Hoe serieus moeten we die kleine scheurtjes in bruggen nemen?
Als je over een brug rijdt, is het wel zo fijn om te weten dat alles veilig is. Het zal één grote nachtmerrie zijn als de weg halverwege plotseling door midden splijt en je auto tientallen meters naar beneden stort richting een verschrikkelijke dood.
Gelukkig wordt er in Nederland regelmatig gecontroleerd naar de structurele staat van onze bruggen, dus we hebben niet veel te vrezen. Toch, elke keer als we te horen krijgen dat er ergens scheurtjes zijn ontdekt, is er meteen paniek en moeten de hulpdiensten a.k.a. brugwerkers direct uitrukken om de boel te repareren.
In augustus werden scheurtjes in het stalen brugdek van de 5 kilometer lange Zeelandbrug gevonden. Dit weekend wordt het asfalt verwijderd, zodat het “craquelé” (zoals een oud schilderij) beter bekeken kan worden. De scheuren schijnen zelfs zichtbaar te zijn vanaf de onderkant. Sommigen zijn dan ook 1,2 meter lang. Hoe ernstig de situatie echt is, zal worden bepaald als de asfaltlaag eraf is. Dan pas kunnen ze zien of de scheuren doorlopen naar de bovenkant van het brugdek.
We moeten dit weekend dus even rekening houden met ernstige verkeershinder tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Van zaterdagmorgen 06.00 uur tot zondag 16.00 uur moeten auto’s en fietsen via het fietspad over de brug. Auto’s met aanhangers, vrachtwagens en bussen moeten omrijden over de Oosterscheldekering.
Aan de hand van wat de brugwerkers aantreffen, wordt er een reparatieplan opgesteld. Alleen als er grote problemen zijn komen er noodreparaties. Na de inspectie gaat er weer een verse laag asfalt overheen, en moeten we maar afwachten wanneer de brug opnieuw onder handen wordt genomen.
Als 48-jarige is het niet verwonderlijk dat er iets gaat scheuren. Ook mensen van die leeftijd hebben te maken met enige slijtage, maar in die tijd zijn vrachtwagens behoorlijk zwaarder geworden en rijdt er meer verkeer. Bruggen krijgen meer dan ooit te verduren. Als er al scheuren of lasfouten waren, worden deze snel groter.
Het is daarom zo belangrijk om er heel snel bij te zijn en de scheuren ook zo snel mogelijk te repareren, voordat de brug verzakt en er ongelukken gebeuren. Die paniek is dus niet volledig ongegrond, maar nogmaals: onze bruggen worden (redelijk) goed gecontroleerd. Tenzij ze zijn afgesloten is het volkomen veilig om er overheen te rijden.
jorritgroen zegt
Welkom op bruggenblog.nl
ferrariaron zegt
Waarom zeurt iedereen altijd over dat het niet ‘autogerelateerd’ is en zo? Het is toch gewoon een interessant artikel? Niet zeuren dus en anders lees je het gewoon niet!
johanhummer9 zegt
@ferrariaron: klopt maar noem de app dan geen AUTOblog
jorritgroen zegt
Dit is toch een autoblog? Opgezet neem ik aan om nieuws over auto’s en goed gerelateerd ander nieuws te delen. Soms is het net of moet er weer een artikel bij om er een artikel bij te hebben.
smartass zegt
@jorritgroen:
En wie heeft er hinder van deze afsluiting, konijntjes, egeltjes of heel misschien toch de automobilist?
Kennelijk zeuren sommige gewoon om het zeuren.
sjaakk zegt
@jorritgroen: Je zegt zelf al gerelateerd nieuws. De brug is gerelateerd aan auto’s want er word over heen gereden.
jorritgroen zegt
@sjaakk: ik zeg goed gerelateerd. Vind dat dit niet op een autoblog thuis hoort. Radio 2 is nog interessanter.
sjaakk zegt
@jorritgroen: Tja je vond het zo interessant, dat je toch even moest kijken en een reactie moest plaatsen i.p.v. door te scrollen.
jorritgroen zegt
@sjaakk: zelfs bij dikke meiden kijk je soms toch even naar de kont;)
deladude zegt
@jorritgroen: Dit is toch autogerelateerd? Bovendien ook interessant voor in ieder geval de reaguurders hier die daadwerkelijk autorijden. ;-)
jorritgroen zegt
@deladude: op die manier is er heel veel autogerelateerd. Topper, eindelijk het roze papiertje binnen?;)
potver7 zegt
Hoezo zijn vrachtwagens zwaarder geworden? Het maximumgewicht is toch al tientallen jaren hetzelfde? De gewichtstoename van auto’s is in de laatste 40 jaar (percentueel) veel groter dan die van vrachtwagens, volgens mij.
smartass zegt
@potver7:
Het maximum gewicht is inderdaad gelijk gebleven, wel is het transport over de weg enorm toegenomen. Meer voertuigbewegingen is meer slijtage.
Ook zal het mij niet verbazen als het gemiddelde totaalgewicht van vrachtwagens wel is toegenomen. 30 jaar geleden had je een serieuze truck als die 300pk had terwijl dat nu boven de 500pk is. Dat trekt die max toch even makkelijker.
Lennaert zegt
Holy sjit, ik rij elke dag over die brug. Ik wil niet dood…
Onehp zegt
@Lennaert: _niet autogerelateerd volgens Jorritgroen die het maar saai vindt
Onehp zegt
@Lennaert: misschien toch maar goed kijken en niet te snel rijden indien een stukje brug weg is… Een vanzelfsprekendheid in China ;)
draadloos zegt
Kunt ook verl beter scheuren over de zeelandbrug… Wel even kenteken eraf halen