De SARD GR86 GT1 is precies hoe je je sportieve coupé wenst, nietwaar?
We zeggen wel vaak dat ‘vroeger alles beter was’, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Neem 25 jaar geleden, bijvoorbeeld. Toen kon je in Nederland de Nissan 200SX kopen: 200 pk en achterwielaandrijving! Dat deed bijna niemand, terwijl er toch een complete tuningindustrie om die auto heen was ontstaan. Helaas kregen wij daar in Europa niet veel van mee.
Met de Toyota GR86 gebeurt min of meer hetzelfde. Het is een achterwielaangedreven coupé met (iets meer dan) 200 pk, maar in Nederland loopt niet iedereen er warm voor. Gelukkig krijgen we nu wel mee wat er allemaal aan gedaan kan worden. Vorige week mocht TOM’s laten zien wat hun visie is op de nieuwe Toyota GR86, vandaag doet SARD dat.
SARD GR86 GT1
SARD is net als TOM’s een Japanse tuner die nauw samenwerkt met Toyota in de motorsport. De Denso SARD Supra’s uit de jaren ’90 zijn episch, evenals de latere Soarers (SC430’s in EU). Bij SARD gaan ze net even iets verder dan TOM’s en Gazoo Racing. In dit geval is de SARD GR86 GT1 een bijzonder dikke auto. Letterlijk, want de sportieve coupé krijgt namelijk een flinke bodykit aangemeten.
Zowel de neus als bips is flink aangekomen. Maar misschien zijn de sideskirts wel het meest opvallend. Aan de voorkant is het fraai gedaan, met een ‘luchtuitlaat’ achter de voorste wielkasten en een badge erboven. Aan de achterkant is de kit op zijn breedst. Is het mooi? Bwoah, het is vooral heel erg dik en de SARD GR86 GT1 kan het op zich goed hebben.
BBS RE-V7
De SARD GR86 is verder behoorlijk verlaagd. De wielen zijn gek genoeg niet groter in diameter dan normaal. Om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, zijn er gesmede BBS RE-V-velgen gemonteerd met daaromheen 245/35 R18 Bridgestone Potenza-banden.
Is het allemaal hosanna met de SARD GR86 GT1? Nou, nee. Niet helemaal, de achterlichten zijn geen verbetering. De koolstofvezel vleugel is een verplicht nummertje, maar misstaat zeker niet. Het gaat voornamelijk fout bij het interieur. Die gordelkussentjes waren in de jaren ’80 al fout. Ook is het borduurwerk in de hoofdsteunen niet echt de moeite waard.
Voor nu heeft de SARD GR86 GT1 geen extra power. Er is alleen een sportuitlaat gemonteerd. Reken er maar op dat er meer mechanische upgrades aan komen. SARD heeft meestal van alles in de magazijnen liggen, zoals turbo’s, intercoolers, sperdifferentiëlen, oliekoelers, air-intake systemen en ga zo maar door. Dit gaat nog wel een leuk project worden!
sportabgasanlage zegt
Puristen houden een auto het liefst 100% origineel. Dus hoe is dit de ultieme puristenauto?
willeme zegt
@sportabgasanlage: Die eerste zin van jou is aanname. Daar gaat het mis, denk ik ;-).
Een puristische auto die op bepaalde vlakken net even wat beter is, maakt ‘m nog wat pursitischer ;-). Dus iets minder onafgeveerd gewicht, een iets betere wegligging et cetera. Ook bij de betere Morgan, Porsche 911 of Land Rover clubs zie je vaak ‘nuttige’ upgrades.
Uiteraard is het uiterst discutabel. Dus als jij het niet zo vindt, kan ik daar weinig aan doen ;-).
sportabgasanlage zegt
Het is niet mijn mening, purisme heeft een betekenis:
Purisme komt van het Latijnse woord ‘purus’ wat in het Nederlands zuiver en rein betekent. Met purisme wordt een terugkeer naar het origineel, de oorspronkelijke principes of zuivering van vreemde smetten bedoeld.
Bodykits, verlagingen, smoked achterlichten, en aftermarket velgen en uitlaten zijn voor een purist dus vreemde smetten die het origineel bezoedelen.
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Als je het zo ‘zuiver’ mogelijk wil houden: de kop zegt dat het een dikke puristenmobiel is. De GT86 biedt een zuivere rijbeleving dankzij de layout en techniek (niet zo puur als ruiter te paard of zelf rennen, uiteraard ;-)). De auto is ook dikker dan normaal. Dus in dat opzicht klopt het gewoon ;-).
De smoked achterlichten zijn idd nogal knaak.
Porker-981C zegt
-edit: 1 account is meer dan voldoende –
tinnemans zegt
@willeme; Wat jij beschrijft is een puristische auto, niet een puristenauto.
Denk ik tenminste. Taal is maar lastig.
willeme zegt
@tinnemans: Point taken! fair enough ;-).
tinnemans zegt
Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk. Ik heb er wat dat betreft nog eentje, over het GT gedeelte in de naam; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grand_tourer
Quote: “A grand tourer (GT) is a type of sports car that is designed for high speed and long-distance driving, due to a combination of performance and luxury attributes”.
Deze GR lijkt me uitermate ongeschikt om lange afstanden mee af te leggen doordat het comfort door de verlagingskit flink te lijden zal hebben.
Ik ga niet zeggen dat mijn auto een ‘sports car’, want dat is het niet, maar ik kan wel op hoge snelheid naar zuid Europa rijden zonder dat m’n ruggegraat ver-origami-ed raakt.
willeme zegt
@tinnemans: Ik zou dat niet zo heel erg letterlijk nemen. Een Porsche GT3 is ook minder GT dan een Turbo die weer GT heet ;-).
tinnemans zegt
@willeme; Uhhhhhhhhhh… :/
Ik kan al die 911 varianten niet uit elkaar houden maar ik geloof je op je woord.
Ik baal daar wel van, want voor mij is de GT de Europese variant invulling van automotive vrijheid. In de VS hebben ze de Roadtrip en Route 66 enzo, maar wij hebben de GT.
Kustwegen in zuid Europa , Schnitzel eten op een Oostenrijkse bergpas, Via de Pyreneeën naar de Portugese N2. Touren langs de Italiaanse meren. En allemaal in Technicolor.
Grace Kelly maar dan zonder het ongeluk. Dat gevoel. Dat is GT voor mij.
mgmbh zegt
Geinig gedaan, voorbumper heeft wel wat weg van de LFA
frank2b zegt
Die luchtsleuven achter de voorwielen zijn een leuke knipoog naar de Lexus F-modellen. De LFA is er ook wel in te herkennen idd.
Zelf ben ik geen voorstander van die bandjes. Doe maar minder grote karrenwielen er onder en wat meer wang- en rijhoogte. Komt het rijgenot, wegligging en de optiek sterk ten goede! Nu lijkt het nét alsof je permanent met lekke banden rijdt, terwijl in werkelijkheid de wagen je waarschijnlijk de vullingen uit de kiezen stuitert.
205zonderdak zegt
Heerlijk woord Willeme: puristen mobiel😍