In eerste instantie dacht iedereen dat de verbouwde Toyota iQ aka Aston Martin Cygnet een hele goede/slechte grap was. Maar inmiddels is wel duidelijk geworden dat Aston Martin serieus van plan is om deze auto op de markt te gaan brengen. In Geneve hadden we de kans om deze kleine hummel van dichtbij te bekijken.
Onder de motorkap ligt geen brullende V12 of zelfs een V8, er ligt gewoon een 1.3 viercilinder van Toyota die 100 pk levert. Wel heeft Aston Martin zich uitgebreid bezig gehouden met de looks van deze kleine eco-Aston. Zowel het interieur als het exterieur zijn flink aangepakt. Maar dat mag ook wel voor een auto die het dubbele moet kosten van een Toyota iQ. Je kan de Cygnet overigens alleen maar kopen als je al in het bezit bent van een Aston Martin. Op jaarbasis hoopt Aston Martin zo’n 4.000 stuks te kunnen verkopen. Ik wens ze veel succes.
[StiGGie] zegt
Behoorlijk overdone maar overall best een geinig autotje =)
Alleen gaat je geloofwaardigheid iets naar beneden denk ik..
is-music zegt
Gaat ze makkelijk lukken die 4.000 per jaar. Geweldig bakje voor erbij/dochter/vrouwlief en kost relatief gezien helemaal niets voor de lui.
Ik zou d’r ook wel een willen, eindelijk een stadskar met volledig leren interieur ;)
Laurens zegt
Als sleutelhanger om nonchalant op de bar te leggen, een beetje groot…
Haakie zegt
Volgens mij heeft Aston Martin dat ding alleen maar in het gamma om aan de emissie-eisen te voldoen. Op deze manier hoeven ze hun V8’s niet zo te castreren.
Trobken zegt
Tactiek van Aston Martin om op ’n gemakkelijke manier gemiddelde uitstoot van hun wagens omlaag te krijgen… die 4000 exemplaren zullen wel daartoe ingecalculeerd zijn…
Maar best leuk, zal zeker ’n collector-item worden later…
RobertJ zegt
*CO2 reductie* ach ja, waarom ook niet? Als een porsche straks een dikke boete moet betalen in amerika, maar AM niet(door deze auto’s), doe je het toch beter :)
Mr. V8 zegt
Ik vind het een beetje jammer dat het eigenlijk gewoon een opgedirkte iQ is, maar dat neemt niet weg dat dit toch wel een ontzettend leuk auto’tje is!
Jochempie zegt
Ik dacht dat in de Cygnet de 1.0 ging liggen? Ik dacht al, ook raar: wordt je er uit getrokken door een IQ 1.3…
rider zegt
ziet er erg hip uit! maar 2x zoveel als een IQ!!?? die is al dik 18000,-, dus voor deze “Aston” dus bijna 40mille neerleggen is een beetje overdreven. maar voor een aston wel weer goedkoop. grappig dat Aston hun Co2 uitstoot zo naar beneden willen halen. maar een jaarafzet van 4000 lijkt me een beetje hoog. hoeveel echte Astons worden er eigenlijk verkocht???
spaak zegt
@rider: volgens J.D. Power zijn er afgelopen januari ongeveer 373 Aston Martins gebouwd, inclusief 83 Rapides.
Ik ga liever naar de bakker met die nieuwe Micra.
Treff zegt
vind het wel iets hebben :-) Daarmee wil ik wel in Nederland rondrijden! Als een soort promotie voor de Cygnet
Duell zegt
Geweldige move van AM.
Hierdoor gaat hun gemiddelde co2 uitstoot naar beneden, en ze dit levert ook nog eens extra publiciteit op.
Qua kosten denk ik niet dat ze hier quite mee draaien. Voor 2 maal de prijs van een IQ kan zo’n stadsauto toch niet zo mooi aankleden. Wat gaan ze doen op de tweedehands markt??
sjonnie zegt
tweedehands kopen & sleutel op de bar neerleggen
Ramshoek zegt
Wordt die Toyota iQ 1.3 hier in NL eigenlijk wel verkocht?
Die 1.3 van Toyota zou een uitsoot hebben van 113 gr/km waardoor hij niet in de 14% bijtellingsregeling zou vallen (grens 110gr), hij niet wegenbelasting vrij is én er geen sprake is van BPM vrijstelling.
Dat laatste zorgt er voor dat de de 1.3 niet €800 of €1500 duurder is dan de 1.0 3-pitter, wat normaal zou zijn, maar enkele duizenden €uro’s duurder.
Als ze in Geneve zeggen dat de Aston Sygnet 2 keer zo duur is als een Toyota, dan hebben we het volgens mij over de basisprijs. Aangezien de Aston dus 110gr uitstoot is die wel vrijgesteld van BPM en zou het verschil in NL dus minder groot moeten zijn.
Wel frappant is dat Aston 110gr uitstoot en de Toyota 113, waarbij Toyota die uitstoot voor ons kleine kikkerlandje niet wenste te corrigeren met het oog op ons belastingstelsel…
Jordi zegt
@Rider,
Inderdaad, bijna 40K voor zo’n wagentje is wel heel duur maar deze auto is tog alleen weggelegd voor mensen die al een ”echte” aston hebben, en voor de bezitters daarvan is 40K vast niet een probleem : )
vibe zegt
Wat een schattige AM, voor het vrouwtje! ;)
joris zegt
die ziet er serieus wel heel goed uit hoor.
liever dit als een mini
TWJ zegt
Nou serieus….. als ik het geld had zou ik een V8 Vantage en meteen deze erbij kopen. Vet toch :D
Pier zegt
Wow, veel positieve reacties hiero, had ik niet verwacht. Vind het eigenlijk een beetje “not done” van een merk als AM, maar in het perspectief van de emissie-eisen begrijp ik het wel. AM tegen klantenkring: als jullie nou allemaal zo’n cygnet kopen zorgen wij dat jullie in de nieuwe AM nog steeds beregeile motoren krijgen…zoiets? :D
Evert-Jan zegt
Zou zo`n Toyota ook weigeren met remmen, of
ineens een kant uit sturen???
Slecht voor het imago van Aston Martin!
FelixF zegt
Ik vind hem er best tof uitzien.
De prijs valt ook ontzettend mee, vergelijk dit eens met die Brabus Ultimate 112 Smart die €63.000 kost. Dan heb ik liever deze.
stopwearingpants zegt
echt gay dit
sjazz zegt
wat een onzin ik denk dat ze de verkoop aan AM bezitters snel loslaten en aan iedereen gaan verkopen. mark my words.
Carmaster zegt
Ik voorspel een explosieve groei in de markt van aftermarket onderdelen en omgekatte IQ’s. Vergelijkbaar met het M-logo virus.
jordi alfav6 zegt
leuk wagentje.. Maar zul je net zien dat straks ‘de petjes’ zo’n bodykit ontwikkelen voor de gewone IQ. :s . En dat zou zonde zijn.
bakkerst zegt
ik vind het vooral heel knap hoe ze de verschillende Aston Martin stijlkenmerken redelijk soepel in het karretje hebben verwerkt. het oogt allemaal redelijk natuurlijk en niet gedwongen of gemaakt..
wel jammer dat het kofferdeksel niet goed lijkt te sluiten.
dat vind ik voor elke nieuwe auto al een afknapper en helemaal voor een auto met Aston Martin badge..
Revvji zegt
Deze Cygnet is eigenlijk geen slechte zet van Aston Martin. Zoals velen voor mij hier al zeiden: slim gezien om zo de CO2-eisen te halen.
En aan degene die zeggen dat het voor geen meter zal verkopen: eens Aston Martin de Cygnet beschikbaar maakt voor iedereen die het geld heeft zie ik ze die productieaantallen wel halen. Kijk maar eens hoeveel Smarts er met een Monegaskische nummerplaat rondrijden. En in mijn ogen is zo’n Cygnet nog een stuk hipper dan een Smart…
Den zegt
hoe duur? of kun je dat ding alleen kopen bij een echt aston martin?
Rikus zegt
Leuk voor op de vensterbank..
JH zegt
Het schijnt dat alle 4000 stuks al verkocht zijn…compact premium is de nieuwe trend…
Chrisss zegt
Als je een AM heb, heb je dan uberhaupt behoefte aan een een AM iQ.. Ik snap de toegevoegde waarde niet..
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding, en meteen een mooi excuus voor BMW om ook met zo’n klein geval te komen. De 0-reeks of zo, op basis van de mini. Alhoewel, één klein snobkarretje zal wel al genoeg zijn zeker.
AlwinK zegt
Dit slaat imo nog steeds nergens op!
Je wilt toch geen toyota op je oprit naast een AM? :S
BananaFlip zegt
Grote teleurstelling. Gelukkig zijn er niet waanzinnig veel Aston-eigenaren.
MRStephan zegt
Dit is wel de enige kleine stadsauto op de markt die meteen duidelijk maakt “ja dit is een kleine auto, maar thuis staan nog een AM in de garage” :D Lukt met geen enkele andere kleine auto..
AMG Powerrr zegt
Er is vast wel een sportuitlaat die dit ukkie laat brullen als een echte Aston.
Mardec zegt
Wanneer komt de V12 vantage versie? :D
trigger565 zegt
ik vind het wel een leuk bakje. Waar ik me een beetje aan stoor is dat veel mensen zeggen dat €40k niets is voor AM-bezitters. Euhm, als je de sjeik van de VAE bent mss, maar ik kan je vertellen dat €40.000 voor iedereen veel geld is, ook voor mensen met een DB9 op de oprit.
The360box zegt
Hoe weten jullie (Crew)nou hoe duur hij is, hier wordt ik ziek van, jullie weeten hier echt niks van en brullen maar wat, eikels.
Dimglor zegt
Belachelijk concept…
Wie wil nu met een Aston rijden op basis van een toyota IQ??
En hij is dan nog ook eens echt lelijk!
Innokenty zegt
Ik neem dat deze IQ niet op de Amerikaanse markt wordt verkocht, aangezien de Toyota IQ daar niet wordt aangeboden. 4000 stuks zonder Amerika gaat moeilijk worden neem ik aan.
Iemand meer info?
mdv zegt
Nee maar!! Zelfs Aston Martin kan niet zonder Toyota!!
Cantago zegt
Als Aston Martin nou eens alles zelf gedaan had dan was het leuk, maar op basis van een Toyota IQ? Dat is gewoon te zielig voor woorden! Hulpeloze actie, vreselijk… Echt een verwerpelijke auto!
vale46 zegt
NEE!! :(
Waarom??
Aston Martin stelt me diep teleur!!!
Dat ze een hybride versie op de markt zouden brengen van hun Rapide zou ik nog goed vinden, maar dat ze een IQ met een paar AM badges op gaan maken, DAT gaat er OVER!