Meer dan 1.000 pk onder de kap. Daar kan menig tuner een puntje aan zuigen.
Het Duitse Schaeffler heeft er schoon genoeg van dat mensen de Formule E zien als een slap, groen alternatief voor de Formule 1. Mocht je nog altijd niet onder de indruk zijn van de technische ontwikkelingen die alle betrokken bedrijven, fabrikanten en ingenieurs de afgelopen jaren hebben gemaakt, dan komt Schaeffler je misvormde brein even het licht laten zien. Het bedrijf heeft namelijk een Audi RS3 omgetoverd tot een elektrokanon dat sneller is dan een LaFerrari.
De enorme stap die de Audi RS3 op het gebied van prestaties heeft weten te zetten, heeft Schaeffler volledig door weten te voeren dankzij technieken die direct zijn overgenomen uit de Formule E. In het specifiek heeft Schaeffler de elektromotoren van de ABT Schaeffler FE01 gebruikt, waarmee Lucas di Grassi in het seizoen van ’16/’17 de titel naar zich toe wist te trekken. Dit is het seizoen voordat Audi als constructeur bijsprong en het team in zijn volledigheid overnam.
De omgebouwde Audi RS3, die we nu kennen als de Schaeffler 4ePerformance, gebruikt niet minder dan vier elektromotoren van de Formule E-wagen. Wetende dat ieder van deze motoren 300 pk produceert, betekent het dat de elektrische RS3 1.200 pk aan boord heeft. Het krankzinnige vermogen stuwt de wagen in minder dan 7 seconden naar de 200 km/u, waardoor hij sneller is dan een LeFerrari en Hennessey Venom GT is. De wagen heeft een batterijcapaciteit van 64 kWh.
De motoren worden eerlijk verdeeld over de twee assen van de wagen. Elke individuele motor is aan een wiel verbonden. De twee motoren die zich op dezelfde as bevinden zijn op hun beurt weer aan een versnellingsbak verbonden, waardoor we het een elektrische twin axle mogen noemen. Niet alleen dat, want door deze constructie beschikt ieder van de vier wielen over torque vectoring. Zin om er één te kopen? Balen, ze gaan niet in productie.
jje003 zegt
Dat electrisch rijden stappen maakt, twijfel ik niet aan.. Maar ik word er gewoon niet warm van.
banaan7 zegt
@jje003: hoeft ook niet, ik vind het gaaf!
Gulli zegt
@jje003: moet je je vingers eens in een snellader steken
jje003 zegt
@gulli: Haha dan wel ja! Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de 5pitter.
StijnB zegt
@jje003:
Dat worden de batterijen wel…
marcus1963 zegt
@jje003: maak eens een proefrit is een Tesla P100D en je bent verkocht. Tenminste ik ?
Dutchdriftking zegt
Dat is nog eens quattro!
pielemuis zegt
Technisch gezien zit het niet meer onder de kap.
Edge zegt
Toch apart dat er geen Audi logo te bekennen is. Schaeffler, ABT en Audi zijn immers dikke vriendjes in de Formule E waar de techniek van deze wagen vandaan komt.
diezijner zegt
@edge: Ik denk dat Audi vol in wil zetten op zijn eigen E-Tron. En vooral in het geval van Audi-consuhoeren moet je goed opletten het juist te vermarkten anders lopen dat ze zo naar the next best thing wat op dat moment hype is.
amg65 zegt
@Edge: Hoe zit dat met ABT eigenlijk? Daniel ABT himself rijdt geloof ik in de Formule E?
f40racer zegt
Dacht even dat we met die Polizei te maken hadden op de header
rikus zegt
Al was ie sneller dan het geluid, hij is en blijft wél lelijk.
Ram-G-maN zegt
Ze hebben de RS3 een fopspeen gegeven en daar knapt elke Audi blijkbaar van op. Zowaar de beste neus die ik op een moderne Audi tegenkom.
rufctr01 zegt
De A3 ziet er gelijk een stuk beter uit!
Dit zal natuurlijk belachelijk snel zijn, geen koppelkromme, max koppel en vermogen gelijk beschikbaar.
ikleesookoverautos zegt
Wat is de 0-100 tijd? Die moet rond de 2 seconden liggen ongeveer?
rijnounsdoor zegt
@ikleesookoverautos: die is 6,8. Ken je nagaan!
ghost zegt
Toch relaxed idee dat je een RS3 zou kunnen kopen waar je geen cent BPM over hoeft te betalen.
detroitv8 zegt
@ghost: dat geldt voor elke nieuwe wagen in het buitenland…