Decennialang keken ‘wij’ met weemoed naar Chinezen die op autobeurzen met de centimeterband voetenruimtes van Golfjes aan het opmeten maken. Maar nu kopieert Europa de Chinezen.
Oh how the mighty have fallen. Terwijl wij Europeanen ons helemaal te pletter navelstaren op de LHBTI-agenda en grammetjes CO2 uit de uitlaat, ontwikkelen de Chinezen gewoon lekker door. Sommigen zeggen dat het het een vooropgezet plan is geweest om ‘ons’ zo te verdelen met deze nodeloze distracties, opdat China ons kan ‘inhalen’.
Zeker is in ieder geval dat er in China een laatdunkende term bestaat voor witte mensen die zich bezighouden met deze issues. Baizuo, worden zij genoemd. Useful idiots, min of meer. Sukkels die zichzelf in de voet schieten en anderen dwingen dat ook te doen. Terwijl men in China lekker doorgaat met innoveren en geld verdienen ter meerdere eer en glorie van het volk.
Enfin, wellicht is dat net iets te veel aluminium op het hoofd. Aan de andere kant: beter aluminium dan boter, denk ik dan maar. Want een ding kunnen wij inmiddels niet meer volhouden: de gedachte dat we op technologisch gebied de toon aangeven. We hebben onlangs al bericht dat China allerlei materialen om batterijen te maken lekker voor zichzelf houdt. Maar het is inmiddels ook evident dat de Chinezen voorlopen op het gebied van Elektrische auto’s.
We zien dat ook in Nederland: het ene na de andere Chinese automerk wordt geïntroduceerd. Vroeger werden de LandWinds en dergelijke (terecht) weggehoond. Maar die tijd is voorbij. Veelal zijn het kloeke bakken voor lage prijzen. En die lust Jan Modaal wel. Zeker nu ons gemiddelde welvaartspeil toch een onder druk staat door alle maatregelen om ‘de planeet te redden’.
Deze trend speelt niet alleen in Nederland en dat is ook Bloomberg opgevallen. De kwaliteitspublicatie signaleert dat er een soort ommezwaai is geweest. Nog niet heel lang geleden baalden Westerse bedrijven van de Joint Venture verplichting die China hen oplegde als zij de grote Chinese markt wilden betreden. Fabrikanten moesten in zee met lokale partijen voor deze felbegeerde markttoegang. En waren vaak terecht bang dat intellectueel eigendom op die manier in handen van ‘China’ terechtkwam.
Maar inmiddels staan de Europese fabrikanten klaar om minderheidsbelangen te nemen in Chinese fabrikanten. Volkwagen heeft onlangs 700 miljoen Dollar geïnvesteerd om vijf procent van XPeng in handen te krijgen. Stellantis knalt 1,1 miljard Dollar neer om 21 procent van Leapmotor te verwerven. ‘Wij’ hebben nou eenmaal behoefte aan de Chinese tech. Want zowel Volkswagen als Stellantis (als ook de andere grote fabrikanten) krijgen het vooralsnog maar niet of nauwelijks voor elkaar winstgevend EV’s te verkopen.
Volkswagen zou met name ook geïnteresseerd zijn in de software voor autonoom rijden van XPeng. Stellantis verklaart de investering in Leapmotor als volgt:
Leapmotor is tech leader with a unique vertical integration model and full suite of in-house R&D and manufacturing capabilities.
Stellantis, niet te verwarren met de sterren dansen op het ijs
Noem het de student die de leraar wordt, de zoon die de vader wordt, of vanuit Europees perspectief de jager die de opgejaagde wordt. Het wordt opeens een andere wereld buiten. China 1, Europa 0. Gelukkig hebben we nog vegetarisch regenboogfruit van Katja om ons te troosten.
Johanneke zegt
Is toch gewoon wet van de remmende voorsprong dit. Die Chineze bedrijven krijgen zieke staatssteun en hoeven hun bedrijf / fabrieken niet om te bouwen / adapteren op een switch naar EV. Want ze beginnen als EV bedrijf.
In oost europa lag 15 jaar geleden sneller internet dan hier. Want hier hadden we nog koper om uit te faseren. Daar was geen koper, werd meteen glasvezel in de grond gejankt.
Svensson zegt
Interessante ontwikkeling, maar ik begrijp de link met Mr. Miyagi niet echt.
jaapiyo zegt
Die komt ook uit Azië toch?
Svensson zegt
@jaapiyo: Klopt, maar is dat andersom niet een beetje hetzelfde als bij een artikel over bijvoorbeeld Nederlandse innovatie een foto van James Bond plaatsen omdat die ook uit Europa komt? ;-)
iphonistvongates zegt
Pat Morita (Mr. Miyagi) werd geboren te Isleton, California. Hij overleed in 2005.
Een plaatje van Jackie Chan had wellicht beter gepast aangezien hij afkomstig is van Hong Kong. 🫠
thijsdeg zegt
Reactie van de dag
bobje zegt
Precies wat ik dacht. Waarom een foto van een Japanner boven een artikel over China?
pomoek zegt
Dus China loopt voorop in ev innovatie.
En volgens @jaapiyo is het probleem dat Europese bedrijven proberen te innoveren op het gebied van ev’s?
Dus?
jaapiyo zegt
Superieure tech = economische macht. Economische macht = uiteindelijk militaire macht. Militaire macht + economische macht = politieke en culturele invloed. Dat wordt dus buigen voor Xi Jinping.
pomoek zegt
@jaapiyo: Achterlopen of ingehaald worden is een ding, en dat snap ik. Daar zijn we het wel over eens. Maar ik kan je zaterdagavond trollen tirade ( de clicks zullen de afgelopen week wel wat zijn achtergebleven) over de Europese “wokeness” niet rijmen met het probleem dat je aankaart. Het ene rijmt niet met het andere. Je zou nu juist moeten aansturen op méér innovatie, geld, tijd en energie in energietransitie in het algemeen en ev’s in het bijzonder.
jaapiyo zegt
Nee hoor de kliks zijn steevast puik, waarvoor dank. Wmb past het in de sfeer van cancel culture, van ‘oeh kijk is wat die en die doet’ en de nauwelijks verhulde afkeur van een beetje mannelijkheid. En daarmee bedoel ik niet dat iemand meppen mannelijk is, maar dat deze column meer afgunst jegens Max en Jos ademt dan iets anders, zoals ook typerend voor woke (sterker daar komt het allemaal uit voort; gevoel van minderwaardigheid en daarom wraak nemen op degenen die geen vrouw, LHBTI of getint zijn omdat je dan automatisch de vijand bent, wat het het toppunt van vomitus-inducerende hypocrisie maakt).
pomoek zegt
@jaapiyo: I know, ik trap er elke keer in, wrijf het er maar in.
Je reactie hoort volgens mij bij een ander stukje maar zoals jij zelf aangeeft: I’m game.
even kort wat context over Marijn de Vries. Ze is een ex-wielrenster die in de top mee reed van het internationale wielrennen. In 2016 vertelde ze, in haar column, over haar eigen ervaringen met ongewenst (seksueel) gedrag en intimidatie in de wielersport. Dat was destijds nogal een ding. Even wat kleine quotes uit die column:
“Zo was er de mechanieker die me regelmatig klem zette tegen de muur en me zonder reden uitfoeterde. Er was de masseur die het regelmatig voor elkaar kreeg om tijdens een massage mijn schaamlippen aan te raken. Meestal door de stof van mijn onderbroek heen, maar soms presteerde hij het zelfs zijn vingers in mijn slipje te laten glippen (…) Ook was er de ploegleider die me week in week uit vertelde dat ik er niets van kon”.
de Vries heeft dus de nodige, nare, ervaring met ongewenst gedrag en intimidatie. Ze heeft het mee gemaakt en er over geschreven. Het is dus zeker niet zo dat ze voor haar beurt spreekt of ze niets weet van het onderwerp.
Uit jouw reactie maak ik op dat je dit niet wist van Marijn de Vries. Het verwijt dat je haar maakt, feitelijk dat zij zich niet inleeft in het onderwerp van haar column, plakt dus ook gewoon op jou. Wmb.
jaapiyo zegt
Ik denk dat het wel een beetje wringt bij dat zij als volledige buitenstaander iets schrijft over derden. Dat zou een beetje hetzelfde zijn alsof iemand anders ongevraagd een verhaal schrijft over haar en haar mechanieker of masseur. Ik betwijfel of zij dat fijn zou vinden. Steun voor slachtoffers van misbruik is mooi, maar (ongevraagd) iets appropriëren wat niet jouw verhaal is loopt zelden goed af. Theo Maassen heeft daar een goede term voor. Ik denk dat het zeer twijfelachtig is of Max hier nu blij mee zou zijn (weet haast wel zeker dat als hij er iets om zou geven dat niet het geval zou zijn). En dan is het dus iemands (vermeende) leed uitbuiten om jezelf op een moreel podium te heffen.