Je zou zeggen dat slecht nieuws voor diesel goed nieuws voor stroom zou zijn. Maar is dat wel zo?
De een zijn dood is de ander zijn brood, zo luidt het gezegde. De automarkt wordt dezer dagen in grote lijnen verdeeld tussen diesels, benzineauto’s en EV’s. Als een van deze ‘categorieën’ klappen krijgt, ontstaat er dus ruimte voor de andere twee om te groeien. Toch is het allemaal niet zo simpel als het lijkt, althans niet volgens onze Belgische vrinden van de Vlaamse Automobilistenbond (VAB).
De vraag naar EV’s wordt in bepaalde mate namelijk immer nog gedreven door stimuleringsbeleid van de overheid. En dit baart potentiële klanten zorgen zo luidt het, juist omdat diezelfde overheid diesels als een baksteen heeft laten vallen. In België was diesel nog geliefder dan benzine, maar de overheid pakt het satansap nu keihard aan. Dit heeft onder andere tot gevolg dat Belgen soms hun toevlucht zoeken in Nederland om goedkope brandstof te scoren, wat ongetwijfeld een bizarre (doch welkome) gewaarwording zal zijn voor Nederlandse pomphouders in de grensstreek.
Veel Belgen beoordelen de manier waarop de overheid omgaat met dieselauto’s als onbetrouwbaar en ze zijn daarom bang zich aan ditzelfde risico te branden als ze een EV kopen. Maarten Matienko van de VAB laat bij de VRT optekenen:
Men vertrouwt het fiscale beleid van de overheid niet. Elektrische wagens hebben nu wel fiscale voordelen, maar wat zal dat in de toekomst zijn?
De Vlaamse minister voor Energie en Financiën Bart Tommelein doet er alles aan om potentiële EV-kopers te overtuigen dat de huidige fiscale voordelen van EV’s zullen gelden voor de gehele levensduur van hun auto, maar kennelijk hebben de Belgen net zoveel vetrouwen in hun overlords als wij Nederlanders.
Diesel is in België ondertussen zo goed als dood volgens de VAB, slechts één op de tien autokopers zou nog een zelfontbrander overwegen. In hoeverre hetzelfde issue in Nederland speelt is niet bekend. Diesel wás al veel minder populair in Nederland dan in België, dus is de schok voor ons wat dat betreft kleiner nu de vermaledijde brandstof voor nog wat minder mensen interessant is. Toch kennen ook wij een wildgroei aan milieuzones en dergelijke waardoor diesels ‘opeens’ in het verdomhoekje zitten, dus in mindere mate zou wat voor de Belgen geldt ook voor ons kunnen gelden. Vertrouw jij eigenlijk onze overheid?
Dank Wouter voor de tip!
Image-Credit: Bimmer en Fisker via autojunk
evdw zegt
Nee natuurlijk is de overheid niet te vertrouwen maar dat neemt niet weg dat de komende jaren met name de diesels steeds meer gebashed zullen worden in de vorm van hoge belastingen waardoor ze de mensen toch een hybride, benzine of EV auto zullen proberen te stoppen. En als er dan vervolgens nauwelijks diesels meer zijn gaan de belastingen op EV’s langzaam (of hard) omhoog. Er is immers nog steeds veel geld van de autorijder nodig.
slickrick zegt
@evdw: ik rij vrolijk verder in mijn diesel, er wordt veel over gepraat, mensen worden gek gemaakt maar ik heb nergens last van. Mijn collega heeft net zijn V60 plug in hybride ingeruild voor een nieuwe XC90 diesel, hij werd dat stekkeren voor de bijtelling helemaal zat.
evdw zegt
@slickrick: Ik rij ook gewoon diesel, ben een fan van dieselen maar ik wacht nog wel even met een nieuwe auto kopen. Heb wel ook een EV besteld want dat vind ik ook heerlijk rijden maar verder wil ik even afwachten hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
theblazerunner zegt
@evdw: Gewoon lekker benzine of lpg op 6 of meer cilinders. Dat rijdt pas lekker.
hollow zegt
@theblazerunner: een 6 in lijn diesel kan je evenmin vergelijken met die ratelende 4 cilinders. Ok, het is natuurlijk geen dikke benzine, maar het loopt toch veel lekkerder dan die 4 cilinders. Mijn 670 Nm koppel van helemaal onderin maakt ook wel veel goed.
mashell zegt
@theblazerunner: maar een elektrische motor rijdt nog lekkerder, trekt sneller op, rijdt stiller en is trillingsvrijer dan een 12 cilinder.
basr32 zegt
@mashell: Maar is saai.
acizane80 zegt
@evdw: als zakelijke gebruiker in Belgie ben ik overgestapt op LPG, dat bespaart mij op 80000km’s per jaar meer dan 5000€ aan brandstof alleen. Dan heb ik de taxen en lagere verzekerings tarieven niet meegeteld. Probleem met millieu zones heb ik niet omdat zowel mijn huis en zaak en de weg die ik moet afleggen ver is van de grootsteden, omwille van dit zelfde reden is het parkeren op overdekte parkeerruimtes ook geen probleem.
jeroenwz zegt
Gelukkig zijn autofabrikanten WEL te vertrouwen, VAG voorop…
henk_he zegt
@jeroenwz: ik dacht al, wanneer begint iemand over VAG. mijn vertrouwen in de voorspelbaarheid van de reaguurders hier is niet geschaad..
9000cse zegt
@henk_he: Beste @henk_he . Reaguurders zijn mensen, die voorkeuren hebben. En wie heeft die niet? Maar onder die mensen zul je er altijd een aantal vinden, die daarmee verder gaan dan je lief is. Ook als het over auto’s gaat. En daarom bestaat deze blog. Door de discussies, die over bepaalde merken en berichten gaan, worden die voorkeuren aangescherpt en komen voor- en tegenstanders soms met elkaar in botsing. Daardoor krijgen sommige voor- en tegenstanders op de langere duur een steeds verder groeiende aversie tegen bepaalde merken. En die aversie komt steeds duidelijker naar voren tijdens die reacties. Zo ook nu weer.
Maar laten we wel wezen. Was het niet VAG die, als één van de grootste autoproducenten, als één van de eerste ontmaskerd werd als sjoemelaar? En laat die ontmaskering nou net de oorzaak zijn van de hele dieseldiscussie. Die VAG-vlek spreidde zich steeds verder uit met alle gevolgen van dien. Binnen enkele jaren kwam de diesel daardoor in het verdomhoekje terecht. VAG-bossen kregen met justitie te maken en sommigen gingen zelfs al achter de tralies. Dat is voer voor de reaguurders met de grootste aversie. Die kunnen het niet nalaten om er altijd weer op terug te komen. Het zijn net mensen!
Ik zou zeggen: Laat ze lekker lullen en maak je er verder niet druk over! Jij zult toch ook in het merk van je voorkeur blijven geloven? Daar zal die ene reactie toch geen verandering in brengen? Nou dan!
henkhekje zegt
@9000cse: hoezo de eerste die gepakt werd? Vag is de enige die gepakt is
marinepower zegt
@henkhekje: als je als enige gepakt bent, ben je automatisch de eerste toch?
mashell zegt
@henkhekje: zijn ze wel de enige? Er zijn ook problemen bekend met de motoren van Fiat en Renault. VW is de enige die het toegegeven heeft en werkt aan een oplossing. In die zin zijn ze het meest integer van alle fabrikanten, de rest sjoemelt net zo hard maar wil het niet toegeven.
henkhekje zegt
@mashell: haha alleen Volkswagen heeft de boel belazerd. En integer? Hahah kijk HardNOx maar eens op Netflix. Je koopt nooit meer een VAG product
O plaat zegt
Het interieur mogen ze zo in mijn T3 steken. Die hondslelijke grill mogen ze houden.
fiscaal zegt
@shiva: vorige artikel denk ik?!??
Pallas zegt
@shiva: Artikeltje te hoog denk ik…
O plaat zegt
@pallas:
ik heb het nu echt gehad met mijn rot smartphone, morgen na het werk eens iets anders zoeken. Continu spelfouten om dat het toetsenbord sporadisch stopt met werken en paginas die stopen met laden en dan maar naar vorige gaan. Technologie het is wat.
Gulli zegt
@shiva: smartphone eruit en gewoon zo’n bussie kopen. Maak je je daarna nergens zorgen meer over
porscheboy zegt
Vrienden*
tjongejongejonge zegt
Alle diesels de wereld uit, te beginnen in Nederland !
BaRa zegt
Een BMW naast een Fisker Karma. Well played, Autoblog :-) !
realhustler zegt
De overheid dicht alle gaten met belasting op autos en brandstof. Als in korte tijd iedereen zonnepanelen monteert en elektrisch gaat rijden dan is er geen geld meer voor ons logge overheids apparaat en hun mooie ideeën. Of ze gaan efficiënter om met hun middelen (hahahaha ambtenaren efficiënt) of ze vinden wat nieuws uit om automobilisten te laten betalen
BaRa zegt
@realhustler: Als ze ons niet doen overschakelen op EV, betalen we boetes aan de EU wegens het niet naleven van uitstootafspraken. Kies dus maar aan wie je wilt betalen: de EU of de landelijke overheid. In het laatste geval kunnen ze nog wat met je geld doen, lokaal. In het andere geval beslist de EU waar je geld heengaat.
henk_he zegt
@realhustler: wist je dat de overheid jaarlijks 277 miljard uitgeeft? Dat het overheidsapparaat zelf zo’n geschatte 17 miljard kost. En er dus 260 miljard wordt uitgegeven aan Nederland? Bijvoorbeeld 80 miljard aan zorg, 35 miljard aan onderwijs, 8 miljard aan infrastructuur. Best goed eigenlijk hé. Natuurlijk moeten we linksom of rechtsom belasting betalen. Hoe denk je anders in een van de meest welvarende landen ter wereld te kunnen leven? Tip: ga 3 maanden in Afrika of het midden oosten wonen en bepaal dan hoe slecht we het hier in Nederland hebben. Ik wordt zo moe van al die ongefundeerde anti-overheid, anti-belasting en anti-EU zeikers… Tel je zegeningen, we hebben het niet slecht.
melkkoe zegt
@henk_he: probleem is dat het aandeel voor de schatkist, afkomstig van de automobilist onevenredig hoog is tov de andere inkomsten.
Gewoon de inkomstenbelasting omhoog gooien
realhustler zegt
@melkkoe: Ik zeg niet dat we het slecht hebben. Ik denk alleen dat de rekening oneerlijk verdeeld wordt. Bv de auto is altijd al een melkkoe geweest. Openbaar vervoer opereert niet kosten dekkend, fietsen gebruiken ook infrastructuur, mensen die geen auto hebben betalen minder mee aan de maatschappij.
Mensen die een huurwoning hebben betalen geen ozb belasting. Ik vraag me af of de woningbouwstichting dit eigenaren deel wel netjes afdraagt aan de gemeente, ik vermoed dat ze dit slim onderhandeld hebben en dit niet of minder doen.
Ik denk dat als we allemaal elektrisch gaan rijden de milieu belasting op stroom omhoog zal gaan, of de wegenbelasting. En als we allemaal zonnepanelen plaatsen, deze belast gaan worden, of de inkomstenbelasting omhoog moet.
Early adopters met geld, die staan vaak vooraan bij overheids subsidies, tegen de tijd dat het bereikbaar wordt voor de gewone man, is het voordeel weg. Ik rij veel, kan niet leasen, elektrisch kan ik niet betalen, dus ik mag flink wegenbelasting betalen en dikke accijns op de brandstof aftikken. En mijn auto stoot minder CO2 uit per km dan een Tesla model S, in praktijk. die geleaset wordt, en geen wegenbelasting hoeft te betalen,
moveyourmind zegt
Ik vertrouw de Overheid blind, hoewel ik wel een beetje ben gaan twijfelen sinds ik de aflevering van het programma Dokument, Beerput Nederland, gezien heb.
En het ook wel vreemd is dat een bedrijf als DuPont met zijn de omgeving vervuilende Teflonfabriek in Dordrecht vrolijk door kan gaan.
Net als dat Eternit tot in de jaren ’90 door mocht gaan met het produceren en verkopen van asbestplaten, terwijl al in de jaren ’70 bekend was geworden wat de schadelijke effecten waren. Geen strobreed in de weggelegd door de overheid, sterker niet nog, het materiaal was soms zelfs een vereiste om een bouwvergunning te kunnen krijgen.
En dan was er nog iets met Chroom 6, de zwaar giftige verf die defensie in doofpotten bewaard.
Om nog maar te zwijgen van de geweldoge biomassacentrales waar halve Amerikaanse en Canadese bossen in opgestookt worden en waar kritische geluiden onder het tapijt worden geveegd.
F1Tim zegt
In België wordt de leaserijder nog steeds idioot zwaar gesubsidieerd, naar’t schijnt gemiddeld €220 per maand. Voor die markt geldt blijkbaar nog het oude Belgische belastingsysteem, waardoor diesel mateloos populair blijft. Veel kennissen moeten zelfs een diesel nemen…
w0ut zegt
@f1tim: Het ‘oude belastingssysteem’ is, na de huidige overgangsperiode, vanaf 2020 voor iedereen afgeschaft. Zou niet eerlijk zijn dat je na jaar 1 lease ineens 4 jaar meer belastingen moet betalen omdat de regels plots veranderen. De lokatie van de lease maatschappij speelt trouwens ook een rol. De wagen wordt ingeschreven op de lokatie van de hoofdzetel. Er gelden dus andere regels ’taxatie’ regels als deze in Vlaanderen, Brussel of Wallonie ligt. *kafka*
jochempie zegt
Ik vertrouw er op dat de overheid EVs ook flink gaat belasten, dus in die zin vertrouw ik op de overheid.
allesmetturbo zegt
Vertrouwen? Neh, maar wel lekker diesel rijden. Ik kan de heerlijke rijeigenschappen en actieradius van een diesel erg waarderen en zal er nog wel een tijdje in blijven rijden.
Of ik mijn auto in de toekomst kan verkopen is een heel ander verhaal, dat zal denk ik wel erg tegenvallen. Maar ach, gewoon lekker oprijden, genieten en dan later kijken voor wat nieuws.
Tegenwoordig zijn benzine auto’s zo zuinig aan het worden dat dat ook wel weer aantrekkelijk word.
Dutchdriftking zegt
Dieseltje importeren dan maar.
bimmert2017 zegt
ook benieuwd wat de verkoop van dure EV’s in NL gaat doen, volgend jaar. Steeds dat gerommel met de bijtelling maakt het er niet vertrouwwekkender op.