Het feest kan beginnen, want de EC is binnen…
Nou ja, erg feestelijk zal de stemming momenteel niet zijn op het hoofdkantoor van BMW in München. Eerder vanmiddag werd bekend dat de Europese autoriteiten een inval gedaan zouden hebben bij ‘een Duitse autofabrikant’. BMW bevestigde zojuist zelf aan persbureau Reuters dat het hen betreft. Sowieso lopen de Münchenaren kans het grote slachtoffer te worden van de politieke dadendrang. Wat was ook alweer het issue?
Wel, in juli schreef kwaliteitspublicatie Der Spiegel een ronkend verhaal over vermeende (partij)kartelvorming tussen de grote Duitse fabrikanten. VAG, Daimler en BMW zouden prijsafspraken gemaakt hebben, maar ook bijvoorbeeld gesproken hebben over hoe ze het beste milieuwetgeving konden manipuleren.
VAG en met name Daimler zouden uit angst voor hoge boete echter eieren voor hun geld gekozen hebben en bij de autoriteiten gesquealed hebben als kleine varkentjes. BMW lijkt nu het kind van de rekening te worden, want waar de twee snitches waarschijnlijk enigszins gespaard worden wacht BMW een potentiële megaboete. De Beiers zouden dan ook pisnijdig zijn op de Schwaben en enkele gezamenlijke projecten in de ijskast gestopt hebben.
Voordat het onderzoek is afgerond wil Brussel nog niet vooruitlopen op de mogelijke consequenties voor de drie concerns.
Image-Credit: BMW’s HQ in München via Twitter
granlusso zegt
Lijkt wel de cliffhanger van GTST op de vrijdagavond. Ik ben in ieder geval benieuwd wat hieruit gaat komen. Al vraag ik me af in hoeverre Daimler en VAG veel minder gestraft zullen worden, indien alle beweringen juist en als waar worden bevonden.
Hoe dan ook, niet netjes. Maar het is helaas natuurlijk niet uitzonderlijk.
wijsneus zegt
@granlusso: In het verleden heeft de EC de partijen die een kartel openbaar gemaakt heeft altijd gespaard wat betreft boetes. Wat dat betreft is het toch een nadeel voor BMW.
henkhupelschoten zegt
Iets met gelijke monniken, gelijke kappen… eigenlijk niet normaal dat het zo kan…
sjeppie156 zegt
@henkhupelschoten: helaas is dit wel de meest effectieve.manier om kartelvprming tegen te gaan…. doot snitches te sparen.
gregorius zegt
Sorry, maar als je anno 2017 nog bewijs kan vinden met een inval in een HQ over vermeende kartel praktijken en denkwijzen over mislijdende software: dan is het ook je eigen schuld als bedrijf.
mashell zegt
@gregorius: anno 2017 is dat bewijs vernietigen veel lastiger. Vroeger was het gewoon een de dossiermap verbranden in het damestoilet (want daar zoeken de heren van het inval team niet zo precies). Nu staat die data overal, op servers, op papier, in mailboxen, lokale kopien op laptops, in backups op verschillende locaties etc.
En als ze in een Daimler bestand een mail vinden aan BMW en diezelfde mail is bij BMW niet te vinden dan zijn de poppen helemaal aan het dansen. Ik zij bijna zeggen met de techniek van nu kun je niet eens meer fatsoenlijk de boel bedonderen. ze komen er altijd achter.
unknown32 zegt
@mashell: ik ga er wel vanuit dat niet iedereen hier vanaf weet en dat dat dus niet overal opgeslagen ligt maar dus enkel op 1 externe server waar je enkel toegang toe hebt met de afdruk van je bmw sleutel, een gigalang wachtwoord, iris scan, teen afdrukken en een selfie.
Of op 1 usb stick die iemand dan per ongeluk op café vergeet; kan ook (al gebeurd met apple dacht ik oa?)
harrie zegt
Na een TUV test met de 2 Active Tourer is aan het licht gekomen dat BMW al tijden sjoemelt met de ‘Freude am Fahren’ slogan, vandaar de inval.
raoufff zegt
Tsja, ook BMW moet met hun premium billen bloot, befehl ist befehl!!!
elemento zegt
Laat men eerst GM aanpakken. Door V.S opgezet on Europese handel kapot te maken
Nerekop zegt
Die eerste zin! ?? klasse!
Rick-dos zegt
Snitches get stitches…
*pakt mes en begint alle Mercedi en VAG producten te bekrassen*
(Rustig aan, jongens. Laatste was een geintje……ennnnnnn adem in en adem uit……en ruuuuuusttttt…..)
nautique206 zegt
Voorwiel aandrijving en 3 cilinders, dat kan ook echt niet…
amersfoorter zegt
Ah in Italië zou dit als karakter getypeerd worden
ibssr zegt
Waar rook is vuur. Eerst de schandalen bij VW. De verkopen gaan hier weer gewoon omhoog. Dan weer gedoe om kartelvorming bij de Duitse merken. Ook hier zullen de verkopen wel weer verder groeien.
Lerend vermogen van de Duitse Automotive lijkt beperkt. Wel hebben ze met oneerlijke concurrentie bijna alle concurrenten uitgeschakeld…
Waar zijn de tijden van de 1964 Rover 2000, 1969 Peugeot 504, 1975 Citroën CX. Ook de topmodellen van de wereldmerken Ford en GM resp. 1986 Ford Scorpio en 1987 Opel Omega. Allemaal high-end auto’s die in grote aantallen werden verkocht zijn weggedrukt door Mercedes, BMW en Audi. Met auto’s als de BMW 2 serie Active Tourer, Mercedes A klasse en Audi A1 etc. concurreren ze de nog overgebleven niet Duitse merken kapot. GM heeft niet zomaar Opel van de hand gedaan. Het grootste automerk van Engeland is Jaguar Land Rover. De rest is al dicht. Peugeot Citroën Opel is nu één concern. Renault is samen met Nissan. FIAT is samen met Chrysler. Toyota heeft aandelen in Mazda en Subaru. Ik zou zeggen luid de noodklokken, straks is het allemaal dezelfde techniek met een andere marketing formule. De VW groep doet het nu al voor, met SEAT, Skoda, VW, Audi, Porsche, Lamborghini en Bentley. Mijn advies? Koop de dwarsdenker Suburu, Alfa Romeo, Land Rover etc. Nu kan het nog!
tarquesh zegt
Men rept hier over schandalen.
Wie maakt bepaalde regels die nergens opslaan? Juist, dombo’s die niks snappen van autotechniek.
Autoconcerns maken zogoed als zij kunnen auto’s die motoren hebben die matchen aan normen die zijn opgelegd door de dombo’s. Dat is een doel, en een sportieve uitdaging.
Een inval in een hoofdkantoor is inbreuk op eigendom. Daarom moeten alle politieke figuren opstappen.
karhengst zegt
@tarquesh: De waarheid zal ongetwijfeld in het midden liggen, maar “zo goed als ze kunnen” is wel erg naïef.
Uiteindelijk moet er zoveel mogelijk winst over blijven zolang er maar geschermd kan worden met weinig milieuvriendelijke argumenten als “maar in de test is hij schoon” en “hunnie halen het in de praktijk ook niet”.
tttijn zegt
Tuurlijk ze krijgen hopelijk een zware boete voor die halve 6 cilinders en fwd.
rob5nismo zegt
Waar is de insteek samen uit samen thuis gebleven?
O nee het draait om geld en dan zijn het ratjes die over elkaars lijken gaan
gove zegt
zit in het bloed bij die duitsers, mekaar verlinken