En hetzelfde geldt voor sportieve broer A5. De situatie gaat zo’n twee maanden duren. Je raadt nooit wat de oorzaak is…
Of misschien toch wel. Want ja, het zijn inderdaad weer uitstootperikelen die voor problemen zorgen bij Audi. Zowel bij de 3.0 liter V6 uit de S4/S5 (rijtest) als bij de 2.0 TFSI heeft Audi wat wijzigingen doorgevoerd waardoor de opgegeven uitstootcijfers op papier veranderd zijn. De Duitse autoriteiten moeten de nieuwe cijfers nu eerst goedkeuren, maar in gesprek met Motoring geeft een Audi-woordvoerder aan dat dit proces naar schatting zo’n twee maanden in beslag zal nemen.
In de tussentijd mag Audi de desbetreffende modellen niet verkopen in alle 27 EU-lidstaten, tenzij ze iedere klant expliciet uitleggen dat de auto andere prestaties levert dan in het boekje staat. Vanwege de verwarring die dit zou veroorzaken en met dieselgate nog vers in het geheugen, kiest Audi er echter voor om dat niet te doen. In plaats daarvan wachten ze in Ingolstadt liever op het draaien van de bureaucratische tandwielen. Maar waardoor is de discrepantie eigenlijk ontstaan? Wel, dat is voor beide motoren een ander verhaal.
3.0 TFSI in de S4/S5:
Voor deze motor heeft Audi de software veranderd teneinde de motor wat comfortabeler te maken in de standen ‘comfort’ en ‘automatisch’, maar tegelijkertijd responsiever in de stand ‘dynamic’. De auto wordt daar dus fijner van, maar het verbruik stijgt er (op papier) ook door.
Het verhaal doet ons overigens denken aan de rijtest met de nieuwe Q5, waarbij @wouter opmerkte dat de motor/bak-combo iets te veel bezig is met zo min mogelijk toeren draaien, wat ten koste gaat van de rijbeleving.
2.0 TFSI:
Audi heeft aan deze motor een mild hybrid-systeem toegevoegd dat ook alle nieuwe A8-en hebben. Maar, dat is toch juist goed voor het verbruik? In de echte wereld (naar verluidt) wel, maar in de aloude New European Driving Cycle (NEDC) kennelijk niet. Het systeem resulteert daarin in zo’n 0,2 à 0,3 liter extra verbruik per 100 kilometer. BREEK! De NEDC schat het verbruik te hoog in! De Audi-woordvoerder legt uit:
“It’s worse consumption. You don’t have the mild hybrid functioning on the test cycle. You don’t have the effect by just the standard consumption. As a customer you will have the effect and the benefit. It’s worse in the lab but better on the road.”
In beide gevallen zijn de ontstane verschillen kennelijk dusdanig groot dat er allemaal nieuwe boekjes en documentatie voor de auto’s gemaakt moeten worden en de overheid er dus een nieuwe krabbel onder moet zetten. Klanten worden op de hoogte gesteld dat hun nieuwe auto’s langer op zich laten wachten. Gevraagd of Audi dit allemaal niet in een eerder stadium had kunnen regelen antwoordt de woordvoerder ontkennend:
“We didn’t forget to certify it in time. When you test it in the process of getting it ready, and you see the consumption is higher, you have to change the catalogue and everything and tell the authorities.”
Doet dit jou alsnog besluiten om voor die BMW 340i te gaan, of ben je bereid langer te wachten op je S4?
bsxc2 zegt
Auto’s vernoemen naar papierformaten, maar zelf gaan sjoemelen op papier over het verbruik…
fouadski zegt
@bsxc2: gelukkig halen alle andere auto’s wel het verbruik wat door de fabrikanten word opgegeven ?
stijnvermeersch zegt
en met de papierformaten sjoemelen ze ook. Een A1 is 128 keer groter dan A8.
rutger97 zegt
Prima toch. Even een kleine upgrade van de motoren waardoor deze beter worden en de klant er meer plezier aan heeft. Tja en als je zo’n auto wil kan je vast wel 2 maanden langer wachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rutger97: Doet ieder merk regelmatig, maar dan zonder vertraging…
berlinetta zegt
@rutger97: En het milieu moet zich idd niet zo aanstellen..
prop zegt
Alle merken hebben een drive select achtige modus met in de sportstand fellere gasrespons
jordydeknecht zegt
@prop: Klopt maar deze is na groen licht voor productie nog even verfijnt en dus vandaar het hele probleem
Ozan zegt
@prop: is er beweert dat dit nieuw is bij Audi dan..? Beter lezen ;)
jandeboer zegt
Voorsprong door techniek!
henkhupelschoten zegt
Kan Alfa eindelijk gaan toppen! Iedereen aan de Giulia Veloce!
nopetrolnofun zegt
Ik zou het zo erg vinden dat de auto meer uitstoot, dan zou ik hem meteen laten staan.
Dutchdriftking zegt
Doe mij toch maar de sportback zoals @wouter deze laatst reed. Dan maar even wachten. Het nieuwe Audi design begint te wennen.
rufctr01 zegt
Magic word: BMW
fouadski zegt
@rufctr01: wat is daar magic aan?
romeoalfa zegt
@rufctr01: Ja, lekker in een middelmatige auto rijden die vol zit met marketingpraat dat ie fantastisch stuurt etc. Doe mij maar de S4 of een XE-S.
maotje zegt
Voorsprong door gesjoemel.
simonferrari zegt
Wat betreft het drive select systeem in de S4/5 is dit toch niet zo raar? Zou een BMW of Mercedes met dergelijk systeem dit dan ook niet moeten melden?
cossiekiller zegt
Ik vraag me eigenlijk al even af waar de nieuwe RS4 blijft.
Aangezien die XE en de Giulia station er niet komen…
ytzenv zegt
Meer beleving? Genoemde maatregelen lijken mij helemaal goed. Huidige Audi’s zijn nogal eens erg saai om te rijden, zo ook de nieuwe A4 met 190 PK 2.0 TSI. Ik wilde inderdaad nog eenmaal een zespitter, dus een S4 zonder badges kopen. Dat kwam met een zeer beperkt aantal opties al snel op 94.000 euro als te investeren bedrag en dan moest het interieur er nog uit gesloopt worden want bij deze middenklasser kon ik dan alleen kiezen voor zwart leer met een blauw biesje, zwart leer met een rood biesje of zwart leer met een zwart biesje. Die 340i is er dus gekomen want vergde een structureel 15.000 euro lagere investering met wel ruim 2x zoveel opties, niets te wensen over.
Met het verbruik is trouwens niets mis, na 4 maanden sta ik op 7,9l /100 km. De xDrive verbrukt waarschijnlijk wel wat meer en geeft minder rijplezier.
racerx zegt
@ytzenv: Collega van me is ook overgestapt, na jaren audi nu ipv een nieuwe S5 een 440i gekocht. Geen moment spijt. Reden: vergeleken met zijn S5 V8 was de nieuwe maar een saai ding, zowel qua design als aandrijflijn. Daarnaast idd stukken goedkoper, zeker in de diplomatic sales.
v6ti zegt
Ennnnn weer door.
w0o0dy zegt
Aardige poging van de marketing- en pr-afdeling om dit te spinnen maar normaal zou de fabrikant dan gewoon wachten met invoeren van de “verbeteringen” tot de rest geregeld is.. dit stinkt dus als een vers gedraaide drol.
Waarschijnlijk weet Audi dat er onderzoeken lopen of verdenkingen zijn mbt deze motoren en proberen ze het nu met een beetje spinnen af te doen als een goede zaak…
fanboy zegt
Waarom zo de mild-hybrid meuk niet werken op de testbaan? Raar verhaal.
Een Prius of andere hybride (zonder plug-in accu pakket) doet het ook gewoon zuiniger op de testbank.
wimbers zegt
mijn auto rijdt in de comfort stand ook totaal niet lekker als je niet op de snelweg rijdt. het is allemaal veel te sponzig afgesteld om maar lage toeren te maken, met als gevolg dat je even iemand wil inhalen, maar eerst op 3 knoppen moet duwen voor dat kan, superhandig.. not.