Ongegeneerd vlammen op het circuit voor een prikkie, da’s inderdaad gaaf.
Na een zeer geslaagde eerste editie van de Junkyardrace op Circuit Park Zandvoort staat de volgende race alweer gepland voor vrijdag 25 maart. Het recept is waarschijnlijk bekend, maar voor de volledigheid komen hier nog een keer de belangrijkste cijfers voorbij:
- De auto mag (kaal) maximaal € 500 kosten en moet van vóór het jaar 2000 zijn.
- Op veiligheid wordt echter niet bezuinigd. Teams mogen hier dan ook zoveel aan uitgeven als ze willen.
- Rolkooi, racekuipje, bijbehorende gordels en andere veiligheidsgerelateerde zaken zijn dus verplicht.
- De race duurt maar liefst 6 uur lang.
Voor het gehele reglement is het verstandig om de site van de organisatie te checken, die vind je hier.
De eerste editie was ondanks een enigszins beperkt aantal inschrijvingen zeer geslaagd, zoals gezegd. De sfeer was meer dan gemoedelijk en teams waren dan ook niet te beroerd om elkaar een helpende hand toe te steken. Bovendien bleek dat het nog geen sinecure is om een auto heel te houden als er zes uur mee wordt geracet. Dat je als team vergeten bent om verse remblokjes mee te nemen helpt daarbij uiteraard niet, maar dat geheel terzijde.
De auto’s
Wellicht doet bovenstaande foto vermoeden dat een BMW E36 verplicht is, maar da’s gelukkig niet zo. Onder de inschrijvingen zitten nu al een Lancia Delta (niet dat rallykanon, maar een later model) en een heuse Ford Puma, om maar wat voorbeelden te noemen. Naar verwachting worden voor de tweede race tweemaal zoveel teams ingeschreven als bij de première het geval was.
Team Autoblog zal met een sterkere bezetting dan ooit deelnemen in de nu al legendarische Mondeo met woeste 2.5 V6 onder de kap. Ga dus even netjes opzij als je het gevaarte hieronder op de foto in je spiegels ziet opdoemen.
Foto’s via Rob Maas van RoMaNiVa photography.
Dutchdriftking zegt
Mooi initiatief, helaas heb ik op t moment m’n geld voor wat anders nodig.
henkhupelschoten zegt
Noem nog eens wat voorbeelden?
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Volvo 360, Ford Sierra, Honda Civic en er gaat naar het schijnt zelfs een heuse Dacia meedoen.
ko3n zegt
@Dizono: van voor 2000?
seloc zegt
@ko3n:
Dat kan heel goed, Dacia is ergens in de jaren zestig an de vorige eeuw opgericht.
http://www.automobileromanesti.ro/images/mari/Dacia/dacia_1300-1.jpg
Deze is uit de jaren zeventig.
paulloper zegt
@seloc: ford cougarr v6
henkhupelschoten zegt
@Dizono: De echte schroot exoten! Beloofd weer een leuk filmpje te worden!
Schnor zegt
Ik heb er vorig jaar naar gekeken. Maar de goedgekeurde Rolkooi en andere zaken drijven de prijs behoorlijk op.
junkyardrace zegt
@Schnor: De kooi hoeft niet goedgekeurd te zijn maar moet voldoen aan de FIA eisen. Kortom je mag de kooi zelf maken zolang deze maar aan de richtlijnen voldoet.
gerjan zegt
Wat kost het om auto race klaar te maken ? En dan 6 uur racen. Ongeveer? Ex 500 euro auto.
moveyourmind zegt
@gerjan: Net gelezen op de website van de Junkyardrace…
Rolkooi, remleidingen aanpassen, racestoel, kleding, inschrijfgeld enzovoort…
Denk dat je zo op een vijfduizend euro zit, dat krijg je nog wel bij elkaar gesponsord lijkt me.
vtechlover zegt
@moveyourmind: als je het met een paar man doet moet het wel lukken.. Maar nog steeds (te) prijzig voor een junkyard race.
moveyourmind zegt
@vtechlover: Eens dat het nog steeds veel geld is…
Zonder sponsors bijna niet te doen, voor dat geld koop je ook een leuke daily drive waar je een paar jaar plezier aan hebt.
junkyardrace zegt
@vtechlover: Als je de auto inmiddels gebouwd hebt kun je deze natuurlijk ook bij volgende edities van de JYR gebruiken. Het is geen destruction derby waarna je auto is afgeschreven. Elkaar aanraken (toucheren) wordt zelfs ontmoedigd. Dus de ja de eenmalige kosten om je auto in orde te maken en te voldoen aan de veiligheidseisen zijn misschien wat hoog voor sommige mensen, maar daarna zit je eigenlijk alleen nog maar met het inschrijfgeld en een keertje nieuwe banden.
gerjan zegt
@moveyourmind: ik heb 2 keer mee gedaan met de carbagerun en doe met 3 week mee met de barrelchallengs. Dat duurt 5 dagen. Met auto auto ombouwen en klaar maken benzine hotel overnachtingen eten drinken zijn we elke keer nog rond de 1000 euro pp geweest met 4 man. Dure hobby dan om voor 1 dag zoveel geld uit te geven. Dan heb ik liever 5 dagen lol met heel veel andere auto’s door europa en de door de sneeuw :) jammer dat het zoveel moet kosten.
junkyardrace zegt
@gerjan: je doet natuurlijk niet maar 1x keer mee :-) Zoals al aangegeven in een andere comment is het geen destruction derby en zou je de volgende keer gewoon weer mee moeten kunnen doen met dezelfde auto. Bij een tweede deelname heb je de onkosten voor de auto en veiligheid al gemaakt en zit je dus alleen nog maar met het inschrijfgeld en misschien wat nieuwe banden. Met een leuke groep zijn de initiële kosten wel te overzien en kun je de volgende keren ook weer direct mee doen.
fmgarcia zegt
@gerjan: Een tientje als je een volkswagen neemt.. Bosch heeft nog wel goede accessoires!
Robert zegt
@fmgarcia: sjoemelsoftware op een pré-2000 1.9 TDI… Die E36 colonne kan wel inpakken ?
lexaudi zegt
Zou leuk zijn als het écht voor 500 euro kon. Logisch dat er niet te veel inschrijvingen waren. Jammer hoor.
autoblogger zegt
@lexaudi: dat kan wel, maar dat is levensgevaarlijk:)
reistje zegt
Moet je rolkooi ook gekeurd zijn? Dat is echt een dooddoener de rest is nog wel te regelen.
junkyardrace zegt
@reistje: Hij hoeft niet gekeurd te zijn, maar moet wel aan de reglementen voldoen. Kortom, je mag de kooi zelf bouwen als je goed bent in lassen, zolang je de richtlijnen van de KNAF en FIA maar volgt.
Arnoud zegt
Maar er mag niet gedrift worden.
rob5nismo zegt
Mag je zelf een kooitje bouwen als lasser zijnde?
Edge zegt
@rob5nismo: Volgens het reglement wel, maar om te voorkomen dat elke dakhaas met een lasapparaat en wat oud ijzer een kooi in zijn auto last, moet je je kooi wel laten keuren voordat je mag meedoen.
rob5nismo zegt
@Edge: daar voorzie ik weinig problemen mee
junkyardrace zegt
@Edge: Als toelichting de kooi hoeft niet FIA gekeurd te zijn, maar moet voldoen aan de FIA en KNAF eisen. We hebben twee voorkeuringsdagen waarop je dit kunt laten controleren en op de race dag zelf hebben we een laatste inspectie van de auto om er voor te zorgen dat iedereen veilig de baan opgaat.
Vanquish zegt
Ik ben één van de 6 in het Lancia Delta team. Ik kan nu al niet wachten :D
lincoln zegt
@Vanquish: Oprecht leuk voor je ..
Geef eens wat info over de procedure ..
Vanquish zegt
@lincoln: Maar natuurlijk: http://www.junkyardrace.nl/Home/Informatie
reactief zegt
Heel tof. Echter vorige keer wat uitzoekwerk gedaan en dan blijkt het toch wel prijzig te worden.. Sponsors zoeken is dan natuurlijk een optie, maar ook niet gemakkelijk.
Dan geef ik het geld liever uit aan andere zaken. Maar respect voor degene die het gewoon doen! Lijkt me een onvergetelijke ervaring!
Edge zegt
@reactief: Klopt, het klinkt goedkoop om te gaan racen met een auto van 500 euro, maar als je ziet wat er nog allemaal bij komt kijken kunnen de kosten aardig oplopen. Toch, goedkoper dan dit zul je niet legaal in competitieverband het circuit op kunnen
junkyardrace zegt
@reactief: Ja de initiële kosten zijn misschien wat hoog voor sommige deelnemers, maar met een leuke groep kun je die kosten goed verdelen en bij een volgende deelname heb je dan alleen nog de kosten van het inschrijfgeld en misschien wat nieuwe banden.
ronaldddvos zegt
Misschien doe ik mee! Ik ga namelijk crossen en word een auto voor 2000 en max 500 eu
junkyardrace zegt
@ronaldddvos: Top! als je vragen hebt moet je ons maar even mailen of een berichtje sturen via onze facebook pagina: http://www.facebook.com/junkyardrace