Wederom een harde klap voor traditionele benzinehoofden. Schnitzer en BMW hebben de finish bereikt van hun ruim 50-jarige samenwerking op het circuit.
Het is wat met die wereld van de autosport. Het lijkt wel alsof alle fabrikanten in een bioscoop zitten waar de film Inferno draait en iemand van Jaguar met een paar G&T’s teveel achter de kiezen voor de grap ‘Fire!’ geroepen heeft. Iemand met een Jaaaaaaag is immers de enige die achteraf met zo’n stunt wegkomt. Hoe dan ook valt het ene na het andere persbericht op de mat met de mededeling dat fabrikant X stopt met raceserie Y, of zelfs met haar hele autosport programma. In de F1 is dit scenario met het nieuwe Concorde Agreement voorlopig gelukkig soort van vermeden. Maar in andere klasses is het een kaalslag van jewelste.
Stop maar
Voor een deel zal dat vast te maken hebben met de elektrificatie. Het oude adagium ‘win on sunday, sell on monday’ heeft toch iets minder schwung als je zondag wint met een broem-motor, maar maandag de klant liefst een zoom-motor door de strot duwt. Maar ook de Formule E, wat dan het logische toevluchtsoord zou zijn, voelt de pijn. Deze klasse schermde altijd met het grote aantal fabrieksteams in het deelnemersveld. Inmiddels geven echter ook hier fabrikanten als Audi en BMW aan te stoppen met het feest.
Schnitzel
Het is zuur voor ons fans, maar natuurlijk nog zuurder voor de mensen betrokken bij de teams. Tekenend voor de situatie is dat BMW onlangs bekend maakte dat het de samenwerking stopt met Team Schnitzer, de racetak van het alom bekende AC Schnitzel. Eigenlijk moeten we dat trouwens andersom zeggen. De familie Schnitzer begon namelijk met een dealerschap in Beieren plus het motorsport team. Pas later kwam daar AC Schnitzer bij vlak bij ons over de grens in Aken. Van die plek komt de ‘AC’ in de naam dan ook, want dat is namelijk de Duitse nummerbordcode op auto’s uit die buurt.
De gebroeders Schnitzer en Lamm
De gebroeders Josef en Herbert Schnitzer richtten de Motorsport-tak op in 1967. Beiden waren zelf fervent racers en Josef won een jaar eerder zelfs het Duitse kampioenschap in een BMW 2002ti. Maar in 1968 stopten ze met hun eigen carrières als coureur om zich te focussen op de opbouw van hun eigen team. Later voegden zich ook halfbroers Karl ‘Charly’ Lamm en Dieter Lamm bij het familiebedrijf. Charly fungeerde als teammanager op het circuit, Dieter als technische man.
Vroeg succes en een scheve schaats met Toyota
Aanvankelijk boekte Team Schnitzer vooral successen in de Duitse tourwagen kampioenschappen en het Europese heuvelklim kampioenschap. Een vroeg hoogtepuntje een stukje hoger op de raceladder was de F2 titel, die de latere F1 held Jacques Lafitte in 1975 binnensleepte met een BMW Motor van Schnitzer. Overigens ging Schnitzer in die tijd nog niet helemaal uitsluitend voor de BMW’s.
Medio jaren ’70 ging het team namelijk vreemd, door een geblazen Toyota Celica te ontwikkelen voor het DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft). De Japanse verleidster bleek echter hoogst onbetrouwbaar, dus na dit spannende avontuur, keerde Schnitzer maar snel weer terug naar BMW. Helaas was er in deze tijd naast groei en groeistuipen ook echte tragoidia: Josef Schnitzer kwam in 1978 om bij een ongeluk. De andere broers zetten de zaak voort.
80s extravaganza, 90s brengt groots(t)e zege
In de jaren ’80 leidde dat tot heel veel succes in de tourwagens. Team Schnitzer won met dikke BMW’s in handen van mannen als Dieter Quester, Roberto Ravaglia en Johnny Cecotto Duitse, Italiaanse, Europese en wereldtitels. Tevens won het in deze periode de prestigieuze race in Macau maar liefst negen keer achter elkaar(!).
De 90s waren wat dat betreft misschien wat minder spectaculair voor Team Schnitzer, maar brachten in 1999 uiteindelijk wel het grootste succes. In de 24 uur van Le Mans won de BMW V12 LMR van Team Schnitzer uiteindelijk de race. Het was geen gestolen overwinning, want de competitie bestond uit ongekend veel fabrieksteams. Toen nog wel. Audi, Nissan, Toyota, Porsche en Mercedes beten zich stuk op de betrouwbare roadster van Schnitzel.
Schnitzer vanaf 2000
Team Schnitzer werd daarna het fabrieksteam van BMW in het WTCC, onder de naam BMW Team Germany. Het waren de tijden van Jörg en Dirk, beiden Müller van achteren, geen familie van elkaar, maar wel zo’n beetje even snel. In 2012 keerde BMW, uiteraard ook weer met Team Schnitzer, terug in het DTM. Dat eerste jaar werd het team meteen kampioen bij de constructeurs en won Bruno Spengler in de zwarte Schnitzer-BMW de titel.
Na 2016 verdween Team Schnitzer echter uit het DTM. Het focuste zich weer op de iets lagere niveau’s. In 2019 won Augusto Farfus, die inmiddels ook bij het vaste meubilair hoort in BMW’s motorsport-stal, de race voor de GT World Cup in Macau. Het was de laatste race voor het team met Charly Lamm als teambaas. Hij gaf het stokje over aan Herbert Schnitzer junior, maar stierf helaas onverwacht slechts enkele weken nadien.
Einde aan ruim 50 jaar racehistorie
Dit jaar nog stond een M6 GT3 gerund door het team op het podium in de 24 uur van de Nürburgring. Maar nu hebben de honcho’s van BMW dus besloten dat er het een en ander moet veranderen aan de manier waarop de race-activiteiten van het merk vorm krijgen. Daarin is geen rol meer weggelegd voor Team Schnitzer. Wat ervoor in de plaats komt, moeten we gaan zien. Gelukkig hebben we de foto’s nog…
willeme zegt
Het is kerst, maar moet even wachten todat mijn vriendin het eten klaar heeft. Maar volgens mij valt de stelling wel redelijk mee, toch?
1. Jan Lammers
2. AB Advies
3. Ferrari F355 met Superman hoofdsteun
4. Tesla bubbelstadium
5. Lada bestuurder
6. BMW BILLBOARD
7. AB GARAGE BMW 328
8. Kies maar Cullinan, Bentley, GLS Maybach
9. Bruutste auto’s van 2020
10. RIJTEST BMW 4 SERIE
11. Lezersvraag
12 Rolls-Royce Ghost rijimpressie
13. Autobog auto van het jaar (Polestar 2)
14. Lamborghini verzameling
15. Hardlopen voor het goede doel
3 BMW artikelen valt dan toch wel mee? Fijne feestdagen!
cossiekiller zegt
Laat het smaken! Hoop dat je zus niet komt meeëten, zodat er voor jou nog voldoende over blijft. Schol!
roadster1976 zegt
@willeme: het is natuurlijk ook persoonlijk maar ik heb niets met bmw dus dan is 20% best veel ;) zonder gekheid; het is maar net wat je leuk vindt maar eerlijk is eerlijk; audi en vw krijgen toch wel iets meer aandacht. En ook Tesla, maar dan vaak negatief. Mooie jaarwisseling en op een corona veij 2021!
willeme zegt
@roadster1976: we zijn een beetje afhankelijk van het nieuws, natuurlijk. Elke nieuwe schroef in een Alfa behandelen we met liefde, maar zelfs dat gebeurt heel erg weinig.
Daarentegen zijn het vaak Duitse merken die elke maand wel een of twee nieuwe modellen hebben. Als daar nieuws van voorbij komt, dan maken wij daar melding van ;-).
hape zegt
Thx
Zal wel teveel wijn hebben gehad inderdaad…
Maar goed….20% is nog steeds veel 😏
willeme zegt
@hape: bwoah, lijkt mij niet. Dat Schnitzer verhaal is mijn inziens best interessant. AB garage is gewoon de auto van een redacteur en dat billboard artikel is een leuk gebbetje. Rond kerst is het nieuws iets minder dik. Overigens mag je altijd suggesties geven als je iets graag wil zien :-)
kenner zegt
@willeme:Eigenlijk kan je het RR nieuws ook wel meetellen dan kom je op 5.
wijsneus zegt
@hape: Valt wel mee die laatste 15 berichten. Maarja, het publiek van autoblog is simpelweg niet geïnteresseerd in de inhoud van de laadruimte van de nieuwste Yaris Crossover ten op zichtte van de Yaris non-crossover.
gasskaas zegt
@wijsneus: zijn er uberhaupt mensen die dat wat boeit dan?
kenner zegt
@gasskaas: RTL Autowereld wel
zesinlijn zegt
@Yaapio; ik geef graag tips over interessante content, daarvoor hoef je me niet te bedanken.
jaapiyo zegt
Ik zag zelf een pb-tje van BMW hierover enige tijd geleden, maar ik maak uit je reactie op dat je hierover getipt hebt 😋.
Bij deze dan alsnog de verdiende hoedtik. Blijf je tips vooral sturen!
zesinlijn zegt
@jaapiyo: bij deze dan alsnog graag gedaan. 😉
spidermann zegt
Weet nog een test in A-M-S uit ik meen 1986: Alpina B3 tegen de AC Schnitzer tegen de Hartge.
bbfix zegt
@hape: Tesla fanboy…?😬
hape zegt
?
Nee doe mij maar Italiaanse shit als het milieuvriendelijk moet 😄
toniominestrone zegt
Wat waren dat toch mooie tijden in de jaren 70 en 80 met het DRM.
mpgc zegt
@hape: tja, een een website voor en door autoliefhebbers. Raar he dat er dan regelmatig een artikel over BMW voorbij komt…
SpeedGeek zegt
Niet verrassend. Geloof dat BRM ook mocht opdoeken namens BMW. Gelukkig heb ik in de wandelgangen gehoord dat ROWË en Walkenhorst volledig gaan focussen op de M4 GT3. En dat is ook wat BMW in haar identiteitscrisis moet doen, alle kaarten op een succesvolle GT3.