Onze Duitse Oosterburen hebben een schandaal te pakken hoor. Een minister van de Groene partij rijdt stiekem liever in een benzineauto dan in haar officiële elektrische Audi e-tron.
Het lijkt een typisch gevalletje “Do as I say, don’t do as I do”, dat je vaker ziet bij mensen die prediken het goed met het milieu voor te hebben. Ik noem een zekere minister Kaag die het regeringsvliegtuig pakt naar Luxemburg. En de heer Timmermans die zo’n zelfde kunstje flikt moeten we ook niet vergeten. Of de ouwe Mercedes destijds van Femke Halsema.
En zo zijn er hier in den lande wel duizend voorbeelden op te noemen van mensen die zeggen het beste voor te hebben met het klimaat, maar het in daden laten afweten. Allemaal niet zo fraai, maar we maken er geen schandaal van.
Ook in Duitsland heb je zulke lui in de politiek
In de Duitse deelstaat Brandenburg heb je minister Ursula Nonnemacher. Zij is lid van ‘die Grünen’ en is minister van Volksgezondheid. En zoals het een groene minister betaamt, rijdt ze vanzelfsprekend in een elektrische auto. Een Audi e-tron in dit geval. Heel weinig mis mee.
Alleen dacht ons Ursula daar toch echt anders over. Dat verklaart waarschijnlijk waarom ze recent is gesnapt toen ze haar woon-werk kilometers maakte in haar Volkswagen Passat. Op benzine. En dat is voer voor een schandaal aldaar.
Reikwijdte van de benzineauto is gewoon beter
Het excuus van deze Groene minister is dat ze bang is dat ze niet vanaf haar huis naar de plek kon komen waar ze die dag moest zijn, namelijk de herdenkingsplek van het concentratiekamp Ravensbrück. Alleen is dat aperte onzin. Haar e-tron heeft namelijk een actieradius van zo’n 350 kilometer, terwijl ze maar 230 kilometer hoefde te rijden.
En mocht je denken, op de snelweg is die reikwijdte een stuk minder, dan klopt dat. Alleen reed deze minister die kilometers voornamelijk over binnenwegen. En daar verbruikt zo’n ding juist weer een stuk minder.
Niet zo handig van deze Duitse minister
Waarschijnlijk dacht ze dat ze met haar actie weg kon komen, omdat dankzij de corona niemand anders naar de herdenking van het concentratiekamp kon komen. Maar helaas, ze werd gesnapt.
Heel slim is het natuurlijk niet van deze minister. Vooral ook omdat ze het stiekem probeerde te doen. Maar je weet, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Zelfs in Duitsland
Wellicht kan ze bij een aantal Nederlandse politici wel op een cursus ‘sorry-zeggen’. Daar zijn ze bij ons namelijk best wel bedreven in.
dees zegt
Zoiets komt daar wel vaker voor.
Politici die groen preken maar zelf in een dikke diesel of benzine auto rijden inplaats van een hybride of elec.
toniominestrone zegt
@dees: Hier niet?
linkador zegt
Hier zeker! De parking van de Vlaamse overheid heeft een prachtige Prius verzameling met een beschermende stoflaag. De barnfind van de eeuw in wording.
sprankel zegt
Is ook wel een stuk geframed, ja die auto kon die afstand afleggen maar op haar 1ste stop is er nergens een laadpaal te bespeuren. Op haar 2de stop wel maar zeer schaars, je gaat als minister niet even 2 km door een stad wandelen, dan moet je security mee hebben en word je om de haverklap aangesproken.
Daarnaast is men in de verbuikcijfers vergeten dat met veel tussenstops je iedere keer het interieur terug moet warm stoken, dat tikt door in verbruik. Tussendoor rijden wilt ook zeggen geen snelladers langs de baan.
Als je dan nog rekening houd dat in een dergelijke positie je agenda continu aangepast word begrijp ik haar wel.
faalhaas zegt
Ik heb geen actieve herinneringen aan een VW Passat.
vaakbenjetebang zegt
@faalhaas: Niemand heeft die, denk ik. Een zeer vergeetbare ervaring, Passat-rijden.
Roskampies zegt
@vaakbenjetebang: ha idem, sindsdien gereedschap in de auto, nie wieder vw
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: hier prima herinneringen aan mijn Passat GTE hoor. Wel weggedaan omdat ik de eGolf veel minder hoef te stekkeren en met een lege accu bijzonder traag was.
Pascal zegt
Dom, weinig mis met zo’n e-tron lijkt me. Zoals ‘t artikel al beschrijft: het gebeurt nét ff te vaak dat de zogenaamd groenste mensen van de politiek hun eigen standpunten maar slecht naleven. Ze hebben ook vaak last van NIMBY. (Not In My BackYard). Dat zag je laatst nog bij die groenlinkse grachtengordel types die geen windmolens wilden vanwege hun uitzicht bij IJburg.
Robert zegt
Je stimatiseert! Ow wacht, dat was juist een (groen) links stokpaardje.
mashell zegt
Als er iets is dat de samenleving van links tot rechts en van hoog tot laag lijkt te binden dan is het de weerstand tegen windmodels. Nederland is immers het land van (weerstand tegen) windmolens en klompen…
Er zal niks mis zijn met de e-tron maar misschien is er wel iets mis met de laadpaal dichtheid in Brandenburg.
moveyourmind zegt
Schande!
Ik wil ogenblikkelijk mijn opa’s bakfiets terug.
c4seum zegt
En door
ghost zegt
Niks geks, niemand wil oprecht een beter milieu, men wilt alleen een schoon geweten (en bij voorkeur een financieel voordeel..)
dondeboer zegt
@ghost: ik denk dat heeeeel veel mensen een beter milieu willen. Maar niet ten koste van de eigen levensstandaard.
berlinetta zegt
Waarom zou iemand niet een beter milieu willen? Lijkt me dat iedereen dat wil. Wat niet iedereen wil, is teveel daarvoor moeten laten of inleveren.
paulsurfing zegt
Dat is voor het eerst dat ik iemand uit de politiek begrijp
pomoek zegt
Schandaal? Ik kom niet verder dan mijn schouders ophalen en Meh….
goodvibrations zegt
Hoe kun in hemelsnaam een passat prefereren boven een E-tron… 😅.
Maargoed wordt hier ook misselijk van groen links met de grootste openhaard van Amsterdam (biomassa centrale) waarvan bekend is dat het niet rendabel is…
Aardgas weghalen net zo..
We kiezen dure inefficiënte oplossingen.. En laten de industrie haar gang gaan.. (Ik werk btw in de smerige industrie 🤭).
Penny wise & pound foolish
Rekening komt bij de midden (en lage) inkomens…
Dutchdriftking zegt
@goodvibrations: mwah een mooie W8 of R36? Echt wel.
MarcoM zegt
Tja, en wat denk je van onze eigen regering, nog steeds vraag ik mij af waarom ze zich in dure ICE auto’s moeten laten rondrijden, waarom niet in een Ionic5 bijvoorbeeld, of met een Tesla taxi laten ophalen en wegbrengen. Maar ja, dat zal wel een utopie blijven.
fanboy zegt
De Etron kan dat makkelijk halen en zal ook nog eens een stuk beter rijden dan een Passat. Vreemde keuze dus.
slickrick zegt
Lekker belangrijk , laat dat mens lekker rijden in hetgeen ze wil. Mierenneukerij. Zijn andere grote thema’s om je druk over te maken. In Duitsland worden PHEVs verkocht zonder laad kabel , dat is namelijk een optie , en veel kopers willen er niet voor betalen aangezien ze het toch niet gebruiken.
woody259 zegt
Laatst nog een lange rit in een E-Tron 55 gereden, volgens de trip computer (foto gemaakt) 312 km afgelegd op één accu met 101 km/h uur gemiddelde snelheid (continue 125-130km/h cc op snelweg + stad) en nog 10% accu (30 km) over bij aankomst. De range van een E-Tron valt dus echt wel mee, zeker aangezien de accu bij een FastNed / Ionity in 30 minuten gewoon weer naar 80% gebracht kan worden.
mashell zegt
Ik heb zo’n e-tron 55 en haal vergelijkbare cijfers. De “dorst” van de e-tron wordt schromelijk overdreven, gezien het formaat van de auto is deze best wel zuinig.
edward330d zegt
Duisters zijn net mensen… Links l#llen rechts vullen.
schreute01 zegt
@edward330d: kan je nagaan hoe erg dat rechtse volk is.
Pascal zegt
@schreute01 vermoedelijk iets minder hypocriet
schreute01 zegt
@Pascal: klopt. Die maken er geen geheim van dat ze schijt hebben aan het milieu.
917 Porsche + Audi zegt
@schreute01; Als de verkiezingen op komst zijn hangen er in mijn straat bij meerdere huizen affiches van GROEN voor de vensters. rijden met bakfietsen, maar juist die mensen gaan wel met het vliegtuig ieder jaar weer naar Spanje. bende hypocrieten.
mashell zegt
Nee joh, gekkie. In beginsel stelt links het collectief boven het individu en rechts het individu boven het collectief. Het is nogal hypocriet van de rechtse rakkers te denken dat zoiets überhaupt zou kunnen werken want conflicten zijn daarmee voorgeprogrammeerd.
Pascal zegt
@schreute01 @mashell de wereld is niet opgedeeld in ‘links’ en ‘rechts’. Zo zijn er vele links-stemmers die graag in een dikke bak rondrijden en lekker met het vliegtuig op vakantie gaan en vele rechts(er)-stemmers die wel degelijk hart voor het milieu en hun medemens hebben maar gewoon niet links stemmen omdat ze bepaalde andere linkse praktijken hekelen (waarvan akte). Zulke nuance is natuurlijk moeilijk, hokjesdenken is makkelijker en doen wij mensen graag.
mashell zegt
Klopt. Niet alle linkse mensen zijn geitewollen sokken types en niet alle rechtse mensen zijn neo-nazi’s. Maar daar ging het ook helemaal niet over. Het ging over hypocriet zijn en wat mij betreft is rechts en hypocriet synoniem omdat rechtse ideologie nooit tot tevredenheid van de meerderheid kan lijden.
monsieurleloure zegt
Ze kan beter een voorbeeld aan Rutte nemen, die fietst naar zijn werk 🚵♀️
1000bochten zegt
Wat zou nou eigenlijk de reden zijn dat ze in de Passat gaat rijden als ze een e-Tron voor de deur heeft staan? Ik heb wel eens een rondje meegereden in zo’n ding en het was zeker geen onplezierige auto…
boomhauwer zegt
@1000bochten: ik vermoed autonomie en gemak van tanken ipv wachten op herladen. En nee, dit is totaal geen ev-afbreekreactie.
herve11f zegt
@1000bochten: Misschien vergat ze de stekker in te steken de dag ervoor.
potver7 zegt
Waarom wordt mijn opmerking nou weggehaald? Redelijk on-topic dacht ik…
mpgc zegt
Geen fan van Femke Halsema, maar die Mercedes youngtimer was niet van haar maar haar partner.
peke zegt
@mpgc: net als dat pistool
petroldrinker zegt
@mpgc: en dat pistool van dr zoon was zeker van oom ofzo… lekker boeiend, staat nog altijd voor dr deur die auto
mpgc zegt
@petroldrinker: het pistool was, net als de oude Mercedes, van Robert Oey, de partner van Hasema. Het was overigens een rekwisiet (onklaar gemaakt pistool). Oey is filmmaker. Heeft destijds allemaal in de kranten gestaan. Ik betwijfel overigens of de oude Mercedes voor de deur van Halsema staat. Oude diesels komen de grote steden namelijk al enige tijd niet meer in. Jij kunt het verder niet belangrijk vinden of die auto van haarzelf of van haar partner was, ik vind het wel van belang. Nederland is gelukkig een land waar je alleen verantwoordelijk wordt gesteld voor je eigen daden en niet die van je familie.
lecomte zegt
Ik kende dat hele mens niet maar heb haar even op Google opgezocht. Ursula is 64 jaar, is waarschijnlijk al blij dat ze met haar mobiele telefoon overweg kan en dat ze weet hoe ze iets op Twitter kan plaatsen. E-mailen heeft ze onder de knie, Facebook en Instagram vindt ze stom. Hoe ze Spotify moet connecten in de E-tron is helaas een brug te ver, hoe groen ze ook zou willen zijn. Dat ding is te modern. Haar chauffeur is het zat dat hij het steeds moet uitleggen hoe al die nieuwe techniek werkt. Nee Ursula wil gewoon lekker zelf kachelen in haar Passat met een cd’tje van Pantera, Metallica of Rammstein in de speler en een currywurst op schoot. Rot op met die laadkabel. F*ck groen rijden. Stiekem droomt ze van de rode Passat W8 die van de week op Autoblog voorbij kwam. Dit weekend gooit ze de DVD van The Little Mermaid in haar DVD-speler en zingt ze mee met haar favoriete personage: Ursula.
nicolasr zegt
Hahahaha, de beste reactie van allemaal!
Instyle zegt
Elke ‘Duitse auto al schandaal op zich’ whats new.
rutgerg zegt
Detail wat vergeten wordt in dit artikel is dat die passat de dienstauto van een collega was. En juist het uitwisselen van dienstautos schijnt er verboden te zijn. Daarom is dit een schandaal…
flutterby zegt
@rutgerg: gekkigheid, autodelen is juist beter dan elektrische rijden voor het milieu. Het liefste natuurlijk beide.
rutgerg zegt
@flutterby: ja maar zo modern is de Duitse wetgever nog niet denk ik.
e38ossie zegt
Een oude auto rijden is duurzamer (en leuker) dan die nieuwe meuk.
mashell zegt
Helaas is dat een misvatting. Auto’s zijn een doorschuifsysteem. Dus als iemand een nieuwe koopt dat ruilt deze in en koopt iemand een “nieuwe” tweedehands. En deze schuift weer een auto door. Aan het eind van de keten wordt een zeer vervuilende auto uit de roulatie genomen. Daarmee wordt het totale wagenpark een beetje schoner.
e38ossie zegt
@mashell: En als we er van uit gaan dat er nog steeds veel mensen zijn die oude auto’s veel leuker vinden. En deze auto’s dus door veel liefde en onderhoud nog heel lang meegaan. An ben ik van mening dat dat veel milieuvriendelijker is.
petroldrinker zegt
@e38ossie: precies dit dus
rezi zegt
Was de tijdens het schrijven van dit stukje genuttigde azijn lekker? Wat een zuur ondertoontje zeg, ik hoop dat het oplucht.
nicolasr zegt
Ondertoontje? Het was juist de bedoeling om het zuur van dit artikel af te laten druipen. Open en bloot, overduidelijk en met open vizier.
En dan ga jij me nu beledigen met ‘een zuur ondertoontje’? Doe ik daar al die moeite voor?
Lekker dan. ;-)
gregorius zegt
Er is eigenlijk maar 1 reden waarom we dit interessant vinden:
Die groenen staan op het moment, geschat, op een historische overwinning in Duitsland.
Als dat gebeurt, kan je er vrijwel zeker van zijn dat je dag kan zeggen die de Freie Fahrt in Duitsland.
Dus als je nog 1 keer hard wil rammen op de autobahn: doe het deze zomer. In september zijn de verkiezingen en met een beetje pech is in 2022 de gein over.
Dus ja, daarom: VERSCHRIKKELIJK WAT HIER GEBEURT!
Cuprafan123 zegt
Ja dat is leuk en aardig dat de groenen dat willen, maar een paar jaar terug waren ze ook groot in Baden württemberg en daar is een snelheidslimiet afdwingen niet gelukt. Tel daar bij op dat de autolobby nog te sterk is, en dat een groot deel van de bevolking er ook niet op zit te wachten en een groot deel van de Bondsdag/bondsraad ook tegen een limiet zal stemmen. Met andere woorden, ze zouden hun eigen carrière slopen als ze gaan tegenwerken. Ik zie die limiet er nog niet zomaar komen.
mashell zegt
De meerderheid van de Duitse bevolking is al lang voor een snelheidslimiet. Conservatieve politici aarzelen nog vanwege hun fijne lekkere zeteltje, niet bang voor de groenen maar wel voor de AFD (en terecht!). Je ziet dat het in Baden Württemberg eigenlijk fantastisch loopt met de door de Groenen geleide coalitie dus ik zou ze best wel eens de republiek willen zien regeren.
boomhauwer zegt
@gregorius: onbegrensd in Duitsland is al jaren een mythe geworden. Van file naar file, van werkzaamheden naar werkzaamheden, en dan kan je met geluk eens een stukje sneller rijden.