De gewone BMW M modellen gaan verdwijnen. Het moet allemaal extra zijn.
M GmbH was ooit net zo puristisch als haar producten. Het was ondenkbaar dat er ooit een X5M, X6M of M7 zou komen. Veel te log, veel te zwaar, veel te vierwielaangedreven. Daar wilde men de fameuze baaaaaaadge niet aan blootstellen. Ook niet toen Mercedes een R-Klasse AMG enzo maakte.
Maar uiteindelijk hebben de marketing-B0iZ gewonnen. De M7 is er nooit gekomen, maar van de X-modellen kan je nu ook een ‘M’ kopen. Of zelfs een ‘M Competition’. De lekkere marge op dit soort badges kon BMW niet laten liggen uit puristische overwegingen.
Inmiddels heeft bijna alles een M-badge. Een M235i Gran Coupe, een M760e xDrive, op alles prijkt hetzelfde logo als op de E46 316i van de buurjongen. Logischerwijs heeft dit de baaaaaaaadge nogal gedevalueerd. Dat werkt immers hetzelfde als bij geld. Als je er een heleboel gratis bij drukt, wordt elke losse Euro steeds minder waard.
En dus denkt M GmbH eraan om de ‘gewone’ M uit te faseren. Die is namelijk niet speciaal genoeg meer. Mensen willen nu op zijn minst een M Competition, of nog liever een M CS of M CSL. De X5M en X6M zijn al niet meer beschikbaar zonder de toevoeging ‘Competition’. Neerlans trots Frank van Meel zegt:
The M brand introduced the Competition layer, which actually now has become the new normal. So the standard M will go away or more or less already has gone away… We’re not going to split any longer between M and M Competition, it will all be Competition in the future.
Frank van Meel, is zelf altijd competitief bij het tafeltennissen op de camping
Als de Competition de standaard wordt, wil jij dan minimaal een CS hebben? Laat het weten, in de comments!
scrmeagle zegt
Gaat Alpina worden
ericc zegt
Dat dacht ik ook.
Dutchdriftking zegt
Geen rare gedachte. Opzich, de gewone M was altijd het meest smaakvol en nog geschikt voor de openbare weg, Alpina past daar perfect in.
mashell zegt
Maar Alpina was met de striping, de opzichtige uitlaten, de front splitters, de veel teveel spaaks velgen en de Halfords typeplaatjes juist het tegengestelde van smaakvol. Het had een aparte jaren 80 bordeelhouders styling met een dikke motor en 440i comfort. En daar werd door een klein aantal klanten heel veel voor betaald.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Haha, ja dat is ook een mening. Maar de uitgaande B5 vind ik persoonlijk zoveel smaakvoller dan de M5. En bij de B8 vs M8 is het ook geen ingewikkelde keuze.
sportevo zegt
Wat voor Alpina heb jij dan voor je? Op die ‘splitter’ (het mag de benaming splitter niet eens hebben) na veranderd er niets aan het exterieur van een Alpina en ook in het interieur is er nauwelijks tot geen verandering. Natuurlijk kun je opteren voor het Lavalina pakket maar dat is niet standaard, bovendien veranderd er dan niets aan de stoelen of dashboard behalve kleurstellingen.
De uitlaten zijn niet overdreven groot (een M3/M4 heeft grotere stortkokers). Sterker nog, bij de oudere types bleef het vaak een enkele demper met een dubbele eindpijp zoals de standaard BMW 6 cilinders ook hadden.
De stickerset moet wel je smaak zijn, maar dat is ook optioneel. Net als ‘Alpina’ en de typebenaming achterop. Die kan er ook vanaf en een hoop Alpina’s hebben dat er niet achterop staan net zoals een hoop gewone BMW’s geen typeplaatjes hebben. De andere badges op de motorkap/kofferbak zijn gewoon BMW logo’s.
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf een B3 Biturbo F31 heb, maar dat er nou een soort totaal verbouwde BMW staat zie ik er niet in terug. Ben je niet in de war met een Schnitzer of andere tuner?
HzR zegt
Alpina gaat eerder Maybach achterna denk ik
Jurgen zegt
Een BMW M competition zal niet zo heel snel “standaard” worden, wat wel jammer is dat nu zelfs de X1M35i een uitlaat met 4 pijpen krijgt, dat was tot op heden alleen voor echte M’s, niet voor de M performance versies
faithnomore zegt
Dat is idd wel spijtig. Zelfs een m340i kreeg dat – terwijl die er toch meer “recht” op heeft met zen b58.
Nuja, bij bmw zijn ze tenminste nog echt, kan je niet van Mercedes of Audi zeggen
notsobig zegt
Zo ‘echt’ dat ze het motorgeluid over de binnenspiegels afspelen voor de beleving, omdat je het anders niet goed genoeg hoort… Bij sommige modellen zelfs van een andere motor… Heel echt ja…
Jurgen zegt
De uitlaatpijpen zijn echt, geluid wordt beperkt door het opf filter, als dat eruit is maakt het echt wel geweld hoor, overigens zal de mijne gewoon lekker origineel blijven, ik ben niet zo van de herrie bakken.
fanboy zegt
Altijd mooi om te zien hoe marketing figuren zich zelf in de problemen werken.
Wat een onzin staat er tegenwoordig achterop die auto’s, als je zo’n X model hebt met een M badge en nog wat ongein, het past er amper op.
En nu hebben ze het te ver uitgehold.
JelmerS zegt
Het is niet alleen die badges die onzin zijn, de meeste M auto’s zijn onzin.
mc96 zegt
Heel eerlijk. Ik vind het een beetje onzin. In feite zijn alle M modellen na de M3 e30 nooit meer ontwikkeld met het oog op de autosport. En die modellen die wel als homologatiemodel werden ontwikkeld (bijv de e90 320si) droegen geen M in de benaming. Als je een M3 of M4 heb, ben je in het bezit van een fantastische sportieve auto, maar als je denkt dat die auto het M label meer verdient dan een X6M hoe je je zelf wat mij betreft voor de gek. De GT3 en GT4 versies van de M4, M6 en M8 zijn raceversies die zijn ontworpen na de ontwikkeling van de weg uitvoering en niet andersom.
sportevo zegt
Feitelijk is de M3 e30 de enige ‘M’ die ontwikkeld is met het oog op de autosport. Destijds was er al een M635i en M5/M535i verkrijgbaar.
Zelfs de M1 is volgens mij niet met het doel ‘circuit racer’ ontwikkeld.
waterisnat zegt
Alles wat succesvol is zal (comminucatief) worden misbruikt. Een onverzettelijke wetmatigheid. Van wetenschap (de term) tot democratie (de naam), tot productnamen zoals M en AMG, altijd dezelfde cyclus.
DeWitteCondor zegt
Mwa vind dat wel meevallen. De S en RS modellen van Audi zijn redelijk constant. Bij AMG vind ik het nog wel te overzien. Alfa heeft al tijden de QV modellen en daarvoor de GTA’s. BMW vind ik een van de weinige die het echt te grabbel heeft gegooid.
faithnomore zegt
Wat een onzin. Vergelijk is een s4 met een m340i. In theorie zijn dat concurrenten :-)
Alle 3 zetten ze hun logo op ridicule suvs dus daar kan je geen verschil in maken denk ik.
tysson zegt
Mijn M340i Touring bevalt me uitermate goed. Wat er achterop staat boeit me niet. Ik heb alles eraf gehaald. Sleeeperz!
faithnomore zegt
Ik mis de mijne :-( wat een. Fantastisch ding en een van de laatste bmw modellen die je niet spontaan misselijk maken
mashell zegt
Dus ///M veranderd naar ///M competition. Ze hadden ook dat onzinnige competition label kunnen laten vervallen…
Jurgen zegt
Tussen M en M competition zitten behoorlijk wat verschillen, het is niet alleen maar een label