Stel: je rijdt een niet al te zware schade, en laat dit door een schadehersteller fiksen. Wist je dat het dan best mogelijk is dat je je Heilige Koe met goedkope imitatierommel terugkrijgt?
Nederland is het nieuwe Oostblok, aldus de Metro, dat zich baseert op verzekeringsexperts.
Het is een vrij bekend fenomeen in een sector die onder druk staat: je gaat een beetje knijpen, en dan zie je vanzelf wel waar de nood het hoogst is. Zo ook in de schadeherstelbranche, waar het aanbod de vraag behorlijk schijnt te overstelpen.
Er schijnen vier keer zo veel herstellers te zijn als dat er werk is, en dan wil je nog wel eens kijken waar je nog wat kosten kunt besparen, bijvoorbeeld op je materiaal, zoals kennelijk bij schadeherstellers gebeurt om het hoofd boven water te houden.
“Ruiten, aircopompen, motorkappen, koplampen, radiateuren, waterpompen etcetera: als ze binnen de schade vallen, worden ze vaak vervangen door goedkopere versies die niet van het echte merk zijn, om maar aan de norm van de verzekeraar te voldoen”, aldus een schade-expert. En inderdaad, zou Jan Modaal het doorhebben of er een originele BMW-einddemper onder zijn gerepareerde 3 Serie ligt, of een Xiao Wang-exemplaar? We denken het niet.
De verzekeraar levert een hersteller klanten aan, maar de reparatie mag niks kosten, en dan krijg je dit soort toestanden. Of het allemaal klopt? Geen idee, wij kijken niet mee met wat er achter de schermen gebeurt. Mocht het wel zo zijn, dan kan je je Maybach net zo goed écht naar het Oostblok sturen voor een reparatie. Ze kunnen het best…
meneer zegt
Als het werkt zie ik het probleem niet. áls.
griffendahl zegt
@meneer: Ik wel, feitelijk is het gewoon waardevermindering… Verder stel dat je een of andere goedkope waterpomp erop krijgt en vervolgens krijg je er problemen mee, je rijdt naar een dealer… Dan kan die de zooi oplossen, lijkt me niet de bedoeling.
bofkont zegt
@meneer: Probleem is dat ze wel het originele onderdeel factureren wat veel duurder is!
Dus oplichting!
escort77 zegt
@bofkont: ehhh, het probleem is toch dat die schadeherstellers juist geen originele onderdelen mogen factureren?
Als ze imitatie monteren maar origineel factureren, dan is er sprake van oplichting, maar daar gaat het hier nu niet over.
3246cm252kw zegt
@bofkont: de verzekering wil wel dat je auto verzekerd word naar een originele auto en geen replica.
En garanties? Hoe werkt dat dan als de waterpomp met een replica word vervangen en de motor loopt warm, wat zegt de fabriek/dealer dan?
jzaero zegt
@meneer: Wel, vaak is de kwaliteit van imitatiespul qua pasvorm stukken minder. Ook wil het weleens sneller roesten of krijg je bij lampen bijvoorbeeld vaker last van storingen. Als je over onderstel-onderdelen spreekt, zijn die veel sneller al versleten. Rubbers, draagarmen, hydrolagers, om zo maar wat spullen te noemen. Ik koop mijn onderdelen gewoon zelf, en dan van een goed merk of van een OEM leverancier. Bumpers zou ik ook alleen origineel kopen, heb weleens mensen gezien met bumpers die meer dan 1-2cm afwijken, dat is een hoop.
flippiez06 zegt
“Best mogelijk” eerder regel dan uitzondering…
Arno's zegt
Altijd proberen te achterhalen of er originele delen gebruikt zijn. Je Casco premie wordt immers ook niet berekend aan de hand van imitatieonderdelen.
Carglass past die truc ook toe en de verzekeringen lachen zich, wat dat betreft, hun lul uit hun broek. Premie vangen voor origineel ”çar glass” en imitatie uitbetalen.
En vwb carglass vind ik die laatste reclame echt aanzet tot fraude. Als je versleten ruitenwissers hebt, maak dan maar een putje in je ruit….
azenomei zegt
@asmulders: Toevallig zat ik inderdaad te zoeken of er ook maar een kleine schade op mijn ruit zat omdat ik nieuwe wissers moest hebben en ik had inderdaad een klein putje gevonden. In de pocket!
Arno's zegt
@azenomei: Ach ja, als je geen geld in de pocket hebt voort ruitenwissers moet je toch iets he.
tupperware zegt
Het ligt er helemaal aan wat voor imitatie onderdelen er gebruikt worden. Ik gebruik zelf ook weleens imitatie spul als dat bewezen beter is dan het origineel. Echter vrees ik dat de schadebranche eerder kiest voor de goedkoopste pingpong zooi.
Gelukkig maken dat soort bedrijven weinig spul voor het exclusievere spul waar ik mee rijdt, dus heb ik weinig te vrezen.
towi1989 zegt
@tupperware: Dit is zeker niet het geval. Veel autoschadebedrijven zijn gecertificeerd bij bepaalde instanties, en moeten daarbij voldoen aan vrij strikte voorwaarden, en vaak 5jaar of langer garantie kunnen bieden.
Het komt zeker voor dat imitatieonderdelen worden gebruikt, maar ook hier worden keurmerken gebruikt zoals 100% vormgarantie e.d. Hier wordt over het algemeen alleen van afgeweken wanneer de klant zelf schuld is, en zo goedkoop mogelijk zijn auto hersteld wil hebben.
dondeboer zegt
An sich hoeft imitatie ook niet per se slecht te zijn, het gebeurt vaak zat dat imitatieonderdelen uit dezelfde fabriek komen als de echte onderdelen en ook helemaal niet slechter zijn. Ik heb liever een goede schadehersteller die imitatieonderdelen gebruikt, dan een prutser die OEM-parts toepast.
Wel vind ik het belangrijk dat ze eerlijk zijn naar hun klanten. Als je imitatie wil gebruiken, moet je dat ook gewoon netjes op de factuur zetten, of liever zelfs vooraf overleggen met de klant. (Meneer, ik mag van de verzekering alleen imitatie gebruiken want dat scheelt € 50. Bent u daarmee akkoord? Of legt u het verschil liever zelf bij?)
ramshoek zegt
Autofabrikanten maken steeds minder zelf. Sterker nog, ze ontwikkelen steeds minder zelf. Zelfs het risico voor ontwikkeling ligt bij de toeleveranciers. En zo kan het zijn dat twee leveranciers een onderdeel volgens identieke specificatie aan de fabrikant aanbieden, waarna de fabrikant bepaald waar ze het uiteindelijk inkopen.
Resultaat is dat fabrikanten bijvoorbeeld schokdempers inkopen voor een prijs waarvoor jij en ik bij de Halfords nog niet eens een fietspomp kunnen kopen. Zijn we genoodzaakt een schokdemper te laten vervangen, dan kost die zelfde demper opeens 4 fietspompen, 2 binnenbanden en een buitenband.
En vertel eens, waarom mag mijn dealer me een achterlicht aanbieden voor € 220,- terwijl ik via het grote boze internet nagenoeg hetzelfde ding kan bestellen voor € 45,-?
Als ik het goed begrijp mogen autofabrikanten hun leveranciers tot de laatste stuiver uitknijpen om zo goedkoop mogelijk in te kopen, maar als verzekeraars en schadeherstellers hetzelfde doen, dan zijn het sjacheraars en criminelen ?…
tupperware zegt
@ramshoek:
In het geval van een achterlicht zou het mij niet boeien.
Het wordt pas link als ze kiezen voor pingpong wieldraagarmen en rem delen, daar zou ik toch lichtelijk nerveus van raken.
potver7 zegt
@ramshoek: Ooit reed mij vrouw een lichtmetalen velg van onze auto stuk (niet haar fout overigens – één of andere malloot die een stalen balk op een donker achterafweggetje had laten liggen…). Bij de dealer gevraagd of het ding vervangen kon worden, maar helaas – alleen per 4 verkrijgbaar. Ook op ’t interweb gezocht, maar alleen óf vreselijk overpriced óf per vier te krijgen. Uiteindelijk dus maar een stalen velg eronder.
Paar maanden later de wagen ingeruild bij de dealer, en toen ik hem een paar weken later sprak zag ik dat de auto weer gewoon vier lichtmetalen velgen had. Navraag leerde dat ze die voor een habbekrats tweedehands bij een mannetje aan de andere kant van Nederland opgeduikeld hadden. Dat was dus de laatste keer dat ik daar wat gekocht heb…
Brum zegt
@ramshoek:
Een autofabrikant koopt een onderdeel goedkoop in, omdat hij er meteen duizenden tegelijk besteld. Deze onderdelen gaan ook pas naar de fabriek op het moment dat de fabriek ze nodig heeft; dat scheelt kosten voor opslag. Een onderdelenleverancier voor schadeherstelbedrijven dient zelf een voorraad aan te leggen en koopt lang niet zulke grote aantallen in. Daarmee is de initiële aanschafprijs al hoger en komen er nog kosten op voor opslag, eventueel verlies van onderdelen tijdens transport en andere kosten.
De rede dat een dealer veel geld voor een onderdeel vraagt is; omdat ze ergens de marge op moeten pakken. Nieuwe auto’s verkopen betekent lang niet altijd hoge marge (behalve bij de VAG producten…) voor de fabrikant niet en voor de dealer niet. De strategie is vaak; klanten lokken met een goedkope auto en dan middels het onderhoud de marge opkrikken.
De kwaliteit van de vervangdelen hangt vaak af van hoe lang de auto uit productie is. Is de auto nog in productie, dan maakt de originele fabrikant (dus de leverancier van de fabrikant van de auto) van de onderdelen nog de gevraagde delen. Na enige tijd mogen andere partijen onder licentie ook onderdelen gaan produceren. Het zijn de onderdelen van laatst genoemde partij die nogal eens tegenvallende kwaliteit leveren.
eMbe zegt
Die zou iedereen weten als ze hun verzekeringspolis lezen. Staat er namelijk gewoon in.
potver7 zegt
Ik heb ooit, ruim 20 jaar geleden, een blauwe maandag bij een niet nader te noemen autofabriek in het zuiden des lands gewerkt. Die hadden een leverancier voor bepaalde kunststof carrossieriedelen, en die leverancier had z’n kwaliteitscontrole niet helemaal op pijl, om het zachtjes uit te drukken. Dus bij binnenkomst van een partij onderdelen werd die aan een 100% controle onderworpen en vrijwel altijd werd een behoorlijk deel afgekeurd omdat er oneffenheden in het oppervlak zaten.
Die leverancier deed er helemaal niet geheimzinnig over wat hij met afgekeurde onderdelen deed: die verkocht hij aan de onderdelendivisie van het automerk, waarmee die dingen dus geleverd werden aan schadeherstellers.
Dus, zelfs als je garage officiële onderdelen gebruikt voor schadeherstel, is de kans groot dat het B-keus betreft.
desjonnies zegt
1 keer zwwar bonje gehad met de verzekerings maatschappij, die me bij een niet nader te noemen voorruit boer een nieuwe voorruit liet aansmeren.
Na een week of drie een steentje op deneiuwe voorruit en pats, daar ging ook die kapot.
Auto naar mijn garagiste gebracht en verteld dat ik absoluut de 100% ogineel gemonteerde voorruit wilde hebben, met het logo van de fabrikant van het glas & de auto.
Verzekering stuurde de mobiele voorruitenboer langs, die werd weggestuurd.
\
Telefoontje van de maatschapij : Maar ach”t is allemaal hetzelfde mijnheer, waarop ik antwoordde : wel als het allemaal hetzelfde is, dan kunt u geen bezwaar tegen hebben dat mijn garage de orginele voorruit monteert.
Schaakmat in dit geval.
Totdat de rekening op de mat viel en ik bij moest betalen.
Ik bellen, zij zich verschuilen achter de polis voorwaarden.
Ik ze verteld dat ik nooit iets heb, mijn wagen altijd volledig casco gedekt is en dat ze niet moeten zeuren, idd, mijn dossier bleek flinterdun te zijn; maar ze hadden contracten of afspraken met een paar grote voorruit-boeren.
Ik vertelde ze dat ik dat leuk vond voor ze, maar dat ik mijn premie altijd 100% moet betalen en dat het mijn voertuig is en ik bepaal wie mij een voorruit levert, niet zij.
Toen kwam voorzichtig het “nou ja voor deze ene keer dan” uit de hoek des verzekeraar, waarop ik hen vertelde “om de dooie dood niet”, ik heb zelf mijn garagiste, mijn schadeadresje en als het hen niet bevalt, dat ik dan wel een andere verzekeraar zou gaan zoeken.
Bedrag netjes voldaan door de verzekering en nooooit meer iets van gehoord.
En die originele Pilkington voorruit, die kan wat klappen hebben zeg, volgens mij een veel betere kwaliteit dan de imitatie ruiten die ruitenboeren plaatsen.
E34M5Touring zegt
Gewoon je verzekeringspremie betalen met imitatie geld. Is het universum weer in balans. En dat knalpijp voorbeeld, ja dat merk je wel. Want die xingxong meuk maakt veel meer lawaai. Als een totaal a technische vriendin van mij merkt dat dr 206 meer geluid maakt na het plaatsen van zo’n aluminiumfolie flutpot, dan zal dat meer mensen opvallen, denk ik.
bofkont zegt
Zelf ook ooit meegemaakt, aantal jaren geleden van achter aangereden.
Was niet mijn schuld dus wagen wegbrengen naar de schadehersteller en alles wordt wel geregeld. Op het oog netjes gemaakt. Rijdt deze domme jongen een jaar later de auto de sloot in op een gladde winterdag. Hierdoor werd de oude herstelde schade zichtbaar. Een groot stuk plamuur!! terwijl een nieuw achterscherm op de factuur stond. De schade expert kon dit ook zien in het schade verleden en trok gelijk aan de bel. Nu komt het mooie, het schade bedrijf zou hebben gezegd dat ik hier ook van op de hoogte was. Absoluut niet waar echte dikke oplichters~. Gelukkig geloofde de schade expert mijn verhaal anders had ik een stuk minder uitkering gekregen de wagen was namelijk total loss.
Arno's zegt
Stel; er klapt iemand bij je achterop. Er wordt een imitatie achterdemper gemonteerd….Die gaan zo’n 2-3 jaar mee. Een originele 5-7 jaar.
cdhd zegt
Bij een leasertje maakt het allemaal weinig uit, dat er na een jaar of 3 a 4 roestblazen onder de voorruit uitkomen omdat ze bij de demontage lekker lomp met het mes de lak en verzinkte laag hebben beschadigd en vervolgens klakkeloos een nieuwe ruit hebben terug geplakt. Water, zout (in de winter) en blank metaal laat zich raden wat daar mee gebeurd, complete ruitsponingen verdwijnen en dan zegt de fabrikant van uw auto doodleuk, ja jammer geen garantie op roest of corrossie schade want u heeft uw voorruit niet door ons laten vervangen dus uw recht op garantie vervalt (en gelijk hebben ze). Het zal echter een privé eigendom zijn dan ga je zomaar voor een 1000 a 2000 euro het schip in, bedankt meneer de ruitenboer…. Toch maar liever de echte merkdealer dan, hoewel idd duur. Ander verhaal uit eigen werk, na door de verzekering naar een grote ruitenboer gestuurd te zijn met mijn toenmalige duitse premium auto (1 jaar oud) net een nieuwe voorruit gekregen naar Italië, ergens in Dld valt opeens de complete binnenspiegel (met regensensor en de heleklimbim) naar beneden, naast vreselijk geschrokken, ook heel vervelend, want waar vind je s’nachts als je met een auto vol bagage, slapende kinderen enz enz rijdt een dealer die die los bungelende spiegel vast kan zetten? Niet dus, dus noodgedwongen hotel gepakt, volgende dag naar de dealer van het duitse premium merk die het allemaal heel vervelend vond maar niets kon doen behalve dan de volledige spiegel demonteren. Bellen met Nederland had namelijk geleerd dat ik alleen door de ruitenleverancier (geen dealer van mijn auto) de ruit weer mocht laten vervangen, gevolg 3 weken op vakantie in Italië zonder achteruitkijkspiegel, regensensor en lichtsensor…..lekker. Vervolgens na 3 weken meteen bij thuiskomst nieuwe ruit laten plaatsen, welke na 2 weken exact het zelfde eveul vertoonde de binnenspiegel met alle sensoren hing na een dag in de zon geparkeerd te zijn op half zeven te bungelen. Ontploffen is wat je dan na een dag werken doet, gelukkig was het zo laat dat de verzekering dicht was en de ruitenboer ook, de volgende dag in een rechte streep naar de dealer van mijn auto gereden daar een nieuwe voorrruit laten plaatsen en waarempel, hoewel van het zelfde merk als de “imitatieruit” van de “glasboer” hangt mijn spiegel er al weer 2 jaar zonder problemen in…..er is dus idd zoiets als tweedekeus ruiten van een zelfde toeleverancier. Nooit meer laat ik een ruit plaatsen door de “glasboer” ook omdat deze bleek later bij het plaatsen van de ruiten de plastic beplating rond de ruitenwissers kapot getrokken had…vakkundig personeel noemen ze dat dan… I rest my case, goedkoop is vaak duurkoop.
tupperware zegt
@cdhd:
Leuk verhaal hoor, maar ik heb in mijn leven zo’n keer of 6 een ruit moeten laten vervangen en slechts 1 keer resulteerde dat in een drama en na een paar jaar in een verrotte voorruitstijl.
De eerste keer was de ruit niet goed gemonteerd en kwam het regenwater onder de ruit door naar binnen. Ik gebeld en ze zouden het oplossen.
Hun oplossing was de boel aan de binnenzijde afkitten en met duimdrukken afwerken.
Ik weer laten weten dat het zo niet kon en het antwoord was.., als je het zelf beter kan doe het dan lekker zelf.
Ik de importeur gebeld en 15min later ging mijn telefoon met de vraag wanneer ze de auto op konden halen.
Je raad het al, dit was dus bij de merkdealer daar de auto nog in zijn garantieperiode zat.
eddythedriver zegt
Quote:”En inderdaad, zou Jan Modaal het doorhebben of er een originele BMW-einddemper onder zijn gerepareerde 3 Serie ligt, of een Xiao Wang-exemplaar? “, dat ga je pas merken als ze er een Akrapovic onder stoppen.
mopar zegt
Gelukkig bestaat er voor mijn auto (300C) geen imitatie handel in Europa. Ik zal dus altijd OEM krijgen. Schadeherstel is daardoor altijd duurder, rechter voorpaneel werd een keer vervangen en moest van de dealer af komen omdat het herstelbedrijf zelf die onderdelen niet kon bestellen.
melkkoe zegt
ik weet niet hoe het komt, maar ik heb het idee dat 90% van de bedrijven in de autobranche gewoon oplichters zijn.
Je moet altijd zeiken en onderhandelen om een fatsoenlijke prijs te betalen. En met problemen moet je ongeveer jurist zijn, om tot een fatsoenlijke oplossing te komen.
tupperware zegt
@melkkoe:
Misschien toch maar eens bij een ander merk gaan shoppen, ik heb die problemen niet meer sinds ik bij Mercedes shop.
Daar wordt het gewoon netjes afgehandeld en als er coulance van toepassing is hoef ik daar niet eens om te vragen.
melkkoe zegt
@tupperware: met Mercedes heb ik geen ervaring, maar met alle merken die ik heb gehad heb ik deze ervaringen, de een wat meer dan de ander. Peugeot, VW, Toyota en Audi.
tupperware zegt
@melkkoe:
Van Toyota kan ik niets verkeerds zeggen, simpelweg omdat die nooit stuk ging.
Met de andere merken die jij noemt heb ik ook geen beste ervaringen.
azenomei zegt
@melkkoe: Het is geen idee, het is een feit. Behalve dat het feitelijk ook nog eens 99% is.
joejojo2012 zegt
Onderschrift foto: Gigi Becali, eigenaar voetbalclub Steaua Boekarest, is z’n sleutels verloren van z’n Maybach. Kostte wat het kost zal ie de deur open krijgen, dan maar met grof geschut.
Tegenwoordig mag ie nog zwaarder geschut gebruiken om de deur open te krijgen, hij zit namelijk voor nog zo’n 3 jaar te brommen achter de tralies.
vale46 zegt
Merkloze wisselstukken kunnen identiek zijn aan ‘originele’ stukken als je weet dat ze uit hetzelfde fabriek komen maar dan zonder het merklogo.
In mijn auto zitten er ook enkele.
Dat je dit zelf doet vind ik helemaal oké. Maar de verzekering moet alles origineel herstellen!! Het woord origineel zegt het zelf waarom.
Altijd alles proberen checken wat ze met je auto doen in de garage, ze bedriegen je waar je bij staat!
Ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen aan mijn auto.
automaticfreak zegt
Waarschijnlijk zullen er inderdaad schadeherstellers zijn die deze ‘druk’ van de verzekeraars ‘oplossen’ met alternatieve onderdelen, maar dan zijn ze inderdaad verplicht om dit te vermelden en/of overleggen met de eigenaar van de auto.
Vaak is het wel dat je hier zelf mee instemt met het afsluiten van de verzekering en dan met name via de online-aanbieders met de laagste tarieven; moet je ook eens voor de gein kijken waar dan de dichtstbijzijnde schadehersteller zit waar je bij schade naartoe ‘mag’ …
Met betrekking tot het vervangen van slijtage-delen zoals uitlaat, banden, draagarmen, koelers en dergelijke is het ook zo dat de hersteller verplicht is de ‘nieuw-voor-oud’-regeling te gebruiken; wat inhoud dat de verzekerde mee betaald aan het vernieuwen van onderdelen die al gedeeltelijk versleten zijn. Dus bij bv. een auto die 30.000km gelopen heeft met een uitlaat die normaal bij 100.000km vervangen moet worden; dan betaal jezelf 30% van de uitlaat; aangezien de verzekeraar dan maar 70% vergoed !!