Maar dat gaan ze wel in stijl doen.
Vorig jaar sprokkelde Felipe Nasr ter nauwernood in de voorlaatste race nog twee puntjes voor Sauber binnen, waardoor ze niet stijf laatste werden, maar één puntje boven Manor eindigden. Dat laatste team ging echter ten onder aan financiële problemen en dus lijkt Sauber dit jaar veroordeelt tot de absolute achterhoede, temeer het vorig jaar eveneens kwakkelende Renault dit jaar naar verwachting beter gaat scoren door een Franse kapitaalinjectie.
Natuurlijk hoop ook in van harte dat het de laatste jaren zo geplaagde Sauber de weg naar het midden van het veld weer weet te vinden. Al is het maar omdat het neusje voor talent van Peter Sauber ons onder andere Kimi Raikkonen heeft gebracht. Helaas lijkt een Ferrari-motor uit 2016 nu niet direct de krachtbron die voor successen kan zorgen. Wel moet gezegd worden dat de auto voor 2017 er waanzinnig fraai uitziet. De retro livery oogt stijlvol en heeft allerminst de uitstraling van een team dat moeite heeft het hoofd boven water te houden. Aan Marcus Ericsson en Pascal Wehrlein de zware taak in 2017 meer punten te scoren dan in 2016.
berlinetta zegt
Mooi issie in ieder geval wel! Jammer dat het maar één foto is. De details zijn niet echt goed te zien zo.
Dizono zegt
@berlinetta: uw gebeden zijn verhoord, toets F5/cmd+R voor het wonder.
berlinetta zegt
@dizono: Mijn dank is groot!
woutel zegt
Williams-Rothmans. Chique maar op de verkeerde auto.
bmwfreak038 zegt
@woutel: hoezo ieder is toegestaan zn eigen kleuren te bepalen ook een team uit de achterhoede wat trouwens ook lullig benadrukt in de titel
griffendahl zegt
@woutel: Williams? Ik had juist heel sterk het idee dat ik naar de 1996 Ligier keek… De ruimte voor de Parmalat stickers is er al, alleen nog ff contractje sluiten en stickeren…
t1mothys zegt
@woutel: precies wat ik dacht! Ben ook benieuwd hoe de auto er uit ziet zodra er sponsors op staan…
mrB zegt
Maar 1 foto. Meer liet het budget niet toe?
kilum zegt
@mrb: Ik zie er toch echt 3 in het artikel.
-edit: nu wel idd. En doorrrrr-
mrB zegt
@kilum: ik was sneller dan Autoblog, inmiddels zie ik er ook 3. Nog steeds niet heel veel foto’s hoor. En nog dramatischer: niet veel sponsors. Dit seizoen wordt denk ik overleven voor Sauber.
kilum zegt
@mrb: Ja ik zag het later aan de reactie van berlinetta. Maar je hebt gelijk, veel te weinig sponsoring. En dat in combinatie met een motor om achteraan te rijden. Dat wordt niet best ben ik bang. Wat dat betreft hadden ze misschien beter een combi deal met Mercedes kunnen sluiten. Werhlein laten rijden in ruil voor 2016 of beter 2017 Mercedes motoren. In het laatste geval rijd je in 1 klap weer goed mee met de rest van het veld.
Richmond zegt
@mrb: Volgende week tijdens de 1e testdag is de officiële presentatie. Dit is een soort pre-launch. Net als vorige week met Williams. Aankomende zaterdag toont Williams de rest van de foto’s van hun nieuwe auto aan de wereld.
kilum zegt
Ik vindt de auto schitterend en de livery ook. Het feest begint weer! Ik heb er zin in zeg. Melbourne kan mij niet vroeg genoeg komen! Niet in de laatste plaats omdat dit betekend dat het ook weer lente gaat worden.
boltiev6 zegt
Ziet er strak uit! waarom achter 7 spaaksvelg en voor 10? Daar moet een gedachte achter zitten…
ricksmits zegt
@boltiev6: denk omdat ( correct me if i’m wrong ) de krachten die op t achterwiel komen puur axiaal zijn en voor t sturende voorwiel ook veel hoger zijn
Author zegt
@ricksmits: @boltiev6 het zou ook met de koeling van de remmen te maken kunnen hebben.
boltiev6 zegt
@MauritsH: daar hebben ze luchthappers voor volgens mij..
Axiale krachten zoals rick meent, kan mij ook niet overtuigend..ik ben benieuwd of iemand dit kan verklaren…
kilum zegt
@edge I summon you! Kun jij hier een licht op schijnen?
Edge zegt
@kilum: Het komt doordat de achterbanden breder zijn dan de voorbanden en derhalve ook totaal andere krachten te verwerken krijgen. In dit geval kiest Sauber ervoor erop in te spelen door voor velgen te gebruiken met 10 dunnere, massieve spaken , en achter met 7 bredere, maar holle spaken te rijden. Ik heb het in het verleden ook echter andersom gezien. Max’ Red Bull RB12 had achter bijvoorbeeld 10 spaken en voren 9, en ook Ferrari had in 2015 meer spaken achter dan voren.
kilum zegt
@edge: Thanks! Het blijft me toch altijd verbazen hoeveel je weet van de F1.
@boltiev6 lees je mee?
boltiev6 zegt
@kilum: @edge: duidelijk, bedankt voor de uitleg..
Author zegt
@boltiev6: uiteraard hebben ze daar luchthappers voor, maar die lucht zal ook weer ergens heen moeten. Niet voor niets dat ze een jaar of 8 geleden met een soort wieldoppen rondreden.
goodolddays zegt
@ricksmits: kan ook met de controversiele koeling van de velgen te maken hebben wat ze proberen te doen door holle velgen. In ieder geval zal het een reden hebben…
stekel zegt
@boltiev6: ach volgens mij heeft hij op de eerste foto zelfs nog meer spaken, zal wel een photoshopfoutje zijn
bryce zegt
@boltiev6: op het youtube kanaal van Formula 1 stond een mooie uitleg hiervoor, de aërodynamische mogelijkheden in de velg zijn veel hoger dan vorig jaar.
martijn11 zegt
Ik ben niet zo fan van die gouden details
trustmeiamanengineer zegt
Haha, lekker positieve titel hoor.
Maar als ze inderdaad met een 2016 Ferrari blok rijden is de hele zaak natuurlijk bij voorbaat al kansloos… Dat is echt waardeloos, en zou gewoon niet toegestaan moeten zijn. Kun je namelijk net zo goed niet meedoen.
bastiaano zegt
Ik vind hem prachtig!
viezefreddyw zegt
Ik vind hem echt heel erg mooi geworden! Mooie kleurencombinatie.
rhellema zegt
Als ik deze auto zo zie dan ben ik blij verrast. Nooit verwacht dat Sauber zo’n mooie auto neer zou zetten. Maakt me tevens hongerig naar de nieuwe RB, was het niet zo dat zij als enige met een langere wielbasis zouden gaan rijden?
kilum zegt
@rhellema: Yep geloof het wel. En ook zonder haaienvin. Omdat dit niet nodig zou zijn door de beter Aero van de RB13 ten opzichte van de concurrentie.
rhellema zegt
@kilum: idd, die haaienvin vind ik een redelijk storende factor. Voor mij maakt het de auto wat lomp dus ik verwacht van de RB eigenlijk een bijzonder slanke verschijning.
kilum zegt
@rhellema: Daar ga ik wel vanuit ook. Ik ben zeer benieuwd zondag.
jaapiyo zegt
@rhellema: ze hebben best wat mooie auto’s in het verleden IMO. Onder andere in de mid 90s. De C14 bijvoorbeeld is ook een mooi ding IMO.
rhellema zegt
@jaapiyo: dat hebben ze ook zeker alleen dat was nog wel onder de meer dan gedreven leiding van Peter Sauber. Onder het schrikbewind van Mevr. Kaltenborn (of hoe dat mens ook mag heten) had ik deze niet echt zien aankomen.
pomoek zegt
Okay dan ben ik maar de enige. Ik vind ‘m niet mooi. Al dat klatergoud…eigenlijk heeft sauber altijd lelijke racekleuren gehad, de donkergrijze C32 was misschien wel de minst lelijke maar die blauwe auto’s met dat Petronas groen: Blewgh….
Dizono zegt
@pomoek: De eerste was het mooist: https://goo.gl/images/C9pFEC
Die uit 1995 is ook nog wel te pruimen, eerste jaar RB-sponsoring: https://goo.gl/images/CvmJov
arjontje zegt
@pomoek: Ahhh gelukkig ik dacht dat ik de enige was. Ik vind de livery echt lelijk.
Rick-dos zegt
Hadden zij niet een kapitaalinjectie gekregen van één of andere investeringsmaatschappij? Als dat zo is dan vraag mij af of zij ook daadwerkelijk achteraan zullen rijden dit jaar. Het ziet er in ieder geval allemaal gelikter uit dan afgelopen jaar. Weet niet of dat als indicatie kan dienen…
Moet wel zeggen dat ik tot nu toe een beetje teleurgesteld ben in het nieuwe design van de F1 auto’s. Had er meer van verwacht. Wellicht dat de andere teams mij nog positief kunnen stellen.
Edge zegt
@rick-dos: Ja, van Longbow Fincance. Dat schijnt hetzelfde clubje te zijn waar Marcus Ericsson zijn entreekaartje mee betaalt.
racerx zegt
@Rick-dos: Met een 2016 motorblok ga je helaas niet zoveel klaarspelen, aangezien de vermogens in 2017 naar verwachting significant hoger zullen liggen.
bassx zegt
@rick-dos: Maar de injectie kwam een beetje laat, de auto was zo goed als klaar. Denk dat ze voor 2018 gaan net als Renault dat ook heeft aangegeven.
fastshifter zegt
Ik vind em er heel langzaam uit zien…
holbewoner zegt
“De retro livery […] heeft allerminst de uitstraling van een team dat moeite heeft het hoofd boven water te houden.”
Sorry? Het totaal gebrek aan sponsoren op die bolide schreeuwt juist: achterhoedeteam.
bmwfreak038 zegt
25 years en wat is het een mooie wagen, maar oh zo een lullige titel..
Breinstein zegt
En ik maar denken dat we van de rijdende dildo’s af waren.
Rohrl-fan zegt
Leuke liverie, waarschijnlijk gelijk ook de laatste keer dat het team goud gaat kunnen presenteren… :-P
Edge zegt
“Vorig jaar sprokkelde Felipe Nasr ter nauwernood in de voorlaatste race nog twee puntjes voor Sauber binnen, waardoor ze niet stijf laatste werden, maar één puntje boven Manor eindigden. Dat laatste team ging echter ten onder aan financiële problemen”
En weet je wat nog het meest sneue van alles is? Hoewel hij het niet kon weten, heeft hij daarmee heeft hij zijn eigen kansen om dit jaar in de F1 te rijden en het volledige Manor-team om zeep geholpen. Het schijnt namelijk dat er een akkoord was om in 2017 bij Manor in te stappen. En de financiële tegenslag die hoorde bij het mislopen van plek 10 is ook de reden dat een investeringsgroep onder leiding van Tavo Hellmund (haalde F1 terug naar de VS en Mexico) na anderhalf jaar onderhandelen besloot dat men maar beter kon stoppen met het project Manor.
Goed, terug naar de Sauber C36-Ferrari. Ik vind hem werkelijk prachtig. De livery is erg retro en doet me denken aan de Rothmans livery die we door zowat de hele autosport hebben gezien, zonder daarbij meteen een schaamteloze kopie te zijn. Dat is voor mij een dikke +1.
Verder is het eerste wat opvalt natuurlijk het gebrek aan sponsors. De livery is mooi, maar voor de stabiliteit van het team was het beter geweest als ‘ie helemaal volgeplakt was met sponsors. Laten we hopen voor ze (lees: iedereen binnen het team behalve Monisha Kaltenborn) dat ze die sponsoren gaandeweg het seizoen weten te strikken.
Het enige wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind is de motor. De directe concurrentie rijdt allemaal met 2017 motoren die door het jaar heen geüpdatet worden, terwijl ze zelf met een oud Ferrari blok aan de start staan en geen updates krijgen. Dan moet je vroeg in het seizoen toch wel héél veel punten pakken om een veilige buffer te hebben. Manor is er niet meer bij en alle andere teams zijn wel in staat om regelmatig puntjes te sprokkelen. Ik voorspel dus een lastig jaar voor Sauber!
rob5nismo zegt
Wel een mooie auto idd als ze allemaal zo mooi worden zitten we wel goed
bassx zegt
“Aan Marcus Ericsson en Pascal Wehrlein de zware taak in 2017 meer punten te scoren dan in 2016.”
Wherlein is nog maar de vraag. De eerste winter test slaat hij ook al over omdat hij nog niet hersteld is van de crash bij ROC.
Edge zegt
@bassx: Yup! Ik heb niks tegen Wehrlein,maar het zou mooi zijn als Giovinazzi dan ook in Australië zou mogen instappen.
Dutchdriftking zegt
Best wel knap toch.
mrrallycross zegt
Inderdaad een mooie livery op de auto. Wel weer weinig sponsoren helaas
Calimero zegt
Impreza 555, dat was het eerste wat ik dacht.
parasite888 zegt
http://www.sauberf1team.com/photos/sauber-c36-ferrari
rednasnamsob zegt
Bewegend beeld! https://youtu.be/EixDrunQKa0