Maar wat betekent dat voor McLaren?
De geruchten dat Honda de handen ineen zou sluiten met Sauber hingen al een tijdje in de lucht. Afgelopen week berichtten we je er nog over. In een van de persconferenties voorafgaand aan de GP van Rusland die later vandaag verreden wordt, gaf een Honda-bons desgevraagd aan dat er nog niks concreet was. De Japanners waren nog ‘met meerdere teams in gesprek’, zoals dat dan heet.
Inmiddels is er kennelijk wat veranderd, want het Zwitserse F1-team maakt vandaag op haar eigen site officieel bekend dat de deal in kannen en kruiken is. Moneysha Kaltenborn is in haar nopjes met de nieuwe partner:
“It is a great honor for the Sauber F1 Team to be able to work together with Honda in the coming seasons. Our realignment is not just visible through the new ownership but also now with our new technological partnership with Honda. We have set another milestone with this new engine era, which we await with huge excitement and of course we are looking for new opportunities. We very much look forward to our partnership with Honda, which sets the course for a successful future – from a strategic as well as from a technological perspective. We thank Honda for making this great partnership happen.”
Dat Honda motoren gaat leveren aan een tweede team is in principe niet raar. Binnen de F1 bestaat er een ongeschreven afspraak dat alle motoren-bouwers in principe bereid ‘moeten’ zijn meerdere teams motoren te leveren. Op enig moment was er zelfs sprake van dat Honda Red Bull van motoren zou gaan voorzien, maar McLaren stak daar toen een stokje voor.
Nu we het toch hebben over McLaren: het wordt nu extra interessant om te kijken wat het Britse team gaat doen. Gisteren wist Eddie Jordan weer eens de nodige aandacht op zich te vestigen door bij Channel 4 te claimen dat McLaren al een deal heeft getekend om volgend jaar terug te keren naar Mercedes-power. McLaren ontkende uiteraard meteen, doch het feit dat de bevestiging dat Honda met Sauber in zee gaat exact één dag later komt, zou je als een teken aan de wand kunnen zien.
De vraag is echter óf McLaren wel in een positie verkeerd om Honda bij het grofvuil neer te zetten. Ja, de onbetrouwbare krachtbron achterin de staart van de MCL32 is momenteel de achilleshiel van het team. Daar staat tegenover dat er vrijwel geen grote sponsornamen meer op de oranje bolide te vinden zijn. De financiële steun van Honda lijkt daarmee essentieel te zijn voor de mannen van Zak Brown.
Tevens mogen de Britten misschien wel hun handen dicht knijpen dat juist Sauber voorzien wordt van Honda-power. Dit Zwitserse team heeft weliswaar goede technische faciliteiten, maar is dankzij een chronisch gebrek aan geld al enige jaren een van de kneusjes op de grid. Het team uit Woking moet dus geacht worden de Zwitsers met gelijke power te verslaan. Daarmee kan het Honda laten zien dat het gebrek aan prestaties op de baan niet aan hen ligt.
De Zwitsers zullen op hun beurt waarschijnlijk juist hopen dat McLaren haar geduld verliest. Zij kunnen dan het speerpunt van Honda worden en mogelijk in de toekomst de vruchten plukken van het ontwikkelingswerk dat McLaren in de tussentijd verricht heeft. In de BMW-dagen is gebleken dat het team mét fabriekssteun in staat is te winnen. Kortom, er is weer voldoende om naar uit te kijken op dit vlak.
Bedankt Sweder voor de tip!
pomoek zegt
Ik dacht eerst: Sauber staat het water duidelijk tot aan de lippen. Maar in 2e instantie zou dit wel eens een briljante move kunnen zijn. Als Honda de motor weet te ontwikkelen dan heeft Sauber voor weinig (even een aanname) een top motor achterin liggen. Lukt het niet? Dan overleven ze in ieder geval het komende seizoen door de lagere kosten.
w0o0dy zegt
Interessant zijn in de hele discussie omtrent McLaren en Honda ook de uitlatingen van Boullier dat ook McLaren een stap moetmaken met het chassis…. (Verzoenend, het ligt niet alleen aan Honda) .
Verder is het verhaalt dat Honda veel last heeft van de “last minute” wissel van brandstofleverancier. Het verhaal is dat de vibraties in de Honda motor te maken hebben met het feit dat de cutting edge voeding en verbrandings techniek niet overweg kan met de benzine die ze sinds december gebruiken. Honda heeft dus d motor ontwikkeld met de oude brandstof en heeft opeens problemen waardoor de motoren stuk gaan en of op een conservatieve setting moeten lopen om geen vibraties te hebben die de boel stuk trillen…
Of de brandstof leverancier de mix mag aanpassen weet ik niet maar als dat kan en mag dan kunnen de problemen opgelost worden en zal het echte potentieel van de Honda krachtbron duidelijk worden.
Arnoud zegt
@w0o0dy:
Bij mijn weten is de in de F1 toegestane benzine bijna 100% gelijk aan wat er bij de pomp te koop is. Er mag slechts heel beperkt geprepareerd worden wat betreft de brandstof.
Edge zegt
@original_arnoud: Bijna, ja, en daar zit hem ook de crux. In de F1 draait het zoveel om details dat die drie of vier procent verschil met reguliere pompbenzine ervoor kan zorgen dat een heel systeem ontregelt raakt.
Dagg zegt
@w0o0dy: De samenstelling moet goedgekeurd worden door de FIA aan het begin van het seizoen omdat deze dezelfde elementen moeten bevatten als reguliere consumentenbenzine. Ze mogen wel de mengverhoudingen aanpassen gelang het circuit of weer. De Fia kan elk moment steekproeven nemen ter controle. Dit is waarom in ’97 Hakkinen zijn derde plaats in België in moest leveren toen de FIA concludeerde dat zijn samenstelling niet meer klopte.
tvklarenbosch zegt
@Dagg: het verhaal gaat dat de nieuwe leverancier van McLaren (en Renault) niet op tijd klaar was met de brandstof, en dat ze daarom tijdens de pre-season tests met brandstof van vorig jaar hebben gereden. Op de Dyno gaf de Honda geweldige resultaten met de oude brandstof, met de nieuwe brandstof en in een omgeving waar beweging zit blijkt het weer niet goed te zijn. Het probleem schijnt te zitten in de ontsteking en ontploffingsfase. Daarnaast is een gebrek aan data omdat er maar 1 team rijdt met Honda motoren een probleem te zijn. Daarom is het juist zo dat het voor McLaren cruciaal is dat er een 2e Honda team komt. Zonder 2e team zouden ze inderdaad waarschijnlijk een andere leverancier zoeken. Nu is er nog kans dat de ontwikkeling versneld wordt.
huracan zegt
Sauberkraut
kingdante zegt
Beter lepelen ze er een 1.6 VTEC in. Dan is Sauber de nieuwe nr. 1 volgend jaar.
rob5nismo zegt
Ik denk dat sauber langzaam het fabrieksteam van honda gaat worden op dezelfde manier zoals Renault dat met lotus deed
str8six zegt
Alles voor de money en de dikke reet van Kaltenborn
Edge zegt
De voorspelling van Eddie Jordan was dat Honda naar Sauber zou gaan, McLaren bij Mercedes terugkeert en Alonso het stoeltje van Palmer overneemt. So far kan Eddie alvast een vinkje noteren.
Of dit voor Sauber een mooie stap is? Ik weet het niet. In het persbericht spreekt Honda specifiek uit dat men naast McLaren, ook Sauber van motoren gaat voorzien. Sauber dat het (tijdelijke) fabrieksteam van Honda wordt terwijl McLaren teruggaat naar Mercedes lijkt dus niet te gebeuren. En dan word je als Sauber zijnde dus het testlab van McLaren en Honda.
Over die Honda-motor gesproken, Sam Collins van het magazine Racecar Engineering geeft aan dat het probleem volgens zijn bronnen binnen McLaren voornamelijk ligt bij de nieuwe brandstoffen van Castrol en BP die het team sinds dit jaar gebruikt. Die zouden in de verbrandingskamer niet doen wat ze moeten doen, waardoor de trillingen, het verlies aan power en de onbetrouwbaarheid veroorzaakt wordt. Honda zou met de handen in het haar zitten omdat men het systeem niet zo ontworpen krijgt dat het ook probleemloos met BP/Castrol werkt.
Oh, en dan nog een ongerelateerd jammerlijk nieuwtje: Renault heeft aangegeven dat de motorenupdate, die eerst in Spanje zou komen en daarna tot Canada was uitgesteld, nu tot nader order is uitgesteld. Volgens Autobild, dat het nieuws als eerste naar buiten bracht, kampt Renault met betrouwbaarheidsproblemen die ze niet op tijd opgelost krijgen.
pomoek zegt
@edge: dat laatste is zeker slecht nieuws. Red Bull en Renault gaan dit jaar dan definitief niet mee doen om de titel.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een interessant spelletje.