Als een schip gezonken is, staan de schatzoekers vaak te juichen op hun houten been. Nu helemaal, want een schip met duizenden Porsches, Bentleys en Volkswagens aan boord is uiteindelijk gezonken.
Het was 18 februari 2022. Onze zeer gewaardeerde collega @willeme schreef een stuk over de Felicity Ace, een schip met aan boord duizenden Porsches, Bentleys en Volkswagens. Dat stond in brand en dobberde stuurloos rond terwijl de rookwolken er vanaf sloegen.
Op dat moment werd er druk gezocht naar een sleepboot die het schip mee naar bewoonder gebied kon krijgen om te blussen. We hielden goede hoop dat in elk geval de Porsches en de Bentleys gered konden worden. Is toch zonde als die gloedjenieuw naar de kelder verdwijnen, niet?
Helaas, het schip is gezonken
Maar die pogingen hebben niet mogen baten. Nog voordat de sleepboten goed en wel aan hun klus begonnen waren, is het schip gezonken. Met medeneming van de duizenden auto’s. Goed nieuws voor Spongebob, slecht nieuws voor de liefhebber van het exclusievere VAG-spul.
De brand aan boord van het schip bleek te hardnekkig en zorgde er uiteindelijk voor dat het schip niets anders meer kon doen dan zinken. De vraag waar we dan nu alleen nog mee zitten is de volgende; wat heeft die brand veroorzaakt?
Nou, de ID3 onder andere…
Brand is ontstaan in accu’s van EV’s
Was een tijdje geleden nog onduidelijk wat de onverzadigbare vuurzee nou veroorzaakte, inmiddels weten we dat dondersgoed. Het is de schuld van de elektrische auto. De accu’s van de op het schip aanwezige EV’s hadden namelijk vlam gevat en je weet, die zijn niet gemakkelijk te blussen.
Hoeveel ID3’s en ID4’s er aan boord waren, is niet bekend. Maar het waren er ongetwijfeld redelijk veel, gezien het feit dat de accu’s bijna twee weken onafgebroken konden fikken. Zonde.
Dus wat hebben we nu geleerd? Vervoer nooit elektrische auto’s van welk merk dan ook op een schip waar ook 1100 Porsches op staan. Voor je het weet vatten ze vlam en kun je duiken naar 911’s.
En dat wil toch helemaal niemand?
mashell zegt
Als de accu van een elektrische auto eenmaal brandt dan moet je de auto onderdompelen, dat doen ze hier goed.
vaakbenjetebang zegt
Het enige waar ik nu aan kan denken is Peter Griffin en die irritante dolfijn.
maferick74 zegt
@vaakbenjetebang: hahaha
rutgerg zegt
Het zal geen id.3 zijn geweest want die worden helemaal niet verkocht aan de andere kant vd plas waar het schip naar onderweg was…. Wellicht ook geen id.4 want die worden volgens mij in de VS geproduceerd voor de markt aldaar… conclusie het was toch Charles Taycan.
massarati zegt
Het kan natuurlijk ook een Taycan geweest zijn…
bernoulli zegt
Dat die accu’s blijven fikken is een groot risico op zo’n schuit. Maar waar vind ik de bron of het bewijs dat de brand is ontstaan in zo’n accu?
faalhaas zegt
Voortaan maar per onderzeeër vervoeren.
50mchljn zegt
Wat mij nou intrigeert is of de auto’s al verkocht waren. Hebben kopers nu pech? Of denk een zekere fabrikant nu van ; komt me eigenlijk wel goed uit gezien de “ huidige toestand in de wereld “ ( voor de bejaarden onder ons ; GBJ Hilterman, zondagochtend).
tortuga zegt
@50mchljn: zullen veel klanten zijn die op hun auto aan het wachten waren ja, waarschijnlijk ook een paar demos voor dealers. En de levertermijnen schieten al de pan uit.
Loek zegt
@50mchljn: wordt als verloren opgeschreven, maar de koper merkt er niks van. Die krijgt een infobrief dat hij nog even wat langer moet wachten. Er stonden volgens bronnen in de VS dus ook een paar hypergelimiteerde Ultimae’s op, daar wordt de productie dus van hervat. Om er officieel dus iets meer dan 600 van te bouwen.
Maar onder de streep is dit vooral naar voor de fabrikant. De klant zou er niks van moeten merken behalve een klein beetje extra geduld hebben.
mc96 zegt
Mijn conclusie zou eerder zijn dat bij die schepen die gebruikt worden voor het transport van auto’s het snel kunnen laden en lossen en de payload kennelijk belangrijker is dan brandveiligheid. Een probleem zal ook wel zijn dat dit soort schepen zijn gebouwd met het oog op ICE auto’s en er bij de bouw nog niet is gedacht aan een grote hoeveelheid LI batterijen aan boord. Normaal gesproken kun je brandwering bereiken door te zorgen dat de brand onvoldoende zuurstof krijgt. Dat werkt niet bij de accu’s omdat een dergelijke brand geen zuurstof (uit de omgeving) nodig heeft om te blijven branden.
rubend zegt
@mc96: als het kalf verdronken is dempt men de put.
De verzekeraar zal per direct andere eisen stellen. Waardoor de zeevracht voor ev zal moeten veranderen.
Laten we hopen dat de politiek dit ook oppakt. Echter verwacht ik heel weinig uit die hoek. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel een grote milieuramp. De zee vervuild, de atmosfeer en al die auto’s moeten nog een keer geproduceerd worden.
ghost zegt
Ach ja, sommige Bugatti’s liggen 80 jaar onder water en komen daarna in een museum..was wel zoetwater maar toch, hoe beter het verhaal, hoe beter de waarde!
banderas zegt
Gekapsk.. gekasp.. grr.. gekaps, gekaks.. Gezonken!
redneckarie zegt
Ze zouden al dat E.V spul af moeten zinken
Marco zegt
En al die ouderwetse benzine / diesel meuk
steephh zegt
@redneckarie
Nou zeg, duidelijk een aversie tegen EV’s, je hoeft er geen te kopen! De rest van de wereld heeft gelukkig een vrije keus om dat wel of niet te doen!
Leven en laten leven Arie, daar wordt de wereld een heel stuk mooier van! 😉
petroldrinker zegt
@redneckarie: kijk, nog iemand die het WEL snapt
flyerbunch zegt
Waarschijnlijk zaten de allerlaatste Lamborghini Aventadors op dat schip en overweegt men bij Lamborghini om er paar nieuwe te bouwen ondanks dat hij juist uit productie is gegaan:
https://carbuzz.com/news/the-final-lamborghini-aventadors-ever-made-may-have-died-on-burning-ship
cloverleaf zegt
Gelukkig al op het schip en niet onderin de parkeergarage van een groot appartementencomplex
degrotemuis zegt
Wat een bijzondere! Er zijn gewoon regels voor het transport van lithium batterijen. IATA, ADR en IDMG bevatten regels voor het vervoer via lucht, zee en weg van de batterijen en apparatuur waar deze in zitten, inclusief maatregelen die genomen dienen te worden boven bepaalde drempelwaarden, juist om dit soort dingen bij professioneel transport te voorkomen. Helaas naar aanleiding van eerdere incidenten. Voldeed dit schip dan stiekem niet?
petroldrinker zegt
En nog zijn er mensen en overheden die bkijven roepen dat de EV’s de toekomst zijn…. geweldig als je ze niet eens fatsoenlijk kan transporteren zonder kans op brand 🤣🤣
arthur75 zegt
@petroldrinker: hahaha, en nog zijn er mensen die roepen dat auto’s de toekomst zijn. Je kunt er niet eens mee rijden wanneer je geen haver en water meer hebt. Paarden blijven ook in de toekomst de beste manier van transport!!
bernoulli zegt
En hoeveel EV’s stonden er aan boord van de MV Golden Ray?
993carrera4s zegt
Dit gaat wel consequenties krijgen voor het transport van EV’s in de toekomst.