denk ik
mashell zegt
Schiphol is net zoveel de staat als de belastingdienst.
Le-on wheels zegt
Het hele jaar lang, 24 uur per dag elke minuut een opstijgend of landend vliegtuig is wel een andere orde van grootte qua uitstoot ten opzichte van 3 van deze auto’s, denk je niet?
William zegt
Zeer merkwaardig bericht. De gele pickup lijkt het oude model? En Ford heeft alleen een single turbo V6 diesel dacht ik. De EU spec bi-turbo 288 pk is een benzine.
machielvdd zegt
Het is wel degelijk het nieuwe model, maar het moest twin-turbo V6 benzine zijn. Dat stond verkeerd in de tekst, excuus!
geelbarrel zegt
Helaas Machiel, de K1 tm K4 zijn door Schiphol aangemeld voor het tanken van HVO100. Betreft dus geen benzinemodel. Lastig hè, als er geen kenteken op zit om dan data na te gaan …
quincy zegt
Dit betreft toch echt het oude model Ranger Raptor. Het nieuwe model is die Wouter afgelopen maandag testte. Die is veel hoekiger en de komlampen zijn heel anders.
Oude model Ranger Raptor:
https://weudealerimagesprd.blob.core.windows.net/nl12/news/Ford-Ranger-Raptor-header-foto-min.jpg
Nieuwe model Ranger Raptor:
https://media.autoweek.nl/m/1lxyyi6bhwno_800.jpg
machielvdd zegt
Verdraaid, het is inderdaad de oude. Is het toch een diesel. Heb het aangepast. Mea culpa.
Flutterbear zegt
Geel is toch van de luchtverkeersleiding?
jeroenm83 zegt
Het is wel een goed kleurtje! Kun je ook zo inzetten voor NS Badger Control.
Gulli zegt
Raptors zijn ook de voorouders van vogels dus daarom hebben ze er natuurlijk voor gekozen.