De schattige Abarth 595 met de dikke motoren (en uitlaten) zijn veel te luidruchtig voor Europa.
En van de leukere ‘betaalbare’ fun-mobielen is de Abarth 595. De basis van die auto is al een paar jaartjes oud. De eerste exemplaren kwamen al in 2008 op de markt. Anno 2022, na diverse wijzigingen en verbeteringen is het alsnog een pretletter eerste klas.
Juist dat old-school gevoel van zo’n Abarth is de charme. Zo’n Abarth is niet alleen vlot, maar het is voornamelijk de snelheidssensatie ervoor zorgt dat je blijft lachen. En gaat het daar niet om bij autorijden?
Man in regenjas
Maar het lachen is ons nu aan het vergaan, want we hebben vernomen van een man in regenjas dat de leukere modellen de schattige Abarth 595 uit productie gaan.
De bestellingen voor de snelle modellen (F595, Competizione en 695 essesesse Collector’s Edition) moesten vóór 31 januari binnen zijn. Is dat niet gebeurd, dan kan de auto niet meer besteld – en dus geleverd – worden.
De reden is de uitstoot. Niet die van CO2, maar die van geluid. Ja, naast zwarte boxen in je auto, wil de EU volledig George Orwell gaan. Auto’s mogen namelijk niet meer dan 70 dB produceren qua geluid.
Schattige Abarth 595 zonder sportuitlaat
Dit heeft zijn uitwerking op de mogelijke opties. De optionele uitlaten van het type Active Record Monza en Actie Record Monza Sovrappasto zijn niet meer leverbaar.
Dan vraag je je misschien af: wat is er dan nog wél leverbaar? Nou, 2 modellen. De Abarth 595 met 145 pk is gewoon te bestellen, evenals de 595 Turismo met 165 pk. Gelukkig zijn er nog genoeg uitlaatboeren die je graag verder helpen.
In ander nieuws: waarschijnlijk zal de EU binnenkort ook jouw neefje verbieden om speelkaarten tussen de spaken van zijn BMW-fietsje te doen.
Meer lezen? Dit zijn de goedkoopste auto’s met een G-Label!
por100 zegt
Treurig, vind die speciaaltjes juist leuk klinken. Maar het politieke sentiment is alles behalve anti brussel.
HZW zegt
In principe kunnen alle modellen gewoon in productie blijven, als ze allemaal met een standaard uitlaat systeem uitgevoerd worden.
Het zijn tenslotte de modellen die af fabriek met een uitlaatklep systeem uitgerust zijn, die te luidruchtig zijn, gewoon overal een standaard uitlaat er onder, en alle Abarth’s voldoen weer.
De F595, de 595 Competizione en de 595/695 EsseEsse modellen kunnen allemaal ook gewoon met een standaard uitlaat geleverd worden, zo moeilijk is dat niet.
Naderhand kan je dan je lusten bod vieren als je meer geluid en bekeuringen wilt hebben.
Robert zegt
De EU en grensoverschrijdende corona afspraken maken
[X] ongeschikt
De EU en grensoverschrijdend automobilisten pesten
[X] geschikt
Wicos zegt
De gewone man of vrouw is blij met deze regels want zit helemaal niet te wachten op een buurtbewoner die telkens met een bak herrie door de straat ploegt. AMG-volk opgelet. Bij mij in de straat had iemand een S3 en het herrieding ronkte de hele dag voorbij. Zelfs een brief posten ging per auto. Man of auto is weg en ik mis niets. Alleen handhaving op de rest die zo nodig moet knallen.
dave09ham zegt
@wicos: op een Abarth zit een sportknop. Uit de sportstand gaan de kleppen dicht. Hoe luid een auto klinkt hangt toch echt af van hoe de bestuurder erin rijd. Het is zonde dat, dat soort types het voor de rest verpesten!
Wicos zegt
@dave09ham: eens. Alleen is zelfbeheersing zo moeilijk. Weet ik als bezitter van een Triumph Speed Triple T300 uit ’96. Mag ook niet meer zo gemaakt worden. Vorig jaar slechts enkele keren en beheerst op gereden, dus de buren klagen niet. Maar ik zou er niet dagelijks voor zonsopgang mee durven vertrekken. Ik houd best van mooi autogeluid maar patsers en klaplopers hoor ik liever niet.
Jagris zegt
Daar heb je zeker gelijk in. Maar helaas dat er nu zo’n streng verbod op moet komen. Ik kan altijd wel genieten van een auto met goed geluid als ze normaal rijden. Bijna elke dag rijdt er een porsche panamera met een v8 door mijn straat, en ik geniet ervan als ik hem weer hoor wanneer ik thuis ben. Die abarths maken ook zo’n lekker duister gegrom. En voor de echte paupers die een hard geluid uit hun wagen willen, zij gaan toch wel naar een uitlatenboer toe voor upgrades. Dus of dit verbod zo veel zin heeft is ook maar de vraag…
toniominestrone zegt
@wicos: en dan vind je het gek dat je in de buurt bekend staat als ” die zure pik van hiernaast”?
Wicos zegt
@toniominestrone: ja, dat zou ik wel gek vinden want voor zover ik weet heb ik een prima verstandhouding met de buren. En dat houd ik graag zo en zij doen ook hun best. Fijn wonen.
jarnobakker zegt
Hier een paar idioten met een golf GTI die denken dat ze 400 pk hebben. Vooral snachts fijn dat ze even volgas geven met die rioolbuizen onder de auto. Mijn eigen auto heeft 250pk , maar die begint pas te brullen als je boven de 5000 toeren komt , daaronder is hij muisstil. Ik wil niet dat anderen er last van hebben.
krikke240z zegt
Ik begin echt het schijt te krijgen van die hele regelgeving. Als of ze mensen aannemen die de elke dag 10 nieuwe (verbods-)regeltjes moeten uitvinden. En dan heb ik het niet alleen over auto’s maar over alles. Regeltjes in de wapenwetgeving zijn er ook enkel om de liefhebbers te pesten. De criminelen kopen het wel gewoon op onder de toog in een cafeetje in Luik. Als mtb’er mag je ook bijna nergens meer rijden, wagens mogen enkel nog pokkeduur, saai en traag zijn. Ik wacht rustig de dag af totdat er iemand een demper in mijn hol duwt omdat mijn scheten te luid zijn!
petroldrinker zegt
Tja, onze ouders zijn zo dom geweest om voor een lichaam als de EU te stemmen, ik snap er nog steeds niks van dat mensen er zelf voor gekozen hebben om anderen dit soort ontiegelijk belachelijke regeltjes te verzinnen om voor sommigen (ik snap niet iedereen houdt ervan) hun plezier weer af te nemen, zorg dan ook voor een geluidslimiet op kinderen ofzo (geen idee hoe, maar voor wat hoort wat is mij geleerd), daar worden ook anderen mee opgezadeld die er niet van houden…
RiKe zegt
@petroldrinker: ho ho, de meerderheid was tegen de EU maar het is gewoon door de strot gedrukt
supertjeduc zegt
Ik heb de eerste abarth met een akrapovic in Nederland, is niet erg overdreven hard vind ik
Maar 70 db klopt dat wel want dat is echt erg weinig
Bijv als je het vergelijkt met sommige Ducati ‘s die goedgekeurd zijn met 105db
torsen zegt
@supertjeduc: hier ook 98 dBA. Maar dat is het geluidsniveau stationair gemeten.
Dit gaat waarschijnlijk over het geluidsniveau rijdend wat een compleet andere meting en dat komt met standaard uitlaat uit op 77 dBA.
HZW zegt
De Record Monza en de Record Monza Sovrappasto uitlaten hebben een klep die via de Sport knop open en dicht gaat.
De aftermarket Akrapoviç titanium uitlaat voor de Abarth is een “Slip-on” achter uitlaat demper zonder klep in de uitlaat, maar met een plug in het by-pass deel, de uitlaat is dan net zo luid als een Record Monza met klep dicht.
Als extra kan er dan een regelbare “Valve kit” bij besteld worden, die dan apart bedient wordt met handzender.
Bij Abarth’s die af fabriek uitgevoerd zijn met een Akrapoviç is het afhankelijk van de uitvoering of het een “Slip-on” zonder klep en met afsluit plug in het by-pass deel is of een Akrapoviç met klep is, ook daar zitten veel verschillen in.
Als het een Abarth betreft die af fabriek een Akrapoviç en een klep in de uitlaat heeft, gaat deze klep open en dicht met de “Sport” knop.
De Akrapoviç is een 63,5mm uitlaatsysteem met een meerdelig reducerend deel (waar ook de klep in verwerkt is) om aansluiting te maken met de standaard uitlaat.
Door een compleets 63.5mm uitlaat systeem aansluitend op de Akrapoviç te monteren, kan je het hele reducerende deel met klep laten vervallen.
De Acrapoviç wordt dan zeer luid, als er een 63’5mm strait pipe gebruikt wordt van katalysator tot de Akrapoviç uitlaat, een 2de optie is een 63,5mm uitlaat pijp te gebruiken met demper om het geluid meer te dempen, maar wel alle voordelen te hebben van het 63,5mm systeem.
Beide optische van “strait pipe” en “pijp met demper” zijn er van “Ragazzon”.
Bij het ook toepassen van een 63’5mm Downpipe of 200cell Sport katalysator, kan je met een software aanpassing en de voordelen van het 63.5mm uitlaat system in combinatie met de bij veel modellen aanwezige Garrett Turbo, op een pk of 220 uitkomen, en met toepassing van een Hybrid turbo (meerdere versies afhankelijk van tuner) op 240-290 pk uitkomen, om nog maar te zwijgen van de TD04 turbo mogelijkheden.
sapperdeflap zegt
@HZW: en je punt is…?
HZW zegt
Mogelijkheden genoeg om wat aan te passen.
tweetyv6 zegt
Zeikerds, daar bij de EU.
Gelukkig hebben wij onze Abarth 695 RIVALE met standaard Akropovic uitlaat nog.
En de Alfa Spider V6 met Madeno Racing uitlaat
En de Alfa Stelvio met Ragazzon uitlaat.
Alle 3 geheid luidruchtiger dan 70 dB(A)
kevertje zegt
Dat de EU met de dag meer evolueert naar DDR-toestanden is duidelijk. Men kan stilaan beter regelgeving en wetten maken voor wat hier nog wél toegestaan is. Dat lijstje gaat heel dun worden.
supertjeduc zegt
Nu is het meestal wel zo dat een hoop van die EU regels verschillend mogen worden uitgelegd en toegepast door de lidstaten
Het ene land gaat veel strenger om met de regels dan het andere , Nederland gelukkig tot nu toe zeker niet het braafste jongetje van de klas wat betreft auto’s en motoren , hoop dat dat zo blijft en je geen Duitse of Belgische toestanden krijgt
baklava zegt
EU is een gedrocht. Niemand vraagt hier om. Het wordt steeds aantrekkelijker om te emigeren.
erwh zegt
Ze mogen van mij best het uitlaat geluid aan banden leggen, zolang dat betekent dat we daar good old inductiegeluid voor terugkrijgen!
Even genieten:
https://youtu.be/s0MOOvg4zfw
herve11f zegt
Door het stijgend aantal EV’s word het verschil extra geaccentueerd maar aan de andere kant ook gecompenseerd. Ach laat die paar abarthjes toch rijden zeg. Dit is echt een minderheid. Aan de andere kant zal dit weer leiden tot duurdere prijzen voor deze laatste mohikanen.
r3fl3x zegt
Zodra de overlords, roverheid en 1984 uit de kast getrokken wordt stop ik al met lezen. Jammer Willem, had wel wat achtergrond willen lezen over geluidsnormen en de ontwikkeling (/achteruitgang) van autogeluid.
kennone zegt
Heb een 500 Abarthje gehad met een demperloze Bombardone. Echter de koude start was wel echt herrie. (Overigens nooit gezeik van de buurt gehad) maar eenmaal op temperatuur was hij nog best stil vond ik op de knallen die af en tie voorbij kwamen na dan. Echter met normaal rijden had je deze ook niet.