Zijn al die nieuwe systemen wel zo nodig?
Op de hedendaagse motoren zitten een hoop technische snufjes als ABS, wheeliecontrol en cruise control. Maar hebben we deze hoogstandjes wel allemaal echt nodig? Vroeger, toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout, moest men de snelheid nog analoog aflezen. We bekijken de werking van de systemen op motoren en blikken terug naar de oldschool oplossing. Heb je dus liever de Aprilia Tuono V4 met alle hulpsystemen (links op de foto) of zijn voorganger de Tuono V2 (rechts op de foto), waar je het nog zonder een hoop systemen allemaal zelf mocht uitvinden.
ABS
Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op motoren. Al in 1985 werd ABS voor het eerst op motoren geïntroduceerd. De BMW K100 was de eerste motorfiets met ABS1.
Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren wordt de motor onbestuurbaar. Bij een noodstop voorkomt ABS dat wielen blokkeren door de rem op dat moment kort te onderbreken. Zo blijft de motor wel bestuurbaar. Bij offroad rijden op ‘losse ondergrond’ kan dit een nadeel zijn, want daar wil je af en toe kunnen blokkeren (vooral achter) en grijpt ABS wellicht wel te vaak in. Vandaar dat op veel adventure fietsen de ABS uitschakelbaar is. Als daar de motor continue het remmen onderbreekt door blokkerende wielen heb je niet de controle die je wenst. Nieuw is hellingshoek-ABS, dit zorgt ervoor dat je in een bocht onder een hellingshoek harder kunt remmen.
Hoe we dat vroeger deden zonder ABS? Rem met beleid en breng niet alle remkracht ineens over naar je motor. De remhendel rustig inknijpen is de kunst. Mocht je wiel onverhoopt toch blokkeren laat de rem dan kort los en rem pompend. Een soort handbediende ABS dus.
Traction Control
Traction Control zorgt ervoor dat je achterwiel voldoende tractie houdt. De aandrijving van het voor-en achterwiel worden door het systeem met elkaar vergeleken. Bij een afwijking, door bijvoorbeeld slippen, worden de aandrijfkrachten op het achterwiel afgenomen. Makkelijker gezegd: de motor houdt het gas dicht. Ondergetekende kan uit ervaring mededelen dat dit systeem op een regenachtige dag in combinatie met straatbanden op een circuit ervoor zorgt dat je niet meer vooruit komt.
Een wielspin wordt veroorzaakt door een tekort aan tractie. Het aangedreven wiel, dus het achterwiel, slipt door terwijl dat het vermogen zou moeten doorbrengen aan het asfalt. Dit kun je zonder moderne systemen voorkomen door de banden van jouw motorfiets op spanning te houden, op goede banden te rijden en door met een juiste dosering gas te geven. Ook hier valt weer alles (of in ieder geval veel!) met beleid op te lossen.
Mappings
Bij de meeste motoren kun je tegenwoordig de rijmodus instellen. Dit varieert van simpele opties als standaard, regen en circuit tot meerdere verfijnde modi. Deze ‘mappings’ passen automatisch de gasreactie en de vermogensafgifte aan. Ideaal want zo kun je jouw motorfiets aanpassen aan het weertype en jouw rijgedrag.
Mocht je niet kunnen kiezen uit verschillende rijmodi kun je dit natuurlijk ook op een andere manier regelen. Nadeel is wel dat dit met de oldschool oplossingen niet 1-2-3 aan te passen is. De motor chippen of juist het vermogen beperken heeft invloed op de vermogensafgifte. Wil je de gasreactie regelen kun je de motor een rijker mengsel geven. Meer benzine zorgt doorgaans (met de juiste afstelling) voor meer vermogen en een betere gasreactie. Heb je nog carburateurs zal je met sproeiers en naalden aan de gang moeten. Een injectie-motor kun je de vermogensafgifte beïnvloeden met elektrische computertjes. Deze ‘piggybacks’ manipuleren de informatie van de ontsteking, injectors, lambdasensor en gasklep en geeft deze door aan de injectie. Je kunt natuurlijk ook zelf wat enthousiaster het gas open trekken mocht je jezelf hier niet aan willen wagen.
Oh en voor in de wintermaanden: verkeerd gemonteerde ‘stuurmoffen’ willen er ook nog wel eens voor zorgen dat jouw gashandje iets meer werk moet doen. Dat ze dan vervolgens ook wel eens onbedoeld als cruisecontrol werken omdat de veer van de gashendel niet sterk genoeg is om het gas dicht te draaien is een heel gevaarlijke bijwerking. Pas op met handmoffen monteren!
Wheeliecontrol
Wheelies, de een vindt het maar stom gestuntel en de ander ziet het als een vereiste om jezelf een ‘echte’ motorrijder te kunnen noemen. Wheeliecontrol zorgt ervoor dat je makkelijk een stukje op je achterwiel kan rijden. Het systeem berekent of je niet te ver achterover gaat. Bij veel systemen zoals het APRC bij Aprilia kun je de wheeliecontrol ook nog in verschillende gradaties instellen.
Let op, aan onderstaande uitleg kunnen geen rechten en schadeclaims worden ontleend. Bij het maken van een wheelie is het belangrijk om de knieën tegen de tank te houden. Twee vingers op de koppeling en een gestrekt vingertje op de voorrem. Het belangrijkste: de voet op de achterrem. Vanuit stilstaand gas geven en de koppeling laten schieten en als het goed is moet dan het voorwiel omhoog komen. Gas dicht of een tikje op de voetrem en je zou weer met twee wielen op de grond moeten landen. Verstandiger is het om een ‘wheeliecursus’ te volgen of nog verstandiger: met beide benen -wielen- op de grond blijven staan.
Launch Control
Met Launch Control haal je gecontroleerd het maximale uit je sprint, handig bij het stoplicht. De motor regelt zelf het aantal toeren. Als je bij vol gas de koppeling los laat heb je meteen maximale tractie. Je moet wel zelf blijven opschakelen. Maar in combinatie met een quickshifter is dat niet de grootste uitdaging. De vraag is vooral of je meer dan 5 seconden het gas durft open te houden. Want dan zou je met een perfecte uitvoering toch al dik 130 km/u moeten rijden op de meeste motoren waar launch control op gemonteerd is.
Zelf kun je natuurlijk ook de koppeling van jouw motorfiets beter leren kennen waardoor je weet wanneer deze pakt. Laat op dat moment met vol gas de koppeling los en jij bent de man bij het stoplicht. Als dit anders uitpakt dan je verwacht. Dan hopen we dat jij de tips over wheelies ook hebt gelezen.
Cruise Control
Cruise Control zorgt ervoor dat je met een constante snelheid kunt rijden. Vaak kun je dit systeem met een simpele druk op de knop activeren. Dit systeem is vooral fijn als je lange afstanden rijdt en voorkomt een lamme hand.
Als je beschikt over een vaste hand heb je geen Cruise Control nodig. Er zijn ook allerlei attributen die ervoor zorgen dat je gashendel op dezelfde stand blijft staan mocht je niet over een moderne motor beschikken. Let er hierbij op dat dit systeem de gashendel niet blokkeert.
TPMS
TPMS sensoren zijn sensoren die de bandenspanning van de motorfiets meten. Mocht er een band leeg raken krijgt de rijder hiervan melding op het scherm.
De bandenspanning is natuurlijk zelf simpel te controleren door de druk te meten. Zorg ervoor dat de banden goed op spanning staan. Dit zal de wegligging bevorderen.
Wat kunnen we verwachten
We kijken ook even naar de toekomst. Bosch is als eerste fabrikant bezig met zaken als adaptieve cruise control, dodehoeksensoren en een aanrijdingswaarschuwing. KTM heeft aangekondigd deze technieken vanaf 2021 op bepaalde modellen te leveren.
Allemaal leuk en aardig alle hulpsystemen natuurlijk. Het blijven hulpsystemen en als motorrijder moet je jezelf ervan bewust zijn dat je zelf alert moet blijven. Als je de systemen als hulp gebruikt kunnen ze bijdragen aan de verkeersveiligheid. Al denk ik dat rijgedrag en beleid nog veel belangrijker zijn. Zelf ben ik erg te spreken over de mogelijkheid om rijmodi aan te passen, welke systemen gebruik jij? En waar kan je niet meer zonder?
henkp1 zegt
Tsja, als je al die ‘hulpmiddelen’ nodig hebt, kan je beter thuisblijven en het bij een nintendo houden. Echte kerels (danwel echte wijven, we zijn niet seksistisch hè) regelen die zaken zelf. Geldt trouwens ook voor dezelfde ‘hulpmiddelen’ in auto’s. Tractiecontrol, dodehoeksensor, keep-your-lane dingetje, noodremgebeuren, is voor mensen die niet kunnen rijden en dus beter met het OV kunnen gaan. De comments hieronder gaan de schifting al aangeven.
Helaas leven we in een extreem risicomijdende maatschappij die de realiteit uit het oog dreigt te verliezen en maximaal inzet op schijnveiligheid. Dus we zullen nog wel meer van deze bemoeizuchtige functies door onze strot geduwd krijgen. Lang leve de debilizerin.
henkp1 zegt
@henkp1: debilisering, zelfs foutloos schrijven is lastig.
Estate_of_mind zegt
@henkp1: ja, had je maar een hulpsysteem als ‘autocorrectie’ ;)
henkp1 zegt
@italdesign: Hahaha, da’s ook weer zo.
flutterby zegt
@henkp1: als ik naar de verkeersagressie kijk kunnen al die hulpmiddelen niet snel genoeg komen. Wat de “echte man” vergeten is toen hij een paar duizend jaar uit zijn grot kroop is zijn emoties onder controle te houden. Vrouwen hebben dan ten minste eens per maand een excuus.
lekbak zegt
@flutterby: testosteron is nodig voor de voortplanting. Testosteron beïnvloed het gedrag van mannen ook heel erg, maar dan het hele jaar door. Een echte man is dus zo opgefokt als een doorgesnoven Marrokaan.
olivier420 zegt
@lekbak: Plus wat helium tussen z’n hersencelletjes
flutterby zegt
@lekbak: oh en ik maar denken dat daar sperma voor nodig was..
flutterby zegt
@lekbak: Dan voel ik mij toch wel het mannetje met drie nakomelingen hoor!
lekbak zegt
@flutterby: ah, daarom. Je hebt je testosteron al verschoten!
cloverleaf zegt
@flutterby: Je vrouw en ik moeten je iets vertellen… ;)
flutterby zegt
@cloverleaf: zeker, want de bruiloft heb ik gemist.
cloverleaf zegt
@flutterby: hahaha! Blijven missen ;) ?
autospotterkerkrade zegt
@henkp1: helemaal mee eens.
Hupke zegt
@henkp1:
Als ik op een vrijdagavond om 23u’s avonds een everzwijn moet ontwijken in de gietende regen vind ik het wel zo prettig dat ESP en ABS tussenkomen. Ik ben geen Colin Mcrae op m’n beste momenten en als ik helemaal niet oplet eindig ik zeker in het decor.
Met de motor hetzelfde, ik rijd al jaren analoog. Maar als ik zie wat een ander moeiteloos kan op een GS of ktm adventure begin ik toch te twijfelen.
ABS op het voorwiel is super en lean angle tractiecontrole is met motoren met 100Nm en meer in het nat ook wel luxe.
omefrank zegt
@henkp1: Even voor alle lezers daarbuiten, de opinie die je leest van deze meneer is ouderwets, ongenuanceerd, koppig en tevens onjuist. Alhoewel van systemen zoals tractie controle, wheelie control en dergelijke geen data te vinden is, is er over ABS genoeg data te vinden om een mening zoals die van Henk regelrecht het raam uit te sturen. Het gebruiken van een hulpsysteem zou als je ouder bent dan 16 geen ego kwestie moeten zijn. Zeker niet als het bewezen is te werken. Rijd je op het circuit? Prima, zet die ABS uit. Op straat? Daar is het een ongecontroleerde omgeving, een mens kan onmogelijk anticiperen op alles wat er fout kan gaan. Als stront de ventilator raakt, en het enige wat je moet doen is simpelweg zo hard remmen als je kan ongeacht je training en etc etc(aka Panic brake), dan weet je dat ABS daar is om je te helpen. Het is niet voor niets verplicht in Europa op nieuwe motoren. Ik heb ’t maar 1x nodig gehad na 7 jaar dagelijks rijden, maar als ik het niet had gehad had ik nu een prachtige dame op een fiets op mijn geweten. Dames en heren doe alsjeblieft onderzoek. Zeker als om je veiligheid op een motorfiets gaat.
olivier420 zegt
@omefrank: Ja maar ja maar.
Weet je hoe gááf het is om op verjaardagen te vertellen dat je geen ABS nodig hebt…
…In diezelfde zin zeg je dan ook dat je een enorme bos borsthaar hebt en dat alles vroeger beter was!
xytras zegt
@omefrank:
Over ABS ben ik het met jou eens, dat is gewoon nuttig op een auto (op een motor moet het wel uitschakelbaar zijn, ik rij graag eens onverhard).
Al de rest echter zorgt ervoor dat je net minder goed leert rijden.
Ik heb toen ik mij een 3tal jaar geleden een nieuwe auto kocht lang gezocht naar een model waarbij ik het ESP kon uitschakelen. Wat ik niet door had was dat het zichzelf telkens weer aan zet wanneer je de auto opnieuw start en dus ben je dat na een tijdje wel beu (je hebt er uiteraard ook geen last van als je normaal rijdt). Bij sportief rijden is het echter uiterst irritant en ik heb nu ook gemerkt dat wanneer ik het nu eens uitzet mijn oude reflexen niet meer automatisch komen, maar dat ik er specifiek moet aan denken, dus je echte rijvaardigheid gaat achteruit…
Op mijn motor zit niets van rijhulpsystemen en ik mis ze ook niet (met abs zou ik echter geen problemen hebben). Het beste rijvaardigheidssysteem ben je zelf, maar jammer genoeg is dat bij de meeste mensen niet aangesloten :)
degrotemuis zegt
Ik vind het wel een fijne gedachte als je die hulpmiddelen niet standaard nodig hebt. Launch control en wheelie control voegen geen veiligheid toe, iemand die cruise control nodig heeft om enigszins stabiele snelheid te rijden doet t ook niet zo lekker en als je bij normaal rijden geen gevoel hebt voor de blokkeergrens bij remmen of de gripgrenzen van je motor bij gas geven en bochten heb ik je liever niet al te dicht in de buurt. Zelfde voor de rijmodie. Als je zonder regenstand niet een natte rotonde over kan of durft raad ik de xbox aan, Ride 3 is dan wel handig voor je…
Ik vind dat je basic skills moet hebben. Ook gasgeven zonder onbedoelde wheelspin, een bocht soepel kunnen nemen op een normale snelheid, redelijk constante snelheid kunnen rijden, wegomstandigheden en het verkeer om je heen inschatten en ook fatsoenlijk stevig remmen zonder ABS. En daar hoort ook het gevoel bij om te merken dat je motor in bochten anders reageert bij lage bandenspanning.
Heb je die skills op de motor? Dan is ABS een ideaal vangnet voor onverwachte dingen. Dan is cruise control best lekker als je in 1 keer naar de Pyreneeën knalt, dan hoef je jezelf aan het einde van die rit net wat minder in te spannen om soepel op het gas te gaan in die haarspeldbocht in de hagel, verlies je geen grip als dat split bocht uit toch niet allemaal meer vastzit, dan helpt tpms je te merken dat je band zacht wordt voor het merkbaar wordt in alle omstandigheden.
In de auto zijn er al teveel mensen die blind vertrouwen op de hulpmiddelen en minder actief autorijden, dat moet op de motor niet gebeuren vind ik. Voor al die hulpmiddelen geldt fijn als het er op zit, maar je moet het in normale omstandigheden niet nodig hebben. Het blijven HULPmiddelen.
BaRa zegt
@henkp1: Echte kerels nemen de benenwagen. En ze eten geen honing maar bijen.
henkp1 zegt
@bara: Zo is het! Zitten trouwens verdraaid veel eiwitten in die kleine gestreepte beestjes. Prima voorafje bij een malse everzwijnebout.
sabrerator zegt
@henkp1:
Volkomen eens!
Mijn nieuwste motor is uit 1998, en heeft nog carburateurs.
En veel moderner als dat wil ik niet gaan. Als je al die moderne dingen nodig hebt moet je misschien niet gaan rijden.
Maar goed, ik ben dan ook een “alles was vroeger beter” fossiel van bijna 50…
Mijn auto heeft alleen tractiecontrole, esp en ABS. Meer als zat.
kle500 zegt
@sabrerator: misschien zit er wat verschil in wat jouw motor uit 1998 kan en wat een moderne fiets kan. Een topmodel met varens uit 1998 zal maximaal tussen de 100 en 140 pk hebben? Nu stap je fluitend een motorzaak in om een fiets met 215 pk te kopen op minder dan 200kilo.
kle500 zegt
@kle500: *carbs
Arvado zegt
@sabrerator: dan
chills zegt
@littledevil9: Nee beter hè
emping zegt
@sabrerator: meer dan..
kle500 zegt
@henkp1: volgens deze redenering kunnen de heren in de MotoGP ook nier rijden, die hebben namelijk tegenwoordig ook allerlei elektronische hulpmiddelen. En je ja in de f1 en WRC ook. Ergo, kroegpraat van een bedenkelijk niveau.
henkp1 zegt
@kle500: Ok, zet Verstappen in de wagen van een Fangio, kijken wat ie er dan van bakt….
kle500 zegt
@henkp1: Zet Fangio in de wagen van Verstappen en kijk wat er dan gebeurt.. dit is natuurlijk volslagen onzin..
Dutchcarwizard zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
risl zegt
Bij Traction Control, ‘aandrijving van het voor-en achterwiel’ beter veranderen in ‘rotatiesnelheid van het voor- en achterwiel’
Dutchcarwizard zegt
Heb zelf een old school motor zonder enig hulpmiddel. Motorrijders die veel rijden hebben op een dag profijt van de hulpmiddelen. Er zijn oeps momentjes een dan is alles hulp welkom.
iannuzi zegt
@baidu: Voorbeelden te over van motorrijders die onderuit zijn gegaan door te hard in de remhendel te knijpen. Je kunt het allemaal leren en oefenen, maar op het moment dat het fout gaat komt instinct boven en knijp je uit reactie als een malle.
ABS redt motorrijders. Diegene die anders beweren hebben een engeltje, anticiperen extreem goed of rijden te weinig.
crashingduke zegt
@iannuzi: ABS heeft in elk geval mijn vakantie een keer gered.
poes zegt
@crashingduke: en het gebrek er aan die van mij verpest ;-)
kle500 zegt
@iannuzi: of lullen uit hun nek..
Dutchcarwizard zegt
@iannuzi: volgens mij is mijn punt niet helemaal helder, want ik ben het met je eens.
dromedaris zegt
Allemaal leuk tot dat een dagdromende autochauffeur je de lucht in gooit. Meeste moto ongevallen gebeuren door andere weggebruikers.
lekbak zegt
@dromedaris: dat is iets dat gaan automobilisten toch nooit snappen. Naar voren rijden bij het stoplicht is immer alleen maar asociaal!
jajeroenja zegt
Wauw die nieuwe Tuono ?.
Verder allemaal leuk die “systemen”, maar over het algemeen niet nodig als je met verstand rijdt en je wat feeling met je fiets hebt. (Tpms is wel handig)
crashingduke zegt
Rijmodi en tractioncontrol had je vroegûh niet nodig, omdat motoren toen geen 200pk hadden.
BaRa zegt
@crashingduke: Nonsens. Iets te hard gas geven op nat wegdek bij het wegrijden aan een stoplicht, en daar gaat je achterwiel. Ook bij een lager vermogen.
lekbak zegt
Ik vind hydraulische remmen opzich wel een leuke feature. Dat mis ik op een van mijn motoren soms nog wel eens. Owja, schijfremmen zijn dan ook wel prettig. Verder wil ik net als bij een auto zo min mogelijk bemoeizucht. Ik rij, de techniek niet.
baardmijt zegt
@lekbak: Haha, idd… Wat is dat? Een Jawa?
lekbak zegt
@baardmijt: een bmw r26.
baardmijt zegt
@lekbak: Oh, leuk. Fraaie machientjes! Jawa associatie kwam door eigen ervaring met zo’n hobbelpaard. Zeker met een spannetje er aan vond ik de – weliswaar dubbel oplopende – kabelbediende trommelrem toch echt wat te mager. Die heb ik dus vervangen door een schijfje. Maar verder heerlijk, eenvoudige motorfietsjes. Geniet van je dikke BMW! ;-)
tjorque zegt
Ik heb nu enkel abs. Dat vind ik voor een straatmotor het minimum.
Binnenkort heb ik alles wat hier boven staat behalve launch control.
Met goede zelfbeheersing heb je die dingen waarschijnlijk niet nodig. Maar als je veel rijdt (woon-werk, werkverplaatsingen) dan komen er ook de factoren vermoeidheid en werkgerelateerde frustraties bij en dan zijn alle hulpsystemen in mijn ogen een added value.
Ook wanner je voor de fun gaat touren op onbekend terrein kan dit natuurlijk een meerwaarde hebben. Maar in die situatie ben je normaal gezien ook veel relaxer en alerter…
autodrop zegt
ABS is toch wel heel prettig om te hebben. Ik heb een periode dagelijks van Rotterdam naar Amsterdam gereden over de A4. Als je dan tissem de files door wikt rijden is er elke dag wel een figuur die zonder te kijken zijn/haar auto voor je mij gooit. Vrijwel dagelijks een noodstop moeten maken.
baardmijt zegt
@autodrop: Met je eens dat ABS heel nuttig kan zijn. En ik kan het weten, want ik heb het niet… Maar als je serieus dagelijks een noodstop moet maken, moet je bij jezelf te rade gaan. Dat ligt niet aan het overige verkeer.
rob5nismo zegt
Wat mij nu vooral duidelijk wordt van dit artikel is dat je met motor rijden vooral kalm en beheerst met de bediening moet spelen om zo het uiterste uit je stalen ros weet te halen
rob5nismo zegt
@rob5nismo: * haal weet ff weg*
mcshine zegt
Als eigenaar van een KTM 1290 GT wens ik je veel succes met je “pompend remmen” terwijl je motor in een bocht hangt. Man, man, man wat zeikt men graag over innovatieve techniek tegenwoordig. Gaan we straks ook met weemoed denken aan tijden toen er nog geen startmotor was?
lekbak zegt
@mcshine: nou… het geeft wel een stukje voldoening als je je oude (daarmee soms wat eigenwijze) motor aangetrapt hebt. Meer dan wanneer je een seconde het knopje met je duim hebt ingedrukt.
xytras zegt
@lekbak: behalve als het buiten 35° is en je meermaals moet trappen ;) Maar aangezien ik geen contactslot heb is het eveneens een antistartsysteem voor wie de specifieke startmethode niet kent.
Robert zegt
@britt: get your facts straight. Bij een glad wegdek kan dit een nadeel zijn. Als de motor continue het remmen onderbreekt door blokkerende wielen heb je een langere remweg.
Grootste. Misvatting. Ever. Past naadloos in het rijtje ‘inentingen zijn schadelijk voor de volksgezondheid’ en ‘met twee biertjes op rijd ik beter dan nuchter’.
Wielen blokkeren = glijden
ABS = wielen grip laten behouden
Het is niet voor niets dat je vroeger (opa vertelt) tijdens de rijles het advies kreeg om op een gladde weg ‘pompend’ te remmen, als je voertuig niet was voorzien van ABS.
JanJansen zegt
@RRRobert: precies, op een motor met ABS gaat 18% minder dood. Zijn gewoon statistieken van de verzekeraar.
Kan je lekker je mening geven maar de wetenschap heeft toch echt harde cijfers.
faalhaas zegt
@RRRobert: Ik kreeg geen advies met de rijlessen over “pompen”, de man was een oud motoragent die aan zn motor vergroeid was. Beter was om je rembalans en maximale remdruk/grip te zoeken. Zonder ABS heb je grote kans om op je plaat te gaan bij blokkerende wielen. En als je vol in de ABS doorremt is je remweg aanmerkelijk langer.
degrotemuis zegt
Geen onzin. ABS is niet om sneller stil te staan, maar om bestuurbaarheid te houden en op de motor overeind te blijven. Zeker oudere ABS is niet optimaal voor korte remweg, kan je op dat gebied verslaan. Wel een extra stukje veiligheid. Zoals het nu in het artikel staat zijn de facts toch straight? Ik lees bij off road gebruik op losse ondergrond. Heuvel af op een gravel paadje met straat abs wordt een stuk spannender dan zonder in ieder geval…
racerx zegt
Vind het allemaal wel prettig, alleen cruisecontrol heb ik niet echt nodig denk ik. Mijn daily heeft ABS en bandenspanning weergave. ABS is sowieso wel prettig als je veel rijdt, ook in de winter. Dat ik kan zien hoeveel lucht er in mn banden zit is ook erg handig!
Mijn hobbyfiets heeft geen bandenspanning indicatie, maar wel abs, wheelie control, tractie controle en verschillende rijmodi. Alle systemen zijn gewoon een prettig vangnet, als ik plotsklaps in een regenbui terecht komt ben ik blij dat ik de regenstand in kan schakelen aangezien suportsport banden niet bepaald veel profiel hebben… T is geen schijnveiligheid, ik rijd er niet anders door, maar erg fijn als het erop aan komt. Op mijn daily heb ik wel eens te enthousiast aan het gas gedraaid in de regen, bij 120 in de 4 slaat gewoon je achterwiel door… iets minder relaxed.
racerx zegt
@racerx: by the way, launchcontrol op de mooi weermotor werkt opzich wel, maar als ik het zelf regel ben ik sneller erg. Ok, het ding is inmiddels 6 jaar oud, een nieuwe motor doet het vast beter dan ik. Volgens Flitsmeister 2,3 sec nu :P
michaelras zegt
zonder ABS: in de regen, mevrouw zonder reden voor me vol in de remmen -> Michael plat op het asfalt.
met ABS: In woonwijk komt ineens een dwaas van links. Met trillende remhendels op tijd tot stilstand.
met ABS: tijdens tussen file door rijden iemand gaat ineens naar andere rijbaan -> Michael plat op het asfalt omdat hij toch een leven lang al zonder ABS rijdt en niet vertrouwde op het systeem en dus niet maximaal in de remhendel kneep….
Cruise control: zo blij mee op doodsaaie snelwegritten. Eigenlijk precies zoals in de auto. Ik haal wel ALTIJD de cruise control eraf bij lange doordraaiende snelwegbochten.
Robert zegt
@michaelras: ik rijd geen motor, enkel auto, maar nooit koop ik nog een voertuig zonder ABS en cruise control. Als je eenmaal gewend bent, wil je nooit meer zonder.
torsen zegt
Waar zaken zoals slide control amateurs tegenwoordig in staat stellen om met 200pk+ machines met een ‘gecontroleerde drift’ strepen rubber in de bochten op het circuit achter te laten heb ik serieus respect voor de techniek.
De fossielen hier die romantisch doen over auto’s en motoren zonder hulpsystemen komen waarschijnlijk nog uit een tijd waar een Porsche met net aan 300pk de bijnaam ‘Widowmaker’ kreeg.
Ik laat mijn R6 zonder ABS of andere hulpsystemen bij nat wegdek lekker binnen staan.
Buiten dat het een hoop schoonmaken scheelt is het gewoon niet leuk om je in te moeten houden op een fiets die je constant uitdaagt om harder te gaan.
henkp1 zegt
Mooi hoor die reacties hierboven en dank aan degenen die op mij reageerden. We leven nu eenmaal in een maatschappij waar je niet meer op een ladder hoger dan anderhalve meter mag staan zonder valbeveiligingen, dat steigers niet meer veilig worden geacht, maar hoogwerkers wel, waar je verplicht wordt de leuning vast te houden als je op een gewone trap loopt, waar je eerst een diploma moet halen voordat je je veters mag strikken, waar je een helm op doet als je gaat fietsen, waar je veiligheidsschoenen aan moet doen als je een schone assemblagehal bezoekt en nog meer van dat soort regeltjes. En er komen er nog veel meer bij. Want tsja, je weet maar nooit…..
torsen zegt
@henkp1: Als die halve tamme die twee jaar terug door rood licht reed op een kruising, en mij in bij mij in de zijkant van m’n auto zat, veiligheidssystemen in z’n auto had gehad had zou hij z’n no claim niet kwijt geweest zijn en ik niet een hoop tijd aan schadeformulier en om m’n auto gerepareerd te krijgen.
Waarbij ik overigens erg blij was dat ik niet op de motor zat.
Als er de optie was om dat soort figuren lekker thuis te laten op de Nintendo graag. Maar ga jij dan extra belasting betalen om dat soort figuren te onderhouden?
henkp1 zegt
@torsen: Aha, het draait weer om geld!
Gaat ie toch lekker thuiswerken of op de fiets naar z’n werk of carpoolen (met iemand die wel kan rijden) of met de trein ofzo.
torsen zegt
@henkp1: Nee hoor. Het draait er om dat jouw voorstel gewoon een beetje onzinnig is en je jezelf tegen spreekt.
Aan de ene kant zeg je dat je tegen betuttelende regeltjes bent maar hetgeen jij voorstelt is net zo goed een betuttelende regel maar dan veel ingrijpender.
Iemand kan niet zo goed auto rijden. Rijontzegging. Je kan mogelijk van een trap vallen zonder valbeveiliging. Je mag de trap niet meer op. Waar stopt het dan? Op het punt dat een hoop mensen niets meer mogen?
henkp1 zegt
@torsen: Om even terug te komen op de kwestie: waarom reed ie tegen jou aan?
torsen zegt
@henkp1: simpelweg omdat het een incompetente bestuurder is. Hij heeft eerst niet op zitten te letten en daarna heeft hij toen hij toch echt kon zien dat er een gevaarlijke situatie zou ontstaan niet of niet tijdig gehandeld.
henkp1 zegt
@torsen: Ergo: geen echte kerel dus
torsen zegt
@henkp1: op dat moment zou ik het niet zo beschaafd uitgedrukt hebben.
henkp1 zegt
@torsen: ??
henkp1 zegt
Sommigen noemen mij koppig, dat mag. In de reactie zie ik één hulpsysteem, dat trouwens niet bepaald nieuw is meer, dat soms wel nuttig kan zijn en dat is abs. Dus die wil ik wel door de vingers zien.
nietcreatief zegt
Kleine opmerking: van een te rijke afstelling wordt je gasrespons alles behalve beter.
Te rijk: seconde bedenktijd bij opentrekken van gas. Zonder dollen, kan zomaar ècht een seconde zijn. Voelt alsof je oude analoge carbfiets ineens een moderne turbodiesel is.
Te arm: a.la.minute. reactie bij open draaien gas, veel te heet lopen bij deellast, grote kans op pingelen bij hogere belasting en meest belangrijke:
Dóóraccelereren in het ergste geval, maar ook secondes lang toerental cq. Snelheid gelijk houden bij gas dicht.
Doodeng!
Er is maar een hele kleine bandbreedte waarin je kunt schroeven en die bandbreedte is afhankelijk van de weersomstandigheden.
koekwaus zegt
Ik heb sinds kort een brandstoflampje! Daarvoor moest ik de dagteller in de gaten houden.
henkp1 zegt
@koekwaus: Dat is dan ook geen hulpmiddel, dat is pure luxe!
koekwaus zegt
@henkp1: ja ik schaam me ook de ogen uit de kop dat ik op zo’n vrouwenmotor rij nu
tjorque zegt
@koekwaus: bij mijn oude guzzi was die teller elke 200km stuk, gelukkig zoop dat ding 8l/100km waardoor ik wist dat ik moest tanken als de teller het weer begeven had…
Want op de reserve moest ik ook niet rekenen… gezien het feit dat die om normale stand ook gewoon doorliep (de reserve benzine).
Leuke verhalen allemaal, maar na 100 keren in gang duwen omdat de startmotor het weer niet deed en toen de bougies uit het blok kwamen in zuid Frankrijk, had ik het wel gehad.
Oldtimers zijn mooi en heerlijk simpel maar niet voor mij weggelegd.
curbeater zegt
Weet je wat ik nu net zo leuk vind; op circuit zo een lapzwans op een V4 Panigale uitremmen in een chicane met mijn zxr750 van 1991 en hem dan niet meer terug te zien omdat hij uit schaamte de Pits inrijdt met het excuus dat zijn banden niet op voldoende spanning stonden! Hilarisch gewoon; en dit zonder al die hulp middeltjes. Kijk, ik ben zekers geen Valentino 46 verre van. Maar, ik geniet van het rijden op een motorfiets waar ik baas over ben.
henkp1 zegt
@curbeater:
henkp1 zegt
@curbeater: ??
Dutchdriftking zegt
Tja, ik ben heel blij als mijn eerst motor ABS heeft, veel luxer zal het niet worden…