Volstrekt subjectief natuurlijk, maar een interessante auto is het absoluut.
Het van oorsprong Zwitserse Sauber is (semi-)recentelijk vooral in het nieuws geweest vanwege het welbekende #Giedogate, met dank aan Eucalypta Monisha Kaltenborn. Het team stond in 1993 al aan de start van Formule 1-races maar wist nooit écht potten te breken. Hoe anders was dat in de sportwagenracerij…
Deze Sauber C9 was namelijk wél een succes. De racer met z’n aalgladde koets zag in 1987 het levenslicht en zou maar liefst drie maal deelnemen aan Le Mans. De laatste keer, in 1989 dus, was de C9 bovendien de winnaar van de race der races. Achter het stuur zaten Jochen Mass, Manuel Reuter en Stanley Dickens. Om dit even in het juiste tijdsbeeld te plaatsen: een jaar daarvoor was Jan Lammers nog de grote winnaar met zijn Jaguar XJR-9.
Goed om te weten: de C9 behaalde tijdens trainingen een snelheid van maar liefst 398 km/u op het Mulsanne Straight. Geen kattenpis. Dergelijke snelheden waren dan ook de reden dat het beroemde rechte stuk later zou onderbroken met twee chicanes.
Onder de kap van de C9 die in 1989 in de rondte knalde lag de Mercedes M119, een twinturbo V8 met een inhoud van 5 liter. Zonder restrictors was deze krachtbron goed voor zo’n 720 pk en 810 Nm. Naast deze V8 had de 1989-versie nog een troef achter de hand. In 1988 genereerde de body namelijk zoveel downforce, dat de achterbanden onder de druk bezweken en uit elkaar klapten. De hoeveelheid vleugel kon het jaar erop dus wel een tandje minder en dat was weer gunstig voor de luchtweerstand.
De C9 zou worden opgevolgd door de C11, waarin niemand minder dan Michael Schumacher voor het eerst kennismaakte met serieuze hoeveelheden pk’s onder z’n rechtervoet. Hieronder tref je een verzameling fraaie plaatjes van de strakke Sauber Mercedes C9.
baap zegt
De 787B vind ik persoonlijk mooier.
phdg zegt
@baap: ik vind hem misschien niet de mooiste. Maar wel veruit de mooiste klank!!
baap zegt
@phdg: Er is niks wat mooier klinkt als een rotatiemotor. Het roggelende onregelmatige bij stationair toerental tot oorverdovende, zuivere, geniale perfectie bij zeer hoge toerentallen. Genius…
skinnybmw zegt
@baap: Ferrari 3.0 V12 F1 begin jaren 90 vind ik nog klap mooier maar dat is ook subjectief natuurlijk.
baap zegt
@skinnybmw: Ik kan alleen maar beamen dat dat ook een tot perfectie behorend geluid is. Magistraal.
nicolette zegt
@baap: Mazda??
baap zegt
@nicolette: Klopt helemaal ;)
nicolette zegt
@baap: Ok Thanx,ik kan die ook wel,supergaaf,ik hou heel erg van lage brede autoos
americanmuslecarlover zegt
Ik vind van niet, de mooiste vind ik toch wel de Lamborghini Sesto Elemento.
Edge zegt
@americanmuslecarlover: Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine! Een racer is een auto die gebouwd is om te racen en dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Dat is de Sesto Elemento niet, dat is eigenlijk gewoon een hele dure trackday car.
americanmuslecarlover zegt
@Edge: Ik hoef geen wasmachine hoor. :P
nicolette zegt
@americanmuslecarlover: ik wil Pijpen voor wasmachine
norge zegt
@nicolette: kan geregeld worden…
viezefreddyw zegt
@americanmuslecarlover: Ja, een appel met een peer vergelijken kan dus niet he. De Sesto Elemento is geen raceauto. Een Sesto Elemento heeft aan geen enkele race deelgenomen. Het is een auto waarmee je niet de openbare weg op mag maar alleen op een circuit mag uitlaten, maar het heeft geen racegeschiedenis.
americanmuslecarlover zegt
@viezefreddyw: Oke. Ik heb geen verstand van dit soort auto’s. Maar goed…
viezefreddyw zegt
@americanmuslecarlover: Maakt niet uit, kan gebeuren. Zo maakte ik gister nog de fout door te denken dat de slurf dat omhoog loopt langs het dakraam bij een Land Rover een uitlaat was…. Zo leren we elke dag een beetje bij.
jpoers zegt
@viezefreddyw: en heeft die functie dan ;) ik dacht dat het slechts een uiting van het mannelijk equivalent is.
viezefreddyw zegt
@jpoers: Ik ben er gister dus achter gekomen dat het de luchtinlaat is, zodat je motor geen water binnenkrijgt als je daar doorheen gaat.
2wheeler zegt
@viezefreddyw: Dan ben je er een dag eerder dan ik achter gekomen…
ronin1130 zegt
@viezefreddyw: de Sesto Elemento heeft toch de De Leon geracet in Need for Speed…
robinthecarguy zegt
@ronin1130: films tellen niet denk ik
casperfcb zegt
Was de snelste op de ring in Forza 4! Wat een machine!
sr20det zegt
@casperfcb: zit deze op forza 4? Want dan ga ik m heel gauw even opstarten
gtwillem zegt
@sr20det: Elke relevante auto zit in Forza 4 ;-). Zelfs een Ford Transit, Kia Cee’d en Audi RS2 :-D
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Alfa 159??
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: Ik heb even voor je gekeken, en nee, geen Alfa 159. Wel een Alfa Romeo Brera. En twee verschillende RX-8’en (Mazdaspeed en R3)
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Brera doet zeker niet onder de 159! Ook de spider variant?
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: uit mijn hoofd:
Spider ’91
Giulietta QV ’11
155 Q4 ’93
8C Competizione ’08
Montreal ’71
Mito QV ’08
Brera V6 Indipendent ’09
GTV 6 ’86
En ik vergeet er vast nog wel een paar :-D
sr20det zegt
@gtwillem: geloof me Willem, ik heb dat spel helemaal dood gespeeld, (ik heb letterlijk een keer een nieuwe moeten kopen) maar dat was in de periode dat ik racers nog niet zo gaaf vind als dat ik nu doe.
gtwillem zegt
@sr20det: Ik ben zelf niet echt van de computerspelletjes. Nooit geweest. Op een paar racegames na. Altijd een groot Gran Turismo fanaat geweest, maar waar GT4 briljant was, was GT5 teleurstellend. En GT6 ook. Forza daarentegen werd telkens beter. En Forza 4 is nog altijd eigenlijk de leukste, want je kan in werkelijk elke denkbare auto rijden. Misschien niet superrealistisch, maar het ziet er goed uit en het geluid klinkt behoorlijk authentiek. En de enige game in zijn soort met Porsches!
sr20det zegt
@gtwillem: ben ik helemaal met je eens! En poh wat kun je heerlijk driften in forza!
casperfcb zegt
@sr20det: Jaa, maar wel DLC kost je een paar stuivers geloof ik
hoonigan247 zegt
Porsche 917 of de 956
koeckenbacker zegt
Werkelijk schitterende wagen! Maar om het de mooiste ooit te noem? Er zijn zoveel andere keuzes. Persoonlijk vind ik die bentley van 2003 (ik weet het typenummer even niet..) toch ook wel ernstig mooi.
koeckenbacker zegt
@koeckenbacker: speed 8 that is!
gtwillem zegt
@koeckenbacker: EXP Speed 8 zelfs!
jorden zegt
Mooiste racer ooit???? Nou een Ferrari 250 GTO is ook een racer toch?
jawi94 zegt
M119 is ook een pareltje wat een sound! Kunnen ze nu nog wat van leren leve de 500E
e36thuglife zegt
Volges mij zijn die achter lichten van een kever
e36thuglife zegt
@e36thuglife: en die lucht happers van een lambo countach
Edge zegt
@e36thuglife: Nee, dat zijn ze niet. Dit type luchthapper heet een NACA (voorloper van NASA) duct, vernoemd naar het bedrijf dat dit type luchthapper in 1945 ontwikkelde. Het is veelgebruikt in de racerij (o.a. op de Lotus 72 F1 wagen en deze C11) en ook straatlegale wagens als de Ferrari F40 en Lamborghini Espada hadden NACA ducts Het is dus niet specifiek een trademark van de Countach
toniominestrone zegt
@e36thuglife: Die er toen nog niet was….
carmasterr zegt
@toniominestrone:
De Countach was er nog niet in 1989?
En de Kever ook niet?
audiisthebest zegt
De Mazda 787B vind ik persoonlijk mooier
davelepeef zegt
T is zeker een plaatje!! Mooi clean ontwerp! Ooit een Tamiya model hiervan gebouwd, sindsdien beetje n soft spot voor ‘m :)
w0o0dy zegt
Ik hou meer van oude racers.. Maar deze Acura is wel echt angstaanjagend mooi. http://automotivestandpoint.com/wp-content/uploads/2015/11/2006-Acura-ALMS-race-car-concept-Specification-1024×768.jpg
w0o0dy zegt
@w0o0dy: let wel.. Dit Is 1 foto, maar dat apparaat is van bijna elke kant spectaculair
w0o0dy zegt
@w0o0dy: https://www.google.nl/search?q=2006+Acura+alms+racer&source=lnms&prmd=isvn&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwidyP-8voTLAhVCRQ8KHUHDC3oQ_AUIBygB&biw=360&bih=462
w0o0dy zegt
@w0o0dy: hmm looks like I’m alone on this one… (p.s. Best wel minpuntje dat de plaatjes niet meer standaard zichtbaar zijn maar alleen maar een link)
Edge zegt
Het is zonder twijfel één van de mooiste racewagens ooit ja. Ik vind het moeilijk te bepalen welke nou echt de mooiste is, maar deze past zeker in het rijtje 787B, 917, GT60, 250 GTO en al dat soort legendarische racers.
duderuud zegt
Deze racer zit ook in Assetto Corsa. Snelste auto van het spel. Wel een bitch om hard mee te gaan…
gtwillem zegt
De mooiste Le Mans racer voor mij is nog altijd deze:
http://www.motortrend.com/uploads/sites/5/2012/08/Chrysler-Viper-GTS-R-at-1998-Le-Mans-2.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C660%3A412&crop=660%3A412%3B%2A%2C%2A
De kleuren, de lange neus, het geluid, de gele lampen: alles is helemaal goed.
Op nummer 2 de Aston Martin DBR9 en de Corvette C6-R. Niet alleen erg fraaie autoi’s, maar de strijd tussen beide was episch.
nicolette zegt
@gtwillem: idd die DB9R,ik heb er een 1:18 model van,in het groen met zoon band langs de grille,en de Corvette ook van Autoart
lagrand zegt
Mclaren f1 long-tail met FINA livery is gewoon een stuk mooier hoor
eifler19 zegt
@lagrand: mee eens! Met een prachtig Bmw blok erin.
reobnednab zegt
Ietwat OT maar tóch…
http://youtu.be/SFN_Gp1eHN0
mmot05 zegt
Honda RA300 met zijn wondermooie dreadlocks.
http://www.honda.co.jp/Racing/gallery/images/detail/ra300/img02L.jpg
lambo4all zegt
ik ben toch meer fan van de C11, ziet er nog beter uit in mijn ogen.
Hupke zegt
Mooiste recente racer, ja.
Maar de bentley speed 8 kan ik ook wel pruimen.
Dan zijn er nog de porsche 904 en 906, mclaren M6,…
En dan in the gouden jaren was iedere wagen een kunstwerk.
De mercedes w196 spant dan wel de kroon naar mijn mening.
PeugeotGTI zegt
In de categorie Le Mans groep C, ja. De 300 SLR Uehlenhaut vind ik misschien nog wel mooier. Beide klinken overigens geweldig en hebben beide belangrijke races gewonnen.
trolle zegt
Deze is inderdaad zeker een schoonheid. Maar de Nissan r92cp is toch wel mijn favoriet
trolle zegt
@trolle: http://farm4.static.flickr.com/3089/2305942711_273ee6ef8b.jpg deze dus
w0o0dy zegt
De Mazda Furai is nooit een echte racer geworden (al was de basis de groep c racer) maar oh wat een beest! http://3.bp.blogspot.com/-q1JGAAuYTOU/TfBiZE2N6iI/AAAAAAAAAOg/OIY9C-BUhXQ/s1600/Mazda-Furai-Concept%255B1%255D.jpg
niekie1999 zegt
De prachtige Aston-Martin dbr9, slanker en langer dan de v8 vantage gte. Een prachtige raceauto vooral in de kleuren van modena motorsport…
nicolette zegt
@niekie1999: Die heb ik Ook in Model de Modena en deze https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi1w67L7oTLAhVBFg8KHfz1DbUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fsa2.personal-investment.ru%2Faston-martin-dbrs9.php&psig=AFQjCNFbYKgunAcMCR0oJM7cwEsapyKj0g&ust=1456006898005740
Rick-dos zegt
De Mercedes was inderdaad een mooie auto maar voor mij blijft de door Ross Brawn ontworpen en door Tom Walkinshaw ontwikkelde Jaguar XJR-14 het mooist…
ghost zegt
398 km/u! Waarschijnlijk ook de 400 nog wel aangetikt, serieuze waardes in die tijd maar ook vandaag de dag nog altijd absurd!!
w0o0dy zegt
Ook erg fraai de Lancia lc2 group c racer https://i.ytimg.com/vi/hHQWyJpwiTw/maxresdefault.jpg
jippie zegt
Ik vind eigenlijk de ’87 Kouros Mercedes nog mooier. Die rook ook zo lekker ;-)
posthumus zegt
Tja… Alle Le Mans-monsters uit die periode hebben in mijn ogen iets mythisch. Een 962 of XJR-9LM is ook prachtig.
Maar de mooiste moet toch de 159 zijn (maar dan de Alfetta tipo 159 ;-))
allesmetturbo zegt
Neh
robinthecarguy zegt
Ik vind de mooiste toch echt een Mclaren F1 GTR maar dat is mijn keuze.
clarkson zegt
De mooiste racer van mercedes misschien? Maar de ferrari p4 is toch mooier hoor.
mrrallycross zegt
Hij is inderdaad niet lelijk
Dutchdriftking zegt
Niet lelijk, maar om het nou de mooiste te noemen……
Davidov zegt
Heerlijke raceauto! Na de Mazda 787B mijn favoriet denk ik.