Hij is geel, klein en lief. Deze Mazda Familia 1000 uit 1977 is de voorloper van de Mazda 3.
Het was 1963 toen de economie in Japan in een stevige lijn omhoog zat. Steeds meer Japanse families konden zich een goedkope auto veroorloven. Mazda speelde daar op in door een compacte gezinsauto te bouwen; de Mazda Familia.
De Mazda Familia was leverbaar als sedan, coupé, stationwagen en bestelwagen en was nog geen 4 meter lang. Het frummeltje wat Autojunkie sjoerd95 spotte in Bleiswijk is er een van de tweede generatie. Een Mazda Familia 1000 coupé.
Een laat exemplaar want zijn leeftijd van ‘slechts’ 37 jaar verraadt dat het hier gaat om de gefacelifte Familia Presto. Het laatste model voordat de Mazda 323 kwam.
Onder het klassieke motorkapje verhuld zich in dit geval een 985 cc motorblokje met 65 pk, wat zijn naam met enige afronding verklaard. De ‘1000’ staat voor 1000 cc. Er was daarnaast ook een 1300 leverbaar met een 1.3 motor, maar nog veel interessanter; een R100 met wankelmotor. Die zogenoemde Familia Presto Rotary had onder de kap een 2 x 491 cc rotatiemotor en leverde een dikke 100 pk op een gewicht van nog geen 900 kg.
Ook het Koreaanse merk Kia ging even aan de haal met de Familia. Het bouwde tussen 1974 en 1981 de Kia Brisa op basis van het familiaire Mazda-tje. Helaas kon Kia om politieke redenen (dictators enzo) niet verder met het model en moest het merk zich noodgedwongen weer richten op lichte trucks.
De Mazda op de spot ziet er nog opvallend goed uit voor zijn leeftijd. Hij lijkt, getuige het A4-tje achter de ruit, te koop te staan. We kunnen geen matchende advertentie vinden, maar hebben zo het idee dat dit een hele leuke en betaalbare klassieker is voor de liefhebber; vooral in deze Zwitsal-babybodylotion-kleur.
Check deze klassiekerspot op autojunk.nl.
rammillius zegt
Eerlijk gezegd vind ik hem saai… Mocht het nu de wankelversie zijn met open motorkap waardoor de wankelmotor goed zichtbaar was, dan was het wel een unieke spot.
p924 zegt
@rammillius: Is niet saai (nou ja, beetje wel), is nostalgie
Pallas zegt
Heeft wel wat als je hem tussen modern blik ziet. Maar vergeleken met tijdgenoten (GS, Alfaatje) stelt het niet zoveel voor stilistisch.
desjonnies zegt
Geen enkele Japanner uit die tijd kon zich meten met een Europese auto.
Behalve qua betrouwbaarheid, dat heeft de Europese auto industrie op de harde manier ervaren.
Reden als een drol met hun starre achterassen, en als je fervent RWD liefhebber bent zou ik willen zeggen, neem deze eens mee over een licht vochtige weg, je zult je leven aan je voorbij zien gaan en niet begrijpen hoe zo’n hok tot moord in staat is.
En never nooit meer een achterwiel aandrijver willen rijden.
En Robert Bosch, Magneti Marelli en consorten eeuwig dankbaar zijn voor de moderne elektronische wegliggings voorzieningen in een auto .
Alleen, hier rijd je zelf nog ECHT mee.
roppp zegt
@desjonnies: lig niet zo te zeuren man. Dit waren toen ook al erg grappige kleine ootootjes die je in allerlei varianten zag rondrijden. Jammer genoeg waren er toen veel meer van die azijnzeikers en zijn er bijna geen Japanners van toen over (zoals ook de Datsun Y-nogwat).
desjonnies zegt
@roppp:
Ik zeur niet.
Mijn D.fl 40,– Datsun 120Y Station Wagon Deluxe bijgenaamd Dirrekie was, is en blijft één van de drie meest betrouwbare wagens die ik ooit heb gereden.
En waarschijnlijk was het doodgewoon de meest betrouwbare.
toniominestrone zegt
@desjonnies: Dat is waar de Renaults en Alfa’s waren al keirot bij het verlaten van de showroom, de Jappen 2 jaar later.
roppp zegt
@toniominestrone: ja juist. Die rotte ook.
audicoupe84 zegt
Dat van die wegligging klopt, er was ook een 1300 uitvoering. Mijn vader had de 1300, die 170km/u reed. De 1300 reed in die tijd de meeste (inclusief Alfa) auto’s het snot voor de ogen. Het gekke ding werd afgeleverd op diagonaal banden, na over de kop te zijn gegaan, en reparatie, op radiaal banden gezet, en toen was de wegligging voor die tijd goed. Ik heb nu net het instructie boekje te koop staan op marktplaats.
topless zegt
@audicoupe84:
Mijn vader heeft in de jaren ’70 een rx-3 gereden. En die had ook geen moeite de sportieve europeanen zoek te rijden (Capri’s e.d.). Bij Autovisie gaan ze een Mazda 1800 inzetten bij oldtimer-evenamenten. Eens kijken of ze het overleven
@desjonnies Reden als een drol met hun starre achterassen
De Alfa Spider had begin jaren ’90 nog een starre as.
caddy3 zegt
Auto is van een klant van mij. Ziet er inderdaad goed uit. Eventueel contact met de eigenaar kan ik wel regelen als deze toestemming geeft.
mgmgb zegt
Het ziet eruit als een Triumph Herald kopie, maar wat een guitig wagentje!