Saoedi-Arabië heeft het helemaal geschoten met Nissan. Maar waarom dan? In Israel zendt Nissan namelijk een reclame uit voor de Tiida waarin een aantal sjeiks compleet uit hun dak gaan wanneer ze een Tiida zien. Want die is zo zuinig dat het slecht is voor hun oliebusiness. Maar blijkbaar kunnen de Arabieren er niet tegen dat ze als stereotype worden neergezet…
En als Nissan niet snel stopt met uitzenden dan dreigen de olieproducerende landen met een boycot! Maarja wie wil er nou in een Micra rijden in de woestijn? (via: autoblog.com)
lincoln zegt
wat een verschrikkingen moeten die arabs allemaal niet ondergaan ..
als je geen enkel benul van humor hebt ..
die lui moeten toch in een hell leven ..
sansebastiano zegt
Gelukkig is de commercial voor de russen onder ons bestemd ;-)
smoke zegt
Da’s nou een van de grote problemen van de Arabische wereld: geen vermogen tot zelfkritiek, en geen incasseringsvermogen.
Wat een lange tenen weer… Ik vermoed dat Iran binnenkort een dikke cheque vanuit Arabirië kan tegemoetzien als steun voor hun nucleaire programma.
Citrofiel zegt
Een Micra mss niet, maar voor de Pathfinders, Navara’s, Murano’s en natuurlijk Patrols is daar zeker wel een markt…
opa plas piemel zegt
vreemde foto,….veiligheidsagent neemt arabier…daar lijkt het op.
Quattro zegt
eindelijk :p
rogue zegt
En wat te denken van de GT-R? Ik denk dat ze hun boycot daar wel even voor opschuiven hoor…
The Godfather zegt
Ik denk niet dat hij boos is op de Tiida omdat ie zo zuinig is, maar omdat het een lelijk gedrocht is,…
Maar wel een grappige reclame
Mr. J zegt
handig!
die ondertiteling
c'est moi zegt
mwhaha! hoofddoedoekdragendedureauto’sdiewijookwillenrijdenrijdende mensen staan voor schut door een zuinige auto !! HAHA! Sorry als dit rasistisch klinkt!
Apache zegt
Fuck de Sheiks! Ze moeten eens een goei klap in hun gezicht krijgen!
– Er zijn in Saudi Arabië meer wapens dan mensen, DAAR moet tegen geboycot worden!
– Vrouwen mogen niet rijden in Saudi Arabië, DAAR moet tegen geboycot
worden.
– Saudi Arabië staat Salafisme (van Bin Laden) en Wahabisme niet alleen toe, maar het zijn de enige visies op de islam die verspreid mogen worden, DAAR tegen moet geboycot worden!
– Saudi Arabië is de grootste finencierder van internationaal terrorrisme, DAAR moet tegen geboycot worden!
– Vrouwen en niet-moslims mogen niet getuigen in de rechtbank in Saudi Arabië, vanwege “niet verstandig” DAAR moet tegen geboycot worden!
– In Saudi Arabië is er geen pers- of meningsvrijheid, om kritiek tegen de staat of ontstaan van “niet-islamitische waarden” in de kiem te smoren, DAAR moet tegen geboycot worden.
– Politieke partijen zijn verboden in Saudi Arabië, DAAR moet tegen geboycot worden!
– In Saudi Arabië is de enige toegelaten godsdienst de Islam, alle burgers moeten er moslim zijn en andere godsdiensten zijn er verboden en de “religieuze politie” kan dissidenten zelfs doodschieten, DAAR moet tegen geboycot worden!
Maarten G zegt
Ze rijden daar toch allemaal in Nissan Patrol en Pathfinders? Dus die zie je daar zeker wel veel.
Ik rij ook Nissan btw
Tago zegt
“Da’s nou een van de grote problemen van de Arabische wereld: geen vermogen tot zelfkritiek, en geen incasseringsvermogen.”
Ik zou andersom weleens willen zien hoe er gereageerd wordt als je iets over de joden (israel) zegt… Hoeveel ‘incasseringsvermogen’ denk je dat er dan getoond wordt…!
Rick dos zegt
Leuke reclame.
Maar Joden die Arabieren stereotyperen als zijnde inhalige mensen…
Krijg er toch een pot verwijt de ketel dat het zwart is gevoel erbij…
rogue zegt
Apache grijpt z’n kans.
Greg zegt
:-) vind het een geweldig filmpje.. heel overtuigend geacteerd ook!
smoke zegt
@Tago
Tot ’73 was dit inderdaad ondenkbaar. Na de Yom Kippoer-oorlog in dat jaar verloor Israël definitief zijn onschuld, en is de kritiek op Joden toch echt niet van de lucht op vele plekken.
Alleen zijn veel mensen wat voorzichtig met het uiten ervan, vanwege het beladen verleden.
SJ zegt
@ Tago: Ooit een ambassade van een Arabisch land in de fik zien staan?
Goed nieuws voor Nissan. Dit scheelt een hele hoop GT-R’s dus lopen ze minder verlies op. Hoewel het verlies van hun terreinwagensectie dat wel weer vrij snel in zal halen.
Dat Saudi-Arabië een debiel land is wisten we natuurlijk al veel langer, maar ze weten ons toch bijna weer verrassen met deze actie.
Timmie zegt
Enkele clichés over de autowereld:
1) Als een premiummerk een krachtigere auto uitbrengt, dan willen andere premiummerken steeds beter doen (prestigedrang)
2) Het design bij volumemerken is vrij banaal te noemen. Deze constructeurs willen (durven) niet te vernieuwen om het risico op klantenverlies te vermijden
3) Als een snufje door een bepaald automerk wordt uitgevonden (bijvoorbeeld AFIL van Citroen), wordt dat de kortste keren geintroduceerd door vele andere merken
4) Stylingelementen worden vaak gekopieerd naar andere modellen binnen hetzelfde merk. Neem nu de Astra. De uittredende Astra is een van de mooiste autos die er nu rondrijdt. Als de nieuwe Astra de snuit en achterkant van de Insignia krijgt, wordt die een heel pak lelijker. Maar ja, de constructeur wil per se het gezicht doortrekken…
5) Steeds vaker wordt een bizar-lijkende combinatie toch ingevoerd. Porsche zweerde de dieselmotor altijd af, maar ze gaan hem nu toch lekker in de Cayenne steken. En BMW had ooit vurig gezegd geen diesel in zijn cabrio’s te leveren. Vrijwel al hun cabrio’s rijden er nu mee…
6) Geplande auto’s die wegens te magere belangstelling toch geschrapt worden… Zonde… Zie maar naar de X7 of Q7 V12 TDI
7) Vrijwel elke auto wordt aan een tuner onderworpen… Zo worden dikwijls mooie creaties verpest. Zelfs zeer krachtige modellen (zoals een Audi RS6: MTM RS6) worden nog verder getuned. Het extreme kent geen grenzen. Gelukkig is er een auto die niet zomaar getuned mag worden (namelijk de Veyron)
vincent996 zegt
D’r is toch niks mis met die reclame? Een beetje humor mag wel, maar blijkbaar niet als het om invloedrijke Sjeiks gaat… tsss
dekster zegt
Hahahaha zalige reclame :lol:
Tjah, die arabieren… de hele tijd prijsafspraakjes maken omtrent olie en ondertussen met een nachtkleed rondlopen. Alé, ge zout voor minder het mikpunt van spot zijn.
Citrofiel zegt
@ Apache; Dat wist ik niet… Daar zouden ze idd wat aan moeten doen zeg! :o
@ Timmie; Probeerde je ons terug te pakken voor het lachen om clichés? ;)
@ dekster; Lol… :D
InfiniteNissan zegt
@Timmie
Waar de F*ck heb je het in godsnaam over?!?
segura zegt
hehe maar als die sjeiks geen olie meer hebben wat gaan ze dan doen zand verkopen ??????
Markus zegt
@ Apache: een hoop sterke punten… maar dat vrouwen daar niet mogen rijden, lig jij daar nou echt wakker van? Mijn vrouw wil niet eens rijden als ik meega… vind ze lekker makkelijk.
Ontopic: volgens mij een spelfout in de subs op 31 seconden…
Markus zegt
En wederom een daverend applaus voor de diverse lollige reacties! Kijk, dat maakt Autoblog nou mijn Autoblog.
Boudewijn zegt
Hey de voorspelling uit de reclame komt echt uit ! :)
Racer X zegt
Ik vind het wel een geniale reclame eigenlijk! Die Sjeiks moeten eens niet zo triest doen. Ik zal triest gestemd zijn als de benzinemotor verdwijnt, maar ik ben blij dat de olieproducerende landen straks hun macht verliezen.
lincoln zegt
dus de bevolkings groep is boos omdat ze als boos worden afgebeeld ??
dus geen gevoel voor zelfspot gaat samen met geen gevoel voor schaamte ??
of is het gewoon lekker semi-verontwaardigt doen over iets wat de waarheid behelst ..
lijken wel een stel Femke Halsema,s ..
Texter zegt
Nou klopt de reclame toch? Misschien om een andere reden, maar dan nog…
Ni(k)ssan zegt
Geen gevoel voor humor, die arabieren. Oh ja, sinds het E.K. koop ik ook nooit meer een Fiat.
Richard Brunsveld zegt
Lol, die kerels zijn toch al binnen.
Antonius86 zegt
Kan iedereen lezen wat er staat en dat ook nog eens begrijpen? Of mis ik nu iets… Een andere versie ofso met Engelse subs?
w0o0dy zegt
Het lijkt wel alsof het gevoel voor humor afneemt als de temperatuur toeneemt. Dat de Israëli’s deze spot uitzenden maakt natuurlijk wel dat er ander op gereageerd wordt. Gek genoeg stonden de joden vroeger wel bekend om hun gevoel voor humor en zelfspot…. maar tegenwoordig valt er met de israëlies ook bar weinig te lachen.
Mensen moeten zichzelf niet zo serieus nemen. Geintjes maken de wereld leuker, en elkaar een beetje op de hak nemen hoort er in veel landen/streken gewoon bij. Vaak zijn de mensen in die streken een stuk leuker in de omgang dan die opgefokte egootjes die overal een probleem van maken.
RUS zegt
Commercial voor Russen in Israel of zo? In Israel wonen er aardig wat Russen.
pipo zegt
@roque: en hij profiteert er lekker van! :)
en dos is ook weer met scherp aan het schieten…. ;)
on t: verbaast het eigenlijk nog iemand dat die mensen er niet (lees:met niets) mee kunnen lachen? humor is voor zelfbewuste mensen die zelf mogen nadenken…..nissan akbar!!
Esprit_de_Flandre zegt
Hmm, kan ik wel begrijpen eigenlijk.
Stel dat ze hier in VL reclame zouden maken in de zin van: “De Nissan Tiida wordt straks de populairste auto van onze noorderburen. Want die zijn zo gierig!”
Wat vinden jullie daarvan?
w0o0dy zegt
@Esprit de Flandre: ehm zwak, want niet grappig…
Franco zegt
@Woody,
Dus je bent het met de boze theedoekhoofddragers eens?
Of niet?
w0o0dy zegt
@Franco: nee natuurlijk niet… lees mijn reactie van 9 aug 17:21….
mark zegt
Commercial of geen commercial,
Ik vind wel dat er hier wreed off topic wordt gereageerd. Er wordt hier gesproken over Arabieren in het artikel en meteen hoor je kritiek op de Islam, vrouwen onderdrukking, terrorisme, …, maar goed.
Het gaat hierover Nissan die een commercial uitbrengt waarbij Nissan’s product zo zuinig is waarbij men bijna zonder de olie van de Arabieren kan, nu, dan stel ik mij de vraag, hoever kan Nissan komen zonder dit spul van de Arabieren?
Een andere vraag is: Waarom brengt men deze commercial net in Palestina uit? Is dit niet om problemen vragen?
iedereen weet dat Arabieren en joden niet speciaal de beste vrienden zijn.
Ik vind dat humor moet kunnen, maar natuurlijk moet je weten waarmee je bezig bent he. Van de week bijvoorbeeld was er sprake van de Belgische mossel die maag- en darmklachten zou teweeg brengen, na onderzoek bleek dat het allemaal nonsens was en dat deze belgische mossel perfect inorde was, nu kan je de vraag stellen wie er verantwoordelijk is voor deze schade berokent aan het adres van deze mosselboeren? oh sorry, just a joke? pure humor?
De mensen kunnen daar niet mee lachen en nemen het au serieu omdat hun gezondheid topprioriteit is wat normaal is, gevolg mensen eten geen mossel meer, draai of keer het, nochthans vind iedereen dat humor kan in dit vrije land voor de camera of als hij er zelf niet het slachtofer van is. Maar als puntje bij paaltje komt, kan 90% van diegene die zegen dat humor kan er juist niet mee omlachen, dat is de ware aard achter de mens.
Ik heb nog geen enkele constructeur weten een commercial uitbrengen waarbij een volk wordt geviseerd of betrokken. Komt Nissan hier even onze brandstofprijzen bepalen, want draai of keer het, dit is de harde wereld. Wij voelen dit ook in Europa.
Crisis in Midden oosten = dalende beurzen en stijgende brandstofprijzen in Europa.
Nice done Nissan!
dennis zegt
wrm moeten ze in godsnaam nissan KAPOT maken
smoke zegt
@Mark
Omdat in dat soort landen, niet zoals in Westerse landen, religie en staat hand in hand gaan. De twee zijn zo verstrengeld dat het veel logischer is om Arabieren en moslims op een lijn te plaatsen dan wanneer dat bij Westerlingen en het Christendom zou gebeuren.
@w0o0dy @ 17:21
Gelukkig kan je met Bar nog wel lachen!
Riicharrd zegt
Heerlijk rijdt zo’n Tiida, echt goed. Heb er in de vakantie in Zuid-Afrika in gereden en het beviel best!