Yep, dat lees je goed. Renault gaat (lees: moet) weer grote, luxe auto’s bouwen. Niet omdat ze dat nou zo graag willen, maar meer omdat de Franse overheid dat heel graag wil. De Franse overheid heeft namelijk 15,01% van de aandelen in handen en is daarmee de grootste aandeelhouder. Als Sarkozy dus wil dat er nieuwe grote Renault’s komen, dan eisen ze dat gewoon.
De reden waarom de Franse overheid zich plotseling (meer) gaat bemoeien met de strategie van Renault komt door het feit dat Renault zichzelf (en dus de Franse overheid) ongelofelijk belachelijk heeft gemaakt met “spy-gate“. Renault beschuldigde medewerkers van spionage, maar dat bleek uiteindelijk helemaal niet zo te zijn.
Het leek er even op dat CEO Carlos Ghosn het veld moest ruimen, maar uiteindelijk werd alleen de 2e man Patrick Pelata de laan uitgestuurd. Hij is, met goedkeuring van de Franse overheid, vervangen door Carlos Tavares. Ook heeft Carlos Ghosn aangegeven dat hij vaker in Frankrijk aanwezig zal zijn om meer aandacht te schenken aan Renault (hij is namelijk ook CEO bij Nissan). En ook zal Renault meer haast gaan maken met de overname van AvtoVAZ (aka Lada) en zal de alliantie met Nissan worden uitgebreid.
Maar het meest in het oog springende voor ons is dat Renault, voor de zoveelste keer, gaat beginnen met de ontwikkeling van grote, luxe upscale modellen die het de Duitse 3 moeilijk moeten gaan maken. Zouden ze in Frankrijk soms het *kuch* enorme succes van modellen zoals de Avantime, Vel Satis en Safrane zijn vergeten?
De Franse overheid eist verder nog van Renault dat deze nieuwe 5 Serie killer ook nog eens in Frankrijk gebouwd gaat worden (zoals ze dat eerder ook al deden bij de Clio). De kans dat deze nieuwe luxe Renault een gerebadgede Samsung SM7 wordt lijkt mij overigens zeer reeël. Met de SM5 (en Koleos) flikte Renault immers al hetzelfde trucje. (via: autonews.com & bloomberg.com)
screamer zegt
Kan de franse overheid geen Peugeot 508 of de toekomstige Citroen DS5 of Metropolis aanschaffen? ook hartstikke frans en mooi.
Aan de andere kant wil ik trouwens best een Renault Avantime hebben hoor, wat een mooi luxe apparaat, en super zeldzaam! alleen als occasion zijn ze nog een beetje boven budget :(
911GT2 zegt
@screamer: 508 en mooi? Gelukkig verschillen smaken…
joosthoeve zegt
@screamer: Maar zijn ze ook grootaandeelhouder in citroen of peugeot?
Maar inderdaad een avantime is een mooi model net als de vel satis! Maar renault en grote auto’s gaat gewoon niet samen…
bobb zegt
@screamer: 508? Kan een Laguna toch ook gewoon.
blacksquad zegt
@screamer: Ja helemaal mee eens! Prachtig ding die avantime
Northwestern zegt
Ik wil een nieuwe Espace met een dikke V6.
RickB zegt
@Northwestern: Ligt er in de Europese 350Z niet een Espace motor? :D
Pino143 zegt
@RickB: Bijna goed!
Northwestern zegt
@RickB: De VQ35DE ligt inderdaad in de huidige Espace. Maar die is door de importeur al uit het gamma gehaald. Ik hoop alleen dat de Espace V weer een V6 heeft… Anders hoef ik hem niet.
Northwestern zegt
@RickB: Het is dus andersom, er ligt een Nissanmotor in de Espace*
jobh zegt
@Northwestern: je kan geen espace meer kopen met een v6, die is eruit sinds de facelift van begin dit jaar(ledjes) wij hebben nu de espace van begin dit jaar met de 2.0t benzine motor. Dat is ook de enige benzine op het moment
Northwestern zegt
@jobh: 2.0T is prut. Verbruik is hoger dan de V6 en rijdt lang niet zo fijn.
bempi zegt
Nederland zou ook meer moeten eisen van multi nationals die hun producten in goedkope derde wereld landen laten maken. Scheelt immers de overheid veel subsidies aan bijstand en uitkeringstrekkers.
gregorius zegt
@bempi: Lekker kort door de bocht weer.
piebepost zegt
@bempi: U is zeker afgestudeerd als econoom?
gregorius zegt
@piebepost: ja, toevallig wel; aan meerdere universiteiten zelfs
stationcar zegt
Goed. Dat klinkt niet heel slim van Sarkozy, grote modellen uit Frankrijk zijn niet populair idd. Maar doorzie het grote geheel: hij is druk bezig zijn herverkiezing te regelen, de verkiezingen zijn volgend jaar, dus nu ff banen creeren en lekker nationalistisch doen en zo stemmen trekken om te voorkomen dat de stemmen allemaal naar z’n extreem rechtse uitdaagster gaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@stationcar: dat wilde ik net zeggen! Zo zit het, en niet anders…
Megakix zegt
@stationcar: …jij dacht toch niet werkelijk dat een politicus anderszins kan denken ?
jack_abarth zegt
Voor die tuinkabouter is in elk geval een Clio groot zat. Daar kan hij springend op de achterbank z’n hoofd nog niet stoten aan het dak.
fep739 zegt
@jack_abarth:
LOL :-)
floryn zegt
@jack_abarth: Haha, dan maken ze wel een kinderzitje voor m, zodat je het niet ziet.
Niet erg slim voor Renault vrees ik. Grote Franse of Italiaanse auto’s zijn meestal geen succes.
De Peugeot 508 valt me ook wat tegen in het echt. Hebben anderen dat ook?
The360box zegt
Het zal wel weer om meer verkopen zijn = meer geld. Sarkozy rijd toch momenteel in een C6.
bobb zegt
@The360box: Heeft onze vice premier eigenlijk nog altijd z’n C6?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@The360box: jij bent echt de koning van de simpele reacties op AB.nl! Gefeliciteerd…
The360box zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Waarom zou ik ingewikkelde langdradige reacties moeten plaatsen?
Scorso zegt
Het gaat duidelijk al eventjes de verkeerde kant op met Renault… Het begon, volgens mij, met de introductie van de Vel Satis en wat later de Modus…
Lustigson zegt
Ik mis Infiniti in dit verhaal. De G kun je immers gebruiken als basis voor het D-segment (e.g. 508, Mondeo en Insigna) — en heeft bovendien een mooie coupévariant
De Infiniti M past als platform in het segment daarboven om te concurreren met de C6, de A6, en de 5-serie. En dan zijn er nog 3 Infiniti SUV’s.
waxweazel zegt
@Lustigson:
Het probleem is dat deze allen RWD zijn. En in Frankrijk willen ze vooral een FWD, zelfs in dat segment.
Lustigson zegt
@waxweazel:
Ja, zou dat écht een probleem zijn? Typisch. Misschien kunnen ze de platforms dan aanpassen voor 4WD?
floryn zegt
@waxweazel: Zijn ze helemaal gek geworden. Echt? Bloedjeserieus? Ik weet dat ze de traction avant serieus namen, maar vinden ze het ook echt fijner?
Hupke zegt
Sarko begint me zwaar op de zenuwen te werken, dat ze die dwerg eens buitenkeilen.
Die zou zich niet mogen mengen in het bedrijfsleven (of het internet).
fep739 zegt
en straks eist ‘em nog dat Alpine nieuw leven ingeblazen wordt. Dat zou beter zijn (als ze natuurlijk betere versnellingsbakken gaan gebruiken , dan :mrgreen: )
gregorius zegt
@robbie. Eerst zeg je dat de Franse overheid gaat eisen dat ze dat nieuwe ding in Frankrijk moeten gaan bouwen en vervolgens zeg je dat het je reeel lijkt dat het een gerebadgde SM7 wordt. Dat ding word in Korea gemaakt. Lijkt me studg dat ze een complete Koreaanse productie-lijn kopieren en in Frankrijk neerzetten! Misschien een platform delen, maar daar zal t wel bij blijven.
potver7 zegt
Franse presidenten rijden altijd in grote Franse limousines. Daar zijn er, ehhh, niet zoveel meer van. Ja, de C6 maar die loopt op z’n eind en het is nog maar de vraag of er snel een opvolger komt. Peugeot en Renault staan al wat langer droog. Overstappen op een niet-Duitse dienstwagen zou een regelrechte blamage zijn, dus als de President in de toekomst nog in een Franse voiture wil kunnen rijden zal hij ze moeten dwingen er een te maken. En Renault is zo’n beetje de enige waar hij invloed op heeft door het overheidsaandeel.
terazino zegt
Dan ben je Chief of the Country en dan ga je godbetert in een Renault rijden. Is toch wel wat beters te vinden, kom op zeg!
bowie zegt
Omdat die presidenten zo klein zijn, lijken die limousines in hun ogen altijd errrrrug groot!
KaCh1ng zegt
niks kan op tege de duitse 3 …
piebepost zegt
@KaCh1ng: Grappig dat ik jouw stijl van reageren begin te herkennen. Ik denk: wat een domme reactie, die zal toch zeker niet weer van KaCh1ng komen? En verdomd….
KaCh1ng zegt
@piebepost: kheb al meer dan 1700 posts :) …
Larick zegt
@ kassageluid: Citroën C6, Jaguar XJ, Lancia Thesis. Allemaal zoveel mooier.
jack_abarth zegt
@Larick:
Lol @ zeer droge humor!!
KaCh1ng zegt
@Larick: de XJ is nog een klasse hoger.. en de rest valt niet iedereen in de smaak qua design.. zeer klein doelgroep :)
db87 zegt
Voor alle franse automerken geldt dat de (serieuze) concepten meestal zeer veel belovend zijn maar de auto vervolgens niet in productie gaat. Op die manier blijft het een ‘kip ei probleem’, zeker als je geen premium merk bent.
Wat dat betreft doet Citroen het op het moment nog het beste omdat men de DS-lijn heeft die staat voor een iets hogere standaard.
Hij zal er waarschijnlijk nooit komen maar jezus wat ziet ie er gaaf uit, de Citroen Metropolis:
[img]http://www.autoblog.com/media/2010/05/web630citroenmetropolis35.jpg[/img]
Heb vrij weinig met de franse merken maar als het er auto concepten zijn die mij van de stoel doen vallen van verbazing zijn dat vaak de Fransen. BMW is ook uber altijd met hun concepten, maar dat is dan altijd in de lijn der verwachting…
db87 zegt
db87 zegt
Doe mij een edit knop…
Megakix zegt
@db87: ja, hele gave kar….nu even doorzetten die fransoosjes!
mout zegt
Ik zie een leuk linkje met het bericht over ZIL. Als ze nou eens een limo bouwen in samenwerking met hun nieuwe speeltje Avto VAZ? Dan wordt de grote Renault een gerebadgede Lada :D
piebepost zegt
Is er ook duidelijk waar de overheid zich op basseert? Het kunnen toch niet zomaar wat loze kreten zijn? Dat zou wel erg krom zijn.
Volgens mij weet Renault als geen ander dat hun wagens, groter dan de Laguna, toch altijd mislukken. Hoe mooi/goed zo’n volgende grote luxe Renault ook zal zijn, hij flopt per definitie omdat er geen Audi, BMW of Mercedes voorop staat.
Dimglor zegt
Love it! De Vel Satis was niet de mooiste, maar we hebben er eens mee gereden en was wel een mooie wagen hoor…. De Avantime was dan ook weer een prachtige wagen…. Echt jammer dat het geen succes was, want die wagen verdiende dat wel….
alfamail zegt
Right Napoleon!
Goed bezig, vertel het ze maar eens!